Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade53
Mobilspel
Pågående20 155

Forumkategorier

Användare Inlägg  
karmannghia2013-09-01 09:51
Antal inlägg: 237

Den sorts ungdomar som känner sig trygga på Lundsberg är väl den sort som själva inte utsatts för ohyggligheterna eller som lärt sig att "ta stryk" eller som rentav själva utövar ohyggligheter mot sina kamrater - och som har absolut noll förmåga att sätta sig in i konceptet att det skulle vara fel att bete sig såhär mot andra. De har m a o fostrats väl i uppfattningen att det är helt ok med ett sånt här system.

Och det är väl det värsta av alltihop, att så många tycks finna den här typen av poängsamlande och pennalism alldeles i sin ordning, hur tryggt som helst.

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-09-01 10:08
Antal inlägg: 1547

Hm... Det var ju typiskt att man skulle gå och lägga sig precis när tråden blev intressant. Men plikten kallar så det får bli ett snabbt svar:

carlmartin 2013-09-01 00:24:
"ööh - jo. i regel mår de bättre. det är bevisat. det finns naturligtvis undantag, många undantag. men överlag mår de bättre."

OK, jag öppnade för den kängan genom att formulera mig dåligt. Poäng till dig. Det jag menar är att det är BARN vi talar om här och att de även om de har rika föräldrar kan vara i behov av empati.

"På personlig bas är vi alla lika, alla lika mycket värda, lika mycket värda kärlek."

Jag skrev "bedöms lika" inte "värderas lika". Även det bristfälligt formulerat så det förtjänar en förklaring: För mig är alla sannerligen inte lika mycket värda. I min värld ska folk ges samma rättigheter i form av rösträtt, likhet inför lagen, gratis utbildning och sjukvård etc, men även samma skyldigheter. Eftersom folk har olika arv och miljö kokar det där med skyldigheter ner till en enda sak: Att göra sitt bästa.

Två exempel: Person A är född i ett rikt hem. Person B har flytt från krig i Somalia och saknar gymnasieutbildning. Person A ägnar sin tid åt att glida och spendera pappas pengar, person B jobbar 40 timmar i veckan som städare plus 20 timmar i veckan som taxichaufför för att försörja sig och sin familj. Jag högaktar person B och föraktar person A. Inte på grund av deras bakgrund utan på grund av deras gärningar.

Person C är också född i ett rikt hem. Person D i ett fattigt. Person C anstränger sig för att få alla i sin omgivning att må bra och tvekar inte att trösta en okänd medmänniska i nöd. Person D skiter i alla utom sig själv (och tycker förmodligen att stängningen av Lundsberg är stor humor). Samma sak här: På grund av deras gärningar föraktar jag person D och tycker att fler borde vara som person C.

karmannghia2013-09-01 10:42

Jag tycker också att fler borde vara födda i ett rikt hem. Men jag förstår inte varför den som föds i ett rikt hem tröstar andra och de som är födda i ett fattigt hem struntar i alla andra än sig själv. Person C och D har du väl bara hittat på själv? Jag fattar inte poängen. Det är en god egenskap att vara godhjärtad oavsett ekonomisk bakgrund? Jo, jag håller med, fullständigt.

Det finns faktiskt forskning som visar att människor som vuxit upp i rika hem har sämre empatisk förmåga än människor som haft en ekonomiskt mycket mindre priviligierad uppväxt. Att själv ha det svårt ger större förståelse för andra som också har det svårt. Detta för att empati till stor del är en träningssak. Rika tenderar att sätta sig själva i främsta rummet och att vara mer hänsynslösa och att bryta mot regler och normer som de anser är till för andra, för "vanligt folk" men som inte gäller dem.

Detta gäller naturligtvis inte undantagslöst. Det finns situationer av sådan enorm resursbrist att vem som helst kan bete sig som en psykopat. Men att man gör det när ingen resursbrist råder, det är väl det som är riktigt kusligt.

karmannghia2013-09-01 10:47

Man förstår ju att det måtte kännas bittert att ha gått där på Lundsberg och tagit stryk och betalat för poäng till ingen djävla nytta. Skolan stänger innan man själv hunnit bli 3-poängare. Man har alltså kämpat och lidit och sen blir man blåst på belöningen, den ljuva känslan av att få utsätta andra för den vidriga behandling man själv utsatts för, kanske i flera år. Snopet, minst sagt.

nulltj - Ej medlem längre2013-09-01 10:56
Antal inlägg: 14052

Person A-D var exempel på att det inte är vad du har i plånboken eller dina föräldrars status som gör dig hedervärd; det är vad du väljer att göra. Du feltolkar; det är inte för att C är rik som han/hon är generös, det var bara ett exempel på att generositet är vackert oavsett hur mycket man har. Hade C varit den själviske och D generös hade det såklart varit tvärtom.

nulltj - Ej medlem längre2013-09-01 10:58

Sen har du en väldigt osympatisk ton i det du skriver, men det har jag kanske redan påpekat. Som bucket sagt innan; för vissa verkar solidaritet bara gälla det egna gänget; och det gäller såklart oavsett storlek på plånbok. Fult är det i alla fall.

bobo flux2013-09-01 11:30
Antal inlägg: 11371

Jag läste SI:s rapport igen från 2011 och det är fullständigt sjuka sociala mekanismer vi talar om.

