Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 988 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Baffin_Bay | 2008-10-16 08:18 | |
![]() | Min bror fick börja arbeta med gipsad arm som lastbilschaufför då de betalade ut fel sjukskrivningslön och han inte hade råd att gå hemma då. Handläggningstiden när han ringde? Runt 4-6 veckor så det vara bara att börja jobba igen .......... Fy fan för dem! | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2008-10-16 09:13 | |
![]() | "Nån mer som har helt tappat förtroendet för försäkringskassan???" Nu när man ser allt negativt om dem så kan jag väl inte säga att jag litar på dem precis. Usch för hur dem kan behandla folk... | |
| Millazandiz | 2008-10-16 09:28 | |
![]() | Ja jag har inget förtroende för dom alls... Har tappat det för länge sedan... Har blivit utan pengar pga av små fel dom gjort nu sist hela 3 månader utan... Och när jag flyttade jag har min dotter boende hos mig hennes pappa jobbar som lastbilschaufför så han var inte hemma å fyllde i hennes flytt anmälan,så dom drog underhållet...Sedan när han kom hem skrev han på och skrev även ett brev och ringde och intygade att vår dotter alltid bor hos mig och har alltid varit så ,samt skolan i den nya kommunen skrev på att hon bott hos mig ,skolan i den gamla kommunen lika så men trots det så ska jag betala tillbaka underhåll jag fått ut för dottern pga av att hon ej varit folkbokförd på min adress..Å då hör det till att vi flyttade till en annan kommun har ifråga satt om F-kassan tror att min dotter bott kvar i vår förra bostad helt själv.Men dom hänvisar till att hon varit folkbokförd där..Och ber mig ringa skattemyndigheten och be dom skriva tillbaka flytta anmälan ,Jag gör så och på skattemyndigheten skrattar dom och ifrågar sätter F-kassan om dom inte kan lagarna att det får man inte alls göra...Ringer f-kassan igen och talar med samma handläggare får svaret:Nä då kan du tacka skattemyndigheten att du får betala tillbaka...Så nu är det bara att betala tillbaka och se glad ut.... Så något gott om dom har jag inte att säga har haft problem både med underhållet,sjukersättnin g..Är berättigad till bostads bidrag men nä söker inte vill inte ha mer problem med F-kassan.... | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-16 09:32 | |
![]() | Och så kan regeringen sedan skryta med att Sverige har blivit friskare - när det i själva verket är så att folk drar sig för att anlita FK... | |
| elbin1 | 2008-10-16 18:39 | |
![]() | "Anlita" FK?? Kan man anlita en statlig myndighet? Återigen Le-lou vet jag inte vad du arbetat med på FK men jag känner inte igen den bilden du beskriver ett uns! Att det är byråkratiskt är ju självklart och faktiskt själva tanken. Kolla upp vad byråkrati betyder så förstår du kanske att det krävs för att upprätthålla rättssäkerhet och i viss mån även förutsägbarhet. Det har sina brister med långa beslutsvägar, men det vore faktiskt värre om FK började agera som ett privat företag. För övrigt så är det flesta där jag jobbar akademiker i 30-årsåldern och de har mig veterligen inga svårigheter att hantera en dator ;). | |
| hemliga anna | 2008-10-16 19:20 | |
![]() | jag upplever det som att VISSA människor (säger inget om TS) står helt handfallna när det kör i hop sig i livet och förväntar sig att samhället ska gå in och rädda dem, utan att de behöver göra nått för det. Visserligen tycker jag att samhället ska gå in och stödja när individer inte klarar av sin situation själva. MEN jag anser också att det är samhället och i detta fall FKs skyldighet att noga granska vilka som har rätt till vilken hjälp/ersättning. Man ska inte kunna åka snålskjuts på samhället bara för att man är lat och inte orkar ta ansvar för sitt liv. Jag tror tyvärr att vissa människor blir sura när det sätt krav på dem i dessa sammanhang. Jag har själv bostadsbidrag och vet hur jobbigt det är att med alla jävla papper verkligen BEVISA att man är berättigad ersättning. Men samtidigt så anser jag det som rätt och riktigt att det ska vara så och är tacksam för den ersättning jag får. FK har ju sina förordningar att följa och den enskilda handläggaren följer ju bara de direktiv som han/hon fått uppifrån. Men givetvis bör man ha ett profissionell bemötande! | |
| le-lou | 2008-10-16 21:21 | |
