Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 716

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Moose72 - Ej medlem längre2015-03-13 07:13
Antal inlägg: 1910

Skrivet av totravel

"När tiggarna först blev synliga i mitt närområde så funderade jag ett tag på hur jag skulle göra och då gav jag ingenting. Jag passerade förbi och behandlade människan som satt där som luft. Jag kände under denna tid att detta inte kändes alls bra och jag tyckte inte om hur det kändes både känslomässigt och intellektuellt, så när jag hade tänkt klart så kom jag till slutsatsen jag redogör för i detta inläggs två första stycken.

Jag är medveten om att min lilla slant inte bidrar till någon varaktig lösning för dessa människor, men jag känner i alla fall mig bättre inombords i väntan på en politisk lösning och dessutom hoppas jag att slanten hjälper tiggaren lite grand."

Mycket bra skrivet och beskriver faktiskt hur jag känner också. Trots allt negativt man hör om tiggarna så känns det så otroligt mycket bättre inombords de gånger jag ger, än då jag går förbi utan att ge. Den som sitter där och får min slant har det garanterat sämre än mig.

ttiittii - Ej medlem längre2015-03-13 07:27
Antal inlägg: 37631

Det är alldeles lysande att det finns dom så här så höga ambisioner så dom vill lösa tiggarnas problem på livstid och inte bara för stunden.
Ifo före detta soc är en tillfällig lösning för människor ekonomiskt försörjningsstöd stöd är alltid tillfälligt.

Det är just här och nu som tiggarna behöver en lösning .och alla pengar gör skillnad

mz_lzrd2015-03-13 08:05
Antal inlägg: 2498

Det finns inga sköna sätt att förenkla, Tottebakar.

kovikstippen2015-03-13 10:45
Antal inlägg: 979

När jag var liten och söt (det var länge sedan) ville jag mata våra fåglar utanför fönstret eftersom hösten var kall och löven fallit. Min mor sa "okey, mata fåglarna".

Men så la hon till "Men om du matar fåglarna nu måste du fortsätta hela vintern för fåglar återvänder till samma plats där dom senast fick mat". "Om du inte tänker mata fåglarna hela vintern är det bättre att låta bli".

Mors tes (stämmer möjligen inte) var att om fåglarna fick tillräckligt med mat kanske dom valde att stanna över vintern (något som faktiskt börjar ske i Sthlm).

Så antingen inser man att man tar över försörjningsansvaret för sina tiggare på övetskådlig tid - ett passiviserande av tiggaren.

Eller också låter man bli, och ger tiggaren chansen att själv finna en egen utkomst och kanske ett bättre liv.

Idag är det ett jävla curlande åt alla håll. Barnens fritid gör föräldrar till taxichaufförer. Tiggare ska matas utan någon form av motprestation. Mm mm.

Vad vi inte inser är att vi gör dessa en stor björntjänst när vi tar över deras egna ansvar. I vår godhet (i våra egna ögon) förstör vi våra barn och passiviserar tiggarna.

Det är ren dummhet och egoism som gör att folk ger tiggare pengar.

totravel - Ej medlem längre2015-03-13 11:00
Antal inlägg: 4735

När jag bodde i Kenya (Nairobi) för ca 15-20 år sedan kom jag till delvis en annan slutsats än jag gör här i Sverige. Trots att nöden var större där (jag är medveten om upplevd nöd är upplevd nöd och att personen som befinner sig i nöd oftast inte känner av några grader i "helvetet") och antalet tiggare enormt mycket fler än vad jag ser här i Sverige, så gav jag med urskillning. Beslutet att göra detta var i vissa fall lättare och i andra fall svårare där.

Det fanns i stort sett ingen tvekan om att då man gav gatubarnen pengar så gick dessa direkt till skomakarlim som de använde för att stilla hungerkänslor och överhuvudtaget trycka bort verkligheten. De gick alltid omkring med sina kära plastflaskor. Därför gav jag inga pengar till barnen utan gav istället lite bröd, ett paket kex eller liknande när jag hade möjlighet till det, vilket inte är lika ofta eftersom man sällan går omkring med dessa matvaror i fickorna. Jag tog alltid "doggybag" från restauranger som jag besökte och gav till första gatubarn jag såg när jag kom ut därifrån.

