Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade45
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
TotteBakar2015-03-12 21:00
Antal inlägg: 373

Även om en del tigger av tvånget från en "överherre", får de ju själva nån slags del så man kan nog inte bara gå förbi varje dag med en präktig tanke att man minsann inte bidrar till "människohandel " Titta vilken fin människa jag är" Känner mig dock också kluven och känner inte alltid att man vill ge pengar till samma person som sitter där varje dag. Helst skulle man vilja prata med personen och förstå lite mer. En del personers lappar är dessutom sanna om deras barn samt en person vars ögon såg märkliga ut. Han ville ha pengar till en ögonoperation och tvivlar inte på att det var så. " sitter och skräpar" haha så skönt svenskt.. Det är som nån kvinna de intervjuade i metro el var det var "det är för mycket negativt i nyheterna. Jag tycker man ska fokusera mer på det som är positivt".. :) Roligt. Eller som svenska barnfamiljer som åker till Thailand utan att ägna en tanke och alltså än mindre ge minsta peng till ecpat när de sitter där på stranden. Tacka vet jag Kjell Bergkvist. Han är ju faktiskt både en rolig och bra svensk

totravel - Ej medlem längre2015-03-12 21:47
Antal inlägg: 4735

Janne12,

Det är förmodligen en bra idé att vänta med några ställningstaganden innan någon är dömd. I det här landet ska man i alla fall i teorin vara oskyldig tills motsatsen bevisas.

Häromsistens var det en tiggare här i trakten som polisen trodde blev utsatt för människohandel då han ansågs underårig och de grep en person. Efter en liten tid så kom polisen fram till att den underårige utan tvivel var en småväxt 28-åring. Det var en aning pinsamt för polisen den gången......

mz_lzrd2015-03-12 21:54
Antal inlägg: 2498

Jag känner inte att jag har rätt att få veta mer om en person bara för att jag ger bort några kronor. Det känns som att begära rätt mycket för en så liten insats.

mz_lzrd2015-03-12 22:00

Det har ju visat sig att det funkar att tigga i Sverige, då blir det givetvis business av det hela. Kriminalitet handlar till största delen om entreprenörskap. Det finns pengar att hämta, då kommer kriminella ligor att sko sig. De kan kanske erbjuda något i utbyte men troligast är väl att de bara erbjuder möjligheten att slippa från att få bra med stryk.

Jag är inte kapabel att lura mig själv att må bra av att ge bort lite fickskrammel.

mz_lzrd2015-03-12 22:07

Nån här förde fram åsikten att det är bra att rumänska tiggare kommer hit, för då får vi upp ögonen för deras elände och kan rätta till deras livsvillkor, är de bara kvar i Rumänien så kan inte svenskarna ingripa och skapa en bättre tillvaro för dem. Vår regering bjöd hit den rumänska socialministern som bara avvisade problemet.

Så gick det med den saken. Vi har fått upp ögonen nu. Sen då?

TotteBakar2015-03-12 22:11

Varför finns ligor om de inte är fattiga då

Nora1 - Ej medlem längre2015-03-12 22:17
Antal inlägg: 2885

Jag har inte mycket att tillföra till det Totravel skriver. Han använder både sin intelligens och sitt hjärta med den äran. Hatten av för det.

mz_lzrd2015-03-12 22:19

TotteBakar?????

Menar du att kriminella ligor aldrig profiterar på fattiga eller?

totravel - Ej medlem längre2015-03-12 22:20

Nora1,

Tack för det. Det värmde.

kryddeluntan2015-03-12 22:45
Antal inlägg: 12360

Totravel, du får åtminstone mig att sätta saker i lite större perspektiv med ditt sätt att tänka, det blir lätt svart eller vitt.

kryddeluntan2015-03-12 22:47
Antal inlägg: 12360

Ett förtydligande, jag tänker ibland lite snävt utifrån min lilla horisont,

janne1212122015-03-12 23:15
Antal inlägg: 4722

Resonemanget att om jag ger tiggaren 10 kr så får han kanske själv behålla 2 kr, blir lätt lite ihåligt då man i en annan tråd här på betapet ondgör sig över hur mycket av våra skänkta pengar, biståndsorganisationer lägger beslag på i form av löner och administration.
Då talar vi ändå om kontrollerade organisationer som redovisar insamlade medel och vad de används till.

Men att ge pengar till folk som på olika sätt tvingar folk att sitta och tigga åt dom, hotar och misshandlar dom, skjutsar dom till Sverige mot skuldsättning, avgiftsbelägger lukrativa platser, det blir man istället varm i hjärtat av.

Måns_E2015-03-12 23:27
Antal inlägg: 12023

Fast det är väl förbjudet att hota och misshandla folk för att tvinga dessa att tigga i Sverige janne?

Varför inte använda de lagar vi har, istället för att ropa på fler förbud?

janne1212122015-03-12 23:36
Antal inlägg: 4722

Tycker du det verkar som om lagarna fungerar?
Vem ska tiggarna vända sig till för att anmäla sina "hallickar"?
Vad händer när dom kommer hem till sina byar varifrån "hallickarna" har släpat hit dom?

Måns_E2015-03-12 23:39
Antal inlägg: 12023

Visst fungerar lagarna. Rättssäkerhet kräver dock att man har välunderbyggda rättsfall. Inget konstigt med det.

totravel - Ej medlem längre2015-03-12 23:41

Janne,

Du får gärna gissa hur mycket du vill om hur det går till i tiggarnas värld. I brist på fakta, fällande domar och forskning så blir det just bara det; gissningar.

Jag har inte i någon annan tråd ondgjort mig över effektiviteten hos några biståndsorganisationer. Det vill jag bara klargöra, eftersom det känns som Janne menar att jag har det. Men han kanske menar någon annan. Det känns lite oseriöst att vara så svepande både i sin argumentation och i sina "anklagelser". Det kanske är bättre att man, för en gångs skull, låter bli att argumentera alls. Ett stilla önskemål från mig till dig, Janne.

TotteBakar2015-03-13 06:48

Jag menar att " kriminella" ligor kan vara ett skönt sätt att förenkla

Ma-772015-03-13 06:52
Antal inlägg: 2

Självklart ges inga pengar till tiggare!! Punkt!

TotteBakar2015-03-13 06:54

Jag har varit i både Rumänien och Bulgarien. Såg ganska många personer i behov av pengar. Många gatubarn som sålde kanmar och bläckpennor. Det värsta jag såg var i Bulgariens huvudstad. En man på gatan utan ben med en överkropp, huvud, en enda arm som sträckte ut handen + en skateboard. Varför skulle det inte finnas fattiga ligor som åker till rikare delar i Europa...? Ganska självklart eller?

TotteBakar2015-03-13 07:04

www.inblick.se/Defau...mp ;PID=416 Fakta om Bulgarien exempelvis " Fattigast i EU"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?