Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-11-19 17:28 | |
![]() | Ramsay: Haha. Ja det var bra. Då kontrar jag med: Min familj består av människor som aldrig haft nytta av sitt utseende i sina yrken och därför blir man föraktad om man lägger för stor vikt vid det yttre och att hålla på och pyssla med sig själv öppet. Mina föräldrar har låtit mig göra som jag vill. Dock hoppades de nog innerligt att det fanns något där bakom spacklet och de pråliga kläderna. De hade hellre närt en Ph.D vid sin barm om man säger så... Det hade inte blivit glada om jag gjort mig själv lycklig genom att bli utvikningsflicka. Ingen har bott tillräckligt länge i USA för att börja tänka så. Alla med nåt innanför pannbenet skakar på huvet åt ett tokytligt leverne. Så kommer det alltid vara även om en och annan smart person lyckas vara glamourös, självbespeglande och excentrisk. Utan försonande drag blir man outhärdlig om man lägger för mycket fokus på det yttre. Det finns en motsättning mellan att utvecklas på andra plan och att plocka loppor hela dagarna. | |
| Satyra | 2010-11-19 17:29 | |
![]() | le-lou - Jag upplevde det inte som barn/i min uppväxt att kvinnor omkring mig "härdade ut", utan att de faktiskt inte lade så stor vikt på sina tuttar/hängmagar/bristnin gar etc. och ÄNDÅ kunde leva och fungera utan djupa depressioner. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-19 17:42 | |
![]() | jag håller med larv. helt och hållet. btw är jag också uppväxt bland människor som föraktar skönhet och estetikens egenvärde. kanske därför jag kan skärskåda en del mekanismer bakom föraktet. men tokytligt leverne är en annan sak. | |
| le-lou | 2010-11-19 17:59 | |
![]() | satyra . jag påstår inte att folk inte KAN leva med sina skönhetsfel och det även utan djupa depressioner. Jag är tex inte deprimerad över min mage. Man kan leva utan mycket. Men varför ska man? Jag har ännu inte fått svar på dig varför det är bättre att leva med små bröst om man egentligen vill ha stora (och kan få det via operation)? Varför är det fel att operera till det man inte fått av naturen? folk föds ju inte med tatueringar heller som exempel, ändå är det något många väljer att göra, trots att det inte går att tvätta bort som smink. Jag ser helt enkelt inte så stor skillnad som du verkar göra. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-19 18:06 | |
![]() | nu är vi inne på vill och kan. den enda relevanta anledningen till op, tattueringar, smink och rakning. | |
| bobo flux | 2010-11-19 18:13 | |
![]() | Satyra, jag utgår från hypotesen att ytlighet har funnits överallt i samhället sedan urminnes tider, det är väl knappast någon nytt fenomen? Bibeln har Adam och Eva, grekiska mytologin har Narcissus. Skillnaden är att det delvis tar sig annorlunda uttryck idag (plastikkirurgi och exponering via internet och massmedier) än för tvåhundra år sen (korsett och oljemålningar). Min utgångspunkt är att människor ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Varför ska någon behöva gå runt och må psykiskt dåligt över en slapp, hängande mage efter en förlossning bara för att omgivningen intar en moralisk högsits och tycker det är fel med operativa ingrepp för att förbättra utseendet? Jag ser inte problemet om det får individen att må bra och känna sig mer tillfreds med sig själv. | |
| Gautama | 2010-11-19 18:18 | |
![]() | Vad det handlar om är att när man gör ett operativt ingrepp så är det förenat med så mycket mer fara än rakning,sminkning, tattueringar, korsetter osv. Det är väl ändå en viss skillnad?? Eller är jag ensam om att tycka så? | |
| le-lou | 2010-11-19 18:24 | |
![]() | Men Gautama, är inte det upp till var och en? Ska vi förbjuda allt det som kan vara farligt så får vi nog börja i annan ände. Handlar detta om att utsätta sig risker så kan vi ju börja med att ställa bilen. Nyttan i att åka i bil väger över risken för de allra flesta och därför är det ultravanligt att vi kör och åker, trots att så många dör i trafiken varje dag. För någon kan ju risken med operation väga mindre än nyttan den gör för densamma, och nyttan i det här fallet är ju högst personlig och nåt som ingen annan än personen och dennes läkare ska beblanda sig i. Jag är helt övertygad om att operera sig är mindre farligt än att sätta sig i bilen och köra iväg ut på stan. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-11-19 18:27 | |
![]() | "Jag ser inte problemet om det får individen att må bra och känna sig mer tillfreds med sig själv." Jag ser inte problemet i att man moraliserar lite över andras puckade val. Det har man säkert alltid gjort. Finns massor av berättelser och uttryck som bygger på hur illa det kan gå för de ytliga och fåfänga. inom många religioner verkar man nå djup och andlighet genom att ge avkall på materiella saker och på det yttre. Är det inte att moralisera att säga att alla ska godkänna det som gör en enskild individ glad, hur dumt det än må vara? | |
| Skugga | 2010-11-19 18:30 | |
![]() | Haha! *klickar på gilla-knappen på Larvbruds inlägg* ^^ | |
| le-lou | 2010-11-19 18:32 | |
