Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 442

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 18:45
Antal inlägg: 1910

Gunilla

Funderar du över mer i bibeln får du gå till nån bibelkunnig för jag har inte tid att leta mer :)

Gunilla _2014-06-15 20:00
Antal inlägg: 4425

Moose72; antingen uttrycker jag mig oerhört luddigt (trots att jag tom använder versaler för att poängtera vad jag ber om) eller så har du väldigt svårt att förstå - jag ber inte alls att du ska länka något från bibeln - jag söker efter DINA åsikter om de olika (ibland mycket märkliga) bitarna i bibeln. Jag ser att de går utmärkt att bortförklara iom att det tillhör det gamla förbundet (ska vi i rimlighetens namn också göra det med budorden?), men i övrigt - det som de facto står i det nya..?

kryddeluntan2014-06-15 20:13
Antal inlägg: 12360

Moose72, jag tycker att ditt inlägg 18.42 var bra.

Sote2014-06-15 20:40
Antal inlägg: 3557

Gunilla- du kommer aldrig få ett svar där moose skriver hur han själv resonerar. Han kan bara klistra in från diverse bibelsidor och länka till andra. Det är ju själva grejen, vem som helst kan ju göra det och hitta något som stödjer ens egen åsikt men att komma med egna ord och egna tankar det kräver ju faktiskt att man tänker till själv och analyserar och ser saker från olika synvinklar. Det gör man inte om man är bokstavstroende för då följer man blint det som sägs i ens kyrka ( inte sällan pingskyrkan) och det som står i bibeln tolkar man så att det passar in.

Bitte - Administratör2014-06-15 20:41
Antal inlägg: 24199

Känns inte detta ämne aningen uttömt vid detta laget ?

Bitte

kajix2014-06-15 20:52
Antal inlägg: 7767

"Människan gör upp många planer, men det är Herrens vilja som sker."

Bra att ha med sig när kristna försöker med att ondska är människans verk.

Gunilla _2014-06-15 21:22
Antal inlägg: 4425

Moose72; jag förtydligar (hoppas jag) - om man är så bokstavstrogen som du, köper man allt med hull och hår i bibeln eller törs/vill man öht ifrågasätta någonting eller omformulera det utifrån egna tankar, behov, förstånd eller för att följa med i samhällets utveckling?

kryddeluntan2014-06-15 21:56
Antal inlägg: 12360

Det känns som om ämnet är uttömt.
Jag har då inget att tillägga av värde för någon.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 23:36

Har inte heller så mycket mer att säga, men kan ju förklara för Sote och Gunilla att det finns inte många som kan hela bibeln eller bibelord utantill. Därför är det ganska enkelt att då man sökt upp ett bibelord som man tycker passar i disskusionen så använder man det.

Finns massor av bra förklaringar till det mesta på internet då många skriver där. Bibeln och kristen tro är inte enkel, det är inte bara att rabbla upp ett svar och tro att man har svar på allt direkt. Jag vet vad jag tror, jag tror inte blint på allt jag läser och hör för det borde väl ni veta att bibeln tolkas olika av många.

Är nog många som vill omformulera och ändra och ifrågasätta. Många gånger för att det inte passar i ens egna liv. Men för mig så har det inte behövts ännu. Finns massor i bibeln som då inte jag begriper direkt jag läser det.
Men det finns bla nått som kallas studiebibeln där mycket förklaras.

Att vara bokstavstroende är inte att följa allt som sägs i kyrkan. Det är att tro att bibeln är Guds ord. Många som predikar kan ibland svammla på. Bara för att du tex är moderat så köper du ju inte allt som en moderat säger eller?

Samhället förändras men Gud är densamme.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-15 23:47

Glömde tacka kryddeluntan för vänliga ord

zuckläge2014-06-16 08:59
Antal inlägg: 151

Varför har gud skapat människor som han i förväg vet om inte tror på honom? Som han dessutom som allvetande inser är den mest logiska slutsatsen?

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-16 10:08
Antal inlägg: 37631

fria viljan,Jesus tvingar ingen till sig,till honom får man komma om man vill nyckeln sitter hos varje enskild person,bara öppna upp och släppa in,Tvång är aldrig bra för någonting det goda vill aldrig tvinga någon.Och den Kristna tron ökar mest i världen men det spelar ingen roll vilken tro som ökar mest huvudsaken är att människor är nöjda med sitt liv och sin tro

Sote2014-06-16 10:22

Ttiittii- det är ju en fin tanke och det där med fria viljan är ju bra men det vet både du och jag att alltför många föds in i ett samhälle präglat av rådande religion och då finns det inte så mycket fri vilja att tala om. Oavsett religion. Det går väl an här i vårt samhälle men inte ens här är det 100 % fri vilja få det förekommer församlingar inom olika religioner där man får det svårt om man vill kliva utanför ramarna.

