Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 635

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-13 23:42
Antal inlägg: 22144

Oj...förlåt...

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-07-13 23:51
Antal inlägg: 492

cred till alla som städar och pysslar om våra gamlingar.. det är inte ett dåligt yrke, konstigt att det inte värdesätts mer egentligen.

jag har jobbat som översättare en massa somrar, det tyckte jag var trist men man verkar ligga i lä här.. :)

vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-13 23:52
Antal inlägg: 22144

Jag tycker min period som översittare var riktigt trist faktiskt. Ska inte faan vara chef!

Amadeuz - Ej medlem längre2008-07-14 00:04
Antal inlägg: 78

E_Cantona så det är DU som ringer och stör när man sitter här och trivs!!

mrperfect2008-07-14 01:43
Antal inlägg: 11437

Dörrknackare...på provision, jag fattar inte hur fan filk kan leva på det, jag är väl för ärlig....

mrperfect2008-07-14 01:43
Antal inlägg: 11437

filk = folk

Frantzin2008-07-14 01:56
Antal inlägg: 120

Roligt jobb är faktiskt telefonbokare men telefonsäljare är värre. Dock verkar våra privatpersoner ute i landet tro att en telefonbokare är samma sak o säger "Nej, jag är inte intresserad", så fort man ringt upp o sagt vad man heter o vart man ringer i från även om det är ifrån ett stort välkänt o marknadsledande företag.
Många gånger låter folk skitnödiga också, pressad röst o krystande slänger de fram att de inte är intresserade, slänger på luren i örat men samtidigt så är det kul för att man får jobba med likasinnade öppna o sociala människor o skaffar därmed ett stort kontaktnät av nya vänner.

Men det är dumma tider o det är många som blir störda o man ringer en del döva o ibland hamnar man helt fel typ på äldreboende mm

O jag har jobbat som telefonbokare i ett halvår nu o nu är jag väldigt less. Men kul var det i början fast jag kommer nog inte söka det jobbet igen med den knappa lönen man får in. Är som att leva på a-kassa!! Då kan man ju lika gärna gå hemma!

jeehunmoon2008-07-14 13:26
Antal inlägg: 479

Caligata, ”Att städa offentliga toaletter är inte alltid det fräschaste, men man känner sig enormt duktig när man går därifrån och de är fräscha igen.

Telefonförsäljare slår nog allt. Dåligt betalt, konstiga tider, och betalt för att få skäll... Personligen jobbade jag med det ett tag, och var korkad nog att jobba när det var hockey-VM... Folk verkar tro att man sitter och på rent djävulskap kollar i supporterkatalogen och bara ringer dem som just då ivrigt hejar på sitt favoritlag.”

Wow, jag kan inte förstå att någon som provat på telefonförsäljarjobbet kan tycka att städare av offentliga toaletter kan vara bättre. Jag är förundrad. Man känner sig duktig när man torkat bort sprutlackeringen på väggen? Jaja, ok känn dig stolt då, men inte fan kan man må bra…

Eva_M ” Obducent är väl ett jätteintressant jobb med tanke på att det är dom som gör ett himla bra jobb....dom kan ju tala om hur en människa har dött osv....jag uppskattade det yrket då min syster omkom.....
Jag själv skulle inte vilja jobba som det pga av att jag inte skulle klara av det...”

Jag skulle inte heller klara av det men jag uppskattar att vissa gör det. Samma med toalettstädarna etc. Själv ser jag det som mardrömsjobb, men inte du?

Krutmarie, ” Telefonförsäljare måste vara ett otroligt otacksamt jobb. Dom ska ringa, heltst mitt i maten, eller strax före och försöka övertyga en om att det är just deras försäkring, tvättmedel, bankinvestering bla, bla, bla som man absolut behöver. Det är inte lätt när man kommer från jobbet, mataffären, köksstöket med maten att försöka vara vänlig och förklara: Nej tack jag har vad jag vill och behöver. Usch, va mycket sura, otrevliga människor dom måste stöta på i sitt jobb.”

Tänkte först att du beskrev lapplisor, som jag rankar värre än som telefonförsäljare. Tror du de stöter på några nöjda klienter någonsin? ”Tack för att du ger mig en bötlapp!” Uppskattat.

_Robban_ ” Nu har tre personer nämnt äldrevården som en "mardrömsarbetsplats ". Vad är det som gör detta jobb så dåligt (förutom den relativt låga lönen)?”
En vän som jobbar inom äldrevården sa att det inte är så farligt, bara när man fått torka upp bajs från soffor och dylikt och man har bajs kvar under naglarna dagen efter för att någon handske gått sönder eller dylikt.

Mammamu, ” Ni som gnäller på äldrevård & liknande som sämsta jobbet ska nog tänka på att ni kommer att sitta där å dregla å baja ner er själva vad tiden lider..
Jag hoppas att det inte står någon bakom ryggen på er å hulkar då...”
Jag avundas fortfarande inte de som kommer att jobba med mig, en nerbajsande senil gubbe som bara klagar på allting och alla.

