Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lågintensiv2016-01-08 20:58
Antal inlägg: 3228

I vår kultur super vi skallen av oss på helgerna. Först förfestar vi för att våga vara sociala. Kulturellt? I allra högsta grad.

janne1212122016-01-08 21:07
Antal inlägg: 4722

Och så säger dom att vi saknar kultur!

kryddeluntan2016-01-08 21:11
Antal inlägg: 12360

Jag måste hålla med janne till en viss grad, det finns SFI lärare med legitimation, men som inte håller måttet, men döm inte ut en hel yrkesgrupp för det. ( det brukliga i det här forumet är ju: 1 misslyckad lärare= 1 misslyckad yrkeskår)

Appropå att lära sig våra oskrivna regler. En kollega till mig berättade att sonen ville spela fotboll i ett lag. Han körde sonen till alla träningarna, men kunde inte förstå varför han efter några månader fick sura miner av de andra föräldrarna och frågade till slut, vad är det för fel på mig??

"Du är ju aldrig med på våra evenemang".
" vilka då", frågade kollegan. " baka kakor och sälja lotter för föreningen och vara med på matcherna" blev svaret.

Nu är det här förkortat, men det kollegan menade är att han faktiskt inte fick en chans att förstå det underförstådda.

janne1212122016-01-08 21:35

Helt rätt kryddeluntan, jag har varit med på bra lektioner också.
Känner dessutom några personligen som inte ägnar sig åt denna typ av nedlåtenhet.
Eftersom jag var otydlig, ber jag härmed dessa duktiga SFI-lärare om ursäkt.

micro1132016-01-08 21:40
Antal inlägg: 17540

Totravel
Jag tänker mer åt andra hållet -- att bara för att några får bra mat och en person vill försköna verkligheten så blir inte de matlådor som många får bättre..

mollee - Ej medlem längre2016-01-08 22:13
Antal inlägg: 6087

Janne, personligen blir jag mäkta impad varje gång jag är läxhjälp på SFI. Det är grymt svårt att lära sig ett nytt språk som vuxen, i synnerhet när man har en del tunga saker i sin ryggsäck, och i synnerhet när språktypologin skiljer sig väldigt mycket språken emellan.

Beröm lär väl knappast skada.

janne1212122016-01-08 22:24

Nu har äntligen Gudrun sagt sitt om övergreppen i Köln i Metro idag.
Givetvis är svenska män värre än alla andra, vem hade trott att hon skulle säga nåt annat?

"Sexuella trakasserier är inte ett nytt problem i Sverige, som vissa tycks tro. En majoritet av Sveriges och världens kvinnor utsätts, enligt WHO med flera. Enligt en aktuell studie med 42 000 kvinnor i EU uppger 55 procent sig utsatta för sexuella trakasserier efter sin 15-årsdag. Sverige toppar statistiken med hela 81 procent."

Om siffrorna stämmer, är det ju samma sak som hatsajterna brukar påstå.
Frågan är väl bara varför siffrorna är så mycket högre i Sverige än i många andra länder. Hmmm

Jag hade annars tyckt det varit på sin plats att hon hade rutit ifrån ordentligt. Hela hennes angreppspunkt är minst sagt mjäkig.

"Ännu vet vi lite om attacken i Köln – varför detta hände just där och på det sättet. Ett hundratal kvinnor omringades och attackerades under nyårsnatten, enligt anmälningar som inkommit till polisen."

Ynkligt!

janne1212122016-01-08 22:32

mollee

Berättigat beröm skadar aldrig, men när det framförs nedlåtande som en klapp på huvudet, tror jag inte det får önskad effekt. Då görs det i första hand för att givaren ska må bra av sin egen godhet.

Måns_E2016-01-08 23:29
Antal inlägg: 12023

Janne, den där argumentationen är precis lika illa när Gudrun Schyman använder sig av den som när hatsajterna använder sig av den.

Det säger mer om att Sverige har högre anmälningsfrekvens och även andra ramar för sexualbrott än andra länder.

Vi kanske t o m är lite överens för en gångs skull?

ttiittii - Ej medlem längre2016-01-08 23:52
Antal inlägg: 37631

Sfi beskrivningen stämmer inte riktigt.Det finns 2 storta problem med SFI för det första tar det för lång tid innan nysvenskarna få börja på SFI ,Regeringen har nu sattsat x antal milijoner på tjänster så det ska komma igång direkt.Det andra problemet är att dom endast får 15 timmar i veckan och det är dom inte nöjda med.Beröm hit och dit är trams

Valhalla882016-01-08 23:58
Antal inlägg: 71

Något jag skrev under 2015..

