Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:54 | |
![]() | Men när skrev jag att din dotter var storkonsument? Undrade om du inte såg andra risker med alkohol, rent allmänt. Herregud | |
| wildcard | 2010-03-24 22:55 | |
![]() | Jag har varit borta en stund men jag undrar över argumenten här: om man ska jämföra mellan att tjuvköra bil och att tjuvdricka alkohol? Tycker ni att det är lika OK att ungarna är ute och tjuvkör bil på kvällen, ni som tycker att det är OK att de provar på att dricka "ett par cider, någon gång i månaden"? Jag förstår verkligen inte jämförelsen men börjar se ett mönster i moralen, tror jag... Jag tycker att det finns en anledning till att alkohol och bilkörning har åldersgränser samt att andra droger är förbjudna. Jag tycker iofs att alkohol och tobak t.ex. borde totalförbjudas då det är så många ickeanvändare som drabbas av biverkningarna av dem. Gäller iofs också bilkörning men den kan det vara svårt att klara sig utan i dagens läge om vi vill ha ett fungerande samhälle. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:59 | |
![]() | Hahaha,,det här börjar bli skrattretande. Jag började med att säga att jag vet att min dotter dricker ibland och jag tycker det är bättre att veta än att sitta med skygglappar på. Nu har det utvecklas till att man accepterar vilka brott som helst. Jo visst,,jag tycker det är helt ok om min dotter super, knarkar, stjäl, rånar banker, mobbar, tjuvkör bil, ligger runt lite med grabbarna, och slår ner pensionärer,,,gör inte alla tonåringar det?? | |
| JefautjOuer | 2010-03-24 22:59 | |
![]() | Jag är färgad i den här frågan, så jag är ingen bra debattör här. Min pappa är alkis. Han kan bara inte låta bli, gick ut till sjöss som 14-åring, började dricka och verkar inte kunna sluta vad som än står på spel. Jag är obotlig absolutist av den anledningen, vet att det inte är realistiskt, men har en tanke om att "om ingen nånsin provade skulle de som inte klarar det inte fastna". Solidaritet med de svagaste. Orimlig är jag men alkohol har sabbat mycket och så många ungar har ett helvete. Sorry. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 22:59 | |
![]() | Brokenstring: Nej, jag är inte nykterist men nästintill. Om du inte gillar att diskutera ett personligt exempel får du väl försöka uttrycka dig lite mer allmänt. Jag har redan skrivit till dig att jag försöker diskutera mer allmänt och att jag inte är intresserad av att enbart diskutera din familj. Tråden handlar om alkoholism. Jag poängterar att det väl inte heller är önskvärt att bli en storkonsument eftersom det kan vara skadligt, likaså att supa till rejält och råka ut för en olycka osv. | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-03-24 23:03 | |
![]() | Jag tycker vin borde subventioneras, det främjar hälsan och får även de stelaste torrisarna att släppa loss lite! | |
| apbur | 2010-03-24 23:08 | |
![]() | Alkohol och många andra droger kan ju ha enbart positiva effekter för individen. Det är ju när man ser till den stora massan som det blir tydligt att många inte klarar att hålla sig ifrån de negativa konsekvenserna. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 23:09 | |
![]() | Brokenstring: Har du någon kommentar till länken jag postade? Enligt den undersökningen ser det ut som att alkohol är ganska farligt jämfört med andra droger. Har de forskarna fel enligt dig? Vill du enbart räkna in skador som kan ske på den som dricker eller vill du räkna alla kostnader en drog tillför samhället? Jag ska inte låtsas att jag betalar mycket skatt, men rent principiellt har jag ingen lust att betala för vad drogen alkohol kostar. Å andra sidan är jag för att alla ska slippa betala sin egen vård. Det jag vill är att attityden till alkohol ändras. Du verkar tycka att alkohol inte är så farligt jämför med andra droger. Jag ifrågasätter det. Ta det inte personligt. | |
| wildcard | 2010-03-24 23:10 | |
![]() | JefautjOuer: Beklagar din uppväxt, känner som sagt till en del om det. Jag tycker att du tar ett klokt och modigt beslut som inte tar del av drogsamhället, det är ju inte socialt accepterat att ta den ställningen! Jag tycker att det vore otroligt bra för samhället i helhet och för de som riskerar att bli beroende i synnerhet om alla droger totalförbjöds. Jag vet att en del då tycker att man är såååå himla tråkig! Varför inte ta ett gemensamt ansvar för de som inte kan hantera droger? Om jag då inte behöver alkohol för att ha roligt? Om jag då inte vill att min dotter ska behöva droga sig för att det är "socialt accepterat" att trubba av sina sinnen och "slappna av" efter jobbet. Va f*n? Byt jobb om man behöver droga ner sig för att slappna av efter det?! | |
