Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 230 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| temperance | 2008-12-08 00:23 | |
![]() | Bino, vad tycker du om för folk? Italienare är väl trevliga? De bakar så god pizza. Spaniorer är käcka också, med såna där sombreros på huvudet. Åhh, ryssar är coola också som äter soppa med sånt där konstigt namn. Borsjtj. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-12-08 00:25 | |
![]() | Nja. De som togs upp i "grannfejden" (TV3) om romerna och tjafset är min största erfarenhet samt en och annan i en mindre ort som det vart rykte om mord och allt vad det nu var. Låter bli att svara på ts fråga, mest för att jag annars inte lägger märke till dem och är neutralt inställd överlag till romer. | |
| olgaviktoria | 2008-12-08 00:29 | |
![]() | Jag har sett filmen "Fula, skitiga och elaka" så jag vet att romare är ett otrevligt folk! | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-12-08 00:30 | |
![]() | Ps. Skrikiga var romerna som medverkade i grannfejden. Stått inte så långt ifrån dem rätt många gånger. Glömde att det "alltid" är romer i en Ica maxi butik här någonstans i landet som stannar upp hela kön i kassan så någon uppfattning har jag nog: Byter kö om det står romer vid kassan och om jag inte har tid att vänta hur länge som helst när de handlat för mycket och inte har råd och börjar plocka bort osv osv. OCH vilken tid jag har tjänat på det! | |
| temperance | 2008-12-08 00:30 | |
![]() | Det finns säkert både smarta, insiktsfulla OCH sympatiska dörrvakter också, men jag har då inte sprungit på nån. | |
| rosa_kanin - Ej medlem längre | 2008-12-08 00:34 | |
![]() | jag har jobbat som dörrvakt och jag är allt av det ovan nämnda...:) | |
| temperance | 2008-12-08 00:36 | |
![]() | 1! | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-08 00:39 | |
![]() | Jag tycker om dom flesta människor, om jag sen träffar rötägg spelar det ingen roll vilken nationalitet dom har, då gillar jag dom inte- | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-08 00:40 | |
![]() | Annacondan japp helt rätt...hihi | |
| L1973 | 2008-12-08 00:51 | |
![]() | olgaviktoria: "romare"?? ROMER HETER DET!! Och sen... bara kommentaren "jag har sett en film .. så jag vet .." SKÄMS!! Har själv ingen åsikt. När jag ser romer kan jag känna fördomarna dyka upp. De som vårt samhälle givit mig... =/ | |
| YlBjörn | 2008-12-08 00:57 | |
![]() | Romare? haha, skicka Obelix på dom och bunta ihop dom bara! Och även om detta var en onödig utvikning kvarstår faktum att: "Alla vägar leder till Rom. " eller om det var "Allah vägrar leda en rom" ? Gonatt! | |
| gruken | 2008-12-08 01:01 | |
![]() | jag gillar alla duktiga gatumusiker i göteborg. dom ser ut och spelar som zigenare. | |
| Carolajnen | 2008-12-08 02:41 | |
![]() | Nu vet jag inte hur zigenare funkar på alla ställen. Men där jag bor är det inget trevligt folk. De tigger pengar på stan och de snattar och säljer sen det dem snattat till "turkaffärerna". Vidare skriker och hojtar de överallt och tar ingen hänsyn till andra. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-12-08 02:45 | |
![]() | Skäms på dig själv, L1973. Filmen Fula, skitiga, elaka handlar om några som bor i Italien. Hon menar kanske just romare. Vädligt kul och vitsigt inlägg av olgaviktoria, tyckte då jag. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-12-08 04:33 | |
![]() | Romer känner jag inga, men mörk rom det tycker jag om.......... | |
| Mårten | 2008-12-08 04:36 | |
![]() | Bino: >> "och ordet zigenare är inte nedsättande bara ett annat ord Det kommer från grekiskan Atziganoi som betyder Romer" Det "betyder" inte "romer". Romernas namn på sig själva kommer från deras eget språk. Vårt ord "zigenare" kommer från grekiskans "athinganos", som var ett påhopp redan från början. Athinganerna var en hatad gravt vidskeplig och kättersk sekt inom den grekisk-ortodoxa kyrkan för drygt 1200 år sedan, som sysslade med eldmagi, spåkonster och annat religiöst fuffens, vilket i det inte helt religiöst toleranta medeltida Europa orsakade dem en hel del problem. Det engelska ordet "gypsy" kommer för övrigt också från grekiskan, men från ordet "aigyptos" som betyder "egyptier". Det brukar antas att man faktiskt trodde att romerna kom från egypten, men som jag ser det kan även det lika gärna vara ett påhopp. Att beskylla något för att vara "egyptiskt" har ju ända sedan antiken varit en omskrivning för att det är något vidskepligt. När t.ex. Platon levererade historien om Atlantis så lindade han ju in det i formuleringen "i egypten tror man att..." vilket var avsett att få alla läsande greker att inse att det var just vad han menade det som - ett tankeexempel. Att Platon skriver "But in Egypt the traditions of our own and other lands are by us registered for ever in our temples. The genealogies which you have recited to us out of your own annals, Solon, are a mere children's story" är ju ironi som lyser så starkt att den skulle synas från månen. Solon var ju mannen som skrev det demokratiska Atens grundlag, och Platons egen förfader på hans mors sida. | |
| SämstpåBeta | 2008-12-08 04:53 | |
![]() | sammet verkar vara poppis hos många romer! | |
| Bergarn1 | 2008-12-08 05:27 | |
![]() | Praktiskt taget allt jag hört om zigenare (förutom här då) är negativt, mest relaterat till kriminalitet. Har dock aldrig sett att någon har kunnat backa upp sina uttalanden med statistik. Jag har aldrig träffat någon zigenare själv (mer än dom man ser på stan) så jag har ingen relevant uppfattning överhuvudtaget, om nånting vad gäller folkgruppen. Eftersom allt jag vet baserar sig på andras berättelser så har jag fördommar, men det är naturligt. Fördommar baserar sig på okunskap, och den som säger sig vara fri från fördommar här på forumet har enligt mig rätt dålig självinsikt. När det gäller folkgrupper och kriminalitet så litar jag iallafall inte på nått annat än siffror från erkänd statestikbyrå. | |
| Mårten | 2008-12-08 05:36 | |
![]() | >> "Har dock aldrig sett att någon har kunnat backa upp sina uttalanden med statistik." Jag har sett det en enda gång, det görs ju inte ofta den typen av statistik i Sverige. Av Malmös 7000 romer ska 80% förekomma i brottsregistret, 90% sakna arbete och endast 50% av barn i skolåldern gå i skolan. | |
| le-lou | 2008-12-08 07:17 | |
![]() | Bär emot att säga att mina erfarenheter enbart varit dåliga i kontakten med dem, och med det menar jag i affärer. Tyvärr får jag säga, eftersom man inte ville tro på folk som säger "gör aldrig affärer med en zigenare". Det var en sån otrolig historia som utvecklade sig, heeelt sjukt - aldrig varit med om nåt liknande. Sen tror jag knappast att alla zigenare är så här, lika lite som att alla från Finland bär kniv. | |