Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-09-22 21:34
Antal inlägg: 4429

Jag känner mig inte som svensk. Jag tror på en svensk rättsstat, och repekterar den demokratiska gräns sverige utgör. Som många andra kristna firar jag jul och påsk och nyår är ganska kul. Midsommar hade jag på fullt allvar klarat mig utan och högvakten är larv. Jag förkastar monarki generellt. Flaggan är fin och påminner mig alltid om sommar. MEN jag är europe. Jag älskar smörrebröd, kebab, opera, sill, guiness, whiskey, tapton, italienskt mode, salta medelhavsbad.

Vi vore ingetting utan det som gjort vårt eklektiska samhälle till det det är idag. SDs politik påminner mig om trångsynta hjälplösa försök hindra pesten vid sveriges gränser under medeltiden. Men så var det ju det där skeppet som skulle tömmas på sina dyrbara laster.

Snikna och giriga små människor som vill bära frukt av en internationell värld där vi utan urskillning och samvete exploaterar så länge vi kan tjäna några spänn på det. Men ta mig tusan den dan vi måste bo granne med dom?

SD anhängare sompåstår att dom inte är rasister är för mig som folk som "läser" artiklarna i porrtidningar.

Det är som människor som säger att dom ogillar krig, men tycker att vapenexport är OK.

Det är en ansvarslös och feg människas politik. En utsugande och egoistisk människas politik. Som jag ser det då....

_abc_2010-09-22 21:38
Antal inlägg: 2200

Det allra farligaste inom politik är när pöbeln är väljer utifrån fel premisser enligt mig.

Jag blir förvånad, rädd och arg över olika vitt skilda saker kring SD-debatten. Jag ser ett stort hyckleri/skenhelighet och ett visst mått av idioti kring sakfrågorna bland pöbelns röst. SD-motståndare verkar vara minst lika bakom flötet i många avseenden som SD-anhängarna som målas upp som om de vore bakom flötet. Denna "rasism" på ca 6%, är den en siffra att lita på? Jag anser att denna rasism måste vara långt över 6% i Sverige. Folk fattar det inte själva.

När det kommer till 90% av minskad invandring är det en jävla skillnad om det förtalas från ursprungliga siffran av 90% av anhörig- och asylsökande invandring. Har det eller har det inte hela tiden varit gällande för just anhörig- och asylsökande invandring SD vill sänka med 90%? SD-motståndare håller inte reda på begreppen och ser bara rött och skriker rasister, rasister, rasister. Se till er själva då, är ni de som ska kasta första stenen, helt obefläckade av rasistiska personlighetsdrag?

Jag kan berätta om min vän, en mycket smart person och jag har aldrig kunnat se honom vara rasist på något sätt. Jag är från Sydkorea och ser således ut som en kines i "alla" svenskars ögon. Sedan jag var liten blev jag retad för att vara kines och fick höra "mamma kines, pappa japan, stackars lilla barn" varvid ungen drog med sina fingrar i ögonkanterna så ögonen såg sneda ut.
De här ligger kvar, av någon sjuk anleding har jag blivit "stickprovskollad" på arlanda flygplats uppemot 7-8 ggr på tre år. Jag reser visserligen en del utrikes men säg att jag utsatt mig för att vistats på arlanda med utrikesflyg omrking det dubbla, kring 15 ggr har jag köat där varvid de tagit in mig varannan gång. Jag har mer eller mindre varannan gång jag flugit utomlands från eller till arlanda blivit stoppad för att kolla om jag är en säkerhetsrisk aka. terrorist. I USA har jag visserligen ett otal ggr också tagits in, men där tas ju ALLA in verkligen. Jag hopas in i samma fördomsfulla kategori som araber med turbaner och skägg här i Sverige på flytplatsen. Sen när har en asiat kapat ett plan eller blivit föremål för en terrorist-sammankoppling? Inte vad jag hört. Ändå gör inte arlandapersonalen någon skillnad på mig eller någon som faktiskt ser ut som en terrorist från medias bild.

Detta jag råkat ut för kan jag förstå kan vara en otrolig slump. Men jag vill verkligen inte utesluta möljigheten till att det är främlingsfientlighet och oron kring efter 9/11 och dess ökade propagande kring terrorism från det okända, som jag råkat ut för dessa "stickprovskontroller" i mycket större utsträckning än mina vänner i samma ålder, med vit hy. Aldrig ser jag den vita småbarnsföräldern före mig i kön tas in, det blir alltid jag, jätteolustigt. Och jag har avhyvlat ett par av de anställda och påpekat vad jag råkat ut för de senaste åren på arlanda varvid jag fått genuina ursäkter faktiskt.

