Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2013-05-27 16:36 | |
![]() | Jo, jag förstår att det är svårt för dig att förstå. Jag har svårt att förstå dig. ;) | |
| strulmaska | 2013-05-27 16:44 | |
![]() | Hahahaha, den var bra limpan. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-27 17:04 | |
![]() | Hur bevisar man att gud finns, utan att citera Bibeln (vilket vore detsamma som att i en vetenskaplig studie använda den egna studien som bevis) eller genom "egna upplevelser" (vilket i vetenskapliga sammanhang skulle avfärdas som icke replikerbart och således irrelevant som bevisgrund)? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-27 17:05 | |
![]() | Replikerbart var kanske ett ord min trötta hjärna just hittade på, men "ej upprepningsbart" var innebörden. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-27 17:08 | |
![]() | Replikerbar finns, hoppas hag. Det använder jag hela tiden. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-27 17:08 | |
![]() | Men tack och lov är "hädelse" inte straffbart längre! Det var ju också ett sätt av kyrkan att kuva folket och tvinga dem till den "rätta" tron. Måste man tro på Gud, Satan eller en sten? Jag tror på livet, kärlek, människor. Och Limpan har en stor poäng här ovan. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-27 17:09 | |
![]() | Vad bra, blev osäker... | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-27 17:09 | |
![]() | Hoppas hag görs det en del här också. | |
| kajix | 2013-05-27 17:13 | |
![]() | vem skapade änglarna? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-27 17:15 | |
![]() | Gud? | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 18:26 | |
![]() | "Hur bevisar man att gud finns, utan att citera Bibeln (vilket vore detsamma som att i en vetenskaplig studie använda den egna studien som bevis) eller genom "egna upplevelser" (vilket i vetenskapliga sammanhang skulle avfärdas som icke replikerbart och således irrelevant som bevisgrund)?" Klockrent, nulltj! Jag skulle hemskt gärna vilja se någon troende svara på den frågan. | |
| siwu | 2013-05-27 18:42 | |
![]() | Salig den som tror utan att ha sett..... Jag tror inte det går att bevisa Guds existens i nuläget, eftersom han inte vandrar omkring här nu i fysisk person. Vi tror på skriften och personliga upplevelser. Nu tror ni att jag är knäpp, det bjuder jag på. | |
| limpan__2 | 2013-05-27 18:50 | |
![]() | Nä du är inte knäpp, bara religiös. Men vad säger du till alla dem som begår vaninesshandlingar i din guds namn. När de påstår att de har fått uppdraget efter samtal med gud, ljuger de då? Kan du förneka just deras upplevelse av gud? | |
| kajix | 2013-05-27 19:24 | |
![]() | Jag påstår att änglarna skapade gud. Finns något i bibeln som motsäger detta? | |
| Claysune | 2013-05-27 19:25 | |
![]() | Hej Limpan_2.: Jag uppskattar dina frägor, vissa kan jag tyvärr inte svara på. Idag skrev du om vansinneshandlingar i guds namn. jag tror du menar det som hänt i Sverige för en tid sedan. Jag vill då säga att det finns "Sådana som de är falska apostlar, ohederliga arbetare, --- . Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel, Därför är det inte undetligt att också hans tjänare uppträder som tjänare åt rättfärdigheten. Men de kommer att få det till slut som de förtjänar." Folkbibeln 2. Kor. 11: 13-15. Det är mycket tråkigt att det skall hända sådant. Hela kristenheten får lida för att några handlar på detta sätt. Hoppas du förstår vad jag menar. Mvh. c-s | |
| limpan__2 | 2013-05-27 19:33 | |
![]() | Och jag antar att du har en kritisk blick mot Korintherbreven, som är skrivna av en man som aldrig träffade Jesus? Hur vet du att Paulus inte är just den falska apostel han varnar för? | |
| vigren | 2013-05-27 19:37 | |
![]() | Hur kan man förlita sig så mkt på en bok som är översatt och omarbetad/ omskriven hur många gånger som helst? Hur vet man att det är Guds ord man läser och tror på? Och inte ngn fanatisk översättare/nedskrivare som "friserat" lite efter sitt eget tycke och smak? Sagoberättare har ju funnits i alla tider... Och ofta har de ju någon sedelärande liten knorr... | |
| ingson | 2013-05-27 19:50 | |
![]() | Eller låt oss uttrycka limpan mer allmängiltigt: Det går inte att vetenskapligt och/eller förnuftsmässigt att avgöra vem som är en falsk profet (och därmed leder en i fördärvet) eftersom gud är metafysiskt outgrundlig och står långt över vår fattningsförmåga | |
| ingson | 2013-05-27 19:51 | |
![]() | Därför måste man gå på känsla och alla har lika rätt | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-27 20:07 | |
![]() | Limpan,det går inte att göra vansinigshandlingar i Guds namn | |