Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade43
Mobilspel
Pågående18 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2011-02-16 13:22
Antal inlägg: 3557

50+ hus är i princip helt vanliga hus fast det bor bara människor som är 50+ i dom. Inga barnfamiljer kan alltså flytta in hur gärna dom än vill. Det har ju ingenting att göra med att man inte orkar sköta en trädgård eller gå i trappor utan att man kanske tänker sig att det blir mer lugn och ro om man slipper barn och ungdomar 24/7. I annat fall hade dom kunnat bo i vilken vanlig lägenhet som helst. Servicehus är en helt annan sak.
Fortfarande så får inte barnfamiljer bo i ett sånt hus enbart för att dom är just barnfamilj och kan anses vara ett störande inslag. Klart att barn får hälsa på men inte bo där permanent. Jag förstår absolut att man vill bo så för att få lite lugnt och ro. Det finns ett par familjer på min gata som jag lätt skulle beta extra för att slippa men nu får jag gilla läget eller flytta ut i skogen om jag inte står ut. Min ena unge tyckte att det bästa med att ta moppekortet och börja köra var utsikten att han kanske störde tillbaka åtminstone litegrann när han körde förbi deras hus efter att ungarna gått och lagt sig på kvällen.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-16 13:32
Antal inlägg: 1188

le-lou 2011-02-16 09:07
"pichii : oki. Man har ju på "tysta vagnar uttryckligen diskriminerat högljudda personer, de får inte sitta där, inte sant?"

Jaadå le-lou. Det går att larva sig om allt - om man så vill.

"grejen är att på ett tåg kan du ta en skrikande unge och gå till nästa vagn."

För det första, kan man verkligen alltid det i praktiken? Om alla vagnarna är fullsatta då? Var ska den föräldern ställa sig med sitt barn om den inte ska få sitta på sin ordinarie plats? Stå på gången i _nästa_vagn_ med ett skrikande barn?
Och för det andra blir ju situationen densamma även i nästa vagn, skriker barnet, så skriker det - liksom. Eller du kanske syftade nu på "tysta vagnen" kontra en "vanlig vagn"? Isåfall förstår jag ditt argument delvis lite bättre.

"Det kan du inte på ett flyg."

Nej, det stämmer så klart, det kan man inte på ett flyg.
Men som sagt, så menar jag att även på ett tåg kan den möjligheten många gånger vara högst omöjlig i praktiken.
Och försök du att kuta runt i ett skakande tåg (med ibland vääldigt tunga dörrar mellan vagnarna) med ett skrikande (sprattlande? motsträvigt?) barn i famnen bara för att medresenärerna visat sura miner. Synen som den situationen framkallar för mina ögon får mig både skratta och gråta.

"Principen är ju precis densamma, jag förstår inte varför ni envisas med formuleringarna.... Det är inte värre än vad det är : ett "tyst" flyg. Ska vi kalla det så istället för att prata om barnfria flyg?"

Jag tycker inte att de där är särskilt jämförbara.
Och hur skulle det ens kunna vara genomförbart varken ekonomiskt eller ur miljösynpunkt?
Flyget är som bekant det mest miljöovänliga transportmedlet och det gäller att åtminstone (och helst) fylla på flygstolarna till sista platsen. Tror du inte att ett arrangemang, sådant som du vill ha det, skulle skapa flera tomma stolar och därmed sämre miljöeffektivitet?
Och resonemanget ovan kan även appliceras på de ekonomiska effekterna.

Och till sist, jag vidhåller det jag har sagt från början: Hela idén med barnfria flyg är mild sagt mindre lyckad. Jag vill i allafall inte ha det så. Jag vill ha en salig blandning av allt och alla.
Jag vill ha tolerans.

