Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 234

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-09 14:48
Antal inlägg: 1788

"Handikapp kan göra dig mer ödmjuk som människa ja."

Inte i golf.

vulcan2008-12-09 15:38
Antal inlägg: 7666

Forumadmin: Jag tycker Grönöga gjorde rätt som placerade sin kommentar i denna tråd. Så off-topic var det inte, särskilt inte jämfört med många andra avvikelser från ämnet som vi i praktiken ofta tolererar. Inlägget får således stå kvar och trådstartaren får avgöra om hon vill kommentera det på något ytterligare sätt.

Annacondan2008-12-09 16:04
Antal inlägg: 118

Katten1972, jag känner inte igen bilden av att alla tittar och pekar. I 2000-talet är handikappade bra integrerade på de flesta ställen i samhället, tycker jag, och det vet jag för jag har många års erfarenhet av människor med varierande handikapp.
Det kan vara jävligt jobbigt ibland att inte kunna hänga med psykiskt eller fysiskt men jag ser det inte som medmänniskornas skuld.
För den som inte är van att umgås med handikappade, kan det vara svårt att veta var gränsen går mellan dalt och hänsynslöshet. Jag tycker att det är jättebra när folk frågar om de kan hjälpa till eller om man vill klara sig själv.
Det jag kan komma på är enstaka personer som gnäller över utvecklingsstördas eller cp-skadades bordsskick på restaurang men åt helvete med den etiketten, säger jag. Om de hade normalt vett själva, skulle de förstå att folk har olika sätt att göra saker på. Maten smakar superbt, man är lycklig och trivs, även om finmotoriken och käkmusklerna inte är så bra.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-09 16:07
Antal inlägg: 31064

Gnill: Klok som vanligt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-09 16:18

Och till Steffin: Förmågan att "vända och vrida på allt" är vad som skiljer den kloke från den mindre kloke. Jag uppfattar Gnill som den mest toleranta här, eftersom hon vänder sig emot klyschor och kategoriseringar av gruppen "handikappade" - även om dessa klyschor råkar vara "positiva".

temperance2008-12-09 17:04
Antal inlägg: 2314

Håller med Sylvia som håller med Gnill (klubben för inbördes beundran :P?)
Jag har jobbat med begåvningshandikappade av olika grader och vänder mig starkt emot all form av hopbuntning och generalisering, även i positiva ordalag.
Alla funktionshindrade är inte empatiska och kramiga lika lite som att alla "normalbegåvade"/normalst örda skulle vara det.

Pelle och Sofia med downs syndrom skiljer sig lika mycket från varandra som de skiljer sig från Anita och Svenne-Johan med 113 i IQ.

Jag skulle inte vilja att folk buntade ihop mig, tilldelade mig attribut utifrån min hårfärg, mitt kön eller min längd om det så var positiva attribut.
Varför ska man göra det med en begåvningshandikappad?

Många av dessa fördomar uppstod förmodligen när begåvningshandikappade institutionaliserades under första delen av 1900-talet. Ett sätt att slippa bestraffningar var att helt enkelt vara tillgiven, kramig och snäll och ge avkall på sina egna intressen och egentliga känslor, varför äldre personer med begåvningshandikapp idag kanske fortfarande lider men av detta och ses som "kramiga och goa".

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-09 17:08
Antal inlägg: 3473

gnill ja det vet jag, men jag säger att alla handikapp har inte med iq att göra

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-09 17:09
Antal inlägg: 3473

Jag sa ej förståndshandikapp

Tess 082008-12-09 17:20
Antal inlägg: 18003

Är inte ett av problemen att ordet 'handikappad' ger alla så olika bild av vad det betyder?
Det kan vara lätt att tänka på en person med downs syndrom eller CP-skada, men det kan ju vara så mycket annat också...

En lärare till mig sa en tänkvärd grej:
Det är inte personen som är handikappad, det är omgivningen som är handikappande!

Och det stämmer ju! Om alla lampknappar eller bankomater sitter i låg höjd så kan alla rullstolsburna nå och då är de rullstolsburna 'lika som alla andra'... om ni fattar...