![]() | Larvbrud - Det är riktigt provocerande med folk som sitter på sina höga hästar och pekar på hur jag som individ BÖR tänka gällande min mage och att jag inte skulle ha skaffat barn från första början om jag inte fattade att min kropp skulle ändras. Man kan inte sia om ett skit om man inte själv sitter i samma sits och framförallt - vi är inte alla samma personer. | |
| Satyra | 2010-11-19 18:33 | |
![]() | le-lou - Med nya möjligheter följer även nya behov (vi inte visste att vi hade) och som jag ser det - en ännu större press att vara snygg. Risken är ju överhängande att människor inom kort kommer att tycka att skönhetsoperationer är så vardagsmat att man inte begriiiiper varför den och den går runt med den där fula näsan/brösten/fettet/rynk orna när man ju KAN göra något åt skiten. JAG personligen känner - under min ännu relativt korta livslängd på 46 år - att yta blivit mer och mer viktigt och tar större och större plats i människors liv. Ser det inte som att brukandet av plastikkirurgi skulle göra människan lyckligare, tvärtom, hetsa upp ytstämningen ännu mer. Du skriver: "Jag har ännu inte fått svar på dig varför det är bättre att leva med små bröst om man egentligen vill ha stora" Jag har inte sett den frågan från dig tidigare, till att börja med. Jag tycker att det bästa såklart vore om vi kunde få se ut hur vi vill och vara nöjda - oavsett hur vi skapats. Om sen Berta fyller ut sin mindre byst för att hon vill ha större är ju upp till henne. Det är fortfarande inte det som är grundproblemet. bobo - Har jag någonstans sagt att människor inte har RÄTT att operera om sig? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-11-19 18:40 | |
![]() | Le-lou: Jag tycker det ska vara lagligt med estetisk plastikkirurgi trots att jag faktiskt tror att det på sikt sätter press på unga människor och dessutom i vissa länder används för att utplåna sk etniska särdrag. Om jag nu är så generös att jag inte vill förbjuda något jag tycker är korkat, tänker jag faktiskt ta mig rätten att öppna käften och kritisera. | |
| le-lou | 2010-11-19 18:41 | |
![]() | det ÄR redan vardagsmat. Man kan inte vara för plastikkirurgi för vissa men inte för andra grupper. Det finns och det nyttjas. Det sorgliga är om tror att det är det ENDA som finns i livet och att utseende är allt. Men man behöver inte vara så svart eller vit, utseende är inte allt men mår man dåligt över hur man ser ut : ändra det då. Why not. | |
| le-lou | 2010-11-19 18:43 | |
![]() | Kritisera på, men det är ju trevligt att man utvecklar sitt resonemang istället för att stampa på stället med sin skylt. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-19 18:47 | |
![]() | le-lou, anser du att må dåligt över hur man ser ut är den legitimerande anledningen till op? vad tycker du om - jag skulle vara/känna mig vackrare med mindre/större bröst resonemanget som orsak. hsh håller jag med dig i mkt. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-11-19 18:49 | |
![]() | - jag skulle vara/känna mig vackrare med mindre/större bröst resonemanget som orsak (utan att må det minsta dåligt alltså. ett val av utseende rätt och slätt där man väljer det man själv trivs bättre med/tycker är vackrare). | |
| Satyra | 2010-11-19 18:50 | |
![]() | le-lou - Hur DU bör och inte bör tänka/göra kring din mage får du helt avgöra själv. Jag säger vad JAG tänker/tycker kring plastikoperationer!! Och ATT man borde kunna förstå att man genom graviditeter kommer att få en mer eller mindre förändrad kropp - till yta och form - det är väl ändå så självklart som man inte behöver vara en siare för att inse det?! Då menar jag såklart inte extremfall, som det du beskrev om dig själv där dina inre organ trasades sönder, utan skavanker i form av slappare hud, bristningar, mer underhudsfett och dylikt. Jag blev gravid första gången som 18-åring och var redan då medveten om att min kropp skulle förändras. Och det var jag genom att jag sett hur andra kvinnor som varit gravida såg ut. Därför att de låg där på stränderna, satt i bastun MED sina skavanker fullt synliga, så för mig var det en självklarhet och något helt naturligt. Dagens barn lär ju dock inte på samma sätt förstå det naturliga i saken, eftersom fler och fler kvinnor i deras närhet under uppväxten antingen kommer skyla sig för att de skäms över sina kroppar och/eller HAR opererat om sig och därför inte bär spår av gravidieter. Vilket då föder nästa onda cirkel av problemet. Som jag ser det. | |
| Satyra | 2010-11-19 18:51 | |
![]() | Ursäkta min mystiska svenska i inlägget ovan - man ska inte försöka skriva och göra andra saker samtidigt .... tydligen. ;-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-11-19 18:53 | |
![]() | Okej, för att utveckla resonemanget... Om plastikkirurgi används för att ta bort etniska särdrag och det är status i ett samhälle att se mer västerländsk ut än t ex asiatisk, så ger det de opererade ett konkurrensmedel att ta till för att hitta arbete. Då finns plötsligt ett stort samhällsproblem trots att massor av individer har gjort sig själva lyckliga. Kirurgin förblir ett medel och är inte grundorsaken till problemet. Likväl bidrar det till en sorglig utveckling. | |