Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EricaJong2015-05-12 16:09
Antal inlägg: 537

I mitt inlägg 2015-05-12 16:00

skulle det stå.

EricaJong2015-05-12 16:18

Och apropå mandat till att vara chef i klassrummet:

www.aftonbladet.se/n...07 60222.ab

Den här tjommen gjorde att jag fick tårar i ögonen.

Över att det är SÅ illa ställt. Hur i h-vete har det sett ut innan på hans lektioner och varför har han låtit det gå så långt?

Det är för mig självklara 'regler' som han har haft 'modet' att införa. Fattas bara annat!

Mormodern492015-05-12 18:42
Antal inlägg: 8354

Ja jag har läst den artikeln , det är mycket djärvt sätt att ta till , men en självklarhet, ,viktigt att vara konsekvent i sin framtoning
Barn tycker om tydliga regler

kovikstippen2015-05-13 09:21
Antal inlägg: 979

En lycklig slav, är en tuktad slav.

Alla människor behöver gränser för att känna sig lycklig.
Gränslöshet skapar osäkerhet och olycka.

Självklart uppskattar alla elever tydliga och konsekventa regler. Avskaffandet av skolans regler skapade dagens flumskola där snart sagt ingen trivs. Och resultaten faller.

Detta psykologiska experiment har skapat enormt mycket lidande för väldigt många. Detta trots att psykologernas intentioner säker var goda och behjärtansvärda. I den här soppan har lärarna själva en stor skuld, när man inte ifrågasatte och protesterade. Man accepterade helt enkelt att kasta all erfarenhet över bord och kollektivt ge sig på ett gigantiskt exprement med våra egna barn.

T.o.m. Idag, trots bevisat misslyckande, hävdar många lärare att kaos, anarki och mobiltelefoner är stimulerande och kreativt.

Många aktiva lärare förstår helt enkelt inte att mössa i klassrummet alltid kommer att urholka lärarens auktoritet.

Många lärare vill inte inse att en Ipad alltid kommer leda till att många gör annat än skolarbete på lektionerna. En bok må vara mossig, men det är inte så lätt att använda den till annat än inlärning.

Avskaffande av läroböcker handlar i mina ögon uteslutande om pengar. Som sedan bakas in i moln av drömmar om bättre pedagogik.

Att lära sig läsa, skriva och räkna handlar om upprepning upprepning upprepning upprepning .......... Inte om att få glada tillrop för varje enskild uppgift man klarar. Inlärning är ett hårt jobb som kräver koncentration och lugn arbetsmiljö.

Att leka på Paddan ger inte samma djup i inlärningen och ger bara en illusion av pedagogik.

Som inlärningsmetod är datorn oftast direkt dålig.

Men i de flesta andra fall är datorn extremt användbar och nödvändig.

janne1212122015-05-13 09:37
Antal inlägg: 4722

På ett område håller jag inte med dig kovik

"Avskaffandet av skolans regler skapade dagens flumskola där snart sagt ingen trivs"

Undersökning efter undersökning har visat att elevernas trivsel är större i Sverige än någon annanstans i världen.

Kan det vara så att man ansträngt sig så för att få eleverna att trivas att det gått ut över resultatet. Skolan har blivit lite av fritidsverksamhet där man mest hänger med kompisar och glider runt.
Så upplevde jag det i alla fall när jag jobbade som lärare.

Tacka hm för att resultaten sjunker

kovikstippen2015-05-13 11:30

Janne.

Barnen säger sig trivas i skolan - javisst.

Men samtidigt ökar ungdomarnas psykologiska hälsa dramatiskt. Jag tror att rörig skola utan tydlig styrning är en starkt bidragande orsak till det. Men självklart inte den enda orsaken. Men den kopplingen är inte alltid lätt att se när man är 10 år och besvarar en enkät.

Ytterst få lärare uttrycker extrem lycka över sin arbetsplats och sina arbetsgivare. Däremot älskar man ofta sitt yrke.

kovikstippen2015-05-13 11:31

Ohälsa

EricaJong2015-05-13 14:14

Menar du inte 'En tuktad slav är en lycklig slav' ?

