Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| politbyrån - Ej medlem längre | 2008-06-29 21:38 | |
![]() | förvisso funkar den rätt bra, men det är ändå förvånansvärt ofta som läkarna inte vet vad som är fel. Har själv råkat ut för det ett par ggr vid ganska allvarliga problem. Känns som de bara gissar ibland även om man är jävligt utförlig i sin beskrivning av symptomen, har du ont i magen kan man få diagnosen att blindtarmen måste opereras eller lika gärna får man höra att man är förstoppad... | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-29 21:42 | |
![]() | Skulle en japansk toalett ställa upp i landstingsvalet skulle den få min röst direkt. Problemet är att det är för svårt att bli av med sin läkarlegitimation. I princip ska man ha dödat 10 personer medvetet innan det blir aktuellt. Detta kan knappast vara ett bra sätt att kvalitetssäkra vården. Var finns alla Gordon Ramsays motsvarigheter inom läkarkåren? | |
| Tufflan | 2008-06-29 21:55 | |
![]() | Nä vänta illiterate, jag läste i internposten på VCn att det räcker med att medvetet döda 1 för att bli av med brickan, alternativt 3 impuls dödningar eller 10 av rent slarv*nickar viktigt* Det är det dem skriver upp med små pinnar på whiteboard tavlan i fikarummet. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-29 21:57 | |
![]() | Haha | |
| Loppan65 | 2008-06-29 22:11 | |
![]() | Idag söker många för en "prick på tummen" akut. Det verkar ha blivit helt omöjligt att vänta tills influensan magsjukan gått över genom att bara acceptera att man är sjuk och vila. Akutmottagningarna är redan överfulla av människor som är allvarligt sjuka och behöver hjälp direkt så de övriga "små sjuka" sorteras bort. Vårdcentralerna är till för alla dessa. | |
| Lill-IT | 2008-06-29 22:15 | |
![]() | Om man spyr upp färskt blod, så kan det vara ett tecken på Mallory-Weiss-blödning. En jag känner höll på att förblöda i detta. Han räddades dock av tre dagars blodtransfusioner. Det brukar oftast vara gamla alkisar som drabbas av detta, men kraftiga ansträgningar eller kräkningar kan också förorsaka dessa blödningar. I fallet med min vän var det en innebandymatch som antagligen startade det hela, han tog ut sig totalt och ett blodkärl i magmunnen brast så att han kräktes otroliga mängder blod. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2008-06-29 22:18 | |
![]() | Min och barnens husläkare (fö medlem här på beta - smart kille) har helt rätt inställning. Han frågar vad vi tror vi har för fel innan han ställer (evt samma) diagnos. Jag brukar ha rätt, så jag titulerar mig numera leg hobbydoktor. När jag bröt foten fick jag ligga och filosofera för mig själv (och osynliggöra mig à la Burt i Lödder för jösses så pinsamt det var) en halvtimme innan ambulansen kom. De tänkte nog att "hon går ingenstans"... Sen när de väl kom var de helt superunderbara (morfin är finfint) precis som övrig personal på SUNDSVALLS sjukhus. En stor eloge till dem! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-29 22:25 | |
![]() | Vi gillar också Sundsvalls sjukhus, men ahr ingen erfarenhet av akutvården där. Dock har vi haft en "nära-döden-upplevelse" när en läkare var pappaledig på halvtid och det bara fanns en av "hans sort" på sjukhuset. Annars gillar jag mitt eget sjukhus i Sollefteå, vi har även fått höra vilket underbart sjukhus av utomlänspatienter som hamnat här (och naturligtvis våra egna patienter)... | |
| tjifen | 2008-06-29 22:26 | |
![]() | du som startade hela den här oerhört givande debatten. du överlevde tydligen. kan det vara så att man faktiskt gjorde en korrekt bedömning av din " blodkräkning"????..... | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-29 22:28 | |
![]() | Man (läkaren) kan se på en uppkastad blödning om den är färsk och hur den ser ut. Detta gör att man (läkaren) kan bedöma var den kommer ifrån och hur pass allvarligt det är. | |
| Sjuksyrra | 2008-06-29 22:53 | |
