Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvålis - Ej medlem längre2010-09-23 18:31
Antal inlägg: 4429

Vi måste få kunna prata om sund tillväxt ekonomi och ifrågasätta vissa former av bidrag och försöka driva en arbetpolitisk linje utan att folk börjar hojta SD bara för att man röstar blått. Den typen av retorik där man är ute efter att dehumanisera alla med olika tankar om vad som kan driva ett land framåt än ens egna rödgröna är lika förgörande som rasismen själv. Det är just den typen av retorik som har fått frustrerade väljare att rösta på ett ihåligt parti som SD.

Vi måste ha in pengar för att kunna spendera pengar. Spenderas pengarna inom landets gränser, så blir det mer jobb och mer pengar för mer bidrag etc etc... Detta är inte påhitt, det fungerar faktiskt så med ekonomi att arbete skapar välfärd. För alla. Så det mest humana är att rösta på ett parti som satsar på en sund ekonomi och ett arbetsstarkt land. Det är i arbeten välfärden ligger.

eeistan2010-09-23 18:37
Antal inlägg: 1542

Sverige har sagt sitt.

lightningpaw2010-09-23 19:05
Antal inlägg: 380

abc: nej, jag var med på att folk har mer fördomar än de är medvetna om

krill_master - Ej medlem längre2010-09-23 19:22
Antal inlägg: 1576

då är det väl underbart med en typ som mig, jag står för mina fördomar :)
av den enkla anledning att det oftast visar sig att det som andra kallar fördomar bevisas med tiden eller bortsett från undantagen i det stora hela vara sant i slutänden. kan inte komma på en enda fördom som saknar grund faktiskt.

tvålis har en bra poäng i sitt inlägg här ovanför. många bör ta sig en funderare över detta.

och jo, en gammal debattör har gjort entrè. och tycker pengarna gör mera nytta inom invandringen än inom våra familjer och familjernas möjlighet att öka sin livskvalitet med tex mera ledighet eller lyxen att slippa skicka ett väldigt litet barn till dagis och snabbt återgå till stressen. alla håller inte med dig, vissa prioriterar detta högre än att vi ska ha råd att fortsätta importera samhällsproblematik och öka våra social/kommunala kostnader.

tur många i landet börjar vakna för att markera när det spårat ur och förändring krävs.

le-lou2010-09-23 19:35
Antal inlägg: 17500

"Men att som i ditt fall tycka att ett folkslag, indier i ditt exempel skulle vara mer attraktivt i ens ögon än grönlänningar, det skulle iaf jag peka på rasism helt klart."

Ja då är det din tolkning och den får du ha. Jag anser att estetik ligger i betraktarens öga och inget annat. Du lägger en värdering i att jag tycker att en indier är bättre och värd mer än en japan. Att jag med det uttrycker att indiern är värd mer än japanen? Det är ju absurt. Det blir väldigt snett om man skriker rasism för allt möjligt.
Att en japan inte finner Beyonce vacker har ju inget med rasism att göra. Skönhet ligger i betraktarens öga, och vad skönhet är är ju rent kulturellt betingat. Men rasism? Nej.
Man ska akta sig för att sätta rasiststämpel på allt möjligt. Men det klart - letar man så hittar man.

_abc_2010-09-23 21:08
Antal inlägg: 2200

lightningpaw: "abc: nej, jag var med på att folk har mer fördomar än de är medvetna om"
Men rasism är enligt mig iaf detsamma som fördomar. JAg dömer ut någon på förhand utan belägg, pga dess hudfärg. Är inte detta rasism, är inte detta fördomar?

Lelou: Jag är beredd att hålla med till till viss nivå. Men det tar stopp någonstans längs gradskalan. Vad som till en början var estetik blir enligt mig till slut rasism längre ut på skalan, eller om det är en annanperson än dig själv som i det fallet skyller på estetik medan det faktiskt handlar om rasism.

En intressant fundering kring Hitlers ariska perversion, jag kan tycka att det kan falla inom estetiska ramar fram till ihopsamling av samtliga som inte är arier. Men fram till ihopsamlandet av dessa andra, handlar det då inte "bara" om estetik?