ttiittii - Ej medlem längre2014-06-16 11:54
Antal inlägg: 37631

håller med dig Sote,men det tror jag är sällsynt i Sverige,men mer vanligt förekommande i andra länder med andra religioner.Och där tro jag att i sinom tid så kommer utveklingen ha sin gång där med,precis som den har haft i Sverige Så sent som början på 70 talet så tyckte en del äldre Kristna att det var synd med Dans och sex före äktenskapet.Men jag vidhåller fortfarande att dom bokstavstroende har rätt att vara som dom är,och att LP stiftelsen gör en stor insats i hela landet som alla bord vara glada för och ha översende med.Dom är extremt duktiga på det dom gör,och för en" föredetting" Duger inte "lite" där är det allt eller inget som gäller.En man kom till mig här om dagen en "föredetting"ha sa att det går inte att förlita sig helt på Gud...han kommer att trilla dit igen om han inte redan gjort det.Den dag han släpper taget om droger som styr och det blir 100%Gud den dagen blir han fri droger,ingen har sagt att det är enkelt men det är LP:s metod som fungerar bäst och jag kanske inte gillar deras metod som helhet, men hitils har jag inte sett någonting annat som fungerar bättre.Och den dagen det kommer en metod som funkar bättre så kommer jag tycka bättre om den metoden

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-16 13:05

Zuckläge
Bibeln talar om att Gud är evig. Vad är då att vara evig? Man tänker sig gärna att evigheten handlar om oändligt lång tid. Jag tror evigheten snarare är frånvaro av tid. Att Gud är evig innebär helt enkelt att Gud är utanför tiden. Gud är inte en del av vår rum-tid. Han är allestädes närvarande, eftersom han är utanför rummet, och han är evig därför att han är utanför tiden. För Gud är historien, från universums början till dess slut, ett enda nu. Han är samtidigt i varje ögonblick.Människans intellekt är helt enkelt inte kapabelt att förstå alla sidor hos Gud. Dels har vi ingen erfarenhet av något utanför rum och tid, dels har inte vår hjärna överhuvudtaget kapacitet att förstå sådana saker, även om vi fick dem förklarade för oss.

Orsaken till att Gud vet vad som kommer att ske, är alltså inte att Gud har bestämt vad som ska ske, eller att det som sker är lagbundet och att Gud räknat fram vad som skall ske. Nej, orsaken är att Gud redan är där. Det var inte förutbestämt att Judas skulle förråda Jesus, men Gud visste att detta skulle ske, eftersom han redan befann i det ögonblick som Judas kysste Jesu kind i Getsemane (samtidigt som han befann sig i alla andra ögonblick också). Är det svårt att förstå? Ja, det är inte lätt för oss begränsade människor att förstå evigheten. Men jag tror i alla fall att vi kan förstå att det är på detta sätt, utan att i egentlig mening förstå det.

Det är lätt att trilla ner i samma grop igen. Även om nu orsaken till att Gud vet vad vi kommer att göra, är att han redan befinner sig i framtiden, ligger det nära till hands att tycka att detta i alla fall måste innebära att det redan är bestämt vad vi skall göra. Kan man idag veta vad som skall ske i morgon, måste ju morgondagen redan vara bestämd, verkar vara en rimlig slutsats. Jag tror den springande punkten ligger i att vi inte förstår vad tid är. Gud idag vet inte vad vi skall göra i morgon, men Gud imorgon vet vad vi kommer att göra då, eftersom han befinner sig där. Mysteriet ligger dels i att Gud idag kan kommunicera med Gud i morgon, utan att detta ger någon kausal (orsak och verkan) koppling, och dels i att det vi kallar Gud är alla dessa delar tillsammans. Obegripligt, ja! Men så måste det vara om Bibeln är sann.

Vi måste acceptera att vi inte helt kan förstå allt. Den kristna tron innefattar många mysterier. Men det gör också ateismen. Varför finns överhuvudtaget någonting? är ett mysterium som pockar på ett svar, men där materialismen och ateismen inte har något som helst verkligt svar, eller ens försök till ett sådant.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-16 13:06

Ps. Tjuvat inlägget från en som är duktig på att skriva.

Sote2014-06-16 13:57

Men det är väl klart att du har .

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-16 14:14

Jag skäms inte för det. Jag har inte själv svar på allt hur skulle jag kunna ha det?
Jag kan enkelt ställa en fråga du inte kan svara på eller som du skulle behöva få lite mer input från någon annan innan du kan svara på.
Även om du tycks vara bäst i att lägga ut egna tankar Sote så är du inte det

Sote2014-06-16 14:27

Fast du kommer ju i princip inte med någonting eget trots att detta ändå borde vara ett ämne du är rätt hemma på.

Moose72 - Ej medlem längre2014-06-16 16:58

Egna teorier eller fantasier?
Har du egna teorier om hur tex liv uppstod i universum så vill jag gärna höra nått nytt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?