Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 983 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miiii - Ej medlem längre | 2008-05-12 11:45 | |
![]() | Jag köper också kattmat i djuraffären till min kise....pga att de inte ska få några komplikationer senare...av billig foder. Tror det lönar sig i längden. Men visst är det mycket dyrare....men förhoppningsvist värt det. Men rå mat brukar jag aldrig ge den utan kokt fisk eller lever emellanåt.... Är det bättre att de får i sig rå än kokt? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-12 11:54 | |
![]() | Det är ju katters naturliga föda - rått kött (råttkött). Vi kokar fisken, för att det blir mera lättätet. Inte roligt med katter som får vassa fenor i halsen etc. Dessutom vill man ju undvika binnikemask och trikiner. Spolmask får de i magen ändå, om de är utekatter och tar gnagare men vi har årlig avmaskning med Axilur. | |
| Miiii - Ej medlem längre | 2008-05-12 12:09 | |
![]() | Tack för ditt svar. Ska prova det nån gång.... Ha en bra dag:) | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2008-05-12 13:26 | |
![]() | är det bra att ge en katt räkor ungefär varje dag? min pappa skämmer bort sin så hemskt. förutom det äter den något dyrt torrfoder som ska passa rasen, maine coon. en superfin katt. | |
| peta alf | 2008-05-12 14:01 | |
![]() | om hunden äter sten och bajs så ger du den antagligen fel mat, fel för den individen. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-12 14:13 | |
![]() | _astrud_ : jag tror inte att en räka eller två/dag är skadligt för katten. Lite salt mat ibland främjar törsten och det är jätteviktigt att katter dricker mycket vatten, inte minst för att förebygga urinsten. Ett bra knep att få katter att dricka vatten, är att placera ut vattenskålar på olika ställen i lägenheten. Katter älskar nyheter och förbjudna saker. Om den tror att matte har gömt en skål vatten bakom gardinen eller under sängen, så kan man ge sig katten på att den tömmer skålen i giriga klunkar. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-12 14:17 | |
![]() | peta alf : hundar äter gärna skit och grus, även om de får den bästa lyxmat. En hund är en hund och överblivna näringsämnen i avföring bör tas tillvara :P De har ofta sina hobbies, som att käka sten eller pennor. Se upp för el-sladdar om du har en valp som ömsar tänder! | |
| Ceckes | 2008-05-12 14:44 | |
![]() | Det där känner jag till mommesfrites att katten gärna dricker giriga klunkar om han hittar vatten nån annanstans i lägenheten, tex ut ett drickesglas som jag haft stående vid nattduksbordet under natten, om ifall att jag blir törstig... Där kan han stå o dricka vid ett obevakat ögonblick, så det är bäst man lägger på nåt slags "lock" på glaset så man får ha sitt vatten i fred. Men numera dricker jag ur en tom petflaska med kork så slipper jag dela dricka med min katt. Men märkligt nog dricker han mycket mera ur glas som jag druckit ur eller ur vattenkranen om den står o droppar på toa än vid sin egen lilla plats i köket. Det är tydligen mycket mer spännande! Min katt äter inte Euroshopper eller Coops eget märke heller men e mycket förtjust i Mjau! O då är det kalas när han får med smak av oxkött. Jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska ge katten för att han ska få en så näringsriktig sammansatt kost som möjligt för att han ska gå upp i vikt. Han har nämligen varit på rymmen i en månad men nu har jag fått han tillbaka i en betydligt mindre storlek än vad han tidigare var. O nu vill jag göda upp han lite men vet inte riktigt hur o vad jag ska ge han för att han ska få bästa kost. Jag har skämt bort han med rödspätta från frysen, kokt o avsvalnad o så har jag köpt kattmat på burk. Det hör till saken att jag inte har så mycket pengar själv denna månaden så jag har inte råd att handla från djuraffären. | |
