Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 256 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-12-01 21:20 | |
![]() | Kille eller tjej, spelar roll....? Är det inte ett större dilemma att det katolska helgonet firas i våra protestantiska kyrkor....? | |
| sakoline | 2008-12-01 21:31 | |
![]() | Som någon ovan sa; vilket är viktigast - att det är en tjej, eller att en demokratisk omröstning är viktigt? Men då ska han ställa upp också och inte gjort det hela som ett bus. | |
| pms | 2008-12-01 21:37 | |
![]() | ... klart grabben ska vara lucia...är han vald så är han ju vald..:) | |
| le-lou | 2008-12-01 21:38 | |
![]() | klart lucia ska vara en tjej. Så här går det när könsrollerna suddas ut allt för mycket. | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-12-01 21:48 | |
![]() | Har de nominerat och sedan röstat på honom så klart han ska vara! Det handlar om en skola, där elevdemokrati borde råda. Ger MVG+ för Caligatias och Bizzzys inlägg :) | |
| Caligatia | 2008-12-02 01:19 | |
![]() | "Caligatia, jämställdhet javisst, men jag tycker det ligger ett värde i att bevara några av våra gamla traditioner också. Vi behöver väl inte bara för jämställdhetens skull hålla på jämlikhet i alla lägen .... och jag undrar om inte många skulle se en manlig lucia som just en plojgrej, i alla fall i många år innan man vant sig ..." Hur många gamla traditioner skall vi bevara då? Det är ju en fin gammal tradition att kvinnan skall stå vid spisen. Att uppfostra barn med aga. Att inte ha kvinnlig tronföljd. Att allt är stängt på långfredagen. mm mm. Jag tycker absolut inte att man skall "knussla" som Emil säger. ANTINGEN jämlikt eller inte. Hade nog vart ett jäkla liv om det vart en liten tjej som inte fått lov att vara tomte... Och appropå det, att inte ha en kvinnlig tomte?? Inte? Själv har jag jobbat som det, och det var då inga problem. Tack så mycket Gunilla No! Häftigaste luvan btw... :) | |
| thalin | 2008-12-02 01:31 | |
![]() | Vad kallade du dig då? Tomta? | |
| emman | 2008-12-02 02:05 | |
![]() | Jag var stjärngosse i femte klass, jag kan inte minnas att det var något härj om det. Jag tycker hela grejen är larvigt uppblåst, eleverna röstade fram sin Lucia, klart. Vad ska man säga? "Ni röstade fel"? Tror de flesta skolungdomar ser Lucia mer som en kul grej, och inte med något genuint intresse för Sicilianska helgon. Det svenska firandet med barn som går omkring i nattlinnen och ljusstakar på huvudet och sjunger kommer från Stockholms Dagblads tävling på 1920-talet. Då vi inte är katoliker var katolsk helgondyrkan inte något brett intresse i Sverige förrän media hjälpte folk på traven. "I Italien firas Lucia genom att barnen lämnar över mat till Lucia och till den "flygande åsnan" som hjälper henne att ge presenter. Om de råkar se henne kommer hon enligt sägnen att kasta aska i deras ögon, så att de blir tillfälligt blinda." sv.wikipedia.org/wiki/Luc ia | |
| KenKarlsson | 2008-12-02 02:50 | |
![]() | HAHA. Trådskaparen är ju helt märklig! "Bevara gamla traditioner". Haha. Kan inte sluta skratta. Menar du på fullaste allvar att du varken vill ha rösträtt eller den lön du förtjänar? För att inte tala om att du ska vara stå vid spisen hela dagen! HAHA! HAHAHA! HAHA HA HA HA! Låt grabben vara Lucia! Jämställdhet är det bästa! mvh kenny :P | |
| Alma Mi | 2008-12-02 03:50 | |
![]() | Den ursprungliga Lucian var en ung kvinna. Vad är det för fel att låta en ung kvinna gestalta denna denna unga kvinna? När pojkar börjar ha klänning till vardags kan vi börja diskutera jämlikhet. Tills dess; Lucia är en ung kvinna. ;) | |