Dessa stickprovkontroller hade jag inte ifrågasatt om de var automatiskt utförda. Men nu handlar det om att det är manuellt genomfört, personalen granskar kön och pekar ut mig varvid jag får infinna mig i att samarbeta för att så smididgt som möljigt kunna köa igen. Vad ska jag säga, jag sticker ju ut i en svensk-arisk kö helt enkelt. Det är vad jag tror är orsaken till detta.

Denna jättekritik till det rasistiska SD, som om dessa kritiker är så mycket bättre, så mycket mindre rasistiska osv.

Då kommer vi till min vän. Har känt honom väldigt länge, han är mycket smart min vän och skulle jag beskriva honom utifrån rasistiska synvinklar så kan jag säga att han är allt en rasist inte är.

Då händer detta. Jag har bott utomlands med denna vän och två andra, för tillfället bodde jag i Beijing med honom och dessa andra. Min vän dejtade två kinesiskor under en kortare period. Vi pratade alla fyra kring eventuell framtid med en kinesiska med dess olika kulturella skillnader osv. Omman skulle bo i Sverige eller i Kina, om hon skulle plugga svenska eller förbättra engelskan.
Vid det här laget har min vän gjort slut med båda relationerna. När vi kommer till framtida diskussioner är det en av mina andra vänner och denna vän som för denna raljerande inställning:
- Tyvärr ligger det i fatet för kinesiska tjejer åt oss eftersom man inte vill ha halvkinesbarn när man bor i Sverige igen.

För att vara en smart person är detta bland det sjukaste som kan komma från hans mun i mina ögon. Här sitter jag med, hans vän och ser ut som en kines i mångas ögon. Jag själv har inte ynnesten att om jag får barn med en svenska, någonsin få annat än "halvkinesbarn". Någon som de absolut inte kunde föreställa sig/tänka sig att skaffa.

Det är rent krasst en rasbiologisk fientlighet. Nu har ju de känt mig så länge så det förstod nog inte att elefanten i rummet påverkade mig. De ser ju mig som svensk. Har bott sedan ajg var två månader gammal i Sverige, kan inte ens prata koreanska och har faktistk inte återvänt för att besöka landet än. Jag är svensk i deras ögon. Men är jag det i era när ni ser mig på stan? Av egen erfarenhet kan jag säga att det är jag inte.

Och således är halvkinesbarn i deras ögon inte heller barn de själva skulle vilja ha även om de uppbenbarligen träffade en kinesiska som de började älska. En viss försvarsmekanism till att INTE förälska sig i en kinesiska för utgången (havlkinesbarn) var för vidrig för att det skulle vara värt det.

Jag kan helt ärligt säga att mina vänner absolut inte är några rasister.
Jag tror inte att SD-motståndarna är rädda för SD-väljarna/SD i sig, utan de är rädda för sig själva. De förstår nog innerst inne att vägen inte är så lång att gå från att inte vilja ha halvkinesbarn till att själva rösta på SD, samt att vara rasistisk på ett medvetet plan. Tidigare har det bara gällt undermedvetet.

Vad uttryckte Jesus i bibeln när de skulle stena någon som begått en synd och han sade till pöbeln med stenar i händerna:
Den utan skuld får kasta första stenen, varvid sensmoralen sade att ingen var helt utan skuld så ingen kastade någon sten till slut.

Det är detta jag blir mest arg över, andra saker i frågan blir jag mer förvånad och rädd för. Men detta blir jag mest arg över.
Ni häcklar SD och dess anghängare och tror att ni är orasistiska helgon själva. Fy fan säger jag bara, majoriteten av er är INTE orasistiska. Ni gör skillnad på hudfärg. Ni sätter attribut på hudfärg. Men ni gör det oftast undermedvetet.

