Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
temperance2012-04-14 15:02
Antal inlägg: 2314

Det är inte så illa som jag först tyckte, när jag ragequittade alla andra konton. Men efter en vit månad står man kanske ut med sämre kvalle på knarket, abstinensen har väl grumlat mitt omdöme, I suppose. :)

Rabiesgalen2012-04-14 15:06
Antal inlägg: 396

Ok, temp (vi möttes i många turneringar här på Beta förr i tiden) kanske faller till föga även jag efter ytterligare några månaders betänketid. Saknar hjärngympan.

slånbär2012-04-14 15:13
Antal inlägg: 5539

Men alltså -skicka meddelande till varandra istället för att chatta här.

Rabiesgalen2012-04-14 15:14

Hehe, slånbär blev då svartsjuk nu.

125478 - Ej medlem längre2012-04-14 15:18
Antal inlägg: 8332

Fast det är just i ingångslön jag menar att man borde ha lika lön.

limpan__22012-04-14 15:20
Antal inlägg: 2847

Att vi inte skulle ha råd att ha hemmafruar nu men att vi hade det på femtiotalet är ju bara skitsnack. Det är bara att gå ner i materiell levnadsstandard och skippa utlandsresan så har ni råd. Men det blir då till att leva ett liv som mer liknar et på femtiotalet med där trångboddhet ofta var norm spagetthi bolognese var en exotisk maträtt.

slånbär2012-04-14 15:28

limpan- när våra barn var små så hade vi verkligen inte råd med någonting annat än det mest nödvändiga. Vi åkte aldrig på semester ens inom landet och hade aldrig råd med någonting extra. Så det där kan man ju använda som ett argument gentemot någon medelklassfamilj som gnäller över att dom minsann helst skulle vilja vara hemma med barnen ett par år extra men om du är en låginkomsttagare så är det inte ett alternativ.

Rabiesgalen2012-04-14 15:35

Hm, limpan_2 då verkar inte vara så skolad. I några länder i europa kan de fortfarande ha råd att ha råd med denna lyx (med att ha modern hemma några år) för att nämna några Tyskland och Schweiz. De behöver inte skippa något. Svenskarna har blivit förslöffade helt enkelt så är det. Ingen orkar lyfta ett extra hanttag längre. Varför tror du att Ryssland inte kommer på fötter trots enorma naturtillgångar? En generation (eller flera) har blivit förstörda genom kommunistisk politik. Ettt fåtal att blivit gynnade (oligoarker) men det tar tid för att samhället skall lära sig nya normer. Lika här i Sverige att det skall löna sig att utbilda sig och arbete vilket det inte gjort under lång tid. Förbannade sossar ( i början gjorde de nytta men inte senare).

slånbär2012-04-14 15:40

rabies- Och var någonstans får du med jämställdheten i detta?
Tommy-var är du när du behövs som bäst?

Rabiesgalen2012-04-14 15:45

Jämställdhet går att upprätthålla genom inbetalningar till pensionssystem och enskilda fonderoch dylikt. Jag förespråkar inte att någon skall vara hemma för evigt utan under de viktigaste första åren. Så är vi väl konstruerade? Att lämna in våra egen barn på förvaring som man inte vet hur den sköts är sjukt.

Minta2012-04-14 15:47
Antal inlägg: 20042

På 50-talet var människor vana vid en helt annan standard än nu. Båda mina föräldrar arbetade och vi hade ändå inte råd med någonting. De byggde en sommarstuga, det var allt.

blue_moon2012-04-14 15:51
Antal inlägg: 9713

Precis, limpan!
Alla hade lägre materiell standard när jag växte upp, på landet. Men - det skulle nog inte vara lätt att återgå till det stadiet. Tänk bara på barnen som jämför sig med sina kamrater och vad de andra har och får!

Min mamma var hemmafru på femtio- och sextiotalen. Hon lagade all mat från grunden, bakade bröd och kakor, syltade, saftade, konserverade, odlade bär, frukt och grönsaker för hushållets behov. Hon sydde även alla kläder till mig och min bror tills vi kom upp i 10-12-årsåldern, då Algots-konfektionen gjorde sitt intåg.

Vi var lyckligtvis inte trångbodda, men vi hade varken mobil, dator, musikanläggning, tvättmaskin, frys eller TV. Charterresor fanns inte och några av våra grannar hade inte ens fast telefon. Vi barn fick gå eller cykla till skolan och jag minns inte att jag någonsin blev skjutsad till några egna aktiviteter. Bilen använde pappa till jobbet i stan och våra familjeutflykter till skogen och badstranden.

