Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 490

Forumkategorier

Användare Inlägg  
EricaJong2015-05-31 14:49
Antal inlägg: 537

Intressant tanke dock. Släppa lös en miljon barn och ungdomar på gatorna under ett år. Hur skulle det faktiskt se ut? Tar vi sedan och slänger in förskolebarn och de som är på gymnasiet kommer vi upp i ännu större siffror.

kryddeluntan2015-05-31 15:28
Antal inlägg: 12360

De finns ju skribenter här som förkastar allt vad skola är och de tror säkert att PISA resultaten skjuter i höjden när alla får ett friår och kan med hjälp av föräldrar och släktingar skaffa sig de kunskaper och färdigheter som krävs. Fast det går inte att mäta nåt, när det inte nån som mäter.

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-31 16:31
Antal inlägg: 37631

ett friår är det dummaste jag hört på sistone,som tur är kommer det aldrig att ske

totravel - Ej medlem längre2015-05-31 17:06
Antal inlägg: 4735

Jag tycker, om jag ska ranka inläggen i denna tråd, att Kovikstippens, Sjöstans och Glenn Skifs inlägg är ungefär lika givande vad gäller kunskapsbas och trovärdighet.

kryddeluntan2015-05-31 17:14

Totravel, deras oseriösa inlägg medför att åtminstone jag ids inte bemöta dem

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-31 17:30

jag skulle vilja att dom äldre lärarna skulle vara mentorer till dom nyutexaminerade lärarna.blanda ny kunskap med äldres erfarenheter.gärna att dom jobbade par det första året

totravel - Ej medlem längre2015-05-31 17:37

Kryddeluntan,

Samma här. Hur ska man kunna bemöta något som mer eller mindre är påhittat av människor som inte verkar bry sig om gällande forskning, statistik eller för den delen hur situationen upplevs av de som befinner sig mitt i verkligheten? Det blir bara meningslöst.

EricaJong2015-05-31 17:41
Antal inlägg: 537

ttiittii: det var också tanken. Jag har dock bara sett detta EN enda gång. Själv fick jag aldrig en mentor. Ytterligare en insats som aldrig funkade i praktiken.

kryddeluntan2015-05-31 18:50

Tyvärr fungerar det inte överallt. Vi har mentorer till nyexade lärare på skolorna och 4 läs- och skrivmentorer som jobbar servar hela stan övergripande med bra studiecirklar, klassrumsbesök etc.

Verkligheten är att kommunerna har inte råd att dubbelbemanna alla lärartjänster.

Nästa problem är att nu börjar 50 talisterna också gå i pension och de unga som ska vid finns inte att få tag i, så inom en 5 årsperiod blir det etter värre.

Mormodern492015-05-31 19:14
Antal inlägg: 8354

Det var min tanke också , dubbel bemanning är för kostsamt . Det finns ju så få lärare med godkända leg , dessutom . Socialstyrelsen hinner ju inte med att kolla upp dem .Vilket då skulle innebära klasser utan någon lärare alls . Det får stanna vid ett önsketänkande än så länge .

Glenn Skifs2015-05-31 19:39
Antal inlägg: 959

Herregud. Är det så här det låter i lärarrummen? Den svenska skolan är verkligen illa ute. Trollar man bara för att man kommer med nya tankar? Är det så här ni behandlar elever som tänker nytt? Ni skriver att jag inte är seriös och att det inte går att bemöta det jag skriver, ändå är det precis det ni försöker göra. Låt oss titta på den stora tjocka elefanten som kallas skola. Den står här mitt i rummet och ni försöker komma till rätta med den. Ni pratar om forskning? Kan ni som är experter ta en del av elefanten och behandla den på ett seriöst vis. Vi tar delen mobbning. Jag tror att vi alla är överens om att det är fel. I samtliga skolor står det säkert fina ord om att mobbning ska motverkas. Det har säkert stått så i flera år. Min fråga till er sakkunniga är: Finns det en enda skola i Sverige där mobbning inte förekommer? Kan ni ge namnet på den skolan? Ert sätt att gadda er samman i struntprat visar att ni faktiskt besitter en ganska god mobbningspotential. Men se, det biter inte på mig. Jag hoppas att åtminstone någon av er är tillräckligt intellektuellt utrustad för att föra en intressant diskussion. Vem vet, kanske kan vi till och med bli vänner.

Mormodern492015-05-31 19:47
Antal inlägg: 8354

Jag för min del lever i verkligheten , är realistisk ,ock tänker inte dina banor alls .

totravel - Ej medlem längre2015-05-31 20:13

Glenn S,

Om man börjar sitt deltagande i denna tråd med detta nedanstående inlägg och sedan kommer med påståendet att man ska stänga alla svenska skolor i ett år så borde man förvänta sig att inte bli tagen på allvar. De flesta har säkerligen också sett dina ofta barnsliga och förmodligen humoristiskt menade inlägg i andra trådar. Bra försök att spela indignerad dock........

