Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 772 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dinodog | 2008-07-07 13:26 | |
![]() | Min tanke var ju att även djuren behöver mat och vad äter växtätande djur? Jo gräs i huvudsak i den mån det finns dvs. på våren och sommaren. Vad skall de äta på vintern? Vem skulle vilja hålla sig med en massa kossor och grisar om man inte har nytta av dom då de enbart är en kostnad? Och hur skulle det se ut om vi stegvis "förde" djuren tillbaka till naturen? Tänk tanken att du har en kolonilott där du odlar dina egna ekologiska grönskaker. Och så upptäcker du en dag att hela ditt grönsaksbestånd är skövlat av vilda getter t.ex. Eller att du ska gå ut i skogen och plocka bär eller svamp men det finns inget för det har de vilda korna ätit upp. Här där jag bor har vi otroliga problem med vildkaniner, dom äter upp allt i sin väg. Och dom är inte särskilt rädda heller eftersom dom bor så nära inpå oss människor. Tyvärr så har människan alltid micklat med naturen och bestämt hur vissa bestånd skall och får se ut. Visst behövs rovdjuren också både räv och varg t.ex. Jag är inte emot veganismen alls för det finns dom som mår så mycket bättre av att äta enbart produkter från växriket. Men en katt är en katt och katten är ett rovdjur och har alltid varit. och rovdjur äter kött. Precis som en del av oss människor äter kött och fisk, så har det sett ut i urminnes tider. Men den vegan som bara utesluter animalier ur kosten utan att ersätta dem på rätt sätt kan på sikt få brist på viktiga näringsämnen. Som t.ex. B12, D-vitamin och kalcium. Vissa produkter som t.ex. sojamjölk, och havremjölk, där finns det med tillskott av B12, D-vitamin och kalcium, men extra tillskott kan i ibland behövas. Så det går inte enbart att leva på grönsaker utan att tillföra vissa vitaminer och mineraler på konstgjord väg. Och visst är vi för många människor på vår jord men även där försöker männiksan att styra barnafödandet i en del länder. | |
| Uffetuffe | 2008-07-07 14:20 | |
![]() | Jag håller med din mamma | |
| åsnis | 2008-07-07 15:29 | |
![]() | dinodog: testa stängsel så slipper du nog se de vilda getterna skövla dit kolonilott ... ;-) Skämt å sido: det är rätt intressant hur oerhört provocerande det verkar vara att vissa väljer en vegetarisk/vegansk kosthållning. Månne är maten en än viktigare identitetsmarkör/gruppska pare än ex vis vilken (om någon) gud du tillber eller vilket kön du attraheras av. *ska äta jordgubbar och filosofera över detta* | |
| Marby | 2008-07-07 16:08 | |
![]() | Att ta ställning är provocerande i vårt svenska lagom-samhälle. Själv är jag troende och det kan räcka för att folk ska bli röda av ilska i ansiktet - utan att jag gjort något. Det räcker med att de får reda på det, har hänt många gånger (fast jag är jättesnäll och verkligen ser jättesnäll ut). Fenomenet med fundamentalism finns överallt där det finns människor i kombination med en stark ideologi, så den jämförelsen förstår jag också. Du får väl gå på känslan och så hoppas jag att era övertygelser inte ska stå ivägen för en god relation er emellan. Good luck. | |
| åsnis | 2008-07-07 16:20 | |
![]() | Min särskrivning var förfärligt ful. Gruppska-pare. Sorry | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-07 16:38 | |
![]() | Det var inte ditt fel åsnis, det är sånt som händer automatiskt när man skriver långa ord här. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-07 16:39 | |
![]() | Detta är en slutsats från kommunikationsforskningsb eredningens arbetsgrupp. | |
| LadyZara | 2008-07-07 17:06 | |
![]() | Det verkar ju finnas en del som tycker att min mor hade rätt i den här frågan. Det vore intressant att höra om det finns något ni inte skulle acceptera i ert hem (bortsett från sådant som är illegalt) och även varför. Är det ok med dig om någon tar med en porrtidning hem till dig och onanerar på toaletten? Känns det ok om någon slänger snus i din papperskorg? Är du bekväm med att någon tar in ett djur du har svårt för i din lägenhet medan de hälsar på (råtta, orm, spindel etc)? Vore det inga problem om någon skulle vilja tillaga/äta något som du inte tycker är gott/fräscht hemma hos din (grodlår, svartsoppa, pölsa, gräshoppor eller vad det nu är du har svårt för). Eller ska man bara acceptera allt gästen gör och hålla god min? Det jag är nyfiken på är följdaktligen; beror det på att jag har svårt för något som ses som "normalt" i vårt samhälle, eller beror det på att jag inte respekterar min gäst som jag är extrem? | |