Rabiesgalen2012-04-14 16:00

Hm, på den tiden kostade inte outbildade arbetskraft en förmögenhet att anlita (hantverkare). Idag täljer de guld med sin Mora-kniv iom ROT-avdrag och generösa avdrag och beskattnig. Övriga som satsar på lång utbildning gynnas inte alls. Köpkraften på 50-talet gentemot idag blir hur man än räknar att de hade du mycket bättre ställt. Tyvärr har vi inte hängt med i utvecklingen på 25-30 år tack vare sossemffian. Jag säger det med sorg i hjärtat då jag sympatiserar med deras ideal och ambitioner till en början, men som senare gick överstyr. Tyvärr verkar den nya ledaren också vara stöpt i fel form.

Måns_E2012-04-14 16:18
Antal inlägg: 12028

Lustigt att du lyfter just den tid då sossarna hade allra högst ställning 1940-1970 till den bästa tiden, och att det dessutom är sossarnas fel att det nu ser ut som det gör :)

Jag får inte riktigt ihop resonemanget.

Rabiesgalen2012-04-14 16:21

Efter kriget fick vi en boost pga att vi inte deltog i kriget sedan dess har det gått utför med sosseledningen då arbete inte lönade sig, vilket blev mer uttalat med åren. Klarnade det nu Måns?

Måns_E2012-04-14 16:25
Antal inlägg: 12028

Nej inte riktigt, med tanke på att sossarna satt i regeringsställning från 1932 till 1976, oavbrutet.

Och det är just den tid som du verkar tycka är bra.

Men visst är det korrekt att vi vann mycket p g a att Sverige stod utanför andra världskriget.

corlini2012-04-14 17:10
Antal inlägg: 3172

kort sagt så kan man väl säga att sossarna fört en politik med god tanke, dvs att även de svagare i samhället skall uppnå en bra standard. problemet är väl att ett bidragssamhälle, fackförbund och "samma för alla" samhälle underminerar mentaliteten att det ska löna sig att arbeta. ingen tar för sig och alla är bara "lagom". då stangerar samhället till slut.

vad det nu har med hemmafruar att göra?

menar ni att de flesta mammor i dagens familjer inte skulle ha råd att vara hemma mera om de ville? jag har svårt för att tro det. vad får en 2barns familj ut i månaden? mannens lön + hennes peng + barnbidrag osv. tror det handlar mest om den materiella jakten innan barnet kom, det ska köpas hus, byggas om, sommarstuga, båt, mc, resor mm sedan kommer verkligheten ikapp och allt ska betalas av. det har ingenting med kvinnolöner, jämnlighet eller könsroller och hemmafruar att göra. det är familjens övriga val som lagt ribban för ekonomisk stress.

vi har råd om vi vill. det handlar om livsprioriteringar och familjekvalitet mer än om materiella val.

blankomblank2012-04-14 17:12
Antal inlägg: 1403

Corlini skriver att föräldraledighet inte ska tvångsmässigt delas 50/50 och drar plötsligt in VAB dagar på föregående sida. VAB dagarna hör ju inte till föräldradagarna men jag kan inte låta bli att tänka...
Hon skriver att barnet vill ju hellre vara hemma med sin mamma när det är sjukdom...
Kan det bero på att mamman kanske varit hemma längst när barnet var litet och därmed stulit faderns rätt att knyta samma band till barnet?

Vi delade 50/50 faktiskt har pappan till och med varit hemma lite mer än jag. Han förlorade sitt jobb eftersom och jag citerar;
Han var ju inte så intresserad av att vara där och verkade inte gilla sitt jobb.
Han var hemma drygt 8 mån.
Han ångrar inte detta idag för den relation han har till sin dotter beror mycket på att han fått knyta an. Han är mamma 2 och det unnar jag honom!
Nej, han är inte omanlig myslattepappa. Han är mer åt machohållet och väl inpassad i den manliga könsnormen

Rabiesgalen2012-04-14 17:13

Måns_E du förstår bara det du vill ditt troll. Om du hade varit lite lärd hade du förstått lite mer se bara på corlini som kan intolka mer än vad du är förmögen till.

blankomblank2012-04-14 17:16
Antal inlägg: 1403

Ville bara spräcka fördomarna med macho kommentaren. Han fick faktiskt ta mycket skit och misstro för hur han skulle kunna hantera ett litet barn utan en kvinnas hjälp.
Det är inte så vanligt i hans bransch och umgänge, men han valde ju en feminist till fru och utvecklades på köpet. Hade knappast varit hans egen ide om man säger så...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?