Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-13 17:45 | |
![]() | 2011-01-13 17:36 nulltj Att tala om vad man anser om något (vilket jag gjorde), är sannerligen inte alls samma sak som att tala om för någon vad den ska tycka, tänka eller göra (vilket jag inte heller har gjort). *nytt försök att utgå* | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-13 17:47 | |
![]() | I beg to differ. Men vi fastnar inte i det, tycker jag. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-13 17:48 | |
![]() | Lillsyrran: Jag vet att du är tolerant och inte omedgörlig. Baljväxter och grönt te är bra men det är äckligt :( Jag skulle förmodligen behöva starka anidepressiva för att stå ut med den kosten. Det är för mig mera sorgligt än att vrida nacken av abborren jag drar upp ur sjön. Älskar kaffe och ägg också. För mitt personliga samvete har vi lokala äggproducenter med frigående höns, annars är fjäderfäuppfödning bortom all kritik. Insisterar på att världens politiker måste påverkas och fås att förändra djurlagar och se till att de följs, för även om vi blir många, många vegetarianer så får ju inte djuren i industrin det bättre och det är absolut det viktigaste skälet till att avstå från kött, tycker jag. Jag kan inte ha rent samvete när jag vet hur djurhanteringen är bara för att jag själv inte lever av deras blod. | |
| Skugga | 2011-01-13 17:49 | |
![]() | lillsyrran_ 2011-01-13 17:20 nulltj 2011-01-13 17:17 "Jag tycker det verkar skumt med vegetariska köttbullar som heter köttbullar om man av princip är emot att äta kött." Nej, det är inget skumt med det. Man ska inte fastna i ord på det där viset - som sagt. Om du bara vill tala om vad du anser, lillsyrra, så kanske du skulle akta dig för orden "är" och "ska", som i ditt inlägg jag citerat ovan och i ställer skriva "jag anser" och "bör". *tipsar* ;) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-13 17:50 | |
![]() | nulltj: Det är svårt att hänga med i växlingarna mellan människosläktets överlevnad och något så provinsiellt som att äta renkött för att det inte påverkar klimatet och finns här. Räcker renarna till alla svenskar? Är du beredd att dela med dig av renar och älgar om alla svenskar övergår till att äta vilt, för att rädda klimatet? Hur går det då med människosläktet om vi äter kött väldigt sällan? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:01 | |
![]() | Det här är vad jag har sagt, och tycker, och inget annat: 1. Människan har sedan sin uppkomst ätit kött, inte alla individer, men sett som släkte. 2. Detta bör ha varit en nödvändig del av vår utveckling och överlevnad, annars hade det inte funnits någon mening med att slösa värdefull energi och utsätta sig för fara. 3. Beroende på var man bor i världen har det historiskt sett funnits olika förutsättningar för att kunna leva helt vegetariskt. 4. Eftersom människan som släkte under så lång tid levt på kött & grönt torde detta inte vara onaturligt. 5. Man kan inte som individ påverka utvecklingen hos ett släkte, alltså går vi inte under för att några äter vegetariskt. 6. Man får, enligt mig, äta precis vad sjutton man vill. 7. Jag väljer att äta närproducerat och vilt för att jag tror att det gör minst åverkan på miljö & klimat. 8. Alla kommer inte tycka som jag, alla kommer inte börja äta vilt för att jag anser det vara ett bra val, alla kommer aldrig tycka samma sak. Om man inte kan hålla en vettig nivå i en diskussion och bara hakar upp sig på detaljer som utanför kontexten kan verka motsägelsefulla eller obsoleta så är jag inte intresserad av att fortsätta debattera. Sandlådenivå och sarkastiska tolkningar anser jag knappt värda att bemöta. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:05 | |
![]() | "Jag väljer att äta närproducerat och vilt för att jag tror att det gör minst åverkan på miljö & klimat." Du väljer det för egen del ja. Hur intressant är det i det stora hela om inte fler än du kan välja det? Därför frågar jag om viltet räcker till åt alla. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:09 | |
![]() | Nej, det tror jag inte att det gör. Men det är ju heller inte öronmärkt åt mig? Men jag tror inte på att bli vegetarian av solidariska skäl när jag kan äta vilt & närproducerat istället. Världen är inte svart eller vit, det handlar inte om att antingen överkonsumera nötkött eller leva helt veganskt. Det handlar om att göra medvetna val för egen del. | |
| belsebus | 2011-01-13 18:36 | |
![]() | kommer ni nan vart i ert argumenterande? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:38 | |
![]() | nä, men jag är inte heller på väg någonstans. =) | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:43 | |
