Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
kovikstippen | 2015-03-13 16:47 | |
![]() | Varför petsonangrepp, totravel? Tog argumenten slut? Jag tycker att flera av er helt tappat perspektivet i tiggeri-frågan. Jag försöker diskutera fenomenet och ni svarar med exempel på enskilda personer. När man är nere på personnivå finns inga lösningar. I princip inga samhällsfrågor kan lösas på den nivån. Det är dessutom en ohederligt debatteknik at medvetet bemöta motparten på fel nivå. Dessutom gång på gång. Men du befinner dig i den allmänna åsiktskorrodoren där man tryggt kan simma runt och häkla alla som vill lösa ett problem på riktigt. Men jag hävdar bestämt att min vilja att hjälpa tiggarna är äkta, och er vilja att sakernas tillstånd ska bestå är otäck. Det låter så himla gulligt att man ska ge tiggare pengar (ju mer ju ginare) men vari ligger lösningen? Om 1 år? 10 år? 100 år? 1000 år? En liten del av lösningen är förbud mot tiggeri. Men så klart löser det inte alla problem för alla. Men det gör sannerligen inte "ge till alla" heller | |
boffertomte | 2015-03-13 17:07 | |
![]() | Om vi inte vill ha tiggare på våra gator, då får vi försörja dem via skattsedeln med nuvarande lagstiftning. Men vi kanske vill se tiggare på våra gator? Det är ju som totravel skriver, en slags terapi för den välnärde västeuropén, att få undfägna en tiggare eller två med en slant han ändå inte behöver. Vi kanske vill ha den där kontrasten? Mitt jobb suger och min fru är otrogen med grannen, mitt barn har piercat tungan, men jag har det ändå så jävla bra i jämförelse med tiggaren utanför Konsum. Tiggarna kanske bara är pricken över i:et i vår tillvaro? Vi kan pyssla lite med dem. Inte så mycket att det blir jobbigt såklart, men nån krona kan de få för det gör ju en sån GIGANTISK skillnad för dem, den där kronan jag ändå bara tänkt lägga i nån burk kanske för att det är drygt att ha för mycket mynt i plånboken. | |
Lekalite | 2015-03-13 17:13 | |
![]() | Om man inte tycker att det är ett trevligt inslag i stadsbilden med tiggare så ska man inte ge dem några pengar, så resonerar jag. Jag blir direkt störd av de hitresta tiggarna som har satt i system att tigga. Detta är ett problem för EU att lösa, och vad jag förstår så har man försökt att satsa på detta folk men dom väljer tydligen själva att stå utanför samhället och leva som parasiter. Förbjud organiserat tiggeri och skicka ut dem. Däremot finns det många svenskar som är lika fattiga som behöver hjälp, de ska man ge pengar och pusha. Alltså, kasta ut Eumigranterna och hjälp våra egna stackare som behöver hjälp. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-03-13 17:33 | |
![]() | Konstiga slutledningar. Hur fan kommer man fram till det? Pricken över i-et? Trevligt inslag i stadsbilden? Men det klart, har man aldrig känt empati så är det kanske inte det ordet man tänker på trots att det torde ligga närmare till hands. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-03-13 17:35 | |
![]() | Kovikstippen, Ojdå, försökte skoja till det lite..... Det föll inte så väl ut. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-03-13 17:42 | |
![]() | Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. Att man hjälper tiggaren lokalt med en mindre summa borde inte hindra att det hittas lösningar på EU-nivå. Man kan omöjligen permanenta ett problem som ska lösas politiskt inom en förhoppningsvis snar framtid. Vill vi ha ett Europa med större jämlikhet vad gäller ekonomiska förutsättningar för dess medborgare så får våra folkvalda politiker se till att lösa det. Varför tenderar så många att göra det till ett lokalpolitiskt problem när det egentligen är ett EU-problem? | |
TotteBakar | 2015-03-13 17:53 | |
![]() | Det går inte att hjälpa sig själv i Bulgarien/ Rumänien om man är stämplad ( t.ex som folkgrupp. Det är åtminstine ganska mycket begärt om man redan är på gatan eller väljer att emigrera pga en situation) Jag kan också tycka att det känns som man gynnar problemet och uppmuntrar fler och " passiviserar".. Jo, visst...men de kan väl inte ens jobba här?? Får de det?..De kan inte hitta lösningen i en situation om de t.o.m lämnat ett land där man inte kan överleva på de pengar man får ( även via jobb enligt länken jag postade) Vem har sagt att man kan lösa ett problem långsiktigt? Att det ska vara en grundinställning? Om du har ett akut, medicinskt problem, ringer du inte 112 då eller börjar du googla olika politiska partiers olika ståndpunkter angående framtidens sjukvård i Sverige eller känner du att du hellre köper en Expressen då plötsligt istället för att gå ner dig " i dina egna små tankar"...snett... En person på gatan har basala behov, inte långsiktiga politiska tankar eftersom det är en person vi pratar om. Jag ger inte heller pengar hela tiden och inte till alla och sen har man skrönorna i bakhuvudet om att de man ser varje dag då kollektivt ska dra ihop så himla mkt...jag har lite svårt att tro på det men tanken finns. Även jag stör mig att se varje person där varje dag. Blir själv " irriterad" när det inte " går över" Tror vi som människor är lösningsinriktade och stör oss...Dock, bara för att jag mår dåligt av att se en sak så varken hjälper eller stjälper min personliga känsla en person. Om en tidning säljer lösnummer eller inte, vad bryr sig en hemlös om det? Vi får må dåligt helt enkelt. Det finns människor i världen som skulle ge mycket för att få ha " ens dåliga dagar". Världen är dålig. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-03-13 18:44 | |