| KenKarlsson | 2008-12-02 05:40 | |
![]() | Alma, du är lustig. Du förstår väl att du måste vara konsekvent? Om vi ska applicera allt som är ursprungligt i dagens samhälle så skulle saker och ting bli väldigt lustigt. Jag gillar inte dig nåt vidare efter det där uttalandet. MVH Kenny | |
| soluppgång | 2008-12-02 11:19 | |
![]() | risotto: När jag var liten så identifierade jag mig med många olika pojk-huvudrollskaraktärer , bland annat därför att jag inte kunde se någon större skillnad på oss (och ja, jag älskade rosa och barbies också). Det behöver inte vara så svart eller vitt, barn är barn och människor är människor framför kön. Självklart att det kan kännas häftigt/kul/whatever för en kille att få vara lucia utan att det ska behöva betyda något som har med kön, genus eller sexualitet att göra öht. Och även om det nu mot förmodan skulle vara så -Och? | |
| Baffin_Bay | 2008-12-02 11:36 | |
![]() | På en skola jag brukar arbeta på få de tjejer som vill vara lucia skriva sitt namn på en lapp sedan avgörs det hela med lottdragning. Man skippar då hela röstningsmommentet som kan vara känsligt för unga. Pedagogiskt genialt. | |
| soluppgång | 2008-12-02 11:38 | |
![]() | Buffin: Det var pedagogiskt och fint, men vad har det med saken att göra? | |
| Amiable | 2008-12-02 11:40 | |
![]() | Spelar roll da?! Ett år hade de en kille som Lucia här på gymnasiet. Ingen gnölade om jämställdhet för det lr att det var därför han blev det. Det var helt demokratiskt val av eleverna och där var det ingen vuxen som skulle korrigera - löjligt! Lussekillarna har väl iaf lusslinne med(kjol/klänning) lr? | |
| StinaD | 2008-12-02 11:42 | |
![]() | Är han framröstad så kan han väl få vara lucia.... Förstår inte problemet i det måste jag erkänna... | |
| soluppgång | 2008-12-02 11:43 | |
![]() | Ja, det blir lätt så himla upphetsat när vuxna ska projicera sina nojor och issues på barnen. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-02 11:48 | |
![]() | Jag är förvånad över hur många det är som verkar vara helt slutna för idéen att en man kan vara Lucia. Ganska intressant faktiskt, det hade varit kul att få veta varför det upprör som det gör. Vissa verkar se det som en sista bastion mot en jämställdhet de inte är helt nöjda med. Andra verkar inte fundera på jämställdheten alls och reagerar bara på att det är en man som placeras i en kvinnlig roll. Hade ngn reagerat lika starkt om det var en kvinna som intog en klassiskt manlig roll? Argumentet att det är så på grund av tradition är väl inte heller det bästa. - 'Så här ska det vara!' - 'Varför det?' - 'För att det är så det är, då är det ju så det ska vara.' - 'Hur menar du?' - 'Ja men, det är ju så här, då bevisar det ju i sig självt att det är så det ska vara, för det är ju så det är, så är det' - 'Jaha, nu förstår, tror jag...' | |
| Baffin_Bay | 2008-12-02 11:49 | |
![]() | Soluppgång: Med ett upplägg som detta kan inte situationen i Motala uppstå. Jag har lite svårt att smälta hela situationen, jag är väl traditionsbunden och tycker att vissa trevliga traditioner kan man hålla lite på. Iofs hade jag en tant som var vår tomte när jag var liten men det fick jag inte reda på förän jag blev 10 år ungefär.. Jaja ska ge mig ur denna diskussion för jag har inget att ge eftersom jag inte vet riktigt själv vad jag tycker. Luddigt, ja. Lunch nu, ja. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-02 12:00 | |
![]() | Självklart kan en pojke vara Lucia! Inget snack om saken. | |