Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2011-01-15 18:48 | |
![]() | Slaktavfall kan vara alldeles utmärkt föda. Jag kan själv tänka mig att äta slaktavfall för att få i mig näringen som finns i ben och annat. | |
| Sangria | 2011-01-15 18:52 | |
![]() | Men alltså -om vi nu utgår från att det är alldeles för dålig djurhållning överlag och det är alldeles för miljöovänligt att föda upp boskap och hålla boskap för mjölk (även då den ekologiska dvs djurvänliga som faktiskt inte är särskilt bra för miljön) vad är då lösningen enligt er som är övertygade veganer/vegetarianer? Är det ok att äta kött om det kommer från djur som lever och slaktas på ett bra sätt och är det ok att äta vilt? En del verkar ju vara emot att djur överhuvudtaget ska dödas för att ätas. Men om det är så vad ska vi då göra med djuren? Då har dom ju liksom ingen plats längre för eftersom jordens tillgångar är begränsade så kan vi ju inte dessutom ha en massa kor, grisar, får, älgar m.m som förökar sig äter av samma grödor som människan då måste klara sig på och liksom vi får leva till dom dör av ålderdom. Ska vi då först utrota dessa djur så dom inte konkurrerar med människans föda? Hur ska vi annars kunna föda även dom? Jag håller med om att djurhållningen är usel i många fall men är lösningen att sluta äta kött? Är inte lösningen att försöka påverka dom som bestämmer så att den blir bättre och vi kan äta kött med gott samvete? En del säger att det inte går att påverka men det är ju ett svagt argument då allt vi har idag är ett resultat av samhällspåverkan/utveckli ng. | |
| Flanellograf - Ej medlem längre | 2011-01-15 18:53 | |
![]() | ok att äta självdöda djur? | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-15 18:54 | |
![]() | Apbur: 1. Men vad ska hundarna äta då? 2. Om man slutar hålla köttdjur att slakta blir det ju inget slaktavfall? 3. Du kan inte smälta hudar, ben mm som med lätthet passerar hundens tarmar. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-15 19:04 | |
![]() | förstår det apbur | |
| Bim1964 | 2011-01-15 20:45 | |
![]() | Jag undrar om grönsaksätare har några kläder av ull? Lammull är ju väldigt skönt och värmande. Mycket bättre än syntet. Jag har varma ullkoftor och härliga ulltofflor som värmer mina kalla fötter. Däremot så köper jag inte någon merinoull. Ullen är känd för sin mjuka kvalite. Men man skalperar fårens bakdel utan bedövning, detta för att hindra att larver lägger ägg i pälsen på fåren. Det kallas för mulesing, det om något är grymt. Hur vi än vänder och vrider på det så behöver vi djur/boskap. Utan betande djur växer landskapen igen. Vi får ull från fåren och skinn från kossan. Sedan fyller vissa husdjur en funktion för människan. Ta bara ledarhundar för synskadade eller signalhundar för hörselskadade. Det finns minhundar hundar som hittar överlevande i rasmassor Listan kan göras lång på vad just hunden fyller för funktion för människan. Varför bara inte ha förståelse att vi alla är olika. Jag är inte en sämre människa bara för att jag äter/ eller inte äter kött. Det är ett val jag gör och som känns rätt för mig. Den här tråden kan fortsätta i evigheter för ingen av köttätarna/grönsaksätarna kommer att ge vika i sin övertygelse om vad som är rätt och vad som är fel. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-15 21:04 | |
![]() | nä och inte några dun kuddar heller | |
| Sangria | 2011-01-15 21:11 | |
![]() | tur att hunden har egen päls då för annars hade den väl fått frysa...... | |
| magnusito | 2011-01-15 21:21 | |
![]() | Vilken tur för er att det alltid går att hitta svga punkter i ett resonemang som handla rom att försöka ta ställning för något man tycker är viktigt och rätt. Det blir dock ett förfärande resultat om alla resonerar som ni, nämligen att ingenting spelar någon roll och det är ingen ide att försöka med något eller ta ställning. En inställning som resulterar i totalt förfall. | |
| slånbär | 2011-01-15 21:49 | |
![]() | Magnusito-du verkar ju ha en hel del bestämda åsikter så jag skulle gärna se ditt svar på sangrias inlägg kl 18.52. Du snackar om att ta ställning men vilken? Om alla slutar äta kött vad ska vi göra med alla djuren? Löser det problemen med miljön? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-15 21:59 | |
![]() | kanske sluta att avla så hårt,du vet nästan all avel sker med inseminaton,djuren mår så dåligt att dom inte parar sig | |
| Flanellograf - Ej medlem längre | 2011-01-15 22:01 | |
![]() | om jag slutar äta kött eller för all del hela svergies befolkning gör det. hjälper det världen? nej. ungefär samma resonemang som att man ska köpa miljöbil. haha | |
| slånbär | 2011-01-15 22:14 | |
![]() | titti-djuren parar sig inte för dom går inte ihop. Om du har hanar och honor åtskilda som man har i djurstallar då blir det liksom inge ungar vet du. | |
| magnusito | 2011-01-15 22:25 | |
![]() | Slånbär Så du äter kött av hänsyn till djuren. Hallå! Du ska inte göra nåt med djuren, låt dem vara bara och slappna av. flanellfotograf har också den där hemska skit i allt inställningen. | |
| apbur | 2011-01-15 22:28 | |
![]() | Zlipzten, du menar att det här med att förse våra hundar med mat skulle bli ett så stort problem om alla slutade äta kött att det är lika bra vi fortsätter? Låter rimligt. Du kan inte smälta kött så bra heller. Det är därför du tillagar det. | |
| Flanellograf - Ej medlem längre | 2011-01-15 22:31 | |
![]() | det handlar inte om "skit i allt". det handlar om sunt förnuft och att vissa saker inte räddar världen. börja agera mot alla krig och svälten runt om i världen först | |
| apbur | 2011-01-15 22:33 | |
![]() | Flanellograf, så du menar om man står och piper om att krig är fel så räddar man hela världen? | |
| slånbär | 2011-01-15 22:35 | |
![]() | magnusito-svara på frågan istället . Vad ska man göra med alla djuren om alla slutar äta kött? Är det verkligen lösningen tror du? Och dessutom så har du ingen rätt att säga vad jag ska eller inte ska göra då du faktiskt inte har ett dugg med det att göra så länge du inte kommer med en konstruktiv lösning. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2011-01-15 22:35 | |
![]() | Det handlade om slaktavfall. | |
| apbur | 2011-01-15 22:36 | |
![]() | Slånbär, varför skulle vi fortsätta föda upp köttdjur om ingen åt kött? | |