Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2015-05-28 12:47
Antal inlägg: 12023

Inom skolpolitiken är såväl socialdemokrater som borgerliga (främst Fp och M) ansvariga för den skola vi har idag.

Det började ju med kommunaliseringen och de hårda besparingarna på 90-talet.

kovikstippen2015-05-28 14:09
Antal inlägg: 979

Vart vill du komma Måns?

Eftersom många har skapar denna soppa, behöver ingen känna sig tvungen att lösa den?

Sköt dig själv och skyll på andra........

Måns_E2015-05-28 14:40
Antal inlägg: 12023

Ett problem är att för många försöker "lösa det" på olika sätt.

Jag tycker inte att man skall skylla på varandra när det så uppenbart är fler än ett parti som är ansvariga för den skola vi har idag. Jag tycker inte heller att man skall ge upp. Hur kan du tolka mitt inlägg så kovik?

kovikstippen2015-05-28 14:47

Retas lite :-)

Sry

Mormodern492015-05-28 16:44
Antal inlägg: 8354

Jag vill berätta en sak om skolan som vi diskuterade om , när mitt barnbarn och Pappan var på hemma på middag hos oss i Söndags . Barnbarnet går ut 8 an nu i sommar . Först nämnde min son , hur dumt det är med Ipads på lektionerna , därför att de används till annat än det de är avsedda till på lektionerna, av många elever . Mitt barnbarn höll med , ock sade att många i hennes klass använde dem till annat oviktigt . Inte hon , för hon är , så intresserad av att få bra betyg . Hon tycker inte att det är bra med dessa hjälpmedel , för de allra flesta elever. Kan tilläggas , att hon går i en mycket bra skola , enligt undersökningar. Hon skall bliva veterinär vet att det krävs bra betyg , är mycket intresserad av skolarbetet , är en lycklig Farmor åt hennes skolresultat .

janne1212122015-05-29 07:58
Antal inlägg: 4722

Nu har Stefan Löfven hittat lösningen på en del av problematiken med skolan:

www.expressen.se/nyh...an ka-till/

Han börjar låta lite som Jan Björklund och det kan väl behövas inom S.
Men som vanligt har han inga svar på frågan hur.

"Men hur detta ska bli verklighet har han inga konkreta svar på, han vill i stället se en ökad dialog mellan politiker, skolan, elever och föräldrar"

Ja dialoger brukar ju fungera bra inom detta område, särskilt med föräldrar som inte är engagerade i skolans arbete.

kovikstippen2015-05-29 08:28

Det är tydligen lättare att vara i opposition och alltid kunna kritisera allt - än att sitta i regeringsställning och tvingas regera.

I regeringsställning visar det sig att Björklund hade ganska rätt i sin analys. Är det den insikten som tystat den tidigare så högljudda Fridolin?

Men eftersom man drev så hård opposition kan man ju inte nu erkänna sina fel. Alltså gör man ingenting

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-29 10:25
Antal inlägg: 37631

Det spelar ingen roll DET ska fungera vilket som. I vår kommun står ca 47 barn i kö för att börja skolan men kommunen har inga plattser att erbjuda.Det finns inga lokaler eller lärare.jag ställer mig frågan vad kan vi göra för att hjälpa barnen att få skolgång ?

ingson2015-05-29 11:05
Antal inlägg: 4285

Öh, 47 barn som inte får gå i skolan för det inte finns plats, varken lokal eller lärare?
Kan du förklara lite närmare ,ttiittii?

kovikstippen2015-05-29 11:39

Börja arbeta politiskt tiittii. Det är på tok för många gubbar och kärringar i kommunpolitiken. Dom säljer skolor och gör om fotbollsplaner till bostäder.

I alla fall i de 2 kommuner där jag varit aktiv.

När kortsiktig ekonomi går före all form av erfarenhet kan detkännas extremt smart att sälja en fin skola till bostäder. Efter 5-10 åtgår kommunen brist på skolor. Då har man inte råd (ekonomin igen) och slår upp "tillfälliga" baracker.

Ingen protesterar när skolan säljs och senare det för sent.

Återförstatliga skolan nu. Ta bort kommunernas möjligheter till klåfingrig dumhet. (skolor blir f.ö. Aldrig bra bostäder - bara konstiga)

Bor själv i ett nytt område där kommunen låtsades att det skulle räcka med 2 st skolor (1-9) och inget gymnasium till 10000 bostäder. Hur det gick? På trång skolgård byggdes ytterligare en skola. Gamla kontor fick göras om till skolor (utan skolgård) daghem - tji. Gymnasium - behövs det? Nästa skolas skolgården blir f.ö. Också snart skola.

