Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Budalv - Ej medlem längre2008-10-01 23:14
Antal inlägg: 2199

Det ser ju bra ut internationellt sett för Sverige som sexmissionerande land i alla fall.
Hur mycket kan det kosta egentligen? Måste inte vägskyltar bytas förr eller senare ändå?

Epsil - Ej medlem längre2008-10-01 23:51
Antal inlägg: 134

Ska han ha kjol så ska han väl åtminstone hålla i en säckpipa också - annars blir det ju helt förvirrat!

ewaleena - Ej medlem längre2008-10-02 00:23
Antal inlägg: 1977

Manslem, blir det kvinnoslem då?? ;/

Eva_M - Ej medlem längre2008-10-02 11:38
Antal inlägg: 286

Då finns det pengar...när det ska bli nya skyltar...
som dom lägger på bilskatt o alla annan skatt med...
Alltså är det VÅRA skyltar och jag tycker det är lite väl fjantigt att ha den nya skylten pga av att jag har växt upp med Herr Gårman....
Jag behöver verkligen INTE den sortens skylt...
Det är inte farligt att det är en man på den befintliga..
I det fallet måste det inte va jämlikhet...med tanke på att det sägs att det finns dåligt med pengar i vårt avlånga land..

_Candid - Ej medlem längre2008-10-02 12:25
Antal inlägg: 2602

Visst, tanken att båda könen representeras är ju god, men jag har svårt att se hur det kan betyda något när det gäller en skylt? En trafiksymbol som jag tycker ser neutral och bra ut, det är ju bara en figur?
Det är ju mest namnet Herr Gårman som gör att man får kopplingen till en man som visar vägen i trafiken, enklare vore att byta ut namnet mot något lika neutralt i så fall, men äh, det är ju fortfarande en betydelselös detalj.
Jag tycker fortfarande att den jämlikhet som behöver till är att jämna ut löneskillnadera så att det inte är de yrken som domineras av kvinnor som oftast blir nedvärderade. Ungefär lika många män som kvinnor på höga poster är också tveklöst bra.
Men när det gäller sådana här detaljer: ibland är det en man som står för något som på Herr Gårman-skylten, ibland är det en kvinna som har uppdraget att väcka folk på morgonen som Fröken Ur. Och? Det är bara en skylt och en röst, jag kunde inte ha brytt mig mindre om det är man eller kvinna.

Dyslekso2008-10-02 13:31
Antal inlägg: 8945

Jag föreslår att vi från svenskt håll för upp frågan om inte också de gamla grottmålningarna bör göras mer jämställda. Jag menar, hur rättvist är det att det bara är män som avbildas när de går ut på jakt? Skrämmande sexistiskt.

hannaroman - Ej medlem längre2008-10-02 13:42
Antal inlägg: 3306

Haha, va löjligt.

katalias - Ej medlem längre2008-10-02 15:18
Antal inlägg: 2032

Instämmer i kören, synnerligen onödig förändring i förhållande till kostnaden. Men visst, ska skyltarna ändå bytas ut efter en viss tid kan väl figuren ha en kjol på sig... Några tokfeminister kanske blir gladare då, vad vet jag. Tycker i övrigt som Candid, spela roll... Det är ju bara en skylt som visar var övergångsstället är.

Finns det någon här som tycker att det här är ett bra beslut? Ärligt alltså. Det vore intressant att höra för-argument.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-02 17:31
Antal inlägg: 6214

Välfärdsproblem!!! Underbart att det tillåts användas skattepengar till något så lyxigt som att byta ut herr gårman! Kan man inte vänta tills skyltarna går sönder och behöver bytas ut åtminstone? DÅ kan man ju passa på att byta ut dem till en röd hand och en vit hand, t.ex! Helt könlöst och neutralt, man vet ju inte om handen tillhör en man, kvinna, homosexuell, jesuit, klåpare, ravare, punkrockare eller dansbandsdiggare.

Ibland blir jag verkligen förvånad hur oerhört vidlyftigt skattepengar kan användas till totalt slöseri, gärna i jämställdhetensnamn. Jag försöker förstå vad det ens har med jämställdhet att göra.

Miss_jk2008-10-02 18:24
Antal inlägg: 8941

Fler åsikter att ta del av:

www.betapet.se/forum...am p;page=0

Bolerria2008-10-02 18:25
Antal inlägg: 112

Av de manliga kollegor jag har haft har ingen brytt sig om huruvida de benämnts som sjuksköterska. Däremot vill jag helst slippa bli kallad "syster".

zmiley2008-10-02 18:34
Antal inlägg: 2170

Å här utanför har dom skyltat om E20 för att minska miljöpåverkan och antalet olyckor. Undrar vad sänkningen från 90 till 80 kostar?
Men vet ni....dom har bytt typsnitt också. 8:an är jädrigt kvinnlig, nästan lite sensuell faktiskt.

bobo flux2008-10-02 18:36
Antal inlägg: 11371

bra talat, _Candid! :)

_Candid - Ej medlem längre2008-10-02 18:41
Antal inlägg: 2602

Tack bobo flux =) Tycker att dudeniros förslag med en hand eller en annan neutral symbol var bra också, om nu skyltarna ska bytas.

bobo flux2008-10-02 18:57
Antal inlägg: 11371

vilka är det som har lagt in den här motionen från första början? jag funderar på att skicka ett mail och fråga hur mycket skattepengar som lagts ner på det här.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-02 19:09
Antal inlägg: 6214

Har inte riktigt hittat... men jag tror det är ett gammalt miljöpartiförslag som nu tagit sig in i ett regeringsuppdrag till Vägverket

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?