Sedan fanns de handikappade tiggarna. De som satt i rader på trottoaren på vissa gator. De var på dessa gator så många att det var ogörligt att ge något till alla. Jag fick, hur hemskt det än kan låta, vissa favoriter som jag alltid gav till när jag passerade. De andra gick jag förbi och jag fick sluta med mitt malariaprofylax för att dessa piller hade en jobbig biverkning; de förstärkte, så att säga, hålet i själen som det dagliga mötet med misären gav och jag höll på att tappa kontrollen över mina känslor och hamna i en depression. Istället fick jag malaria, men det var att föredra.

En av mina favoriter var Jonah, som hade förlorat båda sina ben längst uppe under höfterna i striderna när Kenya blev självständigt och nu hade två brädor surrade under stumparna och gick på sina mycket muskulösa armar. Han tiggde pengar till mat och livets nödtorft och jag och han hade samma favoritrestaurang. Ett lite kyffe till restaurang där världens bästa "Karanga na chapati" serverades (nötköttsgryta med brödpannkakor). Ibland bjöd jag honom på en öl i baren mittemot restaurangen och då berättade han gärna historier om sitt 70-åriga liv.

Det var ett möte och en människa/vän i livet som jag aldrig glömmer och alla dessa händelser under en levnad som sticker ut och som sätter sig i hjärtat och hjärnan och fortsättningsvis formar ens sätt att tänka och agera. Vi är alla människor och vi har tilldelats olika lotter i livet. Banalt, men icke desto mindre sant.

Mattes802015-03-13 11:00
Antal inlägg: 3

Spela roll om det är organiserat eller inte. Dom sitter ute i kylan för nån hundring per dag. Hur många av er skulle göra de. Och folk här snackar om att i Sverige behöver ingen gå fattig o här finns skyddsnät. Vilket skitsnack då jag känner mer än en som är bostadslös o som knappt har nån krona på fickan

boffertomte2015-03-13 12:07
Antal inlägg: 1128

Klart att det spelar roll om det är organiserat. Man bör försöka minimera sitt ekonomiska stöd till kriminella organisationer. Kriminella organisationer som blir starka ger upphov till ett parallellsamhälle med en parallellekonomi. Det är något man alltid bör försöka motarbeta. Det är ju inte så att de kriminella organisationer som profiterar på tiggarna nöjer sig med den slanten de får in där och sen är de glada och snälla resten av dagen.

janne1212122015-03-13 12:12
Antal inlägg: 4722

Med ett sånt resonemang matte förstår jag inte varför vi ska bry oss om huruvida våra kläder tillverkas av barn i andra länder. Dom får ju ändå en liten slant att leva för, sen skiter vi i att dom är tvingade och att någon annan profiterar på dom.

Mormodern492015-03-13 13:35
Antal inlägg: 8354

Totravel ett mycket gripande inlägg om hur en del människor har , hade själv reagerat på samma vis som du gjorde

kovikstippen2015-03-13 14:03

Mycket gripande totravel.

Din historia visar på ett tydlgt sett att när man kommer för nära ett problem tappar men överblicken. Det är därför våra politiker ska akta sig för att bli alltför folkliga. Tappar man överblicken kan man aldrig ta vettiga beslut eftersom man jämför sina beslut mot en extremt snäv population.

Men vem säger att det som är bra för Mahmoud passar Johanaa lika bra? Ett samhälle byggs genom att man hela tiden beslutar för det som är bra för de många. Att göra annorlunda är en kvällstidningside som bygger på att en bra snyfthistoria säljer lösnummer. Men ska vi styra landet efter hur pressen ska sälja lösnummer?

Men hjälper du en behövande bäst med allmosor lite då och då eller hjälper man bäst genom att hjälpa den behövande att hjälpa sig själv?

Vill vi ha ett samhälle där tiggeri är ett yrke. Och vi som jobbar ska då livnära dessa? Själv betalar jag en av världens högsta skatter och jag tycker det räcker.

