Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
totravel - Ej medlem längre2015-05-12 08:56
Antal inlägg: 4735

Sett till att de blivande lärarna satsar 4-5 år av sitt liv för att lära sig alla kunskaper som krävs för att kunna vara en bra lärare, så är dagens lärarlöner ett skämt.

Sett till vilket ansvar en lärare har för Sveriges framtida generationer så är dagens lärarlöner ett ännu större skämt.

För övrigt tycker jag att du, kovikstippen, är helt ute och cyklar med ditt dravel. Jag vill veta vart du får dina skolerfarenheter ifrån. Ska det vara så svårt att tala om det. Du sitter och rapar ur dig en massa dravel och ingen som är vid sina sinnens fulla bruk tar dig på allvar, eftersom ingen vet var dina fantasier kommer ifrån.

kovikstippen2015-05-12 09:11
Antal inlägg: 979

Jag tycker också att löneutvecklingen är usel för all offentlig anställning. Även lärare. Och sjuksköterskor. Och tjänstemän. Och dagispersonal. Och poliser. Och brandmän. Och............ Vem ska betala?

Frågan är hur man får mest förbättring per krona.

Jag märker att du i stället för att bemöta mina inlägg, totravel, ständigt ifrågasätter mig som person (sk personangrepp) . Är det så du lär ut att bemöta en motdebattör är det illa.

Hur tror du extremism utvecklas? Genom samtal där man faktiskt lyssnar på den andre - eller när man är så säker på sin egen briljans att man vägrar se någonting ur en annan synvinkel?

Vad är skillnaden mellan din debattteknik mot en IS-anhängare eller Nazists? Att du har rätt?

kovikstippen2015-05-12 09:22

Generellt tror jag att längre ledighet (ledigt under loven) ger bättre resultat än högre lön.

Att pressen i skolan blir mindre av mer pengar är feltänk. Mer fritid ger däremot bättre möjligheter att orka med.

Läraryrket är otroligt pressande rent psykiskt och mer ledigt ger den enskilde läraren att med jämna mellanrum stanna upp och reflektera. Dessutom finns då en möjlighet att förkovra sig ytterligare (på eget ansvar men t.ex. med stöd från arbetsgivaren)

Sote2015-05-12 09:24
Antal inlägg: 3557

Vill man att ens åsikter ska tas på allvar så är det minsta man kan göra att backa upp dem ned bakgrundsfakta. I kovikstippen och sjöstans fall helt enkelt att svara på den enkla frågan om var deras erfarenhet av utbildningssystemet kommer ifrån. Som det är nu verkar det mest grunda sig i att dom har/ har haft barn i skolan och själva gått i skolan. Med tanke på hur mycket dom har att säga så räcker inte detta för att andra ska ta det på allvar.
Dessutom så är det verkligen inget personangrepp av totravel när han ber om svar på detta.

Sote2015-05-12 09:27
Antal inlägg: 3557

Kan även upplysa om att lärarnas årsarbetstid är densamma som alla med semesteranställning. Dom jobbar fler timmar per vecka under terminerna, därav längre ledighet. Det finns många lärare som faktiskt jobbar med vanlig semester också.

EricaJong2015-05-12 11:18
Antal inlägg: 537

Deflection, kovikstippen. Fiffigt där.

kovikstippen2015-05-12 11:27

Sote/totravel/Erica m.fl.
Varför inte invända mot mina åsikter i stället för att invända mot min person?

Varför bemödar ni er inte åt att invända, och förklara varför mina åsikter är fel?

Vad spelar det för roll från vilken vinkel jag diskuterar?

Eftersom ni klassat mig som helt okunnig borde jag vara ett tacksamt offer att övertyga! Men att föra en saklig debatt verkar ointressant.

Tyvärr är er metod att diskutera skrämmande lik era elevers senare ovilja att framföra konstruktiv och framåtsyftande kritik. Det blir bara ett bjäbbande utan innehåll. Gnäll utan lösning. "någon annan" Ska tänka, för då kan jag alltid kritisera allt. Allt är fel. Alltid.

Ifrågasättande utan annan mening eller mål än atti ifrågasätta.

