Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 20 101 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-01-16 22:37 | |
![]() | Kryddeluntan, Det finns stora skillnader mellan Ashkenazi och Sefardiska judar vad gäller utbildning, positioner i samhället, ekonomisk situation och allmän status. Det är ett problem som går igenom i hela det israeliska samhället. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-01-16 22:39 | |
![]() | Under Sefarderna finns sedan den arabiska befolkningen. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-01-16 22:41 | |
![]() | www.huffingtonpost.c...41 033.html | |
janne121212 | 2015-01-16 22:42 | |
![]() | "Antisemitism betyder fördomar och fientlighet mot judar därför att de är judar. Det handlar dels om stereotypa föreställningar och myter, dels om en negativ inställning till judar som grupp. Antisemitism kan ta sig olika uttryck och variera i styrka. Den kan uppträda som allt ifrån ganska milda fördomar till ett ursinnigt hat. Den kan framträda som attityder och tankemönster men också som teologi och ideologi. Den kan yttra sig som verbala påståenden, social och legal diskriminering och våld." taget från Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-01-16 22:49 | |
![]() | Du fortsätter att försvara dig. Du får ta och redogöra för vilka delar av den definitionen av antisemitism som stämmer in på mig. Du kan ju ta avstamp i den första meningen där man måste ha fördomar och fientlighet mot judar för att de är judar. Försök sedan att applicera det på mina inlägg i denna tråden om du vill. Dömt att misslyckas...... Du har gjort bort dig och borde gå och lägga dig. Det kanske blir en bättre dag för dig i morgon. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-01-16 22:50 | |
![]() | Har du tur så var det hela bara en elak mardröm och Fredrik Reinfeldt sitter fortfarande kvar som statsminister. | |
janne121212 | 2015-01-16 22:57 | |
![]() | Nä sån tur har jag inte. Jag har istället en regering som lyssnat lite för mycket på Mehmet Kaplan. | |
micro113 | 2015-01-16 22:59 | |
![]() | janne121212 2015-01-16 22:15 "Ingen dold agenda att återupprepa förintelsen. Står på Hamas agenda. Tror faktiskt dom har större möjlighet att lyckas än Hitler." Givet var din första punkt hamnar så är det inte helt lätt att tolka det som att det är Hamas som skulle ha det som dold agenda. Dock - om Palestina erkänns som egen stat istället för förtryckta områden så kommer det också gå att ställa helt andra krav på hur det agerar gentemot sina grannar. Attacker mot Israel kommer då att vara krigshandlingar och inte kunna tolkas som frihetskamp .. Att erkänna Palestina gynnar alltså båda länderna om det är fred man vill ha. | |
janne121212 | 2015-01-16 23:01 | |
![]() | Israel vill verkligen ha fred men måste ha sin trygghet garanterad, hur nu det ska gå till. Några bra förslag, totravel, du som har koll på dina hjärnhalvor. Hamas vill utrota staten Israel och med den judarna. | |
micro113 | 2015-01-16 23:02 | |
![]() | janne121212 2015-01-16 22:37 " Att 77 procent av araberna (som bor inne i Israel) föredrar att bo i Israel framför i en palestinsk stat säger väl en del om hur det är att bo i Israel. Demokrati, religionsfrihet, hyfsad jämställdhet mellan könen." Med den tolkningen så undrar jag om vi skall betrakta judar som bor i Sverige (och på andra håll i världen) föredrar Sverige (eller där de nu bor) istället för Israel och är emot Israel som stat? Eller vad menar du? | |
janne121212 | 2015-01-16 23:07 | |
![]() | Jag vet att många judar här i Sverige är på väg att flytta till Israel, tyvärr blir det ett svårt val eftersom de varken är säkra i Sverige eller i Israel. Även om man gör sitt bästa för att skydda dom i Israel, vilket inte kan sägas om Sverige | |
micro113 | 2015-01-16 23:07 | |
![]() | janne121212 Ja - en väg är att erkänna två självständiga stater som inte kan göra överträdelser i den andra staten utan att betraktas som just krigshandlingar. | |
micro113 | 2015-01-16 23:08 | |
![]() | janne121212 Verkligen ..inte en enda av de judar jag känner har uttalat någon önskan om att flytta till Israel. De betraktar sig nämligen som svenska (svenska judar) | |
janne121212 | 2015-01-16 23:10 | |
![]() | Känner du några judar i Malmö? Här finns det en hel som planerar en flytt, tror du kan räkna ut varför. | |
janne121212 | 2015-01-16 23:12 | |
![]() | Tycker du inte det är en krigshandling att skicka in missiler mot Israel. Där har du Hamas sätt att förhandla, vi får vara glada så länge inte Hamas har tillgång till kärnvapen. | |
kryddeluntan | 2015-01-16 23:18 | |
![]() | Janne12212, känner du judar i Malmö personligen? | |
janne121212 | 2015-01-16 23:22 | |
![]() | Svar ja, ganska många nära vänner. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-01-16 23:22 | |
![]() | Janne12, Hur var det nu med att applicera definitionen av antisemitism på mig eller någon annan trådskrivare? Freden är en omöjlighet för närvarande. Det sitter fel personer i ledningen av Israel och det sitter fel personer i ledningen för PA. Du har fel när du hävdar att Israel verkligen vill ha fred. De vill inte ha fred. De vill först och främst slå ner på och demilitarisera Gaza. Det är endast den sista droppen av förnuft, som hålls på plats av världsopinionen och världssamfundet, som gör att de inte utrotar hela befolkningen på Gaza. Du har fel när du hävdar att Israel kan få sin trygghet garanterad av någon annan än sig själva. Det är helt upp till Israel att garantera sin egen trygghet. Nu gör de det genom att reagera med övervåld på alla provokationer vilket leder till radikalisering och militarisering av allt och alla. Det är inte så man skapar trygghet. En annan mer moderat ledning av Israel skulle förmodligen välja en annan mer framkomlig väg till trygghet. Du har fel när du i tanken likställer Palestina med Hamas. Det finns moderata krafter i Palestina och det är de som kommer att tjäna på den utveckling som nu sker med Palestinas vidare erkännande som nation och inom FN och dess institutioner. En utveckling som hjälps framåt av att länder som Sverige erkänner Palestina som stat. | |
micro113 | 2015-01-16 23:22 | |
![]() | janne1212127 Nej, eftersom de inte är en egen stat så kan det inte kallas krigshandling - utan möjligen terrorism. Och terrorism utövas från båda håll... Tycker du det skulle vara okej om Finland flyttade på dig och byggde hus och tog områden åt finnar .. för de gillade omgivningen? Tycker du att det är okej om de kör ditt hus med dina anhöriga i för att ni inte vill flytta på er? Idag kallas det inte krigshandlingar eftersom Palestina inte är erkänt som egen stat - vore det en egen erkänd stat så skulle både Hamas och Israels agerande vara just krigshandlingar. | |
micro113 | 2015-01-16 23:23 | |
![]() | janne121212 Men du känner inte en enda jude som är för en tvåstats-lösning .. Det gör jag - och jag är rätt övertygad om att de inte är anti-semiter. | |