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 21:42
Antal inlägg: 1576

mr B, gränsen går väl när en sådan kommentar kommer.
och skall då självklart visas genom att de som stöttat, de som leder och de som arbetar aktivt inom ett parti markerar tydligt och gärna offentligt gentemot den person som trampat i klaveret. tex genom att påtala att detta är inte ok, detta är inte vad man propagerar och man ser gärna en förklarning, helhetsbild och ursäkt kring uttalandet.

limpan__22010-09-22 21:42
Antal inlägg: 2847

Krill:

1. Jag har inte kallat dig något av dem men jag instämmer i din åsikt.

2. Frihandel gynnar såväl det afrikanska landets ekonomi som vår egen. Blir Sverige rikare kan vi satsa mer på de områden du tar upp om vi väljer att göra så.

Dessutom är den nuvarande kostnaden för invandring för liten för att kunna göra någon större skillnad. Använd först och främst de överskott som finns i den kommunala sektorn (ca 18 miljarder i dagsläget) innan du ställer olika grupper mot varandra.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-22 21:47
Antal inlägg: 4429

abc, jag känner igen det du skriver och kommer själv mycket väl ihåg ett ögonblick när jag fick stå öga mot öga med mina fördommar som välde upp från undersidan. Jag tror tyvärr att jag aldrig kommer att bli helt fördomsfri på det omedvetna planet. Jag kommer nog alltid ha en viss bild av t.ex en blondin med förstorade bröst och gjorda läppar som går reptilvägen till hjärnan. Därför tror jag det är viktigt att vara medveten när jag kan. PÅ sikt så tror jag att vi faktiskt övertalar den där reptilsidan hos oss. På sikt så tror jag att vi aktivt faktiskt kan bli lite bättre bit för bit.

Mayune2010-09-22 21:48
Antal inlägg: 6

_abc_: Klokaste inlägg än så länge! Bra skrivet!

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 21:50

abc, det var ett bra inlägg. en tanke åt de som klarar att ta åt sig den.
men då krävs självkännedom, ärlighet inför sig själv och erkännande. det saknas tyvärr hos skrämmande många.

men, stor kred till dig för ett bra och personligt inlägg.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-09-22 21:56
Antal inlägg: 31064

Ja, tänkvärda inlägg av både _abc_ och MrBombastiq!

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 22:01

limpan, jag vet att det ofta framstår som att jag ställer två grupper mot varandra, ibland är det fel, ibland blir det fel och ibland är det logiskt. jag gör val, ställer olika scenarion, budgetar och ibland grupper mot varandra flera gånger i veckan om inte dagligen i yrket. antar att det är en kombination av yrkesskada och personlighetsdrag :)

men faktum kvarstår, har jag 30 miljarder i en påse och får välja om jag skall köpa skolböcker och sponsra nya lärare eller satsa dem på att investera i nyinflyttade muslimer är inte mitt val så svårt. jag väljer skolböckerna för jag tror att det är ett val som gynnar sverige och vår framtid på ett bättre och mera konstruktivt sätt.

man gör val, vare sig man erkänner det eller ej dagligen. och en klok man sa en gång att: glöm inte att för var sak du väljer väljer du indirekt bort något annat. ingen tid eller pengapung är outtömlig.

Jorick2010-09-22 22:07
Antal inlägg: 372

_abc_: Mycket bra skrivet. Min fru är adopterad från Sydkorea och vi har barn så för mig är det absolut inga problem. Sverigedemokraternas intåg ser jag inte som någon katastrof, värre hade det ju varit om Sverigepartiet hade kommit in i riksdagen, där har ni ett rasistiskt parti.

Jorick2010-09-22 22:11
Antal inlägg: 372

Menar ju givetvis Svenskarnas Parti och inte Sverigepartiet.

limpan__22010-09-22 22:16
Antal inlägg: 2847

Visst är det så och visst ska frågan debatteras eftersom det är en politisk avvägning som måste göras. Att vi prioriterar annorlunda är helt uppenbart då jag tycker vi har råd med såväl välfärd som den rådande invandringspolitiken. Du har rätt i att på kort sikt är det så att invandringen kostar oss pengar såsom den ser ut nu. Lyckligtvis ser vi inte samma flyktingströmmar som vi gjorde för ett antal år sedan då miljoner flydde från Irak och detta kan innebära att vi om ett antal år är tillbaka i en situation där det även är fördelaktigt ur statsfiskal synpunkt att ta emot såväl flyktingar som andra invandrargrupper.

