Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kovikstippen | 2015-11-04 12:24 | |
![]() | Jag vurmar inte för någon speciell kultur eller kulturyttring. Trots att jag tillhör den lilla lilla gruppen män som faktiskt regelbundet går på museum, teater, konstutställningar, dansuppvisningar och bio. För mig är all konst lika. En del tycker jag om och annat är helt obegripligt. Jag är heller inte särskilt intresserad av att "lagra" inaktuell konst som tappat sin betydelse. Att bevara samisk konst är för mig snarast en samisk angelägenhet. Precis som att Somalisk kultur framförallt är en Somalisk angelägenhet. Levande och viktig konst lagras av sig själv eftersom dessa lockar en publik. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-04 15:01 | |
![]() | Ingson, Du får nog läsa igenom mitt inlägg en gång till. Var skriver jag att jag sympatiserar med koviks inlägg. Jag skriver att det finns några bra idéer och att vi behöver nytänkande. | |
janne121212 | 2015-11-04 15:19 | |
![]() | Haha Sveriges kontrollsystem för att missbruka gästfriheten är väl ändå fantastiskt, fram för fler såna här driftiga personer, innovatörer som vi har ett stort behov av. En drömperson a la kovik www.expressen.se/nyh...en titeter/ | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-11-04 15:25 | |
![]() | Hittade några roliga och tänkvärda citat om kultur. Enda sättet att undvika kulturkrockar är att enkelrikta stora delar av befolkningen. Jag vill inte bo i ett hus med höga, kompakta murar och stängda fönster. Kulturens vindar från alla länder ska blåsa fritt genom mitt hus, men ingen av dem ska föra mig med sig. Jag vill stanna på jorden. Kultur är bara ett tunt äppelskal över ett glödande kaos. Kultur är bensin och eld i röven, ett skäl till att inte sitta stilla, men att hela tiden flytta sig, att finna takten inte i det taktfasta men i den stora obestämbara rytmik som är vårt gemensamma villkor. När man ser tillbaka på den mänskliga existensen är det mycket tydligt att all kultur utvecklas genom ett inledande motstånd mot anpassning till den verklighet i vilken man befinner sig. Ingen kultur kan överleva, om den försöker vara exklusiv. People can only live fully by helping others to live. When you give life to friends you truly live. Cultures can only realize their further richness by honoring other traditions. And only by respecting natural life can humanity continue to exist. Culture is the widening of the mind and of the spirit. Culture is one thing and varnish is another. Kultur hör till de begrepp som bara kan förstås av dem som inte behöver en förklaring. | |
kovikstippen | 2015-11-04 16:51 | |
![]() | Janne. Vad får dig att tro att jag gillar brottslighet? Motivera | |
kovikstippen | 2015-11-04 16:51 | |
![]() | Janne. Vad får dig att tro att jag gillar brottslighet? Motivera | |
Minta | 2015-11-04 17:39 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...17 00355.ab | |
kryddeluntan | 2015-11-04 17:44 | |
![]() | Bra inlägg Minta och totravel :-) | |
Sten_Saxpåse | 2015-11-04 17:57 | |
![]() | "Kultur är bara ett tunt äppelskal över ett glödande kaos. Kultur är bensin och eld i röven, ett skäl till att inte sitta stilla, men att hela tiden flytta sig, att finna takten inte i det taktfasta men i den stora obestämbara rytmik som är vårt gemensamma villkor." Haha fick mig att tänka på Björn Ranelid i melodifestivalen :D | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-04 18:00 | |
![]() | Ja, att säga att Sverige ska vara svenskt är att ordagrant inte säga någonting och att mellan raderna antyda att det finns något som hotar denna svenskhet. Men då gör man avsteg från betydelsen i "svensk" som en spegling av det som har anknytning till Sverige och exkluderar valda delar. Nu är det ju tydligt mot vilka de som upplever detta hot är riktat och det bygger ju på en lång västerländsk paradgren att se Europa som det upplysta och moderna och allt annat som närmast barbariskt. För att diskutera kring detta kanske det är bäst att lyfta fram några mer konkreta exempel på vad det är som hotas, vem som står bakom det och om det finns några exempel på något som redan gått förlorat. Sedan behöver naturligtvis inte två personer av olika åsikt uppleva samma fenomen som lika starkt tecken på det framhållna. (Att halalkött serveras i svenska skolor är till exempel i mina ögon inget tecken på att den svenska djurrätten hotas – bygger dessutom på missuppfattningar och är inte ens ett giltigt exempel enligt mig.) | |