"Det framkommer vid samtal med troman att elever anser att det är bättre att bli utsatt för äldre elevers oväntade besök än att inte bli det. Blir man inte utsatt ”finns man inte”."

Just den passiviserade hållningen skrämmer mig mest, när det har gått så långt att man betraktar kränkningar som en bekräftelse på sin egen existens.

fereshte12013-09-01 11:40
Antal inlägg: 7

Hej...trist att behöva kallas troll, och som ni säkert kontrollerat så är jag inget troll. Jag har spelat över 2000 matcher och detta är bland mina första inlägg jag gör.

Om ni läst mitt inlägg skulle ni sett att det står att jag citerar en vän. Detta innebär inte att jag håller med. Men och nu kommer det, jag anser att ALLA oavsett social status ska ha rätt till bra skolgång. Hoppas ni får en bra söndag....

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-09-01 11:42
Antal inlägg: 1547

karmannghia>>
Ja, alla personer var påhittade.

Poängen var att en persons bakgrund borde vara irrelevant. Oavsett om man är invandrare eller född i ett rikt hem ska man bedömas efter sina gärningar. Och oavsett om man är rik eller fattig kan man bli ledsen och ha behov av empati. Att bli hånad, mobbad och bespottad för sin bakgrund är alltid fel.

Många (även här på beta) verkar tycka att den tragedi de skollösa barnen upplever är kul att raljera om eftersom barnen har privilegierad bakgrund. Det är ett klockrent exempel på intolerans och brist på solidaritet enligt ordens ursprungliga betydelser.

fereshte12013-09-01 11:48
Antal inlägg: 7

Sant Bucket... Men det blir alltid lite galet i dessa trådar... Folk tycker och tänker och ibland glömmer man bort att se bortom orden. Mitt inlägg var tänkt som en liten cyniskt blänkare, vilket en del förstod men inte alla. Nä vi ska vara rädda om varandra och vi kan väl återigen konstatera att medias inverkan är stark.

Kuralo2013-09-01 15:02
Antal inlägg: 465

Kallas man troll om man inte har spelat x antal matcher på beta???
Oj oj då är jag ett gigantiskt värsta troll och forumen måste ju kunna liknas vid Lundbergs eller nån annan typ internat- mobbnings- syndrom!!! Fy

rien de neuf - Ej medlem längre2013-09-01 15:04
Antal inlägg: 1015

Men gud, läs vad som faktiskt skrevs och lugna ner dig.

nulltj - Ej medlem längre2013-09-01 15:23

Moralpanik utbryter.

SämstpåBeta2013-09-01 15:50
Antal inlägg: 1760

Jag kallas också troll men har väl spelat fler än de flesta och rullat mest av alla och har en bra rating, så det är inget att ta åt sig av!!

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-01 16:23
Antal inlägg: 2109

Fast i ditt fall är det väl ändå annorlunda, sämstpåbeta?

SämstpåBeta2013-09-01 16:47
Antal inlägg: 1760

Hur menar du då?

karmannghia2013-09-01 17:19

Ja, alltså, du är ju ett självutnämnt geni, sämst, du är ju rätt mycket bättre än alla andra betapetare som du mest driver med bara för att det är så skoj när folk tar sig själva på väldigt stort allvar. En synd du själv aldrig skulle hemfalla åt, har vi märkt =)

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-01 17:22

Jag tänkte mest på att du ser ut som ett troll.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-01 17:22

Ett snällt troll.

carlmartin - Ej medlem längre2013-09-01 17:26
Antal inlägg: 4590

Bucket -

"Och oavsett om man är rik eller fattig kan man bli ledsen och ha behov av empati."

absolut.

samtidigt är det viss skillnad mellan fattig och rik i detta hänseende (att mista sin skola).

den som har gott om pengar har ju i högre grad det som populärt kallas valfrihet, och som det läggs stor vikt på i dagens Sverige. Som fattig får man finna sig - det behöver man inte på samma sätt som rik.

sen kan jag inte se att det är en speciellt grov förolämpning att påstå att någon är född med en silverked i munnen.

att vara bemedlad har säkert sina egna utmaningar - men om du själv skulle välja utmaningspaket - vad valde du då?

jag säger det igen - samhället har oändliga fördelar för den med pengar. därför har en person med dessa fördelar ett moraliskt större ansvar än den utan.

och alltid all heder åt den som förvaltar sina egna tillgångar på ett sätt som hjälper andra, alldeles oavsett hur mycket man har.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?