Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 19 816 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mz_lzrd | 2013-01-27 13:21 | |
![]() | Måns E, om våldtäkter vore väldigt mycket vanligare i Småland än i övriga riket hade media fått syn på fenomenet, och om förövarna vore etniska svenskar skulle det inte finnas några hinder för att rapportera om saken. Man skulle inte riskera att någon började gasta om hets mot folkgrupp. Medias intresse ligger förvisso inte i att lösa problem, men det hade satt press på myndigheter att ta itu med saken. Av den orsaken tror jag inte att våldtäktsbrott är ett utpräglat småländskt brott. Men du kanske har tillgång till andra uppgifter? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-27 13:42 | |
![]() | Råtta,du har fel,första generationens invandrare är över representerade då det gäller kvinnofridsbrott inte nödvändigtvis våldtäkter,andra generationens invandrare är inte så brottsliga överhuvudtaget,dom är bättre en genomsnitts svensken i stattistiken | |
| Sangria | 2013-01-27 13:42 | |
![]() | Men är ni allvarliga? Det där med smålänningar var ju bara ett exempel för att tydliggöra det enkelspåriga resonemanget som förs kring att invandrare är överrepresenterade i det här brottet. Måns har väl inte på allvar menat att det skulle begås fler våldtäkter just av smålänningar? Det härblir ju bara konstigare och konstigare. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-27 13:48 | |
![]() | tror alla förstår att det var ett exempel | |
| Sangria | 2013-01-27 13:54 | |
![]() | Verkar inte så för då skulle man väl inte fortsätta att prata om det? | |
| apbur | 2013-01-27 14:31 | |
![]() | Sangria, eller så använder man Måns liknelse för att förtydliga varför den inte håller, vilka skillnader det finns i fallet smålänningar och invandrare. | |
| krysopras | 2013-01-27 15:21 | |
![]() | Jag tar Måns på allvar, därför kommenterar jag hans liknelse. Han klarar säkert av det. Han är van att diskutera här. | |
| Måns_E | 2013-01-27 15:33 | |
![]() | Det var ingen liknelse, jag bytte bara ut några ord från inlägget innan som jag tyckte var väldigt fördomsfullt, inskränkt och illa underbyggt. Visst kan det vara intressant ur något slags antropologiskt perspektiv att ta reda på hur våldtäktsbenägna olika kulturer är, men att klumpa ihop det till invandrare och svenskar och därifrån hävda att det är viktigt att polarisera dessa grupper. Nja, det imponerar inte på mig. | |
| krysopras | 2013-01-27 15:38 | |
![]() | Ja, men nu håller det ju inte, av orsaker som lagts fram, att i ett sådant sammanhang byta ut smålänningar mot invandrare. Men rent semantiskt sett så har du ju rätt i att det inte var någon liknelse. Fö är det väl inte för att imponera på dig som detta diskuteras. | |
| apbur | 2013-01-27 15:55 | |
![]() | "Invandrare är något överrepresenterade i viss våldtäktsstatistik, vilket varken innebär att många invandrare begår våldtäkter eller att svenskar aldrig gör det." Vad menar du med invandrare? Varför använder du ett begrepp som klumpar ihop människor från massvis med olika kulturer och jämför dem med svenskar? Vad är en svensk? Andra generationens invandrare? Tredje? Va? Inte så imponerande, Måns. | |
| Måns_E | 2013-01-27 17:20 | |
![]() | Jag tycker som sagt inte att det är så intressant statistik ö h t just för att den inte säger särskilt mycket, men visst finns det siffror från brå som visar på att invandrare är något överrepresenterade i vissa sexualbrott. Jag tycker att du skall rikta dina klagomål mot brå och scb istället för mig apbur. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-27 17:55 | |
![]() | Men om nu en invandrare har fått svenskt medborgarskap hamnar han då under fältet Svensk eller Invandrare i statistiken? Eller om denne invandrare bosatt sig i småland och begår brott blir han då benämnd som invandrare eller smålänning i statistiken? | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2013-01-27 18:21 | |
![]() | research.nu/privat/valdta kt/ | |
| apbur | 2013-01-27 18:28 | |
![]() | Måns, jag kritiserade dig för att du fritt använde begreppet "invandrare" samtidigt som du kritiserar andra för att göra samma sak. | |
| Måns_E | 2013-01-27 18:44 | |
![]() | Så för att jag säger att gruppen invandrare i vissa undersökningar är överrepresenterade så menar du att jag generaliserar apbur? Jag manar ju t o m att man bör tänka efter och inse att man inte kan dra förhastade slutsatser ur viss överrepresentation i vissa rapporter. Jag förstår inte hur du kan få det till att jag fritt använder begreppet "invandrare". | |
| Bitte - Administratör | 2013-01-27 19:00 | |
![]() | Den vanligaste invandraren är Svensk (Sverige (återvändande) 19 765) Bitte | |
| apbur | 2013-01-27 19:03 | |
![]() | Nej, jag anser inte att det påståendet är en generalisering eftersom det inte innehåller någon generaliserande komponent. Däremot tar du dig friheten och klumpar ihop invandrare och ställer dessa mot svenskar. Något du sa att man inte kunde göra innan. Du väljer alltså att hänga upp dig på språkliga uttryck istället för att diskutera det som din meningsmotståndare ämnar diskutera. Jag tycker att det är en löjlig debatteknik som inte för en diskussion framåt. Precis som jag gör nu för att tydliggöra hur dödfött det är. | |
| apbur | 2013-01-27 19:07 | |
![]() | Eller så kan man som Bitte låtsas att man inte förstår vad som menas med ett visst begrepp. När någon kallar mig för jävla fitta så bockar och bugar jag eftersom fitta betyder våt ängsmark. Då har man uppenbarligen missat poängen. | |
| Måns_E | 2013-01-27 19:07 | |
![]() | Så för att jag tar upp exempel ur forskningsrapporter så är det jag som klumpar ihop invandrare? Jag förstår faktiskt inte vad du vill få fram apbur? Det är ju inte direkt mina egna åsikter jag torgför när jag säger att invandrare är överrepresenterade i viss statistik. Det är inte jag som har tagit fram statistiken eller bestämt att man skall klumpa ihop grupperna invandrare och individer med minst en utländsk förälder. Så varför hakar du upp dig på att jag tar mig friheten att klumpa ihop invandrare? Jag tycker att du själv har en löjlig debatteknik som inte för diskussionen framåt, du gnäller och försöker lägga åsikter i min mun som jag aldrig någonsin har uttalat. | |
| apbur | 2013-01-27 19:10 | |
![]() | Framgick det inte av mitt förra inlägg att jag hakar upp mig på att du hakar upp dig på begreppen som används istället för att diskutera sakfrågan? | |