Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 19:29 | |
![]() | Sorry. "Hänga" ska det stå. Alltså hänga och vilja åt ruset och fnittret. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 19:41 | |
![]() | Du behöver inte köpa min logik. Får se hur bra du lyckas med din ligik om du blir förälder en dag. Jag anser vilket jag sagt att det inte är hela världen om hon dricker några cider några gånger per år, räcker inte det som svar? Bara för att man tillåter en sak så behöver det inte innebära att man tillåter alla dumheter eller frestelser. Och sen har det ju med ålder att göra också, jag hade ju inte varit lika tolerant om hon varit 14 år. Jag var inte heller lika tolerant när hon var 15. Då visste jag inte om det faktiskt. Hade jag vetat att hon skulle dricka när hon gick på fest den gången hade jag hållt henne hemma. Men det uppdagades genom en händelse som gjorde att det fick tråkiga konsekvenser för henne. Sen gjorde hon inte det på länge, sen när hon skulle börja gymnasiet så har de något som kallas för inspark där övervägande av ungdomarna dricker lite. Hon talade om för mej att hon skulle dricka lite och jag var tacksam för att hon berättade. Men jag hade verkligen inte i tanken att förstöra hennes dag och förbjuda henne gå. Sen har det skett kanske två gånger efter det i ordnade former så jag ser inga problem med hennes alkoholintag. Nu tänker jag inte förklara det fler gånger. Hon har kanske druckit sammanlagt 5 gånger på sin höjd i sitt 17-åriga liv. Det är mycket bra statistik enligt mina normer. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 19:46 | |
![]() | Brokenstring: Jag vill inte lägga mig i hur du sköter din dotter. Jag tycker bara att det är motsägelsefullt det du säger. Du skrev först att du inte ville att hon skulle dricka men att hon skulle göra det ändå. Det är inte samma sak som att säga att du tycker det är ok och inte så farligt. Hade du sagt det från början hade jag ansett att du var mer konsekvent. Ni får väl sluta skriva att alla tonåringar är på ett visst sätt eller att de som tror att tonåringar kan låta bli att dricka lever på 1800-talet om ni vill ha nån trovärdighet som föräldrar. | |
| niklas_gbg | 2010-03-24 19:54 | |
![]() | "de som tror att tonåringar kan låta bli att dricka lever på 1800-talet om ni vill ha nån trovärdighet som föräldrar" Tror faktiskt att det söps betydligt mer och hårdare på 1800- och i början av 1900-talet än det görs nu. Och då i alla åldrar. Därmed inte sagt att alkohol inte är ett problem (för somliga) än idag. | |
| apbur | 2010-03-24 21:29 | |
![]() | Nu tror jag visserligen att man kan vara öppen med sina brister även för ett barn eller tonåring. Jag tror de flesta kan hantera att föräldrarna inte är perfekta själva men att de eftersträvar något annat. Dvs, de har en moral de inte alla gånger lyckas följa. Det är faktiskt oerhörd skillnad på att dricka eller ta några som helst droger när man inte vuxit klart. Det är vetenskapligt bevisat. Det är väl lite som med läkemedel. Vissa läkemedel ska man inte ta når man är barn, likväl kan vuxna ta det. Jag tror inte på att förneka alkoholens positiva effekter, eller andra drogers positiva effekter heller för den delen. Det är sånt som får unga att helt tappa förtroendet för vuxna. De är inte idioter och tycker givetvis att vuxna är idioter som bannar nåt men själva uppenbarligen uppskattar det men inte kan erkänna det. Trovärdighet bygger mycket på ärlighet, inte hur man nödvändigtvis handlar själv. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 21:45 | |
![]() | Apbur: Ja, då är det väl på plats att erkänna att man är en av alla i vuxenvärlden som bidrar till att det blir lockande att dricka. Eftersom det är en social drog går det inte att komma ifrån. Föräldrarnas barskåp är väl lika intressant som ungdomarna som dricker på den spännande festen. Eller det är svårt att förneka sambandet. Om man tycker att ens ungdom är svag för grupptrycket har man väl en större skyldighet att motverka detta än om man är övertygad att ens barn kan stå emot grupptrycket. Familjen och andra vuxna ska kunna representera en motvikt till kompistryck. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 21:48 | |
![]() | apbur!! Vi måste fira på något sätt för jag höll med dej ordagrant i ditt inlägg:-)) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 21:51 | |