![]() | hemliga anna - ja du, jag är också en av de som anser att vi har ett för stort bidragssamhälle rent allmänt och jag håller med dig i mycket. Jag är så otroligt FÖR att de som behöver hjälpen ska få den. Och att det ska ställas krav tillbaka på den nödställde i de fall det nu går. Eget ansvar, JA. Det jag tar upp dock är just inte det, utan ang. bemötandet många får från FK. Att man redan i första ledet blir dåligt bemött och jag vet mkt väl att ingen kan trolla, men man måste kunna hantera ledsna och stressade kunder som väntar på sina pengar. Att sitta i en kundtjänst , den första kontakten in är inte alltid en dans på rosor men det är en skillnad på ett privat företag som säljer en tjänst eller vara, och på att arbeta i kundtjänst hos FK. Det är helt sanslösa väntetider på utbetalningar idag, stora väntetider i telefonkundtjänst och en stor del av de som ringer, ringer just för att höra efter när pengarna kommer......det FÅR ju inte vara så. Får inte - människors ekonomi står och faller med det och det minsta man kan begära är att INTE få höra att man ska skrapa en trisslott eller som en f.d kollega sa till en kund : "Ska du vara otrevlig så kanske du får vänta ännu längre på pengarna". | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-17 16:45 | |
![]() | elbin 1: Ja, man kan anlita en myndighet. Myndigheter är nämligen inte till för sin egen skull, utan för samhällsmedborgarnas. Tjänstemännen avlönas med skattepengar för att utföra det uppdrag de har fått av politikerna, som i sin tur agerar för sina väljare. Trodde du visste det. PS Jag har också varit statstjänsteman. | |
| elbin1 | 2008-10-18 10:07 | |
![]() | Givetvis vet jag allt det, men jag förstår inte vad det hade med min fråga att göra? Ett privat företag som är till för sin egen skull (ditt uttryck) kan man ju, om de utför tjänster, anlita. Jag måste säga att jag inte förstår vad du menar, men kanske du kan förklara igen? | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:56 | |
![]() | Jag har inte alls uttalat mig om privata företag. Jag använde uttrycket anlita enbart i samband med FK, det var du som ifrågasatte det. Du undrade om man kunde anlita en myndighet, och du fick mitt svar. En samhällsmedborgare kan anlita en myndighet. Att anlita betyder att vända sig till, begagna, begära hjälp av, rådfråga - passar alltså lika bra ifråga om myndigheter som eventuellt privata företag. | |
| SheDeVille | 2008-10-18 12:50 | |
![]() | Självklart ska alla bemötas på ett korrekt och sakligt sätt! Klagomål på ett bemötande ska framföras. Det kan man göra direkt till chef eller via webben. FK:s hemsida är förresten väldigt informationsrik och där kan man utföra en hel del tjänster själv och på så vis slippa hamna i ev telefonkö. Och ju fler som använder sig av självbetjäning - ju mer tid frigörs till handläggning! Som anställd på FK - handläggare/utredare inom sjukförsäkringen - så kan jag säga att de flesta får ersättning och får den i tid. Inför utbetalningsperioden så checkar vi av varje dag hur vi ligger till och om det är så att det kommit in mycket nya dokument som ska hanteras - ja då hjälper vi varandra och inte sällan så blir det att sitta nån timme längre på kvällen eller rentav gå in och jobba under helgen. Reglerna för om vi kan betala ut ersättning eller inte fastställs av regering och riksdag! Vi gör däremot bedömning och fattar beslut. Det är mycket nytt inom sjukförsäkringen just nu och det är kanske idé för var och en att informera sig om vad som gäller om/när man blir sjuk. Då är man bättre rustad och har realistiska förväntningar - tyvärr finns det de som tror att sjukdom=sjukpenning och att läkarintyg=rätt till sjukpenning. Jag upplever att mycket av de diskussioner som jag hamnar i i mitt arbete beror på att många inte har förstått vad sjukförsäkringen innebär. Man kan t ex inte gå sjukskriven hur länge som helst om man kan utföra ett annat arbete än det man i dagsläget har. Fr o m 1 juli i år så kommer den bedömningen in mycket, mycket tidigare nu. FK säger aldrig till någon att man inte är sjuk eller tillräckligt sjuk - vi bedömer ARBETSFÖRMÅGA, vilket en person kan ha TROTS sin sjukdom. Det gjorde vi enligt en stegmodell - fr o m 1 juli 2008 gör vi det enligt rehabkedjan som det nya heter. Sjukpenning och sjukersättning ska vara en ersättning för att man p g a sjukdom har nedsatt arbetsförmåga och därigenom ett inkomstbortfall. FK är inte på något sätt perfekt. Sjukförsäkringen är inte perfekt. Det finns mycket att göra. Men jag kan garantera att det är en hårt arbetande personal som gör sitt yttersta varje dag för att det ska fungera och för att folk ska få pengar i tid. Och alla som ringer ska bemötas korrekt! Men som sagt - kolla gärna lite vad de nya reglerna i sjukförsäkringen innebär. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 12:55 | |
