Spelrum
Giraffen10
Krokodilen1
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade17
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nemi2008-09-15 21:20
Antal inlägg: 5952

Tog bort ett onödigt inlägg.
Eva_M behöver definitivt inte berätta exakt vilka mediciner det handlar om mm. Respektera at hon värnar sina barns integritet.

Bolerria2008-09-15 21:21
Antal inlägg: 112

Jag var mest nyfiken på vad det är för läkemedel som helt plötsligt inte anses gå under högkostnadsskyddet, eftersom jag är verksam inom vården tänkte jag att jag ev. kunde hjälpt till med förslag på alternativa hjälpmedel, därav spekulationen.

Nemi2008-09-15 21:23
Antal inlägg: 5952

Då kan du nog fråga Eva_M privat. Hon har ju klart och tydlig skrivit att hon inte vill skriva ut det.

Birgerkung - Spelvärd2008-09-15 21:34
Antal inlägg: 2392

Hela tråden blir ju rätt meningslös när vi inte alls vet vilken slags medicin vi diskuterar.

Nunnelunan2008-09-15 21:37
Antal inlägg: 1172

På Läkemedelsförmånsnämndens hemsida hittar man många överväganden och mycket information:
www.lfn.se/default.aspx

Ex.v.
"När vi beslutar om ett läkemedel ska få subvention ska vi bland annat ta ställning till om läkemedlet är kostnadseffektivt. Eller enklare uttryckt om läkemedlet är prisvärt - om behandling med läkemedlet kostar en för samhället rimlig summa pengar i förhållande till den nytta det gör. Vi måste också ta hänsyn till den så kallade behovs- och solidaritetsprincipen. Det är en grundregel för hela sjukvården som säger att de som har störst behov ska ges företräde i vården. Vi ska också ta hänsyn till människovärdesprincipen, som innebär att vården ska ge respekt för alla människors lika värde."

grönöga - Ej medlem längre2008-09-15 21:39
Antal inlägg: 5570

Det blir den väl inte?
Att de nu plockar bort högkostnadsskyddet på vissa mediciner som tidigare legat under det tycker jag räcker fint som bas för diskussion? För det handlar säkerligen inte enbart om EN medicin, det finns säkerligen många mediciner som varje år "faller ur".

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 21:41
Antal inlägg: 286

man kan fråga på apoteket vad som inte går under högkostnadsskyddet..man kan säkert få listor på senaste uppdateringen...
Antar att det händer titt som tätt...

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 21:44

Bolleria det är licens på dessa tabletter så dom skrivs inte ut till vem som helst....
Och då vet du ju att licensen ska godkännas av högre makt....plus att det måste vara en läkare som skriver under den och likaså en motivering....
eftersom du då jobbar inom vården så kan su säkert lista ut lätt som en plätt vad det handlar om..
MEN håll det för dig själv...

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 21:45

ja Grönöga du har jätterätt....det händer hela tiden...och det blir mera..

Filippa67 - Ej medlem längre2008-09-20 09:22
Antal inlägg: 92

Angående FK så har de sedan länge en linje att man själv måste ta reda på förändringar, rättigheter och skyligheter vilket jag själv surt fått erfara....
och ja rätt som det är dimper det ner en räkning där räntan e högre än själva grundsumman....
om du händelsevis missat ngt du har rätt till kan du får det retroaktivt men bara för en viss tid tillbaka...

tyra2008-09-20 09:28
Antal inlägg: 33

Jo det finns läkemedel som inte ingår i högkostnaden. Hämtade själv i fredags och fick betala det.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?