Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-11-30 00:48
Antal inlägg: 6854

Haha, res, nämde du mig också när du ändå var i farten:-)

Resurrection - Ej medlem längre2011-11-30 00:50
Antal inlägg: 11463

självklart! sånt där odygdigt beteende kan ju inte tolereras

le-lou2011-11-30 00:50
Antal inlägg: 17500

Cardis - min poäng är att det är situationen som avgör. Det finns flera aspekter att ta hänsyn till än enbart detta "om det existerar alkohol som intas av vuxen".
Vad är det för personer, är det en fyllefest vi snackar om? Vad för alkohol och framförallt i vilken mängd? Finns det nyktra personer närvarande? Är barnen med på själva festen eller håller de till, som det brukar vara hos oss på middagar tex - i ett av ungarnas rum och spelar datorspel? Ålder på barnen, jag har själv aldrig varit med om att folk dricker alkohol ihop med väldigt små barn.
Jag menar - det här totala svart-vita gränsdragandet rätt över blir så radikalt för mig i alla fall. Jag dricker inte själv men har inget emot om folk dricker lite vin till maten hos oss, eller om någon vill ha ett glas öl till tv:n. Jag tycker att det viktigaste är om man har barn hemma, är sunt förnuft.

Gautama2011-11-30 00:50

F`låt, jag är så hemsk:-))

le-lou2011-11-30 00:52

Gautama - sonen är vuxen och du skulle inte kunna ta en öl med honom enligt folk ? :D.

Gautama2011-11-30 00:56

Nej, det var så det sades i den förra tråden.
Alltså man super ju inte med sitt barn, ehh, va??!!

När mina barn är hemma på middag så serverar jag vin och öl till maten till de som vill ha. Vi går också ut ofta tillsammans och dricker några öl på lokal så att säga:-)
Hur trevligt som helst.
Vet inte när man ska få göra det. Får jag dricka tillsammans med min son när han är 45 och jag 65? Jag menar vi kan ju hamna på en gemensam fest, typ bröllop eller något:-)

le-lou2011-11-30 00:57

haha, ja precis ^^

blue_moon2011-11-30 01:03
Antal inlägg: 9713

Alkoholmoralen i Sverige är så sjukt snedvriden. Och det är tråkigt att vi inte kan diskutera den utan att pekpinnarna och moralkakorna kommer fram. Som antytts ovan, borde vi titta på medelhavsländerna och se hur naturligt de umgås med vinet där. Varför kan inte vi göra detsamma, och naturligtvis även acceptera dem som vill avstå från alkohol av olika skäl.

Cardis2011-11-30 01:25
Antal inlägg: 373

le-lou, självklart så spelar ju omständigheterna roll. Men tycker att man som förälder kan ta rätt beslut och känner man sitt egna barn så vet man ifall det är lämpligt. Självklart inga fylleslag.

Och jag håller med blue moon att vi har mycket att lära från våra medmänniskor i söder. Och att det är den svenska negativa sidan jämtemot alkohol bland minderåriga som faktiskt får bakslag istället för att man lära dem yngre. Så om man ska dricka måttligt i närheten av barn så gör det avslappnat istället för att smyga med det som om det vore något jättehämskt och förbjudet

AMF2011-11-30 08:00
Antal inlägg: 335

Cardis - menar du att vi ska lära våra barn att dricka alkohol??
Jag tycker det är bättre att vi vuxna lär oss att avstå från alkohol.
Är själv absolutist och har mycket trevligt på fester.
Tycker synd om de som måste stärka sej med alkohol för att ha trevligt. Har det att göra med självförtroende?

tyko1232011-11-30 08:22
Antal inlägg: 79

Om det är fest och gästerna inte är jobbigt fulla så dricker oftast min sambo och jag är nykter om vår nio-årige son är med. Är det många som är jättefulla så åker jag och sonen hem.

88tinste2011-11-30 09:25
Antal inlägg: 636

Min pappa var alkoholist när jag var en bebis, han slutade dricka när han en kväll kom hem och snubblade så pass illa, i mörkret, att han föll på barnsängen och den gick sönder.
Han insåg att jag kunde legat där i, han har inte druckit efter den kvällen.
Han drack för att kunna vara social, annars kunde han inte gå fram och prata med folk.

Jag har aldrig sett mina föräldrar dricka, men jag har sett andra dricka, både lite och mycket.
För mig är det helt otänkbart att man ska dricka om man har barn.
Vare sig barnen är med eller ej.

Min bror dricker och min syster, men jag umgås inte med dem och de vet hur jag ställer mig till det hela.
Jag anser det illa, när min brors dotter på 2 år pekar på ölburken i parken och säger "pappa", och min bror dricker inte mycket.

