Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 13:14
Antal inlägg: 9141

innehåller*

munsterfrass2008-08-05 13:16
Antal inlägg: 147

jag har heller aldrig drabbats av något sådant när jag rest (och det har även jag gjort massor ) ... så kanske de inte har så mycket med tvättning av tassarna att göra :) .. kanske mer med ens eget immunförsvar och en liten gnutta tur .. jag är uppväxt på landet med kor , grisar och hästar , och även om kor och hästar äter gräs så pratar vi väl ändå bajs ? .. i annat fall är inte min avföring bajs heller eftersom jag är vegetarian :)

Lenis22008-08-05 13:18
Antal inlägg: 181

usch fyfan vad äckliga ni är , ni som inte tvättar händerna. lösningen för er är; HANDKRÄM.
tänk på hur många som inte tvättat händerna och med smutsiga händer tagit på dörrhandtaget till toaletten. USCH

gonewiththes2008-08-05 13:19
Antal inlägg: 47

Vi i västvärldens överdrivna syn på hygien har räddat oss från många allvarliga infektioner. Men vad vi oftast inte tänker på är att vårt immunsförsvar försvagas istället... Allergier, Astma, MS och diabetes är bra exempel på sjukdomar som drabbar oss indirekt genom vår överdrivna renlighet.
Lite skit rensar magen! Så är det bara!

bobo flux2008-08-05 13:21
Antal inlägg: 11371

Lenis2, problemet är ju att man är kontaminerad även efter att man tvättat händerna. läs tidigare inlägg i tråden så förstår du.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-05 13:21
Antal inlägg: 4127

munsterfrass: Kors magar fungerar annorlunda än vår enda dåliga mage. Därför kommer vårt bajs alltid vara snuskigare oavsett vad vi äter :)

Nattravn: Stå på dig, köp aldrig en handkräm! Däremot så har jag tipsat om att ha parfymfri tvål hemma

Är det någon som hittat någon bra sida med info som säger att man kan bli smittad av farliga saker om man inte tvättar händerna efter toalettbesök (om man inte haft direktkontakt med avloppsvatten eller bajs)...?

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 13:22

Även om man är duktig och använder papper mellan handen och kranen, så måste du ändå ta i dörrhandtaget när du går ut, och då är det direkt ogjort att ha tvättat sig. Enda sättet att slippa all form kontakt med bakterier är väl att alltid ha gummihandskar på sig.

ANDERStG2008-08-05 13:24
Antal inlägg: 7560

gonwiththes: I'm with you, men MS och diabetes??

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 13:24

Stilig_karl: Jag har faktiskt handkräm, och använde det flitigt förut, men har upptäckt att det mest funkar precis just när man tar på det och en stund framåt, medans det i längden bara gör händerna torrare och mer beroende av handkräm.

munsterfrass2008-08-05 13:24
Antal inlägg: 147

meeeen hästar har väl inte fler magar än oss ? :)

gonewiththes2008-08-05 13:38

ANDERStG
Eftersom diabetes av typ 1 inte förekommer i de fattiga länderna med sämre hygien än vad vi har. Kan man ju dra slutsatsen att det är en källa till sjukdomen. Förmodligen inte hela, men då diabetes innebär att immunförsvaret går till angrepp mot cellerna kan man ju anta att en del av immunförsvaret har rubbats ur sin naturliga balans.

Jag hade också svårt att få ihop det innan, men Illustrerad vetenskap har en jätte bra artikel om det...

E Solu - Ej medlem längre2008-08-05 13:42
Antal inlägg: 4715

Intressanta tankegångar. :)

När man väl börjat tänka på saken är det kört, och det är lika bra att ringa mentalsjukhuset direkt.

