Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 350 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dalkullan | 2008-12-20 15:42 | |
![]() | katter som kissar ute är kanon...funkar dock bäst med riktiga utekatter...tror aldrig det skulle fungera med min perserkorsning även om hon är en utekatt sen fungerar det bra om de har passerat det där stadiet då de varken är kattungar eller stora katter..när de är hormonstinna vi har 4 katter och tror nog att det bara är den minsta som går på lådan...de andra går ut och skulle vi glömma en av han katterna inne över natten så kan vi, om vi har otur få torka kiss under köksbordet, dock inte alltid...verkar som han blir bättre på att kontrollera blåsan ju äldre han blir (han är 2 år) | |
| Annica_s78 | 2008-12-20 15:43 | |
![]() | Jag har själv aldrig haft problem med att mina katter kissar inne så jag vet inte om mitt tips funkar men det finns de som sagt att det gör det.. Häll vitpeppar på platserna de kissar, det luktar starkt och det smakar inte så gott när de slickar av det från pälsen..som sagt jag har själv aldrig provat så jag vet inte om det funkar..men det kanske kan va värt att prova.. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:53 | |
![]() | Annica, jag tar emot varenda tips jag kan få. Vitpeppar ska jag också testa. Tack. | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2008-12-20 15:57 | |
![]() | Min katt är 9 år.. har alltid varit rumsren. När jag hade min dotters kattunge i några veckor så började min stora katt plötsligt att både kissa o göra nr 2 nån helt annanstans än i lådan. Antar att de va för att få uppmärksamhet för när min dotter tog över sin kattunge igen så betedde sig min katt som vanligt igen. | |
| Daburk | 2008-12-20 16:01 | |
![]() | Här kommer lösningen!!! www.coolstuff.se/Lit...er _Kwitter Mvh Andreas | |
| Minta | 2008-12-20 16:47 | |
![]() | Haha! Det kommer mig att tänka på att jaghade en katt en gång som alltid kissade i hon bredvid diskhon. Toppen. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 17:06 | |
![]() | Daburk, jag har sett det där tidigare och när jag bodde själv med mina två katter (de som är rumsrena) så funderade jag allvarligt på att skaffa sån där. En kul grej, och om det skulle funka, wow! Men sen flyttade vi in hos min sambo och hans drös med katter och nu skulle det aldrig gå att genomföra. Dessutom tror jag att det där mest är för innekatter (som mina var innan vi flyttade hit). Gubben brukar faktiskt kissa i golvbrunnen i duschen. Det är också rätt bekvämt, bara att spola av dropparna bredvid. | |
| kermis | 2008-12-20 17:10 | |
![]() | Har du bara en eller ett par lådor till sju katter så känns det helt uppenbart för mig att du har för få. Skaffa MINST så du har fyra stycken... Många rekommenderar en låda fler än man har katter men just DET är kanske en överdrift om man har sju katter men fler än en eller två ska du definitivt ha. Funkar inte fyra eller fem lådor så är Feliway (lugnande hormoner) ett alternativ... Finns både som spray och (den enklare varianten) en liten grej du stoppar i ett eluttag då utsöndrar den hormonet i en lagom takt, hela tiden. | |
| Dalkullan | 2008-12-20 17:22 | |
![]() | katalias...det där med att kissa i golvbrunnen på toa har faktiskt min gamla hankatt gjort vid något tillfälle...han är den katten som alltid annars går ut att kissa...känns nästan som om han är klok och gjorde det för att det inte fanns nåt bättre ställe när han var nödig måste bara berätta något kul angående kattpiss...min äldsta katt Tuddisen som omnämns ovan kissar ju som sagt inte inomhus, utom vid ett tillfälle Han brukade alltid smyga sig upp i sängen och lägga sig bredvid mig, min fd man gillade inte att han låg i sängen så han brukade lyfta ner honom då. En gång låg Tuddisen hos mig, fd mannen lyfter ner honom och jag katten går runt sängen till mannens sida. Helt plötsligt hör jag hur det verkligen strilar på golvet, kastar mig åt sidan och tittar. Där sitter min stora rumsrena hankatt och kissar på en hög med böcker/tidningar om tåg (fd mannen var mycket intresserad av tåg) på golvet nedanför hans säng. Och ni kan bara tänka er hur mycket kiss det var. Jag skrattade så jag kiknade och kan än i dag le bara jag tänker på det. Har aldrig varit med om att en katt har gett ett så klart budskap någon gång. =D | |