;)

llloyden2015-05-14 22:55
Antal inlägg: 758

Här är det mycket snack om lärare hit o dit, förstelärare etc.
För min del anser jag att skolan har chanserat sen ca 1960. Då skulle 9:or vara lika bra som realskoleelever. Dvs 9:or som gått 3 år efter åk 6, skulle vara lika kunniga som realskoleelever, som gått 4 år efter åk 6??? Vem utom en socialdemokratisk regering kunde ha tänkt så?
Vilken vanlig människa som helst inser väl att 1 års undervisning gör att man lär sig mera.....
Men så var det inte då, p.g.a. att 9:orna inte klarade av proven, sänktes kraven och så har det fortgått sen ca 1960 och framåt, kraven har sänkts och sänkts. Vi har den skola som politikerna har velat ha, dvs. 1960 hette det att alla är lika??? OK, skolorna var hur bra som helst, lärarna var också väl utbildade - va fan hjälpte det? Alla är olika. Idag har de lärare vi har gått den utbildningen som hela tiden kunskapsmässigts skurits ned sen ca 1960. Helt logisk följd. Nu 2014 har man upptäckt att de behöver extra utbildning?
Politiken har varit sen ca 1960 - Alla är lika - oavsett intelligiensnivå, praktisk begåvning eller teoretisk, och alla ska ta studenten. Det är vad vi i Sverige lider av idag.
Ingen trivs i skolan längre....Eleverna hittar inte sin "nisch"
Jag anser att devisen "alla är lika" är ett enda djävla svek mot alla barn i skolan. Jag skulle vilja säja att alla är olika - och därför ska inte alla behöva traggla sig genom en idiotisk teoretisk begåvning för att bli byggnadsjobbare, frisör, barnsköterska etc. OK, om man har en vettig utbildning fram till åk 7 och sen separerar de som vill läsa matte, språk, integralkalkyler, forska etc. eller de som vill meka, bygga, måla, bli frisör, jobba med barn, i butik, i parker eller vad som helst istället för att tvinga ALLA till teoretisk undervisning i 3 år till. Mera praktisk utbildning för de som vill "ut o jobba" och mera lugn o ro för de som vill ägna sig åt "pluggämnen". Idag har vi facit av 60-talets "alla är lika". Ja, alla mår lika dåligt! Alla presterar lika dåligt! Det kan väl ändå inte ha varit målet?

kovikstippen2015-05-17 08:42

Du har en poäng där, Illoyden.

Det håller på att bli ett stort bekymmer i vårt samhälle att det utbildas mängder av jurister (billigt) och jättefin bilpkåtslagare, rörligare, låssmeder, bilmekaniker och liknande. Problem eftersom ett fungerande samhälle behöver även dessa hantverkare.

Men i den politiska debatten pratas det som om hantverkare inte behövs. Att skorstenen liksom blir ren av sig själv.

Tyvärr är Lo de största påhejarna av dessa stolliga idéer. Och naturligtvis Sossarna som vill göra alla till akademiker (och M-väljare).

Alla yrken behövs. Alla jobb är värda att utföras bra. Låt oss förstå att alla olika. Våra intressen och läggningar är olika. Varför driver man då en tes där alla skapa samma typ jobb?

För mig är det en fruktansvärd människosyn. Att helt drömma bort en stor del av befolkningen är i sanning hemskt. Att försöka avskaffa människors olikheter kommer bara leda tillika segregation och fler misslyckande akademiker.

Dagens "arbetare" och hantverkare har oftast högre lön och bättre villkor än många akademiker (lärare, bibliotekarier, sjuksköterskor m.fl.). Varför vill man ta bort dessa? Varför nedvärderar Sossar och lo dessa människor?

kovikstippen2015-05-17 08:45

........Jättefå bilplåtslagare, rörläggar.......

Hopplösa av stavnings program.....

totravel - Ej medlem längre2015-05-17 11:08
Antal inlägg: 4735

Ja, herrejösses......