Linders - Ej medlem längre | 2015-11-04 18:05 | |
![]() | Svenskheten som hotas är väl kulturen vi har där vi inte eldar bilar, kastar sten på brandkår osv. | |
Linders - Ej medlem längre | 2015-11-04 18:18 | |
![]() | Fast det har vi ju skapat själva då de flesta inte vill beblanda sig med nyinkomna utan vi har fryst ut dem ur samhället. I vilket fall så känns det som att vi hade klarat oss utan det! | |
Lågintensiv | 2015-11-04 18:48 | |
![]() | Jag gav uttryck för min känsla. Jag pratar inte om traditioner - jag är själv otraditionell - utan om normer och värderingar. Jag vill att Sverige skall vara just den plats som gör det här landet åtråvärt för människor som flyr från intolerans och förtryck. Sverige är ett land med en kollektivistisk tradition, en tradition av demokrati och öppenhet. Våra medborgare litar på samhället, känner sig burna av och skyddade av det. Vi litar på varandra och förväntar oss ärlighet - inte motsatsen (inställningen till ärlighet skiljer sig markant i olika kulturer, i Kairo är det tex en hederssak att salta en turists nota). Allemansrätten - den är typiskt svensk för mig och en sån grundprincip jag aldrig vill se försvinna. (Men det största hotet mot allemansrätten är den borgerliga politiken som vill plundra det allmänna.) | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-04 19:02 | |
![]() | Linders, Alla brott i Sverige kommer att i de flesta fall begås av inrikes födda med två inrikes födda föräldrar eftersom att den gruppen är störst. Om du nu då vill räkna det som inte sanktioneras av kulturen till kultur, varför exkluderar du de fenomen som existerar inom den grupp du ser äger denna kultur? Och varför tillskriver du den andra grupper? Vidare, på vilket sätt förklaras fenomenen bäst? Lågintensiv, Frågan blir varför du, och många med dig, får denna känsla och lyfter den i dylika diskussioner. Det är likadant med pratet om att "ställa krav" på invandrare (eller arbetslösa och sjuka, det så kallade utanförskapet, för den delen). Det vittnar om en attityd om att detta är nödvändigt. Om att människor inte är drivna och har ambitioner i sig själv nog. På samma sätt vittnar din känsla om att det finns något hotfullt i invandringen. Lokalisera, konkretisera, exemplifiera. | |
Linders - Ej medlem längre | 2015-11-04 19:56 | |
![]() | Iiminal. Irrelevant. Det jag protesterar mot är att vi har placerat så många nyinkomna på ett och samma ställe (tex Rosengård) där förutsättningarna för att ta sig in i det svenska samhället är extremt svåra. Istället har vi en underklass som är missnöjda med det kommun/stat och inte bryr sig om auktoritären. Det här vill inte jag ha i Sverige, det tycker jag inte är svenskt. Eller det kanske är svenskt, med tanke på att vi har ju skapat det. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-11-04 20:01 | |
![]() | Din avslutande mening är väl dit jag försöker komma. | |
Linders - Ej medlem längre | 2015-11-04 20:05 | |
![]() | Men däremot så tycker jag inte det borde vara svenskt. Men får väl inse att majoriteten av befolkning (förmodligen alla) är idioter och tänker mest på sig själva. :) | |
Linders - Ej medlem längre | 2015-11-04 20:08 | |
![]() | Iallafall. Vi borde inte ta in så många flyktingar som vi gör, för det fungerar inte. Vi borde satsa mer på bistånd och återuppbyggnad i länder som är hyfsat stabila (Syrien och sådana ställen är ju undantag, inte så roligt med Assad, rebeller, IS och hammad). | |
Minta | 2015-11-04 20:59 | |
![]() | www.gp.se/nyheter/le...nf orskapet | |
Linders - Ej medlem längre | 2015-11-04 21:01 | |
![]() | Minta: Fast verkligheten är att folk inte vill göra något åt klyftorna. | |