Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 104

Forumkategorier

Användare Inlägg  
promenad - Ej medlem längre2011-07-09 11:38
Antal inlägg: 3995

promenad torde vara den viktigaste delen i barnuppfostran

Snurransnurr - Ej medlem längre2011-07-09 11:44
Antal inlägg: 732

promenad- Haha

promenad - Ej medlem längre2011-07-09 11:47
Antal inlägg: 3995

:)

le-lou2011-07-09 12:15
Antal inlägg: 17500

haha, promenad ja ^^

annakarineli2011-07-09 14:15
Antal inlägg: 2519

Jag korrigerar mig själv lite här och instämmer med le-lou: Huruvida ditt barn sitter framåtvänt i vagnen under promendader är nog knappast jätteavgörande och jag kan inte tänka mig att det är direkt skadligt. Överlag så tror jag dock att man idag har någon slags övertro på barns behov av stimuli. Jag tycker det är jätteintressant att läsa om vad som händer i hjärnan hos små barn under olika förhållanden oc vad jag har sett och läst hittills så har ingen läkare/forskare pushat för att små barn behöver mer stimuli än vad man tidigare trott. Interaktionen med de vuxna är däremot mycket viktig. Att det finns en vuxen i närheten som kan kommunicera med barnen om vad de ser. Bekräfta deras intryck/barnen själva med en blick, några ord eller minspel etc.
Lyssna på era barn och deras behov, det blir nog sällan så fel, men snälla var samtidigt försiktiga med tv-tittande och dataspelande. Som förskollärare ser jag hellre att era barn lär sig varva ner ändå, utan att det sker genom att de måste sitta framför en skärm. Det sociala samspelets utveckling är så ofantligt mycket viktigare. <3

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-09 16:08
Antal inlägg: 37631

det är för tidigt för sulky,det är inte bra för ryggen sägs det,men det är viktigare med ögon kontackten och den försvinner i sulkyn

Prärieklocka2011-07-09 18:43
Antal inlägg: 11487

Vår äldsta dotters första vagn gick sönder när hon var 11 månader. Då köpte vi en framåtvänd vagn med fullt liggläge. Det funkade jättebra.

Den sommar hon skulle fylla 3 år slutade vi med vagn för henne. Hon har sen dess gått själv, allt längre sträckor. Nu är hon snart fem år och ibland när jag ser barn i hennes ålder åka vagn tänker jag att det är nog mest pga bekvämlighetsskäl - för föräldrarna.

Visst får man gå lite långsammare när man ska anpassa sig efter barnets takt och planera att gå hemirfrån lite tidigare än man hade behövt annars, men vi tycker det är klart värt att slippa vagnen.

Hennes lillasyster kommer förhoppningsvis också kunna sluta med vagn i samma ålder. Jag tycker det är sunt att gå, man får starka ben, motion och t ex trappor är inga problem att knata uppför (bra för oss, som nu bor där det är måååånga trappor!).

Prärieklocka2011-07-09 18:46
Antal inlägg: 11487

PS Vad gäller sambandet med språkutvecklingen som någon skrev om: Vår dotter verkar inte ha påverkats negativt av att från knappt ett års ålder sitta framvänd. Hon har länge legat före sin ålder språkligt sett. Det handlar väl om hur mycket man pratar, sjunger, läser osv. totalt sett.

Snurransnurr - Ej medlem längre2011-07-09 19:04

Tror Aquila1 som skrev det mer förklarade varför BVC tyckte som de tyckte.

smulgubbe2011-07-10 13:16
Antal inlägg: 237

Att språkutvecklingen skulle påverkas av att barnet sitter vänt från mamma eller vem som nu kör barnet, tror jag inte har någon betydelse. Barnet tittar ju på saker och det är ju inget som hindrar att man pratar och berättar vad det är barnet ser, fast man inte har ögonkontakt. Man kan ju också stanna vagnen och prata med barnet.