| wildcard | 2010-03-24 23:12 | |
![]() | men det är klart att det _finns_ en samhällsnytta med alkohol, den genererar otroligt många jobb. Tillverkning, distrubition, användning, vård, eftervård, polisarbete, rättsligt efterspel mm, mm... | |
| af81 - Ej medlem längre | 2010-03-24 23:14 | |
![]() | Bla bla bla... Nu tycker jag vi kommer överens och skålar på det! | |
| wildcard | 2010-03-24 23:19 | |
![]() | oj, jag glömde att skriva att jag inte tycker att skatteintäkterna är värt alla offer... *rodnar lite* | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 23:22 | |
![]() | Jag har hört om den statistiken förut larvbrud och självklart så tror jag på det. Vore ju larvigt att ifrågasätta forskares studier under årtal. Men om man plockar ner det till sin närmaste omgivning så ser jag fortfarande ingen fara i att man dricker lite alkohol eller super till ibland jämförelsevis med att testa andra droger som man inte vet vad det leder till. Självklart kan alkoholen också leda till alkoholism men om personer hamnar där eller inte tror jag inte beror på att jag har en lite tolerantare inställning till alkohol i tonåren. Sen under ett större perspektiv så är givetvis alkohol en stor kostnad för samhället lixom rökning. Men man får inte glömma att det även inbringar pengar till samhället. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 23:27 | |
![]() | Ok, brokenstring. Jag köper inte helt att man inte vet vart andra droger leder till. Beror nog på drogen det. Eftersom vissa lättare utvecklar alkoholism är det svårt att säga att man kan veta vart det ska leda till. Aha, jag kanske har fel som drog in skattepengar. Ändå kostar alkohol mer än somliga andra droger om man räknar till person och samhälle. Som Wildcard säger får man mäta annat än pengar också. En bekant till mig fick skallen spräckt av en fyllerist på allmän plats. Jag vill inte att varje fredag och lördag ska vara en fristad för idioter, vilket det har blivit i och med alkoholkulturen. | |
| apbur | 2010-03-24 23:34 | |
![]() | Wildcard, tragiskt nog verkar samhället mer och mer öka behovet av avtrubbning. Antingen droger eller psykofarmaka som ska reglera naturliga reaktioner på att något inte står rätt till. | |
| wildcard | 2010-03-24 23:34 | |
![]() | Larvbrud: _oftast_ är det läskigare att få in någon i taxin en sen lördagsnatt som går på "okända substanser" än vad det är att få in ett "vanligt" fyllo i bilen. En skitfull människa går för det mesta att resonera med eller till och med ryta till åt, om de inte uppför sig OK, då skärper de flesta till sig. (undantag finns definitivt) Att få in någon som går på "något annat" och bara är mysko, är faktiskt lite otäckare. Det är svårt att resonera med någon som är "speedad" och man vet aldrig om de börjar se djävulen i mig, helt plötsligt. På DET sättet föredrar jag alkohol men för övrigt tycker jag som sagt att droger borde förbjudas. (punkt) | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-24 23:35 | |
![]() | Jag kan säga att jag skulle bli mycket mer besviken och orolig för mina barns hälsa om de kom hem och sa att de rökte. Att dricka ibland om man håller sig till det tror jag inte ger någon skada alls på kroppen om man jämför med ciggaretter. | |
| wildcard | 2010-03-24 23:37 | |
![]() | apbur: du har nog rätt. Det gäller kanske i första hand att försöka ta det lite lugnt i förhållande till sitt barn, att inte alltid vara så jäkla stressad. Om vi inte hinner rida idag, vi kanske kan boka in en annan dag i veckan då vi faktiskt _har_ gott om tid? Tidsbrist ger stress, stress ger behov av avslappning/avtrubbning. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-24 23:40 | |
![]() | Brokenstring: Om man inte har alkogenen då. Eller måste man dricka mängder för att utveckla beroende ändå? Har inte riktigt kläm på det där. | |
| wildcard | 2010-03-24 23:41 | |
![]() | BS: är du seriös? Det där tycker jag var ett dåligt argument: du röker i alla fall inte! Jag har aldrig hört talas om någon som blev nedslagen, misshandlad, rånad eller sexuellt utnyttjad för att "jag hade rökt för många cigg". Nu menar jag definitivt inte att man ska få behandla folk illa för att de är för nerdrogade av annat! | |