![]() | Funderade lite på en sak. Om det är handläggningstiden som är ett av de större problemen - vad skulle kostnaden vara för att korta ned dem till den nivå vi önskar? Vad skulle det kosta oss i skattemedel? Är vi beredda att betala detta? Tycker föregående inlägg av SheDeville är väldigt bra - tror inte att alla är medvetna om de nya reglerna. | |
| SheDeVille | 2008-10-18 13:40 | |
![]() | Vad man kan göra själv är också att fylla i blanketterna fullständigt! Många gånger så saknas ett telefonnummer som man kan nå den försäkrade på och det kan innebära att istället för att vi kan lyfta luren och få direktkontakt så måste vi skicka brev och invänta svar. Bara sådana små saker kan förlänga handläggningstiden med en vecka! Inte sällan letar man telnummer på Eniro, Hitta.se men det är inte alltid möjligt att veta om man fått rätt. Inte sällan så får man svaret att ja men det borde ni väl ha i era datasystem när det gäller telnummer o liknande. Ett stort ansvar ligger också på vården. För att vi ska kunna göra våra bedömningar så måste läkarna beskriva vilken sjukdom man har, vilka symptom man har och HUR symptomen sätter ned arbetsförmågan. Läkaren ska också veta vilket jobb eller annan sysselsättning som den sjuke har. Dessutom ska läkaren motivera varför om det är så att sjukskrivningen drar ut på tiden. Att begära in kompletterande uppgifter av vården kan ta låååång tid och naturligtvis hindrar det handläggningen och gör att et drar ut på tiden! FK ska i varje sjukfall lägga upp en plan för återgång till arbete, som arbetssökande etc. Läkarvetenskapen har kunskap om vilka tider som är rimligt för läkning och rehabilitering p g a en viss sjukdom. Läkaren bör redan i första kontakten med sin patient informera om att t ex ett benbrott tar x antal veckor med gips, sen kanske en tid sjukgymnastik, att en depression med rätt insatt behandling inte behöver ta mer än x antal månader och att det kanske inte är heltidssjukskrivning som är rätt osv osv. Arbetsgivaren, om man har en sådan, har ett ansvar för att i möjligaste mån se till att anpassa arbetet eller omplacera och på så sätt underlätta för återgång. Försäkringskassans roll är att upprätta plan för återgång i samarbete med den försäkrade, vård, arbetsgivare och ev andra aktörer som arbetsförmedling, sociala myndigheter etc. Det är en hel del sjukskrivna som tycker att de inte får den hjälp de behöver i vården men det är också påfallande många som tycker att behandling i form av medicinering, samtalskontakter och t o m operationer som skulle kunna leda till förbättring är onödiga och de tackar nej till detta! Med olika skäl: gillar inte medicinering, man kan bli beroende, "de kan inte garantera 100%-igt resultat" etc. Man blir lite fundersam ibland när man sitter och gör en bedömning: Någon som säger att de har väldigt, väldigt ont. De har varit "hos alla läkare" och inget hjälper säger de. Jaha, och vad har du för behandling nu? Man kan få svar att nä, JUST NU har de ingenting, använder inte ens värktabletter för de vill inte bli beroende eller vad nu anledningenkan vara. Har tackat nej till operation där resultatet kan bli lite 50-50. Så kanske man kommer in på att "OM du hade ett annat arbete kanske du skulle kunna arbeta lite" Nej, nej det klarar jag aldrig och " DOKTORN säger att jag är för dålig för att arbeta och h*n vet ju bäst". Ja men doktorn har ju gett dig medicin och rekommenderat operation. Doktorn vet bäst? Detta var ett ex hur det kan vara och det är inte något undantag, men inte heller det vanligaste fallet. Svårt att uppskatta men kanske 15-20% (väldigt subjektiv uppskattning) hamnar i den här "kategorien" som inte har behandling i någon form, som tackar nej till medicinering etc. När vi börjar prata om att göra annat arbete istället för sjukpenning så blir reaktionen ofta att "jaha, nu ifrågasätter ni om jag är sjuk", "Fk är för j-a" "Doktorn borde väl veta bäst - hur kan ni sätta er över läkarna" osv. Jag vill avsluta med att säga att de flesta kunder vi har är bra att ha med att göra, att de har rätt till ersättning, får sin ersättning i tid och de är också nöjda med oss. De riktigt svårt sjuka önskar jag kunde få en bättre ersättning än de får idag! | |