| Sotfinger | 2008-12-20 17:56 | |
![]() | Katter är smarta djur! När jag flyttade till en studieort en gång hade jag med mig min kära katt, som fick lov att finna sig i att bo i ett studentrum. Inte särskilt kul för en katt, han blev helt klart understimulerad. Men han nöjde sig om jag ägnade mig åt honom intensivt och lekte med honom en stund då och då. Men om det hände att jag inte lekte med honom när han ville, så hämnades han direkt genom att göra precis det som han visste att han inte fick.... Han hoppade upp på fönsterbrädan där han i vanliga fall gled runt hur smidigt som helst bland blomkrukorna. Nu "råkade" han stöta ner en kruka.. hoppsan! Sen upp i bokhyllan där skivspelaren stod. Hoppsan, råkade visst trampa på den snurrande skivtallriken! Hela tiden sneglade han på mig i ögonvrån, svansen ryckte och svängde. Då var det bara att släppa skolarbetet och gosa en stund, kasta papperstussar och klia kattmagen. | |
| Intet | 2008-12-20 18:28 | |
![]() | Om ni nu bor i ett hus på landet kan väl katterna springa ute? Då sköter de ju allt sånt utomhus | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 19:26 | |
![]() | Kermis, att ha fyra lådor är något jag ska testa nu, som jag redan skrivit. Men eftersom katterna går ute har jag fått veta att två räcker gott och väl. De flesta uträttar ju sina behov ute, därför ska två lådor inne räcka. Problemet är ju att lådorna står rena och fräscha och ändå kissar de på golven och mattorna lite överallt. Och om någon plastkasse glöms kvar på golvet så är den garanterat nerkissad. Intet, du har inte läst särskilt noga tidigare i tråden? Katterna ÄR utekatter, men de är ju inte ute dygnet runt. När de behöver göra ifrån sig inne så väljer dessvärre några av katterna att göra det någon annanstans än i lådan. Det är det som är mitt problem. Jag vill veta hur jag ska lära katterna att använda lådan när de är inne. Sotfinger, känner igen det där! När jag bodde i min lilla lägenhet med två av katterna (som då var "tonåringar") fick jag sannerligen ägna mycket tid åt att stimulera dem. Det var förstås lättare eftersom de är två och kunde stimulera varandra när jag var på jobbet. Laserpekare är en fantastisk bra leksak! Inte svårt att få dem att springa sig rejält trötta. Dalkullan, jag tror jag gillar Tuddisen skarpt! :D Gubben, som ju är kung hos oss, har förstås lagt beslag på bästa sovplatsen i huset, det vill säga mellan mig och sambon i sängen. Nu trivs vi med att ha Gubben där så alla är glada och nöjda. Utom Lobo, som får lov att ligga nere vid mina fötter. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 19:27 | |
![]() | Och jo, Kermis, som jag tidigare skrev så använder vi Feliway i stor utsträckning. Ibland funkar det, men för det mesta ignoreras det. Jag har för övrigt nu sprayat kanterna på lådorna med kattmynta. Redan är flera katter synnerligen intresserade av lådorna, men jag fattar fortfarande inte hur det ska få dem att kissa i lådorna? De verkar mest intresserade av att gosa med lådorna... | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-12-20 19:43 | |
![]() | Jag läste på nätet att någon hade provat stänga in problemkatterna var för sig i ett trångt utrymme några nätter i rad. De hade införskaffat kompostgaller och fixat en hel bur med bara kattens säng och kattlådan. Tanken var att de flesta katter ratar att kissa i sin egen säng - och väljer lådan. När den sedan kommit på att lådan inte är så jäkla dum så skulle de enligt denna utsago fortsättningsvis uträtta behoven i lådan. Det var tydligen hjärtskärande att höra kattskriken de första två nätterna - men personerna menade att ett par nätters olycka är bättre än att behöva lämna bort katterna. Har du hjärta så kanske det kan vara något? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 19:46 | |
