Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-27 20:37 | |
![]() | tråkigt för dig vase,tyvärr kunde det vara så förr i tiden,tur det är bättre i dag,och att vi vet bättre i dag | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-27 20:39 | |
![]() | gunilla. Jag talar inte i egenskapen kristen, men det är klart att jag menar att han skapat "det vi kallar ondskan" om han nu är allsmäktig. Jag vill bara klargöra det om du missförstod mitt inlägg. | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 20:41 | |
![]() | orla; hm, är du Kuralo också? Eller missuppfattade du vem jag riktade mitt inlägg till? | |
| Kuralo | 2013-07-27 20:41 | |
![]() | Sämst Du kan gärna kalla mig korkad rent ut, behövs inga omskrivningar gällande det. Svordomar kan du ju stava till. Det här med att inte förstå tycks vara starkt utbrett i detta forum isf, ömsesidigt, för du förstår ju bara dem som fyller i dina meningar. Jag kanske förstår innebörd och helheten på ett annat sätt än vad du gör. Om det gör mig korkad så okej jag bjuder dig på det. | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 20:41 | |
![]() | *Porla | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 20:42 | |
![]() | Vase nu ställer du en fråga, som du själv har svar på. De kan inte lägga fram bevis, medan vårt största bevis är att ondskan existerar i nästan varje hörn. Det roliga är också med religiösa att när de försöker övertyga om att de har bevis, så är det oftast utifrån ett jag perspektiv, typ.....då upplevde jag, han kom till mig, Jesus helade min tå, Gud gav mig styrkan, jag blev räddad, jag kom till insikt, Jesus visade mig vägen.....väldigt sällan hör man kollektiva förklaringar till det ovannämnda! Lite som nötterna i USA som påstår att de har blivit bortförda av aliens, det är alltid en ensam person där yttre bevis inte finns och i det närmaste avsaknad av vittnen! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-27 20:43 | |
![]() | Gunilla. Jag tänkte att jag kanske tillhörde gruppen (dock verkar bara de mer eller mindre religiösa poängtera det) | |
| SämstpåBeta | 2013-07-27 20:44 | |
![]() | Kuralo....jag kan knappast vara tydligare...påstå att jag hävdar att det finns en Gud, det är bland det mest korkade jag hört. | |
| Kuralo | 2013-07-27 20:45 | |
![]() | Gunilla: Om Gud inte finns så skulle vraket du, jag eller din kompis Sämst spatsera på den här jorden. Visst är det enkelt när man vill? | |
| Pubbe | 2013-07-27 20:45 | |
![]() | Eller så används bibeln som om det vore ett empiriskt bevis. | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 20:47 | |
![]() | Kuralo; "Gunilla: Om Gud inte finns så skulle vraket du, jag eller din kompis Sämst spatsera på den här jorden. Visst är det enkelt när man vill?" - och..? Läste du mitt sista stycke - isf, vad har du för respons på det? | |
| Rultatultan | 2013-07-27 20:47 | |
![]() | @ingson Du skrev: "Ojdå ingson måste be Rultantultan om ursäkt Jag ser nu i ordboken att jag använde ordet ignorant felaktigt. Vad jag menade var att Rultantultan ignorerar teodiceproblemet vilket hon själv vidimerar. Men det är inte samma sak som att vara ignorant. Hoppas ursäkten accepteras" Nejdå. Det behöver du inte alls. Men jag är glad att vi har klarat ut begreppen. Och jag skulle inte vilja säga att jag ignorerar problemet - jag har lagt det åt sidan för att det tar för mycket energi att brottas med det för tillfället. Om du däremot tycker det är intressant och leder till givande insikter att diskutera det, hoppas jag att du finner liksinnade! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-27 20:48 | |
![]() | sämst. Säga vad man vill, men så värst vetenskapligt är inte ditt resonemang heller. Det finns ingen vetenskapsman som skulle uttrycka sig i de termer du gör, det kan jag garantera. | |
| Rultatultan | 2013-07-27 20:50 | |
![]() | @vase Du skrev: "Oj oj, törs man göra ett inlägg?" Det är frågan det ;) Du skrev också "Ni som är religiösa kom med ngr vetenskapliga bevis" Varför? Jag är inte i behov av dem. | |
| vase | 2013-07-27 20:56 | |
![]() | Jag vet spb! Men jag vill ha vetenskapliga bevis. Inte en massa tyckande, påstådda upplevelser, känslor mm hit o dit. Upp till vetenskapliga bevis, ni religiösa !!! | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-27 20:59 | |
![]() | vase. Jag är inte religiös och jag har inte heller några bevis. Men fan så mycket jag läst och ännu inte hittat en vetenskapsman som har motbevis. Inte heller någon som skulle be om dem i Betapets forum. Om du kallar dig naturvetare så borde du skola om dig. | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 21:00 | |
![]() | Porla; "Jag tänkte att jag kanske tillhörde gruppen (dock verkar bara de mer eller mindre religiösa poängtera det)" - aha, ok, ja om du är en av de som behöver få begreppet "ondska" definierat så :) | |
| vase | 2013-07-27 21:02 | |
![]() | Nej ondskan är inte bevis på avsaknad av Gud. Det är ett bevis ondska hos "vissa sk människor". | |
| Gunilla _ | 2013-07-27 21:06 | |
![]() | Läste precis en kommentar i Kristian Gidlunds blogg I kroppen min; "Jag undrar om du tror på Gud. Gud som skapat jorden och himlen. Gud som skapat alla människor. En God Gud. Hur annars hade jorden blivit skapad? Alla blommorna? Alla djur? Gud sände sin son Jesus till jorden för att öppna vägen till himlen. Jesus tog på sig all vår synd och dog för oss, så att vi ska få komma till himlen. Stå syndfria inför Gud. I himlen finns bara gott. Glädje. Kärlek. Ljus. Sång. Hälsa. Och allt annat bra. Vi kommer till himlen genom tron på Gud. Inga prestationer, inga krav, bara tro. Det är underbart att veta detta." - så gräsligt otaktiskt att pådyvla någon detta dravel... :( | |
| ingson | 2013-07-27 21:10 | |
![]() | Rultantultanglad att du förstod att det inte var min mening att förolämpa dig. Den bistra sanningen är att min språkliga förmåga har brister. Nåväl, jag har gjort värre tabbar. Fast jag förstår fortfarande inte hur du kan lägga teodiceproblemet åt sidan. Det är ju fundamentalt för kristen tro | |