Challe_B:s inlägg var riktigt bra. Jag tycker att frågan kan lösas precis så enkelt som han skrev, med öronproppar (- för dom hyperkänsliga individerna *kan int låta bli å retas lite*)

Sote2011-02-16 13:39
Antal inlägg: 3557

Inte en chans att ett sånt plan skulle gå med tomma stolar-tvärtom!! Så ur miljö och ekonomisk synvinkel så är det inte ett hållbart argument.

belsebus2011-02-16 13:41
Antal inlägg: 135

guuuuud vad skont

vigren2011-02-16 13:47
Antal inlägg: 1146

Men vojne vojne, är barnfamiljerna trakasserade igen...? Tycker själv det låter jättebra med valmöjligheten till barnfria hotell och barnfria flygningar. Fast egentligen, vet inte vad som är mest irriterande, barnen eller föräldrarna som struntar blankt i hur barnen uppför sig? Nu är det väl så att det inte är alla flyg till alla destinationer som skulle vara barnfria så det finns väl jättestora möjligheter ändå att resa med barn utan att känna sig diskriminerad. Tycker att de flesta resebolag verkar satsa stort på just barnfamiljekonseptet! (kanske skall känna mig lite diskriminerad, jag har inga små barn längre och jag är inte senior)?
Kan sedan helt hålla med om att det finns naturligtvis andra grupper som kan vara nog så störande och inte ha någon som helst känsla för när det är läge att hålla käften... ;)

magnusito2011-02-16 14:25
Antal inlägg: 4986

När jag stod vid busshållplatsen idag så kom en en annan och ställde sig där bredvid mig. Usch vad obehagligt och inkräktande. Jag vill faktiskt få vara ifred!!!

Nancy_B - Ej medlem längre2011-02-16 14:38
Antal inlägg: 127

fy vad obehagligt... kollektivtrafik i all ära, men måste det innebära att åka tillsammans med andra?

magnusito2011-02-16 14:45

Nej måste det verkligen det. Jag betalar väl skatt som alla andra. Kan inte jag få en egen buss. Kanske mot ett visst tillägg. Jag har ju förvisso fått lite mer i plånboken att spendera med hjälp av jobbskatteavdraget.
Jag arbetar ju hemifrån i ett konultföretag där jag spekulerar i marknadsandelar för pr-företag. Jag har det vitt och fräscht i min bostadsrätt i Stockholms innerstad och läget under kontroll. Jag skickar en faktura och shoppar när det passar mig.
Relationer, uh nej, inget motsvarar mina målbilder som jag skrivit på spegeln i hallen, där jag förövrigt satt upp en lapp över hur bra jag är och vad jag vill lyckas med i livet.
I den målbilden som jag gjorde upp med min coach fanns det definitivt inget med om några medpassagerare.
Usch och fy!

bajen012011-02-16 14:45
Antal inlägg: 112

Ja fy vad hemskt

le-lou2011-02-16 15:38
Antal inlägg: 17500

Inte bara människor som lätt bara blir "störda" av ljud skulla dra nytta av barnfria flyg. över en miljon svenskar har tex tinnitus och att vistas i högljudda miljöer är något man då gärna undviker, om man kan. Även folk med psykiska problem ser nog gärna att kunna resa i en lugn miljö, jag tänker särskilt på långflygningarna.
Det finns många fler fördelar än detta att nån hatar barn, jag tycker hela det resonemanget är urlöjligt.

le-lou2011-02-16 15:43

pichi - Tror du inte att ett arrangemang, sådant som du vill ha det, skulle skapa flera tomma stolar och därmed sämre miljöeffektivitet?
Och resonemanget ovan kan även appliceras på de ekonomiska effekterna. "

Eftersom resbolagen redan funderar på dessa alternativ så är jag övertygad om att de tittar på ekonomiskt bortfall...det lär finnas stora pengar att tjäna på det här tippar jag på.

le-lou2011-02-16 15:44

och förresten pichi - ja i praktiken så tar man sitt barn och lämnar tysta vagnen. Det står tom på skyltar där inne - att man måste dra om man för väsen.