Teppy2008-07-14 14:12
Antal inlägg: 2314

McDonald's, städare, allt inom äldrevården, vaktmästare

Candee2008-07-14 15:00
Antal inlägg: 1256

Jag beundrar de som arbetar inom äldrevården. Otacksamma tider och ofta dåligt betalt med tanke på den insats som gör. Mycket stress och inte tid att ta hand om de gamla ordentligt. De som är rädda för drägger och bajs mm. som tagits upp är nog rädda för att bli äldre själva och hamna inom äldrevården. Jag fasar för det själv eftersom jag vet att det inte alltid är så humant men beror väl många ggr på stället..självklart! Har själv jobbat inom äldrevården när jag var yngre och vet hur stressigt det är och i dagsläget ännu stressigare än då. Vi hade tid att ta hand om de äldre, åka på utflykter, rulla håret på de gamla, åka till stan o fika etc...så ser det inte ut nu..:(

Men de värsta jobbet jag kan tänka mig är väl o rensa fisk, eller stå och sälja fisk och skaldjur i den vidriga stanken (tänker på dessa stånd som luktar urka när man går förbi)..:(

Eller tömma o göra rent bajamajor på nån festival..såg nåt program där de hade ett företag som enbart hyrde ut och tömde bajamajorr..yaikes.
Rengöra offentliga toaletter är inte så långt efter..

Jobba på reninsverk låter inte nån höjdare heller..eller nån pappersfabrik/plastfabrik ..luktar urka.

Men att jobba på t-bana(i luckan) verkar ju va dötrist..

Ceckes2008-07-14 15:36
Antal inlägg: 3734

Håller med dig fullständigt Candee, inget av de jobben är roliga eller gör så man väcks till liv precis, man går omkring o e lite ostimulerad för att man vet att hemma väntar både det ena o det andra som man hellre skulle ta itu med. Hellre diskar jag o skurar mitt badkar hemma fast det inte e nån höjdare. Sitta i en lucka på t-banan (gäsp)... nej jag skulle ju kreverat av utråkelse.

Jag har också jobbat på äldreboende. Det finns ju alternativt roligare o mer givande ställen än servishus man kan va på. Hade man fått va i primärvården så hade man ju kännt sig lite mer lyckad själv, för där träffar man folk i alla åldrar, både åldringar o yngre. Men äldrevården går ju bara utför i alla sammanhang. Det slutar med att människorna man vårdar dör, de blir inte bättre o lönen e skit o det är ett jävla slit både med att knota på trånga stödstrumpor på svullna feta ben kl 7 på morron, man blir ju utmattad bara av det o känner sig färdig att stupa vid kl 11 när alla åldringar på boendet är uppe på benen o påklädda o fått ny blöja o satt dom i liftar för att så småningom ta ned dom behagligt i en rullstol.. o sen matning.. o de senila springer omkring o äter blomblad ur blomkrukor, pratar med sig själv i speglen som en ny vän, borstar håret med tandborsten för att de glömt vad den används till.
Det är den bistra verkligheten man får se när man e inom demensvården. Men ganska så väldigt givande förstås för man får lära sig att livet är mycket mera än att bara ha roligt o du får se andras öden.

Det är ju så psykiskt tungt dock o har man själv jobbigt privat o gå iväg till ett sånt jobb så tär det fruktansvärt på en att man ska ha sånt kollosalt tålamod o förståelse o energi att ta av.

Nä jag orkar nog inte jobba inom vården igen, men det var mer värt o prova på än att sitta bakom en lucka i tunnebanan. Där aktiveras man ju inte det minsta.

bennyboll - Ej medlem längre2008-07-14 15:45
Antal inlägg: 8806

Jag är så glad att ni som tycker att äldrevården är pest o pina, inte jobbar där längre...
Jag o många andra tycker det är en mycket meningsfullt arbete, att hjälpa de" gamla" med det dom inte kan göra själv längre. Tänk va mycket jag får tillbaks genom ett leende m.m.. Och Ceckes, senila är alla gamlingar, för det betyder nämligen gammal!!
En dement person däremot, får man vägleda och hjälpa till ett meningsfull vardag så gott det går och det är ett mycket trevligt jobb!!

Det värsta jobbet jag skulle kunna tänka mej är, att sitta ensam nånstans tex vid en maskin o inte ha någon att prata med..Själva jobbet måste göras men tänk att inte ha några arbetskamrater!!!

Ceckes2008-07-14 16:02

Ok det visste jag inte bennyboll att senil betydde gammal. Jag känner mig själv senil ibland när jag inte hittar mina nycklar eller om jag hittar min plånbok i kylskåpet. Rätt förvirrad va? Mycket i skallen har jag helt uppenbart o ganska så stressad.

Jag gillade alla gamla jag jobbade med men jag gillade inte att få stryk av de senila. Fast det är ju ett jobb det med o de kan ju inte hjälpa att de har en demens som satt sig på den delen av hjärnan som utlöser deras aggressivitet.