Jag förstår inte riktigt alla aspekter i invandrar/flyktingfrågan.
Vi ska alltså tvinga kommuner att ta emot dem, kan det inte vara så att de nekar på grund av brist på ekonomi, vård, skola och omsorg? Visst nu ska bidragen öka med 50 %, men känns som de pengarna kan behöva gå till andra sektorer i samhället.
Vad är det som lockar dem till just Sverige, de passerar väldigt många länder med fred i på vägen hit, är det den sköna naturen, allemansrätten, årstiderna, att det skiljer uppemot 60 grader på sommar och vinter ibland eller att det finns så många jobbtillfällen i detta avlånga land?
Jag har väl egentligen inget emot att folk flyttar runt här i världen, speciellt inte när det gäller krig och elände, jag själv vill ju kunna röra mig fritt och bosätta mig där jag känner för det, men jag anser ju att kvoten för sverige har varit nådd i 10-20 år, vi kan inte ens integrera de vi har här idag.
Nej, lägg pengarna på hjälp där nere istället, nån gång måste vi öppna ögonen fastän det tyvärr är för sent.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-09 01:21
Antal inlägg: 3768

Valhalla:
Jag tvivlar starkt på att det är ekonomi som ligger bakom tex Vellinges ovilja att ta emot flyktingar.

ttiittii - Ej medlem längre2016-01-09 01:25
Antal inlägg: 37631

I lilla Libanon har dom tagit emot 1 miljon flyktingar i Turkiet mer ändå.Så Det är inte så överdrivet många som kommer hit,Så att dom skulle välja just Sverige stämmer inte bara ett fåtal som kommer hit.Jag har frågat en del flyktingar varför dom kommer hit och alla jag frågat har svarat samma sak Det är bra för barn här.

mz_lzrd2016-01-09 08:11
Antal inlägg: 2498

Janne, Gudrun Schymans drapa om de vidriga svenska männen som är mycket värre än jordens alla övriga män var bara för festlig!!!! Man kan bara hålla med. Etniska svenska män i 50-årsåldern sitter för bredbent på bussen och pratar åt helvete för mycket, om ni minns den härliga krönikan ur vår största gratistidning. Detta ohyggliga samhällsproblem överskuggar naturligtvis nyårshändelserna i Tyskland och Kalmar.

"Ännu vet vi lite om attacken i Köln – varför detta hände just där och på det sättet." Jo, för det kan ju finnas massor av orsaker som gör att den händelsen är helt acceptabel. Nästan nåt bra, t o m. Äntligen säger de ifrån, dessa förtryckta män från andra världsdelar, liksom. De reser sig mot det vita patriarkatets förtryck. Yay!

mz_lzrd2016-01-09 08:17
Antal inlägg: 2498

Valhalla, Loco, Vellinge kommun vill väl inte ha oreda. De vill väl ha en kommun där innevånarna känner sig trygga. Det är ju inte bara kommunens egen ekonomi som bestämmer hur ordningen upprätthålls, t ex polisen är ju inte underställd kommunen.

Nej, jag skrev inte att alla invandrare är onda våldtäktsmän och rånare.

totravel - Ej medlem längre2016-01-09 08:56
Antal inlägg: 4735

Är det någon som vet om övriga landet gör som Jönköping/Huskvarna när det gäller SFI?

Här integreras praktik på olika företag i undervisningen. Enligt min polare, som är SFI-lärare, har det gett bra effekt både på språkundervisningen och på möjligheterna att få jobb. Vissa av praktikanterna har fått "riktiga" jobb genom de företagskontakterna.

Lågintensiv2016-01-09 09:42
Antal inlägg: 3228

Gudrun går från klarhet till klarhet. Sopa.

Bisonbox2016-01-09 09:59
Antal inlägg: 1360

Det finns ingen som hävdar att flyktingar är änglar
Är helt övertygad om att samhället blir bättre om vi fördömer gärningen och inte etnicitet. Några tafsa i Köln världsnyhet och samtidigt begicks 9 våldtäkter i bara Västsverige. Man kan dock undra varför polisen tittade på, men gissar att de är bredbenta män som gillar att ta för sig.

Locomondo - Ej medlem längre2016-01-09 10:11
Antal inlägg: 3768

Mz_lzrd:
Men om det är svenskar som vill flytta till Vellinge måste de lämna in nån form av uppförandebevis då? Referenser på att de har skött sig i tidigare boenden?

Annars förstår jag inte vad du menar med oreda?

janne1212122016-01-09 10:24

Jag vet att du vet vad hon menar med oreda.
Och nånstans inne i ditt undermedvetna har du säkert registrerat att oreda påfallande ofta kommer med asylboenden.

Men jag förväntar mig inte att du ska uttala det eller skriva det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?