![]() | 4. Eftersom människan som släkte under så lång tid levt på kött & grönt torde detta inte vara onaturligt. Det onaturliga är ju hur det ser ut i djurfabrikerna osv. Det är ju inte spjut ute i skogen som gäller precis. Sen är det ju förstås bättre att äta vilt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:45 | |
![]() | challe>> Det håller jag med om till 100%, och har från början sagt att djurhållningen är helt galen på dom flesta håll | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:48 | |
![]() | zlipzten 2011-01-13 17:48 "Baljväxter och grönt te är bra men det är äckligt :( Jag skulle förmodligen behöva starka anidepressiva för att stå ut med den kosten." *skrattar gott* :) "Det är för mig mera sorgligt än att vrida nacken av abborren jag drar upp ur sjön. Älskar kaffe och ägg också. För mitt personliga samvete har vi lokala äggproducenter med frigående höns," Det är ingen svårt alls för mig att förstå detta. Och faktiskt, så hade jag en liten mellanperiod då jag försökte äta fisk, men det gick bara inte, utan jag var tvungen att gå tillbaka till vegankosten. Jag mår helt enkelt bäst av den. Så olika kan det vara med oss människor. "...annars är fjäderfäuppfödning bortom all kritik. Insisterar på att världens politiker måste påverkas och fås att förändra djurlagar och se till att de följs, för även om vi blir många, många vegetarianer så får ju inte djuren i industrin det bättre och det är absolut det viktigaste skälet till att avstå från kött, tycker jag. Jag kan inte ha rent samvete när jag vet hur djurhanteringen är bara för att jag själv inte lever av deras blod." Jag skriver under detta helt å hållet. Och jag kan tala om för dig att tidigare idag så talade jag telefonledes med en av mina nära släktingar som befinnes sig i Asien, och hon grät när hon berättade om hur djuren behadlas därborta och vad hon hade fått bevittna. Jag är fortfarande illa berörd å hennes vägnar, över det hon hade fått se. Djuren behadlas illa överallt. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:50 | |
![]() | 2011-01-13 17:49 Skugga. Tack för tipsen. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:51 | |
![]() | Då kan man ju välja fall man vill stödja den industrin eller inte, vilket du inte verkar göra och det är ju bra. Men tror att 90% av befolkningen skiter fullständigt i att ta reda på hur maten kom till osv. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-13 18:59 | |
![]() | Det är jag övertygad om, men jag tror inte lösningen är att propagera för vegetarianism, utan upplysa om alternativ. Och som jag ser det är det att äta mindre kött, men med ett mer hållbart ursprung. Inte att helt sluta med kött, det tror jag inte på varken för egen del, som långsiktig strategi för den stora massan, eller som en särskilt trolig framtid. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-13 19:05 | |
![]() | Själv väljer jag bort kött för att jag tycker det är onödigt att en massa djur ska dö för min skull, inte främst pga klimatet. Klimatfrågan blir ganska svartvit om man anser att köttproduktion måste minskas. Eftersom det är en global fråga blir inte renar utan vegetabiliska livsmedel det man huvudsakligen ska satsa på. Eller odlat kött. Kan inte klandra den som äter renkött för att förstöra klimatet däremot, om man inte räknar med att även vilda idisslare avger metan. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-13 19:07 | |
![]() | Det respekterar jag, jag ser det inte på samma sätt men har inget argument mot att man vill välja bort kött av det skälet. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-13 20:12 | |
![]() | Sen renarna började få åka lastbil till och från vinterbete och renskiljning är de faktiskt utsatta för i stort sett samma plågsamma transporter och plågsamma död som andra slaktdjur. Rennäringen har till största delen gått ifrån en naturlig tillvaro till en vinstdrivande djurindustri. Om man inte har turen att känna folk i samebyn och själv kan hugga sig en strövren. Renarna släpper dock inte ur sig så mycket avföring och gas som kor om man nu tänker på växthuseffekten (som jag f ö har svårt att tro på - liknar ju mera istid). De har ett matsmältningssystem som kan tillgodogöra sig förhållande vis torr mat och lite vätska, åtminstone hela vinterhalvåret. Korna har börjat prutta mycket mera sen man övergick till inplastad ensillage. Avföringen blir då också mera diarréaktig än de koblaffor man ser efter intag av gräs och torrt hö. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-01-13 20:35 | |
![]() | Snabbväxande raser av tamdjur borde vara klimatsmarta eftersom de går att slakta tidigare. För djuren vore det inte så bra att satsa på att ta fram raser som belgian blue. | |