Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 18 299 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-03 07:19 | |
![]() | Solstråle a väl gulligt:) Och varför inte, på Koreanska finns det namn som Monsock som betyder månstråle:) | |
| JuicyM | 2008-12-03 08:09 | |
![]() | "En annan berättade att hon hade dejtat en kille som hette Snorre osv." Snorre är ett namn och har inte alls samma betydelse i Norge som det har för oss i Sverige.. Så det är inget konstigt.. Fili Bom Bom bom däremot är ju knäppt.. Finns många konstiga namn nu för tiden. Solstråle va sött, men känns snarare som ett smeknamn tycker jag! :) | |
| Amiable | 2008-12-03 09:26 | |
![]() | susning.nu/Lista_%F6..._f %F6rnamn rolig(?) sida med udda namn. | |
| Caligatia | 2008-12-03 09:50 | |
![]() | run-marie: "Gnill, han hette inte Blixt utan Blixt Gordon, men det spelar ju mindre roll. Tror ändå inte på att det hjälper hur mycket du än älskar ditt barn och ger det kärlek och trygghet om det hela skoltiden blir utsatt för trakasserier och mobbas kanske för sitt namns skull. Det sätter spår som din kärlek kanske inte kan utplåna. Barn kan var väldigt hårda och elaka mot varandra, vad heter din son som du fick när du var 40? Tycker inte heller det är rätt att föda barn när man är 56 år gammal, hur länge har det barnet en förälder som hjälper och stöttar genom skoltiden statistiskt sett. Det normala är väl att man är farmor eller mormor när man är 56 år?" Jag mobbades för mitt namn, det började det med iaf. Sedan blev jag mobbad för allt, oavsett vad jag gjorde. Marlene är inte det vanligaste, men inte heller speciellt utstickande. Jag tror faktiskt inte att namn i sig avgör om man kommer bli mobbad eller inte, utan att det beror på ett primitivt behov av hierarki. I vilket fall tycker jag att man låter mobbarna vinna om man av hänsyn till dem går emot sin egna vilja. Är det inte bättre att visa MOBBARNA att det inte är ok, än att låta bli vissa namn för deras skull? | |
| Lilla Busan | 2008-12-03 13:08 | |
![]() | Trash My darling.. Jag är alltid o spanar där du är... Har du ite känt dig iaktagen på Ica då du handlar o försöker vara miljömedveten, Då du sitter o tjuvbläddrar i tindningarna eller bara går run o trallar.. ;-) | |
| gnill | 2008-12-03 13:09 | |
![]() | run-marie skrev:" han hette inte Blixt utan Blixt Gordon" svar: Jag förstod det men gissade att han kanske kallades blixt? run-marie skrev: "...som det hela skoltiden blir utsatt för trakasserier och mobbas kanske för sitt namns skull. Det sätter spår som din kärlek kanske inte kan utplåna." Svar: som andra här påpekat tror jag att om omständigheterna är på ett visst sätt så kan ett barn bli mobbat för vadsomhelst, eller hyllat för vadsomhelst, det har mer med personlighet och omständigheter att göra (och vi behöver sannerligen arbeta emot förtryck, intolerans etc i skolan och annorstädes men neligt min mening gör man det inte genom att släta ut/anpassa/likrikta människor utan genom att avsätta tid, resurser till goda samtal, vuxna som ser etc. Också genom att låta udda och annorlunda människor våga göra annorlunda val och vara normbrytare så att andra kan få upp ögonen för (och respektera) det annorlunda. Mera "Pride" så att säga på många områden. RunMarie skrev: "vad heter din son som du fick när du var 40?" Jag: Det får han berätta själv här när han börjar betapeta om han vill. Men det är ett namn som skulle ge mnga poäng om man lade det (och om man fick lägga namn) på 3xord! RunMarie skrev: Tycker inte heller det är rätt att föda barn när man är 56 år gammal, hur länge har det barnet en förälder som hjälper och stöttar genom skoltiden statistiskt sett. Det normala är väl att man är farmor eller mormor när man är 56 år? Svar: Det var inte svårt att gissa att du skulle tycka så. När du frågar vad "det normala" är, menar du då att "normala" betyder "rätta" eller "vanligaste" , eller är de två sakerna desamma för dig? Kanske är det vanligt att man blir mor-farförälder vid 56, men sättet att bilda och leva i familj förändras och det börjar bli allt vanligare att man skaffar en andra kull barn senare i livet. Du skirver också att "föda barn vid 56" , och det är ju givetvis (av självklara skäl) rätt ovanligt, men att både kvinnor och män (med en yngre partner då) kan bli föräldrar i den åldern är inte helt ovanligt. Tycker du att man inte heller ska få ha stor åldersskillnad i relationer där man skaffar barn? Personligen tycker jag att livet vore outsägligt trist om allt och alla var "normala" (både i betydelsen "präktiga" och i betydelsen "genomsnittliga"). | |
| Miss_jk | 2008-12-03 18:57 | |
![]() | "Jag tror faktiskt inte att namn i sig avgör om man kommer bli mobbad eller inte..." Självklart kan det göra det! Hur naiv får man vara? Kolla namnen som Trashone och rosa_kanin skrivit. Tror du verkligen inte att de barnen skulle bli mobbade för sina namn? Sedan vet jag också, som jag skrev tidigare, att det finns tusen och åter tusen andra (icke-)anledningar till att barn blir mobbade, men varför bjuda på det? | |
| Caligatia | 2008-12-04 00:43 | |