"Jag är en bra magister. Glenn Skifs privatskola är internationellt erkänd och är en gräddfil till toppjobben i samhället. Barn och vuxna är välkomna. Förra veckan lyckades jag till exempel skola om en gammal alkis till generaldirektör för en statlig myndighet.
Jag brukar säga till mina elever att utan egen drivkraft och vilja så kommer du ingenstans. För precis så är det."

janne1212122015-05-31 20:23
Antal inlägg: 4722

Du har rätt Glenn i att mobbning är ett av skolans största problem. Dock inte bara den svenska skolans.

Tyvärr är det en problematik som ligger latent hos människan och som man inte lär komma ifrån vare sig med hjälp av handlingsplaner eller värdegrundspredikningar. Vad vi klarar av att göra är att putsa lite på fernissan så verkligheten inte ser så illa ut.

Men när saker ställs på sin spets, när människor känner sig hotade etc. så visar grottmänniskan sina fula tendenser, tyvärr.

Det ser vi ju inte minst på många arbetsplatser med vuxna eller varför inte TV-program som Idol, Farmen, Big Brother, men då kallas det för underhållning.

Vad gäller mobbning har föräldrar större makt än skolan.

Lite grand som om du skulle försöka predika bort sexuallusten

ttiittii - Ej medlem längre2015-05-31 23:42

Vist är det kostsamt på kort sikt med dubbelbemanning men ser man det långsiktigt så tror jag att det lönar sig med dubbel bemanning.sen vill jag bara poengtera att jag inte är ovän med någon

kovikstippen2015-06-01 10:17
Antal inlägg: 979

Just min del av skolarbetet fungerar oklanderligt, men alla andra delar har problem.

Jag behöver inte, och vill inte, tänka nytt......

Hur kan man så konsekvent slå ifrån sig sitt eget personliga ansvar? Barnen är underbara, dom trivs jättebra i skolan, alla duktiga pedagoger är fantastiska. Hursomhelst det sig att barnens kunskapsnivå hela tiden sjunker - mitt i denna glittrande idyll?

Skall vi gissa att felet beror på "någon annan"? Ska vi gissa på att fd skolminister Björklund får symbolisera allt ont i skolan och att alla fantastiska lärare symboliserar allt bra och fint?

En annan intressant vinkel: Lärarna tycker att ifrågasättande är fint. Oavsett kunskap ska barnen ifrågasätta vuxenvärlden. Men kolla in här på forumet vad som händer när någon ifrågasätter skolan.

1. Vem är du som vågar kritisera?
2. Varför vågar du ifrågasätta skolan?
3. Har du erfarenhet?
4. Du förstår väl att ingen utanför skolans värld får diskutera skolan?
5. Alla lärare är duktiga
6. Alla politiker är okunniga och vill bara förstöra skolan.

kovikstippen2015-06-01 12:33
Antal inlägg: 979

I skoldebatten måste man vara lärare för att få yttra sig.

Skolvärlden är tydligen så extremt komplicerad att ingen erfarenhet i världen kan uppväger den kunskap som 20 år i en och samma grundskola i bortre någonstans ger...

Hur ska vi som på ett eller annat sett arbetar inom skolvärlden kunna förkovra oss om ingen ser några proble?

Om politiker och väljare ser problemen i skolan måste politikerna göra något. Om ingen inom skolan vill diskutera blir beslut och regler satta utefter politikernas egna erfarenheter och attityder.

Att vägra ta del av ett förslag p.g.a.förslagsställarens bakgrund är dåligt ur alla aspekter.

Undrar om inte denna ovilja att lyssna på sin omvärld är bra för skolan?

Att alltid bemöta ett förslag med kritik i stället för eftertanke är en dålig metod. Är det så man också utbildar våra barn är det illa.

ttiittii - Ej medlem längre2015-06-01 21:23

När jag som förälder varit med lärare som tycker att barnen ska ha en sten som dom ska tacka,en så kalläs tacsamhets sten.Då behövs ingen eftertanke för jag fattar direkt att det är fel person som undervisar mina barn

ttiittii - Ej medlem längre2015-06-01 21:25

Eller lärare som låter barnen välja lag på gymnastiken och samma barn blir alltid valda sist,Så ska det kritiseras och ingen eftertanke behövs där heller

ingson2015-06-01 22:32
Antal inlägg: 4285

ttiittii
För mig är det inte tokigare att tacka en sten än att tacka något som kallades gud.
Det var vi tvungna att tacka när jag gixk i småskolan

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?