EricaJong2015-05-12 11:53

Jag vet ingenting om din person. Du är säkert en underbar människa på alla sätt och vis. :) Din debatteknik roar mig dock. Det är inget personligt som du nog vet.

Mormodern492015-05-12 13:55
Antal inlägg: 8354

Vad är det för sporre att få kraftigt höjd lön för dåligt utfört arbete ? Sug på den karamellen en stund Kovikstippen . Drar du dessutom alla över en kam , är du väldigt fel ute . Vad säger du om individuella löner då , tycker du det också är fel enligt dej

EricaJong2015-05-12 14:00

Man satte ju in förstelärare och grejjer för att försöka ge yrket en slags status och karriärmöjligheter. Vilket blajs - det fungerar ytterst sällan i praktiken enligt min erfarenhet. Tanken var god - men är inte tillräckligt förankrat varken bland arbetsledare eller medarbetare.

Individuell lönesättning är också en sak som inte riktigt funkar. Tydligare kriterier behövs - vad är det som gör en bra lärare? Vad är det som ska premieras?

kryddeluntan2015-05-12 14:16
Antal inlägg: 12360

Kovikstippen, du återkommer hela tiden till att lärarna har två fackförbund. Det ena är ett SACO anslutet förbund, det andra TCO anslutet.
Menar du att Sveriges lärarkår ska tvångsanslutas till ett förbund?

Mormodern492015-05-12 14:21

Håller med dej Nora ! Det med föstelärare , det skapar bara massa konflikter inom yrket med lärare som tycker de behandlas orättvist . Som tycker varför ska de bli det ock inte jag

kovikstippen2015-05-12 14:46

Kryddeluntan.

Jag menar att 2 olika förbund tycker 2 olika saker men 1 förbund har bara en åsikt. Den åsikten blir starkare. Nu spelar åolitikerna ut förbunden mot varandra och dom blir helt marginaliserade. Tycker man det är okej bör man ju fortsätta så. Tycker man det blir fel är det bättre att förändra.

Men en stor orsak till raset inom skolan är de ständiga konflikter som råder mellan förbunden (anser jag). Till skada för både lärare och elever. Dessutom blir det orättvist med olika avtal beroende på vilket fack man tillhör.

Om förstelärare är en dålig idé, hur ser en bra idé ut? Hur premieras en bra lärare?

Både kryddeluntan och Erica. Ni är duktiga på att förklara att allt är fel. Berätta nu vad som är rätt?

Är hela livet orättvist?
Är det rättvisa för person A, automatiskt orättvist för person B?

EricaJong2015-05-12 15:21

Men precis, kovikstippen. Min poäng. Fast inte HUR en bra lärare ska premieras utan på vilka grunder. Det är ytterst otydligt och väldigt godtyckligt. En lärare som har en bra relation med sin chef tenderar att få högre lönepåslag även om hen facebookar under lektionstid...

And right back at you. Du är också väldigt duktig på att förklara att allt är fel. Jag SER vad som är bra i mitt dagliga arbete och jag GÖR också bra, så gör 99% av mina kollegor.

Mormodern492015-05-12 15:51

Just av sådana anledningar är det inte heller bra med individuella lönesättningen Erika Jong .En gång i tiden för länge sedan när jag började hade vi något som hette lönestege , där lönen sattes efter varje år man nått Nästa steg i lönen , det var ett rättvist system tyckte jag , ju längre man arbetat dessto högre upp hamnade man , rättvist

kovikstippen2015-05-12 15:55

Men kan du med dina breda erfarenheter vara säker på att de är giltiga för alla skolor i hela Sverige?

Är du verkligen säker på att du jobbar i en exakt likadan skola som överallt i landet? Eller finns det skillnader? Kanske olika problematik beroende på område? Beroende på nationell sammansättning? Beroende på socioekonomiska olikheter? mm mm

Eller är dina erfarenheter bara giltiga för din skola, rektorsområde, kommun, län?

Orättvis lönesättning finns överallt och är något man får leva med. Fråga era fackförbund :-), så får du säkert ett tvärsäkert svar........... Eller två (troligen diametralt olika)

Trots allt tycker jag att jag presenterat ganska många förslag till lösning.