Eftersom man planerade för enbart pensionärer i de 10000 bostäderna kunde man också hoppa över lekplatser, bollplanker och andra utrymmen för barn/ungdomar. Praktiskt va!!!

(sent om sida har man ni byggt stora fina lekplatser och bollplanker - i utkanten och långt ifrån alla bostäder) Den mark kommunen hållit för kommande skola visar sig ligga så nära en motorväg att lagen förbjuder att det byggs skola där. Tänk så praktiskt - nu kan även den tomten säljas till fastighetsbolag.

Kommunmuppar borde typ förbjudas. Fy fan

kryddeluntan2015-05-29 12:45
Antal inlägg: 12360

En kommun kan inte avvisa skolpliktiga barn och inte ombesörja deras skolgång och låta ungarna gå hemma, så jag tror inte på det du säger Ttiittii.
Det skulle ha blivit ramaskri i media och svindyra böter för kommunen.
Skicka gärna ett PM till mig om vilken kommun det är, så kollar jag upp sanningshalten i ditt påstående.

Glenn Skifs2015-05-29 13:23
Antal inlägg: 959

Jag är en bra magister. Glenn Skifs privatskola är internationellt erkänd och är en gräddfil till toppjobben i samhället. Barn och vuxna är välkomna. Förra veckan lyckades jag till exempel skola om en gammal alkis till generaldirektör för en statlig myndighet.
Jag brukar säga till mina elever att utan egen drivkraft och vilja så kommer du ingenstans. För precis så är det.

llloyden2015-05-29 21:42
Antal inlägg: 758

Glenn: Det låter som musik i mina öron det Du gör!
Jag hoppas alkoholisten var botad
Men som vanliga toppjobbare i statlig/kommunal verksamhet hade han säkert kunnat jobba som alkoholist, utan andra meriter än partipolitisk, och fått bra pension trots grava alkoholproblem.
Ingen kritik på Din verksamhet - bara på statliga, kommunala, landstingsägda verksamheter och politiker som utnyttjar allt som finns. Sånt som anställningsvillkor som ligger såååå långt från vad vanliga människor kan fantisera om. Den som misskött sig grovt får hur många miljoner som helst! Vad handlar det om? Inbördes ge och ta eller vad?

Tja, statliga verk spenderar ju 5 mille per MÅNAD på att utbilda sin personal (gissar högre chefer) på att hantera media.... För min del verkar det som det inte har verkat, vem tror på vad de säjer. Annars är det ju så här "den och den har inte velat medverka i radio eller TV ". Ska vi finna oss i det?
Nej, om statliga och kommunala myndigheter fick stå för vad de gjort skulle det se annorlunda ut.
Idag går ju alla fria och får sina miljonpensioner etc etc etc oavsett hur de skött sin verksamhet. Politikerna är ju helt "oantastbara" dvs. de kan göra vad som helst utan att förlora lön, pension etc. Jag tycker inte det är rimligt.

kryddeluntan2015-05-29 22:38

Jaha, på vilket sätt har det här med skolan att göra llloyden?

llloyden2015-05-29 22:54

Inte så mycket.
Men jag tycker det är bra med olika initiativ. Jag tänkte bara att om personen skulle återfalla i alkoholism så har han ju en bra tjänst som kan ge honom en bra pension som vi andra bara kan drömma om....

kryddeluntan2015-05-29 23:09

Jag förstår ironin i ditt resonemang llloyden

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-29 23:28

det har kommit mycket folk från Syrien och andra länder hit,jag anmälde 3 barn till att börja skolan före Påsk och dom har inte fått plats än.I dag tog mitt tålamodet slut och jag ringde upp skolchefen som sa:Att det står ca 47 barn i kö till skola och det finns inga plattser.Detta är anmält till kommunrevisionen.det är skandal

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-29 23:31

Krydde du kommer få läsa om det i tidningarna och se det på nyheterna var så säker

llloyden2015-05-30 00:09

Krydde: jag är inte alls verksam inom skolan men kan förstå problemen.
De måste var enorma. Hur vet man vilka som ska gå i t ex klass 3 eller 6 eller 1? Jag begriper ingenting. Vilka kriterier är det som gäller? Det verkar vara kaos beroende på hur många flyktingar som är i varje klass....
Min åsikt är att alla som är analfabeter /flyktingar/ ska ha lågstadielärare dvs såna lärare som kan lära ut abc, skriva etc.
SFI har helt fel lärare. De har högstadie- och gymnasielärare som inte kan lära folk läsa o skriva. Det är helt fel - de ska hålla på med folk som kan engelska etc. och är högutbildade typ flyktingar från Syrien just nu...

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-30 00:33

Alla flyktingbarn börjar på landningen där barnen är i olika åldrar.och sen slussas dom ut till olika klasser efter hand

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?