| Prindo | 2008-05-12 14:45 | |
![]() | ja tror inte heller det e fel på maten, (men de e möjligt att det kan va så men,)utan tror på mommesfrites teori. | |
| Prindo | 2008-05-12 14:48 | |
![]() | ang: min vovve som äter bajs o sten | |
| Marsipulami | 2008-05-12 14:50 | |
![]() | Ni som kommenterar djurmat har ni katt och hund eller? Jag har haft katter i ca 30 år och hund i 11 år. Har även innan hund haft hand om andras. Hundar bör inte leva av kattmat men dom dör inte av att äta det. Katter bör inte leva av hundmat men dom dör inte av att äta det. Det är lite olika näringsinnehåll i hund- resp. kattmat. Min hund gillar kattmat och en av mina katter gillar hundmat och de är mycket friska djur. | |
| Ceckes | 2008-05-12 14:50 | |
![]() | Jag har sett hundar nosa på sin egen skit och jag tror inte det är ovanligt att de tar sig en slick av det heller. Tror alltså inte det är onormalt på nåt sätt. | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2008-05-12 14:58 | |
![]() | pappas katt sätter sig på toalettstolen och jamar, då sätter pappa på kranen och kissen dricker ur den. jag är själv allergisk tyvärr, älskar katter. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-12 15:01 | |
![]() | Jag har haft katter och hundar i hela mitt liv och lärt mig en del av veterinären. Är ni orolig över något angående ert djur, tycker jag att ni ska rådfråga veterinären. Ceckes skulle jag råda att ge katten äggula. Det innehåller mycket fett och viktiga näringsämnen och brukar främja aptiten. Sen fet fisk och torrfoder, så mycket den orkar. Det brukar finnas torrfoder för digivande katter, som innehåller extra mycket energi. Tror inte att det är så dyrt. | |
| Ceckes | 2008-05-12 15:15 | |
![]() | Tack mommesfrites, sicken tur att jag gav min katt äggula igårkväll. Men jag blandade i äggvitan med.. Kanske inte så bra? | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-12 15:24 | |
![]() | Nej...rå äggvita försämrar näringsupptaget, av någon anledning. Säger djursjukhuset :) Stek den åt dig eller gör maränger :) | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-12 17:21 | |
![]() | -bara Ann: Ett ekonomitips är att fråga din livsmedelsbutik om de kan tänka sig att ge bort kött eller fisk med kort datum till dig och din katt. Alltså inte skämt kött utan sådant som de inte kan sälja p.g.a. kort datum. Det är nog olika från butik till butik men om ryktet stämmer slängs det massvis med kött. Hittar du en handlare som går med på detta kan du få rent kött till din katt helt gratis istället för att betala för restprodukter och en massa slafs och återvinna burkar. Jag fick det tipset av en kattägande vegan som inte vill stödja köttindustrin. Mina katter jagar och äter fisk som de får av en granne. Ni som bor på landet, smila in er hos någon fiskare. Jag gillar inte fiske, men det fiskas så himla mycket där jag bor och jag vet att fisken bara slängs eller lämnas på isen annars, så det känns rätt ok att mina katter får snylta lite. Har ni förresten tänkt på att Mjau:s burkmat är designade så att det ser ut som om man öppnar locket till kattens hjärna??? Helt sjukt alltså. Mina kräks av allt torrfoder, även dyrt specialfoder, så det blir ibland burkmat för dem när inget annat finns. Rå äggula ska jag testa! Tack för tipset. | |
| nystan1 | 2008-05-12 17:43 | |
![]() | Är det inte också så att det där med maten varierar väldigt mycket mellan olika katter? Mina katter t ex älskar sitt torrfoder över all annan mat. Köttfärs, rå fläskfilé samt räkor går också bra, men all burkmat jag testat blir bara stående och får senare slängas. Möjligen att man kan slicka lite på gelén/såsen, men resten är inget vidare. Har en liten undernärd en här som jag ska testa äggulan på, tackar för det tipset bompa! | |