Det finns en mängd bakterier på huden i de södra regionerna, från naveln till knäna, har jag hört. Med bakteriekulturer är det lite som på balkan. Blandar man dem för hejvilt så blir det inte bra. Därför ska man helst inte exponera MiniMe för bakterierna som finns på fingrarna, och de bakterier man har i munnen trivs bäst där utan inslag av bakterier som invandrat från tarmväggarna.

hotcold2008-08-05 13:42
Antal inlägg: 316

Man måste inte ta i handtaget när man går ut från toan. Jag använder papper även då. Och tvättar givetvis ALLTID mina händer efter toabesök.
En stor anledning till att jag använder papper även när jag går ut från toa är just att det finns allt för många såna skitgrisar som nattravn som inte tvättar sig efter toabesök.
Ugghh! Så vidrigt!

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-05 13:43

munsterfrass: Deras skit är inte lika hemsk som våran, men sämre än kossornas... kanske borde man börja värdera varelser efter deras avföring, hmmm :p

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-05 13:44

Nu går jag på toa och sedan tvättar jag händerna, sen är det dags att bege sig ut på äventyr...

E Solu - Ej medlem längre2008-08-05 13:45
Antal inlägg: 4715

Vidare hjälper det inte särskilt bra att tvätta händerna. Man får visserligen bort eventuella fekalier som man smusslat dit, men bakterierna sitter kvar i rynkor och porer och sånt (åtminstone en del).

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-05 13:49
Antal inlägg: 7605

Att u-landsmänniskor inte drabbas av diabetes beror förmodligen på, att de inte har råd att proppa sig fulla med socker och mättade fetter.
Att lite skit rensar magen, tyckte inte de boende i Afrika, där barnen kontinuerligt drabbas av diarrésjukdomar, inkl salmonella, kolera, gula febern och ebola(blödarsjukdom).
Skit ville de gärna bli av med i Irak också, när de utan rent vatten fick 40 graders feber och lika varmt i skuggan ute.
För att inte tala om Indien.

gonewiththes2008-08-05 14:08

Det är inte sagt att de länderna lever utan sjukdomar, absolut inte. Att påstå det är ju befängt!
Vad jag snarare menade är att vi gärna vill tro att en överdriven hygien skyddar oss mot sjukdomar, när i det i själva verket kan vara en orsak till vissa av våra västerländska sjukdomar.
Hur mycket "lite skit" är blir ju väldigt kontextberoende... När jag skrev det utgick jag ju självklart utifårn vad jag anser vara "lite skit". En miljö som leder till de infektionssjukdomar du tog upp är nog mer än "lite" skitig i mina ögon...
Men att inte duscha varje dag, eller för att återgå till ämnet, inte tvätta händerna efter toabesök är nog inte hela världen...

Yllepylle2008-08-05 14:19
Antal inlägg: 11

Tarmbakterier bör man verkligen se upp med det finns många hemska sjukdommar som följer med dålig handhygien. Även om man inte har haft direktkontakt med avföringen bör man tvätta händerna efter VARJE toalettbesök speciellt om man har gjort 2:an eftersom dessa bakterier uppkommer då.

Att folk har så lite insikt i bakterielära och hygien är skrämmande. Många gillar visst att använda uttrycket "Lite skit rensar magen", men när det gäller avföringsbakterier är dom som sagt inte att leka med.

Så börja tvätta händerna!

Trapt2008-08-05 14:23
Antal inlägg: 17

Att inte tvätta händerna efter toalett besök kan sprida ex. caliciviruset.. Viruset läger sig på handtag och ja, allt du rört vid, gör du det med lortiga händer så kan nästa få viruset på sig, osv osv.. Tillslut har man en magsjuke epidemi.. Fresh, verkligen..
Viruset överlever ett tag oxå på ytor..

Tvättar man händerna så blir spridningen av viruset lägre och färre smittas, men vill man vara egoistisk och inte tänka på sina medmänniskor så fine.. Tänk på att barn, gamla och de med dåligt imunförsvar eller andra sjukdomar kan dö av en vanlig magsjuka aka vinterkräksjuka..

DÄR är en av anledningarna till att man ska tvätta händerna efter toabesök..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?