![]() | Vilken idiotisk diskussion... Förmodligen skulle jag tro att du som startade den här debatten hade kräkt så många gånger att slemhinnan blir irriterad och att du därför "kräktes blod" eftersom du inte gjorde det från början, eller... De gjorde en korrekt bedömning. Säkert retar jag upp många men det tar jag.. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-29 22:54 | |
![]() | Tack sjuksyrra. | |
| sirik | 2008-06-29 22:57 | |
![]() | Hej alla! Har läst alla inlägg i denna tråd om era delade meningar om sjukvården. Ja visst kan den te sig olika för olika pers. Kan inte låta bli att påminna om ett inlägg jag skrev i en annan tråd för inte så länge sedan. Två ggr. har jag på senaste tiden blivit tvungen att söka vård på lasarettet. Och jag lovar er att när det verkligen behövs så är sjukvården alldeles fantastisk. Jag mår gott och är framförallt väldigt glad av flera anledningar. 1. Haft en strouk som efter god vård, envishet och träning bara lämnat lite mindre defekter efter sig. 2. Kom i tid till kärlkirurgen på NÄL och fick AKUT opererat ett bråck på aortan (stora kroppspulsådern ) innan det blev försent. Hade en bomb i magen sa kirurgen efteråt. Jag fick leva och njuta av livet lite till tack vare dessa fantastiska kirurger. TACK!! Hoppas ni som anser er felbehandlade fått den hjälp ni varit i behov av. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-29 22:59 | |
![]() | Sjuksyrra, med tanke på att tråden startades så har de uppenbarligen brustit i bemötandet om de inte ens gav den förklaring som du gav nyss innan de skickade hem henne orolig. Katastrofalt. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-29 23:11 | |
![]() | Men vi vet ju egentligen himla lite om vad som hände då informationen TS lämnat inte är direkt informativt.... | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-29 23:13 | |
![]() | Spelar det egentligen någon roll om det hänt överhuvudtaget? TS kan ju faktiskt bara hitta på för att få igång en sjysst diskussion om ett hypotetiskt scenario. Hur det än förhåller sig med saken får vi utgå från TS perspektiv eftersom det inte är någon stor risk att vi får höra från sjuksköterskorna som var på plats, eftersom dessa har tystnadsplikt såvitt jag förstår. | |
| bluebite | 2008-06-30 13:00 | |
![]() | Klobba2 att sjuksköterskor skulle ta pulsen på någon och på en gång fastslå att personen vore död... det låter både osannolikt och oetiskt. de skulle kalla på läkare, lyssna med stetoskop, granska personen litet närmare än att rycka på axlarna. att en sjuksköterska sedan skulle säga 'hon är död' på en akutmottagning tycker jag också låter osannolikt. jag antar att personal på ett sjukhus, när de är omkring patienter, har ett nedtonat samtalsspråk, för att inte oroa eller sprida panik. det låter som fiktion, hela storyn om den kvinnan. samma sjukhus struntade i att vårda en man med fyra avhuggna fingrar? får jag fråga; kom han in då de precis kapats av, eller väntade han tills det drogpåverkade ruset ebbade ut? det låter inte som att det skulle ha varit en akut situation, om de anser att han inte behöver prioriteras. om det hade sluta blöda och de hade mycket arbete just då, kan jag inte se det som konstigt att de ber honom uppsöka närvård. ge oss mer info, inte din färdigpaketerade story. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-06-30 13:27 | |
![]() | "det låter som fiktion, hela storyn om den kvinnan" har endast förmedlat personliga upplevelser. sanningshalten är ju upp till var och en att bedöma. jag har ju inget att gagna av att fabricera. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-30 14:34 | |
![]() | Att människor dör på ett sjukhus är ju inget underligt. Ibland tror jag folk har en övertro på sjukvården. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-06-30 14:40 | |
![]() | I vissa länder är det ju fullt tillåtet för läkare att döda folk medvetet, det beskrivs till och med som något positivt. | |