Jag försöker se tjusningen med varje arbete o känna att man behövs, skulle man sitta vid en maskin hela dagarna o inte ha nåra arbetskamrater så kan man ju lyssna på radio, musik eller alternativt en brevkurs på sin mp3-spelare o samtidigt som man jobbar lära sig spanska, franska eller ett annat nytt språk.

Det är ju faktiskt så att alla jobb har sina för o nackdelar! Nu skulle vi ju skriva vad var o en ansåg vara det tråkigaste jobbet man kunde tänka sig. Jag tyckte dock om att jobba på demensgruppbostad men det var väldigt slitsamt. Man kände dock att man behövdes för dom gamla. Men arbetskamraterna var både och. Många av dom som jobbat länge på ett ställe förbittrar klimatet o tror att de bestämmer precis hur man ska utföra en syssla. Huvudsaken är ju att det blir gjort o blir det inte gjort på deras sätt så tar det hus i helvete. Vilket är ett märkligt beteende tycker jag, för huvudsaken är ju att det blir GJORT. Alla är vi ju olika individer o utför jobb bra på olika sätt. Gillar olika saker mm, har olika visioner om bästa-jobbet/drömjobbet.

Jag tyckte det var ok med demensgruppbostad faktiskt, roligare än hemtjänst o servisboende. Man hinner ge mera till individen o det var kul o ha sångstund där vi satt o sjöng alla i köket. Men sen var det de inbitna gamla kollegorna man hade. Usch säger jag bara. De som varit där länge o tror de är nån form av minipolis.

Då är det skönare att känna sig lika mycket värd nån annanstans där alla är lika viktiga i arbetslaget.

bennyboll - Ej medlem längre2008-07-14 16:12

Hoppas inte jag är en sån " minipolis" ,Ceckes eftersom jag har ca 25 år på gruppboenden för personer med demens!!=)

Nä, det är väl tur att vi tycker o tänker olika, hur skulle det annars se ut här i världen??

Candee2008-07-14 16:52
Antal inlägg: 1256

Ceckes..jag känner igen mig i mycket det du beskriver. Visst var det mycket tungt och krävande många ggr, både fysiskt och psykiskt. Jag arbetade iof sig på en avdelning med hälften äldrevård och hälften rehab. Så det var givande många ggr när man såg att många äldre blev så pass bra att de kunde flytta hem igen.
Jag är glad ändå för de åren jag arbetade med det. Man har en helt annan syn och respekt för äldre människor än vad man hade haft i den åldern. Så mycket man fick tillbaka av många och även sorgen man fick möta när någon gamling gick bort var rätt nyttig även om det kändes tungt en stund. Men man lärde sig att det var en del av livet och en väg alla vandrar förr eller senare. Det kan nog vara det som skrämmer många för att jobba i ett sådant yrke.

Cajsa-Stina2008-07-14 17:17
Antal inlägg: 3154

Min gamla mamma ramlade en natt i sin bostad och blev liggande på golvet ett antal timmar innan hon upptäcktes och kördes med amulans till lasarettet. Därefter blev det rehab en tid och nu är hon återställd och tillbaka i bostaden igen. Den personal, inom både sjukvården och rehab, som tog hand om min mamma var enastående. Vänliga killar och tjejer som gjorde sitt bästa för att min mamma skulle må så bra som möjligt. En stor eloge till alla som jobbar inom vården!!

Cajsa-Stina2008-07-14 17:18
Antal inlägg: 3154

*ambulans*

Ceckes2008-07-14 17:35

bennyboll, det vet bara du själv o dina kollegor om du är en minipolis som springer efter sommarvikarierna o dubbelkollar dom eller ifall du är en stöttande o glad mört som tror på dina kollegor.

Ceckes2008-07-14 17:40

Jag beundrar också er som jobbar i vården men jag personligen orkar inte heltid i det yrket och det är jag det.

Jag personligen känner att jag mår bättre nån annanstans o därför har jag åsikten om att det är krävande o slitsamt o psykiskt tungt.

Just därför tycker jag inte det är mitt drömjobb, o det var väl det jag ville ha sagt. Drömjobb e nåt annat men då kanske vi inte e realistiska längre. Det är oftast sånt jobb som är glammigare än vården o där man tjänar kosing o där man har kul o får göra precis det man har talang för. Såna jobb växer dock inte på träd. Därför är det bra att man provat på vården o en massa annat i sökandet efter vad man passar inom. Eller hur, Bennyboll?

bennyboll - Ej medlem längre2008-07-14 17:42

nej, jag tror inte jag är en av de "inbitna gamla kollegierna", haha!

Men det är ett tufft jobb att ta hand om personer med olika demenssjukdomar och bemötandet är A och O, Du skrev Ceckes, att du fick stryk av någon, och då måste det vara något som den demente inte var nöjd med, tex oro eller ångest m.m och då är det mycket viktigt att agera rätt i det sammanhanget.. Det kanske var det som "de gamla rävarna" ville säga dej...Vad vet jag??
Och ja, jag är en "stöttande o glad mört" som verkligen tror på mina kolleger, och jag litar verkligen på att dom vet vad dom gör!!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?