| virriga vera | 2008-07-07 18:15 | |
![]() | Din sista fråga är svår att svara på. Inledningsvis sa du att du inte ville ha in skagenröra i ditt hem, och det var ändå ett önskemål från din mamma. En stund senare säger du att du har köttmat hemma, när du passar hund/katt. Normalt eller respektlöst? Ja du, vad kan man säga om det. Vad det gäller att gäster får äta vad dom vill, ja hos mig får dom det. Vi har bla. haft åtskilliga surströmmingsskivor här, och det är något som jag absolut inte kan tänka mig att äta. (har provat, usch) | |
| LadyZara | 2008-07-07 18:35 | |
![]() | Jo, men det där med hund-/kattmat var ett sidospår som inte riktigt hör hit (tycker jag) och som jag förklarat hur jag tänker kring. Frågan är ju om du har något du inte skulle acceptera att någon gjorde i ditt hem fast det inte är olagligt och varför. Bara för att se om våra "inte i mitt hem"-resonemang är desamma. Jag skulle t.ex. acceptera om eventuella naturist-vänner ville vara nakna hemma hos mig (eftersom jag inte tycker att det känns konstigt eller obehagligt), däremot är det här med animaliska produkter (som alla förstått vid det här laget) inte något jag vill ha hemma hos mig (eftersom det känns konstigt och obehagligt). Kanske är det tvärtom för en del... | |
| Sotfinger | 2008-07-07 19:11 | |
![]() | Gäster med medföljande hund ber jag, att de ska lämna hunden i hallen alternativt ute, och inte låta springa runt lös i huset. Skäl: jag gillar inte hundar speciellt mycket, vi har en råtta som kan bli skrämd, och jag vill inte ha hundhår i soffa och säng. Rökning: inte tillåtet inne. Ingen av oss i familjen röker, och jag gillar inte röklukt. Jag tillhandahåller askfat och hänvisar till altanen. Nätting: får ej stekas i mitt kök. Jag i det närmaste kräks av lukten. Några andra restriktioner kan jag inte komma på just nu. | |
| Sotfinger | 2008-07-07 19:19 | |
![]() | Din fråga "beror det på att jag har svårt för något som ses som "normalt" i vårt samhälle, eller beror det på att jag inte respekterar min gäst som jag är extrem?" känns lite svår för en utomstående att svara på. Att veta just dina skäl att agera som du gjorde alltså. Du kanske måste rannsaka dej själv lite. Vad skulle du t ex ha gjort om en gammal god vän till dej kom och hälsade på, och medan ni sitter och pratar gamla minnen så halar vänner plötsligt upp ur sin bag en bytta Skagenröra och börjar sleva i sej, utan att så att säga fråga om lov? | |
| virriga vera | 2008-07-07 20:12 | |
![]() | Du säger faktiskt emot dig själv:) I ditt senaste inlägg, säger du igen att det känns konstigt och obehagligt att ha animaliska produkter hemma hos dig. Hur i hela fridens namn kan du då ha köttmat till hund/katt hemma hos dig? Jag måste vara lite dum, för jag får inte ihop det riktigt. Sen kvittar det väl vilket själ det är. Antingen kan man tänka sig att ha det, eller inte. Jag har kommit på en sak som jag inte accepterar av gäster, och det är att använda min säng. Varken till det ena eller andra. | |
| virriga vera | 2008-07-07 20:13 | |
![]() | (skäl) skulle det ju vara | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-07 20:19 | |
![]() | Du var specifik med just maten i ämnet. Men iaf, saker jag inte tolererar av mina gäster. Rökning inomhus, uppfostring av mina hundar, vara i sovrummet öht och klagande på ev disk. Det är vad jag kommer på just nu :) | |
| Pseudonymf | 2008-07-07 21:02 | |
![]() | Jag är nog som alla andra svennebananer som anser att det man själv tycker är bra - det är bra! Jag älskar min hund och hela hans skapelse, men jag kan ibland ha svårt att förstå hur nån annan inte kan gilla honom. Han är minimalt liten, bits inte, är supersöt och luktar gott. Jag respekterar att min mamma inte vill ha honom i sängen, men kan inte låta bli att tycka att det är lite fånigt. Jag tror man tycker bäst om sina egna resonemang. Det man gör i sitt hem - det håller man där och man beter som man blir tillbedd att göra där man är (tex om man är hemma hos en vän etc.) Sidospår är till för att följas och likaså principer... inga animaliska produkter, inget djur, ingen djurmat. Min hund älskar gurka, men kan ej leva på det. Jag å andra sidan skulle behöva gå gurkdiet för att få bort överflödiga kilon. Sidospår är guld värda ibland :) Ha det bra och rulla på ;) | |