![]() | Här har vi en skön snubbe: www.aftonbladet.se/n...04 62546.ab | |
ingson | 2015-03-13 19:21 | |
![]() | Jag vill inte vara cynisk men pratet om en politisk lösning är bara skitsnack. Tiggarna i Sverige är huvudsakligen marginaliserade romer från Rumänien. I globalt perspektiv är dom inte speciellt fattiga, ur svenskt perspektiv är dom extremt fattiga. Ur rumänskt perspektiv tillhör dom de med lägst standard men de är inte diskriminerade, de har samma rättigheter. EU lösningen (för att "slippa" tiggare i Sverige) måste då bli att kraftigt höja levnadsstandarden för de sämst bemedlade i Rumänien(inte bara romer som reser hit) så pass mycket att det blir olönsamt att resa hit. För detta behöver Rumänien enorma belopp av EU pengar vilket de flesta EU-länderna troligen är mycket tveksamma att skjuta till. Dessutom, för att få EU pengar måste i regel mottagarlandet bidra med en betydande summa själv vilket Rumänien är tveksamma till eftersom dom anser att det är självvalt. Dessutom tar det oerhört lång tid. Och nej, jag tycker inte man ska förbjuda tiggeri. Men att förespegla att det finns en EU lösning är lurendrejeri | |
Lekalite | 2015-03-13 19:32 | |
![]() | Apbur, varför ger du inte en rejäl slant till din lokala tiggare om du inte gillar att den sitter där i ur och skur, ta en femtusing på en gång istället för att dutta med några mynt då och då. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-03-13 20:10 | |
![]() | Jag älskar Ingemar i Sveg Årets finaste människa :) | |
boffertomte | 2015-03-13 20:21 | |
![]() | Nora, i den här tråden tyckte jag det blev lite petting zoo över det hela. Lite som att mata änder i parken. De kan få torra brödkanter som jag har över, det är mycket för dem, de snattrar av glädje. Totravel skriver att han använder tiggarna som tillfälle att utöva KBT. Han ger några slantar till tiggare för att må bra. därav min fundering över om det kanske är så att vi faktiskt vill ha tiggare. Om de kanske fyller en funktion för oss svenskar. Var empatin kommer in i det här autoterapeutiska givandet är för mig något oklart. | |
Madeli | 2015-03-13 20:23 | |
![]() | Jag brukar ge om jag har, tänker som så här att OM personen i fråga inte egentligen behöver min peng så får det va på dennes samvete och inte på mitt. Brukar dock inte ge till de som kommert fram och försöker pressa en att ge eller sånna som plingar på dörren ocvh står med ngn sorglig skylt på svenska men som inte pratar | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-03-14 08:30 | |
![]() | Boffertomte, Lögnare..... | |
boffertomte | 2015-03-14 10:31 | |
![]() | Totravel, hur ska man tolka ditt ohyggligt nedlåtande inlägg om att ge till tiggare då? Du blir glad över att se en tiggare för hon ser trevlig och snäll ut. Hur ska vi göra med tiggare som inte ser trevliga och snälla ut? Hur "trevlig och snäll" måste en tiggare se ut för att du ska bli glad? Citat totravel: "Om du nu tycker det är så jobbigt att se alla dessa tiggare och ständigt snubbla över dom så vill jag föreslå lite KBT. Konfrontera dina värderingar och börja ge till tiggare. Du kanske märker att du slutar att reta dig på dom då. Jag blir glad när jag ser damen som sitter utanför min ICA-butik. Inte glad för att hon har det så jobbigt att hon tvingas sitta där och tigga (det kommer jag alltid att känna bedrövelse över), utan glad för att jag tycker att hon ser så trevlig och snäll ut." Du föreslår att man ger till tiggare som en slags terapi. | |
skrutta00 | 2015-03-14 11:49 | |
![]() | Totalförbud tiggeri...det är enda sättet att få slut på eländet och ja jag likeställer det med att köpa en prostutierad.Det hjälper inte vare sig tiggaren eller den prostutierade ur sin situation att "hjälpa" dom. | |
kryddeluntan | 2015-03-14 12:49 | |
![]() | Fattiga människor kommer alltid att tigga, hur såg det ut här för 100 år sedan? Folk åkte land och rike runt, spelade på nåt instrument, slipade knivar etc. Allt för en liten peng. | |
Minta | 2015-03-14 13:46 | |
![]() | Ja, de minns jag. De stod på gårdarna och spelade dragspel t.ex. och folk kastade ner pengar till dem. En del gick runt med en brynsten, knackade på dörrarna och erbjöd sig att slipa knivarna som de fick en liten peng för. | |
boffertomte | 2015-03-14 16:01 | |
![]() | Jag har inte själv upplevt knivslipare, men som min mor har beskrivit det så var det en bra tjänst som efterfrågades, man köpte alltså slipning av hushållets knivar, saxar och skär till köttkvarnen av kringresande som återkom med jämna mellanrum. Det var inte tiggeri. | |
kryddeluntan | 2015-03-14 16:24 | |
![]() | Vad är då skillnaden mellan dåtidens och vår tids dragspels spelare, boffertomte? Förr gick de in på gårdarna, idag står de i gathörnen, för mig är det tiggeri. | |