Och en annan klok man har sagt till mig att ekonomi inte är ett nollsummespel. Det går att få kakan att växa om man tillreder den på rätt sätt. Det rätta sättet att få kakan att växa är inte en protektionistisk och navelskådande politik som stänger gränserna utan en tillväxtfrämjande politik som drar nytta av all kunskap och alla resurser vi kan få genom att utnyttja de som söker sig till oss.

För övrigt skulle jag fortfarande vilja få veta hur du ska förhindra tidningar att vara partiska?

Liftactiv2010-09-22 22:18
Antal inlägg: 783

En favorit bland de som ogillar de som inte är så förtjusta i invandringen och väldigt icke förtjusta i den integreringspolitik som finns, är visst att påstå att "utan mångfalden ingen pizza, falafel eller italiensk opera". Hajjar inte det. Nog fasen kommer det att finnas ändå t.o.m. om vi så inte skulle ta in en enda utländsk person till - folk reser som bekant runt och hämta influenser, det är inte något som slutar finnas för att Sverige ser över sin invandringspolitik!! My point: använd sakliga argument inte dravvel!

Dessutom, ungefär som tvålis var inne på, så är vi väl alla fyllda av fördomar av allehanda slag. Från om utlänningar, religioner till bimbos eller sportfånar. Tyvärr är det att ha fördomar om de två förstnämnda så jäkla tabu. Ganska konstigt egentligen. En fördom är ju bara en fördom. Som kan förändras - t.o.m. lätt - bara det finns någon som gör vad den kan för att "bevisa motsatsen". Funkar tyvärr inte med att sitta i ett forum och tala om att 6 % av svenskarna är idioter, lalla på om banjos eller klistra in töntiga bilder. Buuuu för er som gör det!

_abc_: Bra inlägg!

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 22:26

tidningarna??... går inte förhindra, det är ett önsketänkande. tycker bara det är fel när man ser löpsedlar som så uppenbart och samspelt in i det sista före ett val i en demokrati och direkt efter ett valresultat näst intill nedvärderar och trycker ner ett litet parti framröstat av folket. vad man än har för politisk åsikt tycker jag det är fel när media kallar folkets politiska röst för katastrof.
jag delar inte åsikt med tex V eller MP, men skulle aldrig sänka mig till den nivån att jag via mitt yrke eller min samhällsroll förmedlade och påtvingade min åsikt på hela befolkningen. har man en journalistisk roll och ett kall att förmedla nyheter och händelser har man även ett ansvar att förmedla detta på ett objektivt, informativt och opartiskt upplysande sätt anser jag.

kan som sagt inte förhindra det alls, tycker bara inte det är ok. och då säger jag det.

Mr Bombastiq2010-09-22 22:33
Antal inlägg: 52

Tack Sylvia!
Och tack till alla er andra som försökt förklara hur ni tänker! Det som jag då läst in hos vissa (dock ej du Krill), är att man får ta det goda med det onda liksom. Dvs att integrationspolitiken är ett så pass stort problem i vårt samhälle att man ändå ska acceptera röttäggen inom partiet och ge dom en chans att "styra upp". Det är priset man får betala..
Ser faktiskt fram emot att höra SD:s visioner och tankar kring HBT/Q-, Jämställdhets- och Kulturfrågor framföras i riksdagen..
Väl mött på betapetspelplanen och på gatorna!
Mr Bombastiq

Pottränad - Ej medlem längre2010-09-22 22:39
Antal inlägg: 4315

Ingen som ville svara? :)

Ok, jag frågar en gång till då: Vad tycker ni Sd-anhängare om Sd:s familjepolitik?

krill_master - Ej medlem längre2010-09-22 22:42

jag tycker den är ok, lik den de hade i förra valet. även då lik tex folkpartiets. har helt ärligt bara skuggat igenom det. men har läst det.

malman2010-09-22 22:52
Antal inlägg: 1457

Pottränad jag tycker den är bättre än feministiskt initiativs familjepolitik ;)

alla partier har ju sina fel och brister tror inte man kan hitta ett enda parti där man är nöjd med allt de står för man får ju väga över för och nackdelar så man ser vad som passar bäst

villisilmä2010-09-22 22:53
Antal inlägg: 15

Pottränad: Tycker deras familjepolitik är väldigt bra.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-09-22 22:56
Antal inlägg: 3325

Oj, haha råkade va inloggad med mina andra användare.

Men som sagt, tkr deras familjepolitik är bra. Liknar KDs väldigt mycket där rätten att själv bestämma hur man vill ha det, är tydlig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?