Det är intressant att se vart kunskapsförakt leder en människas tankar.

kryddeluntan2015-05-17 12:07
Antal inlägg: 12360

Undrar just vad som kan orsaka sådant kunskapsförakt?

kovikstippen2015-05-17 13:53

Hur menar ni med kunskapsförakt totravel och kryddeluntan?

Vem föraktar kunskap?

totravel - Ej medlem längre2015-05-17 14:09
Antal inlägg: 4735

Kryddeluntan,

Jag tror det, mycket förenklat, är dåliga erfarenheter av egen skolgång och kanske i ens barns skolgång.

Jag tror även att medias sensationslystnad leder till att läsaren blir mer och mer trött på att "sanningen" hela tiden saluförs i utbyte mot klick eller lösnummerförsäljning. Läsaren blir helt enkelt trött på att serveras olika "sanningar" hela tiden och till slut vet läsaren inte vad som hen kan lita på.

llloyden2015-05-18 00:02
Antal inlägg: 758

Jag håller med om att LO som ska arbeta för alla "arbetare", grymt sviker sina medlemmar och talar om för dem att de inte duger om de inte har gått gymnasiet eller på universitetet eller vidareutbildar sig. . . Min pappa, en bergsprängare och fackföreningspionjär (LO) vänder sig väl i sin grav... Utbildning- här går barn 9 år i skolan och en del kan inte ens läsa efter 9 års utbildning! Vad ska de bli idag när alla ska ha gymnasiekompetens? I brist på yrkesutbildade får väl snart vi alla själva spika, måla, dra el, laga bilen eller vad det kan vara.
Om en elev inte är motiverad att plugga, borde det ju finnas en möjlighet att få gå en praktisk linje redan från 7:an med arbetsträning istället för att vantrivas i skolan eller skolka. Alla är olika - men det får vi inte vara i svenska skolan i dag.
Kryddeluntan m fl: Vaddå, kunskapsförakt! Inte bara människor är olika. Det finns också olika kunskaper; verbal kunskap, spatial, teoretisk och praktisk. Vad jag förstått har t.ex. en kirurg och bilmekaniker samma begåvning - att placera saker och ting på rätt ställe i kroppen respektive bilmotorn.

kovikstippen2015-05-21 11:44

Vad hände med vår skolminister? Har han avgått?

Fridolin är ju trots allt nyligen utbildad lärare. Enligt många proffs på tråden betyder det att han är verkligen kunnig och en perfekt skolminister.

Men efter 8 månader är det fortfarande tyst. Inte ens en idé eller minsta tanke hörs. Vill man ha ett uttalande i skolfrågor får man gå till Björklund. Som för stå oemotsagd. Imponerande!

10-årig grundskola verkar ha svårt att hitta en majoritet. Fler än jag kanske tycker att det är innehållet i skolan som är fel och inte utbildningens längd......

Avskaffandet av de förhatliga förstelärarna verkar också stöta på patrull.

Fridolin fortsätter att förhålla sig till Björklunds politik, i stället för att själv ta initiativet.

Inte heller Fridolin verkar klara av att förhandla med Alliansen.

Mönstret går igen på post efter post i regeringen. Man klarar inte av att föra vettiga diskussioner med oppositionen. Funkar något departement?

Mormodern492015-05-23 17:52
Antal inlägg: 8354

Men du Nickedockan Fridolin ? Han säger inte så mycket , men är bra på att nicka instämmande , vid diskutioner

calle342015-05-23 19:35
Antal inlägg: 403

Han har väl blivit tillsagd att inte föra diskussioner med tv och tidningar. Politiken har blivit annorlunda sedan alliansen har flagat av.

kovikstippen2015-05-25 08:10

Fridolin lider lite av klyschan

"att snacka går ju,
men att snacka så det går,
går inte"

När drömmen blir till verklighet blir livet besvärligare. När man måste räkna in verkligheten i ekvationen faller drömmar lätt i backen. Hårt, brutalt och oåterkallerligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?