Men med små eller inga skatter kanske det var annorlunda, men jag arbetar redan för 2-3-4 personer (dvs mitt arbete försörjer 2-3-4 personer till - förutom min egen familj). När blir samhällets girighet nog?

Jag blir heligt förbannad på alla dessa tiggare. Det är helt enkelt för jävligt att behöva snubbla på, se och konfronteras med dessa turister så fort jag går ut genom dörren.

Det är måhända hårt, men det kan aldrig vara en lösning att acceptera tiggeri. Det är omänskligt att behöva tigga. Att acceptera tiggeri är att acceptera att vissa människor är mindre värda. Och det kan jag aldrig stödja.

Förbjud all form av tiggeri

Nora1 - Ej medlem längre2015-03-13 14:17
Antal inlägg: 2885

Går våra skattepengar till tiggarna? Hur mycket då ungefär?

kovikstippen2015-03-13 14:19

Du är fri att försöka förstå, Nora

kovikstippen2015-03-13 14:25

Prova hålla idén "förbjud tiggeri" samtidigt som du begrundar sinnesrobönen:

"Gud,
ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden"

.

Nora1 - Ej medlem längre2015-03-13 14:29
Antal inlägg: 2885

Tack för det. Då förstår jag det som att du hade otur när du tänkte.

Det är nog bättre du själv begrundar den bönen. Något förbud mot tiggeriet kommer det nog inte att bli.

DJ762015-03-13 14:36
Antal inlägg: 34

Nä....något förbud blir det nog inte, men det kommer nog en inkomstskatt på det med.
Frågan är nog bara vad det går under? Hobbyverksamhet?

Almen942015-03-13 14:41
Antal inlägg: 92

Nä, verkar ju helt befängt, hur skulle man kunna förbjuda någon att ge något av sina egna tillgångar till en annan medmänniska?!

kovikstippen2015-03-13 14:50

Gåva är inte tiggeri.

Jobbigt att hålla två tankar samtidigt?

Försäljning är inte tiggeri.

Att belägra en entré och att gå runt på tåg och bussar med kopp är tiggeri. Om man vill kan man förstå andemeningen.

Sverige har haft tiggeriförbud under större delen av 1900-taöet. Så tekniskt är det inget problem. Förbudet togs bort som en hyllning till att vi skapat ett nytt och fattigdomsfritt Sverige. Det fanns helt enkelt inga tiggare i Sverige och förbudet var alltså överflödig.

Lagstiftaren tänkte nog inte på att vi i en framtid skulle tillåta turist-tiggare. Då hade inte lagen avskaffats

limpan__22015-03-13 15:31
Antal inlägg: 2847

"Så antingen inser man att man tar över försörjningsansvaret för sina tiggare på övetskådlig tid - ett passiviserande av tiggaren. "

Och vad ska de kunna överleva av under tiden? Du tror väl inte att de finner tiggeriet så lönsamt och utvecklande att de inte hellre skulle ta första bästa jobb de kommer över? Din mor kanske missade att berätta att ibland är det bra att ge fågel mat så att de får ork att flyga vidare till platser där de klarar sig själv?

Min mor lärde mig samma sak, men även att det finns en skillnad mellan djur och människor.

Mattes802015-03-13 15:37
Antal inlägg: 3

Självklart är det fruktansvärt om de är organiserat men jag har svårt se det då organiserade brottslingar vill tjäna stora pengar o inte småpengar

totravel - Ej medlem längre2015-03-13 16:04
Antal inlägg: 4735

Kovikstippen,

Om du nu tycker det är så jobbigt att se alla dessa tiggare och ständigt snubbla över dom så vill jag föreslå lite KBT.

Konfrontera dina värderingar och börja ge till tiggare. Du kanske märker att du slutar att reta dig på dom då.

Jag blir glad när jag ser damen som sitter utanför min ICA-butik. Inte glad för att hon har det så jobbigt att hon tvingas sitta där och tigga (det kommer jag alltid att känna bedrövelse över), utan glad för att jag tycker att hon ser så trevlig och snäll ut.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?