Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 32 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-16 18:53 | |
![]() | En lagvrängare? Domstolen värderar de bevis som finns. Sitter någon utanför en affär med en mugg råder det inte mycket tvivel. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-16 18:55 | |
![]() | Jaha. Så om jag lägger en slant i din kaffekopp när du sitter på ett ute-café så kan du bli dömd som tiggare? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-16 18:58 | |
![]() | Skojar du nu? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-16 18:58 | |
![]() | Nej, men du måste göra det? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:06 | |
![]() | Ok. Din teori är alltså att det inte går att införa en lag mot tiggeri eftersom domstolarna, i motsats till dig, inte klarar att avgöra vem som är tiggare? Du tycks tro att just denna, eventuella, lag måste skrivas med explicita regler som "den som sitter ner", eller "den som har en mugg"? Men så skrivs inga andra lagar. Som jag sa så finns det många problem med en sådan lag, t ex gränsdragning mot arbete, ska insamlare få gå runt och rent moraliska överväganden. Men avgörbarheten är sannerligen inte det största. | |
amper sand - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:07 | |
![]() | Har inte den politiska korrektheten ballat ur totalt när man påstår att det inte syns vilka som tigger kontra vilka som tar en fika? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:11 | |
![]() | Min fråga var hur man formulerar en sådan lag. Dom svaren jag får låter inte trovärdiga. Men politisk korrekt måste väl vara ett krav när det gäller vem som ska dömas eller inte dömas? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:12 | |
![]() | Genomsnittsörebroaren är till förväxling lik en rumän, har jag hört. Plus en saftig svankis förstås. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:16 | |
![]() | Aha. Så det var en Örebroare du talade med och inte en rumänsk tiggare. Ja, då förstår jag. Örebroare kan ju prata engelska. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:19 | |
![]() | Nej, hon hade ingen svankis. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:32 | |
![]() | Hon kanske förställde sig? Hon gjorde det bra för hon lyckades lura dig. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:42 | |
![]() | Det är fascinerande vilka retoriska längder folk kan gå för att framställa ett tiggeriförbud som något principiellt omöjligt. Det är ironiskt nog samma typer som under devisen ''det privata är offentligt'' tänker sig att man kan detaljreglera allt från medarbetarsamtal till pillow-talk. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-06-16 19:45 | |
![]() | Det är mer fascinerade hur man kan säga att det är lätt och ändå inte med den minsta antydan svara på en enkel fråga. Är det under devisen "Det luddigt sagda är det luddigt tänkta." | |
Rhotheta | 2014-06-16 19:55 | |
![]() | Rent tekniskt kan man beivra mottagandet av en allmosa rakt av. Man kan bestämma om dragspel är giltig tjänst eller huruvida man får tigga för ideell organisation mm. Det är nog det minsta dilemmat i denna diskussion. Frågan är: Bör man? | |
kryddeluntan | 2014-06-16 21:11 | |
![]() | Jag tror inte på ett tiggeriförbud förrän vi är på det klara med vad tiggeri är, alla dessa bössor med bön om att stödja än det ena och det andra, organisationer som säljer allt möjligt i välgörande ändamål etc. Gatutiggeriet i Eurpa är ett humanitärt problem, och jag tror inte att någon beger sig till ett främmande land, sätter sig i ett gathörn, på huk med böjda nackar, tyst muttrande " please ", om de kunde försörja sig i hemlandet. | |
kryddeluntan | 2014-06-16 21:16 | |
![]() | Idag vid vårt lilla centrum : tiggaren hade avvikit från sin plats, lämnat kvar koppen med några kronor. En av de kända missbrukarna, som också håller till här, hade vittjat koppen. Folk var väldigt upprörda, tyckte att det var ett bottennapp. | |
-FaMo- - Ej medlem längre | 2014-06-16 23:20 | |
![]() | Idag i vårt lilla centrum... tiggaren... Flyg inte i taket nu men: här på Söder (Zinkensdamm-Hornstull) går det inte ens att använda en hands fingrar.. på en sträcka mellan 2 T-banstationer + omkringliggande gator finns det minst 18 tiggare. Jag ljuger inte, de sitter sällan med mindre än ett par hundra meter ifrån varandra. Hur många de är mellan Slussen-Medis-Skanstull vågar jag inte ens räkna på, en kan tänka mig runt ett 50-tal... minst. Idag åkte jag till o från tandläkaren med T-bana, 2 tiggare gick genom vagnarna o tiggde av folk. Både dit o hem. Jag tillhör skaran som stör mig på att tiggarna invaderar min vardag, jag anser inte att de har här att göra. Det ska sättas press på Rumänien och de organisationer som har intressen i frågan kan vara på plats i deras land o hjälpa. Här ska de inte sitta iaf. Det är inte humant att skänka pengar på gatan, det gör ingen skillnad i långa loppet mer än att fler tar tillfället i akt att skaffa tillfällig inkomst. Därför kommer det fler o fler... Sluta skänka pengar och tiggarnas problem kommer upp på agendan där det hör hemma. | |
dinodog | 2014-06-16 23:46 | |
![]() | Samma i Gbg nästan så man snavar över dom för de finns överallt. Var i stan förra veckan passerade genom Ö. Nordstaden och ut på Ö. Hamngatan. På min korta väg såg jag 15 stycken alla med en lapp, där det står något om att deras barn svälter eller liknande. Det kan tyckas att jag är inhuman som inte skänker några pengar. Och det handlar inte om dom är Romer Indier eller vad de nu kan tänkas vara. Ger man till en så ska man ge till alla. Vem ska jag låta bli att ge om jag nu skulle skänka någonting. Är väl bättre de söker sig till någon religös församling i så fall. Där finns det gott om gudfruktiga människor som gärna hjälper utsatta. Och jag har varken hört eller läst om någon församling som tar in tiggarna under sina vingars beskydd. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-16 23:50 | |
![]() | Är inte huruvida man skänker eller inte fruktansvärt ointressant? | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-16 23:52 | |
![]() | Alltså att diskutera. | |