Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2012-04-14 00:41
Antal inlägg: 12028

Det låter helt barockt, rent av såpass att jag tror att det är en skröna, om inte några år sen är 40-50 år tillbaka i tiden.

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 00:45
Antal inlägg: 8332

Nu var det en vän till mig som var killen i fråga. Och det var ett antal år sedan, men absolut inte 40 år sedan!

Måns_E2012-04-14 00:46

Nåja, jag är ändå skeptisk.

Men idioter finns det ju överallt, så omöjligt är det inte förstås.

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 00:52

Ja, om man kan kalla en kommuns lönesättning för idioti så kan jag hålla med.

Måns_E2012-04-14 01:13

Det ramlar ju ändå ner till att en person har tagit beslutet.

Men jag är som sagt var fortfarande skeptisk. Låter mer som en "bra" historia.

SkySpy_2012-04-14 01:20
Antal inlägg: 4418

Jämlikhet eller inte? Finns det någon i dagens samhälle som behandlas exakt lika och rättvist? Svar nej. Vi är bra på olika saker. Vi är lika mkt värda men bra på olika saker.

Minta2012-04-14 02:01
Antal inlägg: 20042

Helst ska man inte behandlas olikt och orättvist på grund av kön, hudfärg, sexuell läggning, ålder mm.

corlini2012-04-14 10:13
Antal inlägg: 3172

tvångsdelad föräldraledighet??!!! det var det dummaste jag hört.

ska jag iväg till något kontor någonstans och sitta där medans min man är hemma från sitt jobb om vår lilla dotter är sjuk trots att vi alla 3 är rörande överens om att hon vill vara med mamma i den stunden?

hemmafru debatten handlar väl enl de flesta av er om jämnlighet, nu har ni väl ändå förväxlat jämnlighet med att eliminera våra könsroller helt? en mamma tar hand om det lilla barnet och familjen medans en pappa försörjer, stöttar och roddar med det praktiska.

det är faktiskt fint, varmt, kärleksfullt och kvinnligt att vara hemma.

en äkta feminist är för att lyfta fram det kvinnliga, värdesätta kvinnans roll, höja statusen och samhällsvärdet på oss och det dagliga osynliga kvinnliga arbetet.
inte göra oss alla könsneutrala och utbytbara i alla lägen. är den moderna feminismens syn på könsroller bara en ren befruktningsgrej? vi är olika och vi ska vara stolta över hur väl vi kompletterar varandra och gör varandras liv rikt just pga våra olika förmågor, egenskaper och roller.

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 12:12

måns, tyvärr har jag inga gamla löneutdrag för att bevisa vad min kompis råkade ut för. Ja han tyckte det var skämmigt att han hade mer betalt, men mest synd var det om tjejen som därmed nedvärderades. Du får tro vad du vill och fortsätta att leva med skygglappar på. Det är inte mitt problem.

corlini2012-04-14 12:29

är det ungdomar som ska ut på jobb som i ditt exempel 125478 så är det tragiskt fel om det är sant.
i många andra fall kan det däremot vara befogat. ska det fällas träd, grävas grus osv så är det väl inte "samma arbete" egentligen? mannen får antagligen mer gjort på en arbetsdag pga fysiken och ska för att han presterar mera ha mera betalt, om lägre prestation = mindre resultat på X antal timmar ger samma lön ger vi en indikation att man faktiskt inte behöver anstränga sig, du får lika mycket pengar om du gör mindre. knappast effektivisering och absolut inte jämnligt eftersom hon får jobba som fan medans han kan ta det lugnare och de får samma lön.

du måste vara lite objektiv när du väger in skäl till olika lön med.

blue_moon2012-04-14 12:36
Antal inlägg: 9713

Lite off topic, men det heter JÄMLIK och JÄMLIKHET.
Med vänlig hälsning/ Besserwissern

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 12:42

Ja men borde det inte gå att få mer rättvist om man har samma lön i grunden och sedan något slags bonussystem för antal kollin som överstiger det minst begärda på ett lager t ex.
Det tycker jag verkar mer rättvist, då får man mer betalt om man presterar extra mycket.

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 12:43

Eller borde... Det går om man bara vill :)

slånbär2012-04-14 13:11
Antal inlägg: 5539

Då kommer vi in på ackordlön istället. Min sambo har det och han tjänar mycket mer än många andra på sin firma eftersom han jobbar jävligt effektivt och är sjukt snabb på det han gör. Han tar aldrig rast o fikapauser utan lägger upp sitt jobb så det passar honom och kör på. Behöver han sluta tidigare en dag så gör han det för det har han redan jobbat in då. Han bestämmer med andra ord själv hur hårt han vill jobba men alla har självklart en grundlön i botten.

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 13:16

Ja, det låter i alla fall mer rättvist än olika grundlön från början.

temperance2012-04-14 14:16
Antal inlägg: 2314

Corlini: Om man som kvinna tycker det är sjukt trist att vara den omhändertagande, pyssliga och mysiga då? Om man hatar att gå hemma, städa och ta hand om barnen?
Valfrihet är vackert, tvingande könsroller är rätt äckligt.

Lill-IT2012-04-14 14:39
Antal inlägg: 31592

OT.. Kvinnan ovan är otroligt vacker på sin nya bild. :)

temperance2012-04-14 14:48
Antal inlägg: 2314

Tack söta! :)

/Hon som ledsnade på den.

corlini2012-04-14 14:50

temper, tja. då satsar man på det man gillar och ser till att få betalt för det man är bra på. det är inga som helst problem att få lön efter egenskap och prestation.
vi kan löneförhandla vi med, män har inte patent på det.
det är jag för, jag är för individuell lön, lön efter prestation och lön satt efter vad man faktiskt presterar och drar in. det har ingenting med kön att göra.

jag är egenföretagare med anställda och jag gör skillnad på lön utefter just dessa kriterier. detta har skapat fler arbetstillfällen och eliminerat orättvisor i löneskillnader. det ska löna sig att jobba och det är förknippat med kön, ålder, familjeförhållanden beroende på yrke och arbetsuppgifter. det är det rättvisaste och mest logiska lönesystemet.

man kan inte ha lika lön mer än i ett grundstadie eller ingångsskede. lika lön för alla är grymt orättvist för den enskilde och hämmar effektiviteten.

jag är "hemmafru" i den bemärkelsen att jag alltid är "hemma" liksom naturligt följt av det är även barnen hemma mycket med mig, ganska självgående ungar vilket är tur eftersom jag jobbar "hemma" och jobbar minst 70 timmars veckor och ironiskt är ganska usel i hemmet, jag hatar att städa, lagar sällan mat, bakar aldrig, orkar inte bädda och måste tvätta väldigt mycket och ofta för min man vägrar just det.

så jag är antagligen en rätt så värdelös hemmafru :)

Rabiesgalen2012-04-14 14:58
Antal inlägg: 396

Kan bara konstatera att vi tappat otroligt sedan 50-talet då hade vi råd att ha "hemmafruar" (om de ville det under några år när barnen var små) till idag när när det nästan är tvång att arbeta (utom för ett fåtal bemdelade). Detta kan vi tacka sossarna för med deras misslyckade kommunistpolitik för. Under en lång tid lönade det sig det inte att arbete mer (bidragen delades ut till höger och vänster utan kontroll) eller att starta företag. Företagere blev snarare jagade med sjuka skatter tack sossemaffian. Nu har de ju tillsatt en ny boss som verkar se ut som en sådan ledare också.

P.S ser att du försökt spela klassikt Temperence. Vad tycker du om brädet?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?