_abc_2010-09-23 21:14
Antal inlägg: 2200

Lelou: Ett tillägg. När väl ett skönhetsideal som bygger på hudfärg acklimateriseras i samhället tenderar folk sedan att lägga till ytterligare negativa attribut till dessa människor med den "mindre attraktiva hudfärgen eller näsan, eller krulliga håret", det låter senare att denna sortens människor bara är parasiter som inte orkar söka jobb och plötsligt har vi situationen kring SD.

mishizaki2010-09-23 21:19
Antal inlägg: 2533

jag satt och klottrade på en tidningsbild av Jimmie Åkesson på jobbet under ett möte. Han blev mörkhyad och jättegullig! Krulligt hår och tjocka läppar. Varför föddes han inte sån?

mishizaki2010-09-23 21:26
Antal inlägg: 2533

jag menar- vilka vägar hade livet tagit då? Galjonsfigur för Sveriges New African Wave, Saharablues, den Mörka Erfarenheten i Blekinge.

TruckerP - Ej medlem längre2010-09-23 23:18
Antal inlägg: 87

man blir förbannad när man hör hur jävla skadeglada vissa är över att det kommer att bli kaos i riksdan etcetera.
Man unnar inte alliansen att kunna styra i lugn och ro utan gottar sig om att de kommer att få det jävligt och vilka kommer det att drabba i sista änden, jo oss medborgare så klart.

JiZzMaSTeR892010-09-23 23:24
Antal inlägg: 330

@ TruckerP

Nu är det ju så att om Alliansen vill ha majoritet så är det bara att dom tar emot SD:s utsträckta hand. Om inte, får de skylla sig själva. Lågt av Alliansen om de inte vill sammarbeta med SD, ett parti som svenska folket valt in i riksdagen.

Pottränad - Ej medlem längre2010-09-23 23:29
Antal inlägg: 4315

Nej Jizz, inte ett parti som svenska folket valt in i regeringen, utan_delar_ av det svenska folket och förhållningsvis ganska få, om man nu skall vara petig.

JiZzMaSTeR892010-09-23 23:42

@ Pottan

Folket vill åtminstonde hellre se SD än KD och V i riksdagen.
Men jag förstår ändå inte vad du menar? tycker du inte att något av de större partierna ska sammarbeta med något mindre parti?

TruckerP - Ej medlem längre2010-09-23 23:46
Antal inlägg: 87

jizzmaster// Jag tycker det är hedrande för alliansen att vägra ta emot nåt alls från SD. SD har en massa konstiga grejer för sig och åsikterna de har är för jävliga.

Pottränad - Ej medlem längre2010-09-23 23:47
Antal inlägg: 4315

Förstår du inte vad jag menar?
Vet inte om jag kan uttrycka det klarare.
"Svenska folket" har inte valt in Sd, utan _delar_ av den.

JiZzMaSTeR892010-09-24 00:05

@ TryckerP

Du tycker att SD har förjävligt åsikter och jag tycker att VP har förjävliga uppfattningar. Vi bor i Sverige och har demokrati. Vilket menar att man ej behöver gilla alla partier, däremot bör man respektera dem.

JiZzMaSTeR892010-09-24 00:06

@ Potttränad

Jahaa och? Delar av svenska folket har valt in SD, precis som delar av det svenska folket valt in FP eller C.
Förstår inte vart du vill komma.

Måns_E2010-09-24 00:10
Antal inlägg: 12045

Med den retoriken kan ju lika gärna aliansen söka stöd hos vänstern. Rent politiskt så står väl knappast vänstern längre ifrån? Även om de kanske inte är intresserade av ett sammarbete i samma mån som SD.

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-24 00:19
Antal inlägg: 11612

Låt dom inte bli martyrer bara.

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-09-24 00:48
Antal inlägg: 3325

Trucker: Kaos i riksdagen? Ja, men precis som Jizz säger, så skulle de slippa det om de kunde gilla läget och inse fakta och samarbeta med dem som många faktiskt har valt in i riksdagen.

Hoppas det blir omval, kommer vara massa som röstar SD bara för att markera att de är less på såpan!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?