![]() | Brokenstring: Håller du verkligen med henne om att man inte bör förneka fördelarna med andra droger? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 21:55 | |
![]() | Näää:-( Det gör jag ju inte. Läste lite för fort. Får väl hoppa över firandet då. | |
| apbur | 2010-03-24 21:58 | |
![]() | Broken, jag tror det blir lite av ett svek när man förklarar för sin tonåring att alkohol är direkt hälsovådligt och farligt för dem men samtidigt accepterar att de dricker eftersom man inte tror sig kunna stoppa dem. Jag hade känt mig oerhört sviken om mina föräldrar talade om att alkohol var farligt men inte gjorde så mycket när jag var ute och förstörde min kropp. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:03 | |
![]() | ja det kan jag hålla med dej om apbur. Jag säger t.ex. inte så till mitt barn. Jag tror inte ens att det är så farligt i normala mängder. Däremot så säger jag att hon inte får enligt lagen och att hennes kropp har svårare att hantera alkohol när hon fortfarande är så ung, att det finns en anledning till att man har en åldersgräns. | |
| apbur | 2010-03-24 22:04 | |
![]() | Broken, hur tänker du dig att du ska vara trovärdig när du inte kan se och erkänna att droger naturligtvis har någon positiv effekt? Det är väl inte att vara ärlig? Vad menar du med ärlighet? | |
| wplmr - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:05 | |
![]() | men de är ju inte äkta/genuina? på så vis kan man säga och tycka att det inte är positivt. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:09 | |
![]() | Jo men visst det kan jag ju erkänna. Övriga droger utanför alkohol kan jag inte svara på eftersom jag aldrig testat. Men självklart så förstår min tjej att det är beroendeframkallande och att det givetvis måste ha någon skön effekt vid det specifika tillfället man tar det. Men hon är klok nog att förstå att det i långa loppet kan ge de effekter som är skadligt och att man kan bli fast och bli en pundare helt enkelt. Därför har hon tagit ställning emot andra droger förutom alkohol. | |
| apbur | 2010-03-24 22:11 | |
![]() | Du sa själv såhär: "Sen kan jag fortsätta att förklara om alkoholens påverkan på kroppen när man inte växt klart. Jag har växt klart men inte hon." Jag visste inte att du menade att ungdomar inte lärt sig hur alkoholen slår till. Vad menar du med att kroppen har svårare att hantera alkohol? Hur som helst så vet du ju uppenbarligen att många tonåringar själva inte kan hantera alkohol vilket leder till att de blir alldeles för berusade och tappar kontrollen. Det är väl farligt på riktigt för en person som antagligen inte har så fint omdöme eller starkt överjag vanligtvis? | |
| apbur | 2010-03-24 22:13 | |
![]() | "Men hon är klok nog att förstå att det i långa loppet kan ge de effekter som är skadligt och att man kan bli fast och bli en pundare helt enkelt. " Varför gäller inte detta alkoholen? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:17 | |
![]() | Vet du vad apbur,,jag har ingen lust alls att börja ordväxla med dej igen. Du vänder hela tiden på allt man säger till det oändliga så jag drar mej ur redan nu. Jag har förklarat min inställning mycket i denna tråd så är du nyfiken kan du rulla tillbaka några sidor. Sen om du inte förstår mej eller tycker jag är puckad, kluven, emotsägesfull, dålig förebild och diverse ting så får det vara så. Har även svårt att ta personer som inte själva har barn på riktigt allvar när man ska diskutera barnuppfostran eftersom det mesta man tänkt sig innan man får barn blir milsvidda annorlunda när man får barn. Tack för mej. | |
| apbur | 2010-03-24 22:21 | |
![]() | Mina åsikter är inte beroende av om jag klämt ut en unge eller inte. Förstår inte hur du kan tycka att det är något avgörande. Jag kan nog inte hitta svar på mina frågor i dina tidigare inlägg. Det är ju just din inställning jag ifrågasätter efter att jag läst dina inlägg. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:21 | |
![]() | Tycker också du är motsägelsefull, broken. Bara för att du har barn kan du väl inte slippa undan i en diskussion med att säga en sak och sen en annan. Antar att du vill diskutera? Hur ska man förstå vad du menar? | |
| wplmr - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:22 | |
![]() | jag fattar vad hon menar konstig nog kanske för att jag har barn? eller så fattar jag bara vad hon menar | |