![]() | Hur har det med naivitet att göra? Ser mobbarna att det tillfredställer dem att hacka på dig, så kommer det inte spela någon roll om du heter Solstråle eller Anna, de kommer ge sig på dig ändå. Snarare tycker jag det är naivt att inte inse det. Med samma argument skulle man kunna argumentera emot homoadoptioner, eller propsa på att alla ungar skall ha kontaktlinser och inte glasögon, samt insistera till skoluniform. Det är kanske att dra det till sin spets, men själva inställningen att det finns en ram för vad som är normalt ger mobbarna både bränsle och ursäkt för sitt beteende. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-12-04 00:53 | |
![]() | Så sant Calgatia, jag tänker döpa min nästa son till Anus. Inte fan kommer han att ha det jobbigare för det. | |
| KalltSpel | 2008-12-04 02:12 | |
![]() | Finns en tjej, några år gammal, som heter Trixie Tingeling. Beat that. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-12-04 02:32 | |
![]() | Pixie Pingeling nästa | |
| TranceParent | 2008-12-04 02:49 | |
![]() | Folkbokföringen hade synpunkter på mitt namn, men med bakgrundshistoria och vad namnet betyder var det inga problem. | |
| Miss_jk | 2008-12-04 06:45 | |
![]() | "Ser mobbarna att det tillfredställer dem att hacka på dig, så kommer det inte spela någon roll om du heter Solstråle eller Anna, de kommer ge sig på dig ändå." Ja, och för att se att det tillfredsställer dem så måste de börja mobba dig först, och döper du till son till Runkeballe så serverar du dem en anledning på silverfat redan från början. De kanske inte hade gett sig på din son från början om han hetat William, men heter han Runkeballe så är det med 100% säkerhet jag kan säga att han _kommer_ att bli mobbad någon gång under sin uppväxt, och efter det så hittas säkert bara fler anledningar. Som jag skrivit tidigare: Jag vet att det finns hur många anledningar som helst till att ett barn blir mobbat, men döper man barnet till Runkeballe så finns inget annat alternativ. Det blir mobbing. Han kommer _aldrig_ kunna säga sitt namn till andra barn utan att det skulle uppstå obehagliga situationer. | |
| gnill | 2008-12-04 07:16 | |
![]() | Att använda namnet runkeballe som exempel är ungefär lika vettigt som att säga att man av samma skäl om man själv är rödhårig och närsynt inte skall skaffa barn med någon som är överviktig och kortväxt eftersom barnet då har fyra förutsättningar som med samma säkerhet (som dock knappast ens kan vara 100 %). Att en person med ett extremt ovanligt namn kan känna sig besvärad, javisst. Bli skämtad med, javisst ( men även med vanliga namn, Maja får höra baja-maja, Gunilla-gorilla, etc). Och vissa med ovanliga namn har användning för dem, tänker på Zbigniew Kuklarz som skrev boken "Hjälp jag heter Zbigniew". En bok han inte kunnat skriva annars :-). | |
| lillakia | 2008-12-04 08:19 | |
![]() | ...för många år sedan talade jag med en knepig typ, som hävdade att om han fick en son skulle han heta Beowulf - "för att ett mobbat barn blev ett starkt barn........" Jag - i ärlighetens namn - idiotförklarade människan och gick ddärifrån... | |
| lillakia | 2008-12-04 08:23 | |
![]() | hihi, jag jobbar annars inom äldrevården och det skulle vara kul att höra vad generationen 2 gånger efter mig heter på ålderdomshemmet sen... Metallica, Blixt, Rune Junior, Snorre, Solstråle, moonlight mm *ASG* tyvärr får jag ju aldrig höra det. Och hur de ser ut efter alla tatueringar och piercingar överallt :) | |
| Tess 08 | 2008-12-04 09:46 | |
![]() | Alla barn som heter något som går att rimma med något 'tokigt' har en potentiell chans att bli mobbade. Ulla -k*ulla Nils - Nisse (föjlt av Pisse-Nisse osv) Therese (mitt eget namn) - Fes... Har man inte fått frågan emellanåt? 'Therese var det du som fes?' Ebba- Lebba, slebba (bara att fortsätta) Ja, och det är ju ändå relativt vanliga namn... Vem säger att Metallica, Pocahontas eller Trollbomb (helt påhittade namn) ska bli mer mobbade än Krister, som hamnade i klister och bröt sina vrister?? Det mesta går att rimma på och per automatik blir det kul att retas då... (typ) Sen kan ju en Fredrik kallas för 'Honken', en Anders för 'stumpen' (jepp, pga av hans något korta....) och så vidare... Jag tycker att de flesta namn borde vara godkända och att man som förälder ska få välja mycket själv, men då måste föräldrar nästan förstå att Fan inte borde få heta så eller Satan kanske skulle få ett annat namn (Jesus kanske?) lillakia: Du glömde silikonbrösten.... ;-) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-12-04 11:20 | |
![]() | Snorre är ett urgammalt namn, de på ålderdomshemmen bör hört det annars är det skandal. | |
| cattalinka - Ej medlem längre | 2008-12-04 11:25 | |
![]() | Att namnge sitt barn är ju okej...men att döpa? Nja. Det tycker jag att barnet skall få välja själv. | |
| Tess 08 | 2008-12-04 11:30 | |
![]() | Döpa? Det är väl nåt man gör i kyrkan...?? Sen (som trashis skrev) så finns det ju himla många gamla namn och vissa kommer tillbaka... Letade efter en namnbok jag har där en massa konstiga namn finns med. Nytt barn får gammalt namn tror jag den heter. Den är från 60 eller 70-talet ... | |