ttiittii - Ej medlem längre2011-07-10 13:40
Antal inlägg: 37631

mina ungar har haft vagn länge eftersom jag oftast har brotom,jag tycker att det är en bra uppfinning och varför skulle det vara negativt att ha vagn länge ?oftast har jag haft dubbelvagn då det varit 1 år mellan flera av barnen,på affärer så tycker jag också det har varit bra att bara haft 2 gående och 2 i vagnen och sluppit jaga 1åringen och 2 åringen,4 och 5 åringen fick gå då,men i bland hade jag tanke på en vagn för fyra ungar,mest för att det tog tid

malman2011-07-10 22:47
Antal inlägg: 1457

problemet är att Ronja har växt ur våran vagn hon har huvudet i suffletten och vagnar är ju inte billiga så jag hoppades på att man kunde köpa en sulky som hon kan ha resten av tiden. hon är väldigt mycket föra i sin utveckling och hänger ut på sidan för att försöka se allt.

Labyrint2011-07-11 22:23
Antal inlägg: 513

Jag har en vändbar vagn till Clara, kör nästan bara med henne vänd mot mig (hon är bara fem månader) men ibland då solen ligger på åt fel håll har jag vänt den korta sträckor. Då finns det en ficka man kan öppna i suffletten så att man ändå kan titta ner på henne, vilket gör att man fortsätter prata med henne och ser vad hon har för sig. Skulle rekommendera nåt sånt ifall ni ska byta till en framåtvänd. Har lånat en sittvagn en gång med en stor sufflett, det kändes jättekonstigt att knappt ha kontakt med henne.

malman2011-07-11 22:30
Antal inlägg: 1457

inte för att jag vill lagga mig i Labyrint men om hon bara är 5 månader, kan hon sitta själv då???

jag lärde mig att det är farligt för ryggen att sitta i en sittvagn om man inte kan sitta helt själv, man ska tydligen ha liggvagn tills de är 8 månader.

kram på dig

Lillamon2011-07-11 22:39
Antal inlägg: 25

Mitt barn är ingenting att vara stolt över. Han är ett år men säger inte ett ljud... Kanske beror på allt hasch jag rökte under graviditeten.
Fan också.

Labyrint2011-07-12 22:41

Malman, jag har fullt liggläge på min vagn. Skulle absolut inte byta till sulky nu (hon kan sitta hjälpligt med stöd, men det är ju en annan sak). Däremot har jag som sagt kört henne vänd från mig, några gånger i min vagn, en gång i en lånad vagn. Det var skillnad...

Labyrint2011-07-12 22:45

Åtta månader i liggkorg är jag skeptisk till, känns som att långt ifrån alla barn accepterar det... Sex månader är rekommendationen jag fått, men liggkorg eller fullt liggläge gör ju ingen skillnad för barnets rygg. Jag bytte vagn när hon var fyra månader ungefär, men använder mest sittlägena som "stol" när hon sitter med vid ett bord.

Snurransnurr - Ej medlem längre2011-07-12 22:47

Lillamon- ?

Tvålis - Ej medlem längre2011-07-12 22:56
Antal inlägg: 4429

Jag får en känsla av att vi ibland snurrar in för mycket på detaljer. Mår barnet bra? Trivs du med dig själv som förälder? Håller relationene med er partener?

Då gör ni nog rätt.

Tess 082011-07-12 22:58
Antal inlägg: 18003

www.aftonbladet.se/w...33 13545.ab

lite om motion och barn och de försäldrar som hellre ser till sin egen stress och var som är "enklast" istället för att se till barnen och den motion de behöver!

Angående vagn/sulky så beror det helt på vad för typ av vagn du tänkt dig. Med så små barn är det bra om du kan justera liggläget och att barnet har stöd för fötter och ben. Jag har sett flera små små bäbisar som sitter i sulky (typ paraplysulky) under shoppingturen på stan där benen hänger utan stöd. Inte bra!
Jag köpte en Brio framåtvänd med fullt liggläge eftersom mina barn sovit mycket utomhus. Kommer intå ihåg hur gammal hon var när hon började åka i den, men hon slutade för flera år sedan (hon är ju 7 nu...).
Sen är det bra om du kan vända vagnen (vilket inte brukar gå med sulkysar) så du kan alternera åt vilket håll hon sitter. Smart funktion oftast.
Sen går det att diskutera i evighet om ett så litet barn ska sitta i framåtvänd vagn....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?