| Tufflan | 2008-10-18 14:13 | |
![]() | När jag läste Memme84:s trådstart så slås jag direkt av tonen. "Idag när jag ringde för att ställa dom till svars" Tjosan säger jag bara. Skulle jag varit utan pengar i tre månader skulle jag för det första ringa och fråga, vad är problemet, vad kan jag göra för att rätta till det, saknas papper intyg mm? Men att ställa nån handläggare _till svars_ skulle jag aldrig komma på. Självklart ska handläggaren vara proffsigare än så, men jag kan inte låta bli att undra vad TS själv sa som utlöste reaktionen. Handläggare är också människor, om hon gapade och skrek på det viset hon själv beskriver och krävde svar som handläggaren inte kunde ge så har hon troligen själv provocerat fram en reaktion från denna. Lite känns det som att många gör upplägg som bara kan leda till konflikt och sen springer och skvallrar när dem fått en reaktion/otrevligt motsvar som dem själva provocerat fram. Jag har ringt många många gånger till FK och pratat lungt och sansat och frågat vad problemet är och varför pengar inte kommit, jag har alltid fått raka svar, antingen har det saknats papper intyg eller nåt dokument för att dem ska kunna godkänna, eller så har jag själv fyllt i blanketterna fel mm Men jag har aldrig nånsin fått ett otrevligt svar när jag ställt berättigande frågor runt min ersättning. Att man får ett nej fast man själv vill ha nåt är inte samma som att den som sagt nej är otrevlig. Och sen även om det tagit tid att få ordning på papprena har jag alltid fått ut ersättning från det datumet anmälan gällt, till och med en gång när det gått nästan 6 mån och jag själv glömt skicka in en VAB blankett ringde dem upp och påminde och jag fick ut ersättningen väldigt långt senare, och det var ju jag själv som klantat mig. Att reglerna blivit hårdare och ersättningen lägre är tråkigt, särskilt som en del har svårt att acceptera att det man fick för 5 år sen inte gäller nu, och vissa verkar tro att om man skriker åt handläggaren så kommer inte dem nya reglerna att gälla - som om handläggaren helt plötsligt skulle kunna säga "ok du får väl ersättning fast du inte uppfyller kraven eller lämnat in dokumentationen." Det funkar ju inte så i verkligheten. | |
| cotten | 2008-10-18 16:23 | |
![]() | le-lou. Det är väl himla tur att du inte jobbar kvar på FK. Hur kan friskt tänkande människor på allvar tro att en enskild handläggare på FK sitter och dikterar reglerna själv? Om en handläggare har uttryckt sig på ett dåligt sätt innebär väl inte det att alla är lika? Regeringen har satt upp regler som handläggare har att följa, här finns inte utrymme att jobba "med hjärtat". Att exempelvis sjukpenning inte alltid kan ubetalas beror ofta på att den försäkrade inte inkommit med fullständiga uppgifter eller att de medicinska underlagen saknar uppgifter för att betala sjukpenning. Skjut inte budbäraren, vi är trots allt många som trivs med vårt arbete. | |
| elbin1 | 2008-10-18 16:39 | |
![]() | Skönt att höra att det finns de som förstår vad det innebär med myndighetsutövning och att de som inte förstår har vett att inse att man ska sluta. | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-18 16:52 | |
![]() | Man kan sluta fast man förstår vad myndighetsutövning innebär! | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-18 17:00 | |
![]() | Tack, ShedeVille, för en saklig och bra information! | |
| Kiiza | 2008-10-18 18:01 | |
![]() | Jag har kämpat i 2 år med Försäkringskassan på att få komma ut i samhället och jobba,men inget sker ! Kan inte bara skylla på FK,men det beror mycket på vem man har som handledare. Min förra handledare var positiv och hjälpte mig mycket,men så fick jag en ny...suck säger bara jag. De pengar jag får ska jag ha till att komma ut i samhället,men vad ska jag betala räkningar med då? Sen sa min nya handledare faktist att jag måste skaffa en bil om jag skulle kunna få en rehablitering och få komma ut! Men vem har råd at t skaffa bil på 5000 kr i månaden? Som sagt det beror på vem man har som handledare m.m. | |
| MissMaggie | 2008-10-18 18:10 | |
![]() | det finns bussar ;-) | |