magnusito2011-02-16 15:53

Men är detta ett problem? Det går väl redan nu att betala mer och sitta i lite finare säten med lite bättre mat och känna sig lite bättre. Där brukar ju inga barn sitta, inte så ofta i alla fall.

le-lou2011-02-16 16:07

tja, varför inte hela planet? b-class är ju begränsade platser. Herregud vad jobbigt det är för er om ett stackars plan åker iväg utan barn hehe.

bizzzy - Ej medlem längre2011-02-16 17:00
Antal inlägg: 3169

Lelou du missar poängen med vad folk tycker som är emot barnfritt nämligen att det är diskriminering mot en viss grupp av människor! Är det rätt att diskriminera? Är det rätt att utesluta? Är det rätt att ha förutfattade meningar om att alla barn är skrikiga och bråkiga? För om det är rätt så borde det även vara rätt när det gäller andra grupper av människor. Jag skulle tycka det vore skönt med barnfritt men inser att det är fel att utesluta en viss grupp.

gnagelram - Ej medlem längre2011-02-16 17:18
Antal inlägg: 1646

Jag tycker inte det är "fel", "oförståeligt", "olagligt", "diskriminering" eller "barnhat".

Jag tycker bara det är sorgligt att det går att göra bra business på att folk tål allt mindre och vill använda sina ekonomiska resurser till att köpa sig fria från allt som skaver på deras förväntade, perfekta upplevelse. Svårare är det inte.

Lillot2011-02-16 17:35
Antal inlägg: 136

Jag vet inte, men jag är lite trött på den svenska mentaliteten. Barnfria bröllop, barnfria resmål, barnfria fester, barnfria flygningar - herre gud, är det så farligt med barn?

Måns_E2011-02-16 19:19
Antal inlägg: 12028

Bizzzy:

Öh, nä jag värnar inte om muslimer, inte mer än jag värnar om andra. Gällande barnfria flyg och exempelvis barnfria restauranger så handlar det väl snarare om att det vore vettigare om barnfamiljer med små barn flög i ett plan och de som blir störda av det flyger på ett annat. Vad är problemet? Vill inte barnfamiljer resa med andra barnfamiljer?

Förresten så är ofta småbarnsföräldrar ofta lika enerverande som deras barn, oavsett vilken religion de tillhör ;)

La bruja2011-02-16 19:28
Antal inlägg: 505

Tja jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här utan att chocka alla upprörda, diskriminerade barnfamiljer men.....alla människor gillar faktiskt inte barn. Det finns dom som bara gillar sina egna närmsta släktingars ungar och knappt det ens en gång. Det finns många som faktiskt -hör och häpna- väljer att inte skaffa barn för att dom inte gillar barn och absolut inte vill ha dom i sin närhet. Det finns tom såna som avskyr barn. Själv hör jag inte till någon av ovanstående men jag kan förstå och respektera deras önskan att inte bli störda av mina barn.
Så nu var det sagt.

le-lou2011-02-16 19:35

är det förutfattade meningar att barn låter ? hm. Vad jag vet så låter barn, det vet alla, inkl småbarnsföräldrar. Men det ännu större problemet när det gäller större barn framförallt är bristen på föräldrar som slött sitter och tittar på när ungar löper amok. Vi kan kalla det småbarnsföräldrar med barn-fritt istället då..
Faktum är att småbarnsföräldrar på semester UTAN barn nog själv väljer hellre att resa till ett ställe som inte är så barnvänligt, jag vet att det sista jag saknade i alla fall, var just barnskrik när jag och min kille tog semester utan barn. Och har man med sig barn, så väljer man väl ofta barnvänliga resemål. Är det verkligen konstigt?
Jag tror absolut inte att småbarnsföräldrar själv skulle vara så emot iden heller.

Jag tippar att de flesta här som är så emot barnfria flyg inte själva flyger så ofta, och visar upp nåt så enkelt som jantelagen istället. Inget får sticka ut. Det är absolut förbjudet, vi kan väl ta varandra i hand och sjunga på det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?