Jag tycker att folk får dricka om de vill, men de behöver inte vara "upp i ansiktet på mig" men jag har inte så mycket till val pga samhället.
Jag dricker inte, har inte gjort och kommer inte, inget som skulle göra mitt liv bättre.

Barn och alkohol bör inte vara på samma plats enligt mig...

För mig är alkoholen bara några promille från dåligt omdöme, spyor, piss över allt, oanständigt beteende, våld, våldtäkt mm.
(OCH NEJ, JAG SÄGER INTE ATT DET ENDAST ÄR ALKOHOLEN SOM SKAPAR DESSA BETEENDEN!)

Kort och gott, jag förstår inte!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-30 10:47
Antal inlägg: 1019

"Hur pass lättpåverkad är man om man inte lyckas ta hand om sitt barn efter ett glas vin?"

Helt riktigt, men saken är den att mycket mycket få av de jag träffat på, som har tänkt hålla sig till ett glas, få av dem stannar vid det. Det kan inte bara vara i min umgängeskrets det är så? Anser fortfarande att iallafall en av föräldrarna är nykter.

ttiittii - Ej medlem längre2011-11-30 11:01
Antal inlägg: 37631

vad har vi att lära från Frankrike och Italien ?ingenting,där dör fläst människor av alkoholrelaterade sjukdommar,sprucken bukspottskörtel och lever Canser,I Italien kan du köra bil alkoholpåverkad,dom tycker inte att det är någon fara ,så länge ingenting händer,

slånbär2011-11-30 11:30
Antal inlägg: 5539

AMF-alla dricker ju faktiskt inte för att " stärka sej med alkohol för att ha trevligt". Jag tycker faktiskt att det är godare med mjölk till maten men dricker gärna en öl en varm sommarkväll även det för att det är just gott. Jag tror nog att det är folk som är just absolutister som har en mer snedvriden syn på alkohol än folk som vuxit upp i missbrukarhem. Och jo jag vet precis vad jag pratar om för jag har gjort just det och vet konsekvenserna av alkoholmissbruk. Detta har inte gjort att jag har problem med alkohol själv varken åt ena eller andra hållet. Jag dricker sällan men då gör jag det för att det är gott och passar till tifället. Konstigare är det inte.

AMF2011-11-30 14:16

slånbär -jag gillar också att ta en öl emellanåt men väljer alkoholfri. Är inte ute efter ruset utan endast smaken.
Jag är absolutist men bryr mej inte det minsta om andra super skallen av sej. Var och en tar ansvar för sitt beteende.
Dock är det sorgligt med föräldrar som tillåter sina barn att använda alkohol hemma -"det är bättre att du dricker hemma". Skitprat! Det finns forskning kring detta - att det är inkörsporten till dåliga alkoholvanor.

slånbär2011-11-30 14:58
Antal inlägg: 5539

AMF-själv tycker jag att alkoholfri öl inte smakar lika gott helt enkelt-samma med tex vin.Personligen så dricker jag helst mjölk vid nästan alla tillfällen utom just högtider. Men det är tråkigt att folk förknippar vanligt drickande med att supa skallen av sig. Dom flesta kan faktiskt hantera alkohol på ett helt normalt sätt så som jag ser det är det dom som bara måste sätta likhetstecken mellan att dricka en öl med att supa skallen av sig som har problem.
Det du skriver om tonåringar stämmer i dom allra flesta fall men alla som dricker normalt har ju absolut inte det synsättet på tonåringar och alkohol som du ifrågasätter. Mina ungar har inte fått dricka före artonår och det har aldrig varit några problem. Min nittonåring är väldigt måttlig och dricker mycket sällan. Han kan absolut hantera alkohol på ett vettigt sätt. Men det är ju inte det den här tråden handlar om eller hur?

Liftactiv2011-11-30 19:05
Antal inlägg: 783

"Det finns forskning kring detta - att det är inkörsporten till dåliga alkoholvanor." skriver AMF. Det har jag också hört men har ALDRIG sett någon sådan forskning. Bara att den "finns". Kan du vara snäll och länka?

ullis1164 - Ej medlem längre2011-12-01 15:47
Antal inlägg: 1019

www.drogfritt-bromol...er 2011.pdf
se diagram sid 6, källa angiven.

AMF2011-12-05 11:28

Alkohodebut vid 13 års ålder = 4ggr så stor risk att bli alkoholist.
Alkoholdebut vid 16 års ålder = 3ggr så stor risk att bli alkoholist.
Alkoholdebut efter 18 år = liten risk att bli alkoholist.

Alltså - snacka inte om att "det är bättre att dom dricker hemma".
Fram för nolltolerans!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?