T.ex. tror jag mer ledighet ger bättre lärare än högre lön. Utvilade lärare är bättre än förmögna lärare (något tillspettsat)

Lärarna måste få tydligare mandat att agera som chef i klassrummet.

Dagens definition på demokrati är felaktig och borde snarast kallas för anarki. Demokrati fungerar på makronivå men inte i micronivå.

Skolan behöver förstatligas. De kommunala skillnaderna är för stora och ingen myndighet kommer runt det kommunala självbestämmande som är mycket hårt lagfäst.

Föräldrar behöver stödja skolan på hemmaplan, men i övrigt hålla sig borta.

Eleverna måste veta och känna att utbildning är fint.

Långsiktigt mår nog skolan bäst av att inte styras av politiker och allmänhet. :-) . Men den friheten måste skolan själv förtjäna. Genom att helt enkelt bli väldigt mycket bättre. Och dit är det ännu lång väg att vandra

EricaJong2015-05-12 16:00

Det tycker inte jag, Mormodern49. En lärare som har jobbat 5 år kan vara värd, genom sitt engagemang, sina kunskaper, de extra kurser hen går parallellt med sin arbetstid och genom de nya forskningsrön hen läser och tar till sig, väldigt mycket mer än en lärare som arbetat 25+ år.

Det kan naturligtvis vara tvärt om också - men det måste finnas någon form av kriterier, nationella sådana och inte godtyckliga som gjorts upp på arbetsplatsen, som visar var på lönestegen en pedagog ska vara.

Årserfarenhet matchar inte alltid (ganska sällan enligt min erfarenhet) skicklighet i arbetet.

En lärare som vägrar lära sig att använda datorn som arbetsverktyg (och därmed missar en hel del i läroplanen för vissa ämnen) med motiveringen att 'jag är så gammal så jag bryr mig inte. Dessutom går jag i pension om x antal år' ska absolut inte ha högre lön endast pga att hen har arbetat 25 år inom skolan. Den lärare som däremot lägger ner tid på att arbeta för att uppfylla läro- och kursplan i sitt ämne ska premieras, oavsett om hen har arbetat två eller tjugotvå år.

Sant exempel ovan förresten.

EricaJong2015-05-12 16:06

'Men kan du med dina breda erfarenheter vara säker på att de är giltiga för alla skolor i hela Sverige?'

De? Hur menar du? Kriterierna?

Jag anser att de ska vara nationella. Visst lönesättning blir aldrig rättvis, men som det är nu är det mycket svårt med ens en skugga av rättvisa, speciellt då arbetsledaren (rektorn) som egentligen ska ha koll på den pedagogiska delen av verksamheten nästan alltid inte har en susning om hur lärarna arbetar, än mindre om sättet de jobbar på är effektivt.

Jag HAR dessutom väldigt bred erfarenhet och har arbetat på skolor av olika slag i nästan alla delar av landet utom norrland.

Du skriver mycket som jag håller med om och applåderar! Förstatligande - jatack! Mandat för lärare att ta kontrollen i klassrummet - absolut! Föräldrarnas engagemang på hemmaplan - hejja!

Men framför allt - höja statusen på utbildningens värde, antingen det rör sig om detaljkunskaper (tex derivata) eller livskunskaper (hur beter vi oss mot varandra). Och det är inget som sker över en natt. Av någon anledning tappar barn i tidig ålder i regel 1. förmågan att se tjusningen i att lära sig något nytt och 2. orken att arbeta sig till framgång.

För mycket curling från alla håll tror jag är en av orsakerna till ovanstående.

EricaJong2015-05-12 16:07

Ovan till kovikstippen.

Det borde finnas en citatfunktion här. *tycker*

EricaJong2015-05-12 16:08

Rättning i mitt inlägg
EricaJong

Den lärare som däremot lägger ner tid på att arbeta för att uppfylla läro- och kursplan i sitt ämne OCH LYCKAS, ska premieras, oavsett om hen har arbetat två eller tjugotvå år.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?