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-09 17:22
Antal inlägg: 3169

Så bra sagt av din lärare Tess!

trashone - Ej medlem längre2008-12-09 17:45
Antal inlägg: 18678

tja inte är folk mer ödmjuka för att de umgås med handikappade...
Tess: Kan inte hålla med din lärare.

gnill2008-12-09 17:50
Antal inlägg: 1942

WHO skiljer på funktionsnedsättning och handikapp och menar att handikappet aldrig kan finnas hos individen. Kanske var det det Tess lärare syftade på? Enligt WHO så har individen funktionsnedsättningen (som i sin tur t ex kan bero på en skada eller sjukdom) men handikappet uppstår i mätet med miljön. Alltså hur handikappad en individ blir av sin funktionsnedsättning beror på hur väl eller illa miljön är anpassad. Även om detta är sant vore det inte möjligt (naturligtvis) att skapa en miljö som bygger bort all grad av handikapp eftersom de är så olika. Trots det pekar resonemanget på ett viktigt förhållande och varje samhälle bör sträva efter att skapa en tillgänglig miljö (men då bör inte tillgänglighet enbart definieras utifrån fysiska/synliga funktionsnedsättningar).

Temperance: bra beskrivning av kramighetens ursprung (och dessvärre är samhällets svårast funktionshindrade fortfarande ibland i händerna på olämpliga människor så även nu för tiden måste de ibland utveckla kompensatoriska strategier för att överleva... har en del horribla exempel på det tyvärr)

Sen är det ju lite kul att tänka på att vad som är "normalt" (dvs icke-funktiosnhindrat) ofta deifineras av en majoritet. Läste (när jag pluggade 10 p Kvalificerat stöd till personer med utvecklingsstörning) en kul text av en rullare som beskrev hur handikappade gående skulle bli om rullarna var i majoritet (t ex inga dörröppningar störra än 1.30 sådär).

steffin - Ej medlem längre2008-12-09 18:02
Antal inlägg: 180

Sylviaplath- Jag skrev inte i denna tråd för att jämföra IQ, utan för att helt enkelt tala om att 3 av mina vänner är handikappade och dom är mina bästa vänner. punkt o slut. Måste man ifrågasätta sånt??

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-09 18:11

Du ifrågasatte Gnill.

steffin - Ej medlem längre2008-12-09 18:17

Nej, hon ifrågasatte varför jag kan skriva så som jag skrev. Du får kolla bakåt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-09 18:19

Hon var relevant i sitt ifrågasättande.

steffin - Ej medlem längre2008-12-09 18:21

Hon behöver inte kommentera det jag skrev helt enkelt. Jag begärde ingen debatt om huruvida jag, enligt gnill kan uttrycka mig som jag gjorde eller inte. Jag uttrycker mig precis som jag vill.

steffin - Ej medlem längre2008-12-09 18:23

Men debatt blev det tydligen ändå, för jag blir så irriterad på människor som tror sig ha rätt att ifrågasätta en sådan enkel sak ifall jag får uttrycka mig på ett visst sätt eller inte. Men härmed sätter iallafall jag stopp för debatten, för min del. Jag uttrycker mig även vidare hur jag vill.

Annacondan2008-12-09 18:29
Antal inlägg: 118

Vad skönt om ni höll er i en tråd för chat och bjäbb.

Nunnelunan2008-12-09 19:07
Antal inlägg: 1172

JaapConrad frågade någonstans om man skulle tycka att det var värt att gå till läkaren och få en diagnos, för att få personlig assisten, färdtjänst etc?
Jaap: läkare har en lång utbildning på att ställa diagnos och bota sjukdomar, inte på LSS eller Färdtjänstlagen. En läkare avgör aldrig vilken rätt till insatser du har från din kommun, utan ger bara en del av underlaget till oss handläggare, som därefter tar ställning till det juridiska - utifrån funktionsnivån (aldrig diagnosen i sig). Det är vi utbildade till!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?