![]() | usige beatha, japp jag har hjärta, men inget vettigt utrymme. Än. Om ungefär ett halvår kommer det att finnas ett bra utrymme och jag har absolut tänkt testa detta eftersom det har fungerat tidigare (när jag tog ungkatterna till en liten etta några dagar). Men jag startade tråden i hopp om att någon kände till fler bra metoder, för jag ledsnade totalt i dag när jag kom ner från sovrummet och trampade i en stor pöl precis nedanför trappan... | |
| le-lou | 2008-12-20 19:57 | |
![]() | den erfarenhet jag har av innekissande katter är tyvärr dålig. Det verkar vara oerhört svårt att få en katt som börjat kissa inne att sluta :( | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-12-20 19:59 | |
![]() | Ja, jag förstår. Men det är nog ganska mycket svårare när det gäller katter än hundar. Det kan ju bero på ett visst mått av missnöje då de är så många... även om just den förklaringen är absolut tråkigast :( | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 20:03 | |
![]() | Tråkigast, men mest sannolik. Att göra oss av med några är dock inget alternativ. När Mamsen var borta i tre månader i somras trodde jag att hon verkligen var borta. Nog för att jag var ledsen men en liten tröst var att nu är det bara sex katter. Men så kom hon ju tillbaka.. :) | |
| micro113 | 2008-12-20 20:11 | |
![]() | Jag har inte läst alla inlägg, och kan därför ge repris på tips, du får stå ut med det. Först och främst ... rensa kattlådorna, men skura dem inte för rena -- det skall finnas kvar lukt i dem. Man kan också lämna lite gammal sand när man byter, för att behålla lukten. Ha många lådor -- på olika ställen -- eftersom konkurrerande katter kan låta bli att kissa i samma låda som en annan. Vill du sortera ut vilken katt som gör inne, så isolera katterna en och en över en dag eller två -- så ser du ju om de gör i lådan. Du kan ju då också då skämma katten, eftersom du då vet vilken det är. Tar du nån på bar gärning så lyft -- trots att den gör ifrån sig - och ner i en låda, försöka hålla den där tills den gör klart - och beröm när den gör rätt. Katter är dessutom smarta, och att belöna med lite godis när du ser dem i lådan kan fungera på andra godissugna katter -- tänk på att låta katten gör klara först bara :) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-20 20:23 | |
![]() | Micro, tack för svar. Vad gäller lådorna så har vi två stora pelletslådor som alltid hålls fräscha. Men efter rekommendationer här ska jag skaffa två lådor till och använda sand i dem. Och när vi gör ren lådorna så sköljer vi bara ur dem, skurar aldrig med medel. Att isolera katterna är synnerligen svårt av utrymmesskäl, men om något halvår kommer vi att ha en urstädad kattvind (kul sammanträffande med namnet!) som vi kan använda en period för isolering och uppfostring. Tyvärr är de innekissande katterna ganska skygga av sig och springer iväg om man närmar sig. Det är alltså omöjligt att lyfta upp dem när de är på väg att kissa någonstans. Det enda jag kan göra är att hojta till så att katten skräms, men det har inte funkat. Den går bara iväg och gör sina behov någon annanstans. Att belöna med godis låter som en jättebra idé. Ska komma ihåg det (vi har ett kattgodis som de är tokiga i) om jag råkar få syn på någon i lådan. Tyvärr verkar det bara vara de två redan rumsrena som använder lådorna. Sammanfattningsvis: Jag ska skaffa flera lådor, spraya dem med kattmynta (hur nu det kan fungera), berömma när de varit i lådan, placera ut mat på ställen de har kissat på efter att ha tvättat bort lukterna med ättika, använda Feliway för den lugnande effekten. Så småningom när utrymme ges ska jag sätta in den hårda metoden med isolering. Jag vill tacka allihop för att ni kommit med goda råd. Nu har jag ändå lite hopp om att det kan fixa sig. Moppen kanske kan få vila så småningom. :) God Jul på er alla! Nu lämnar jag tråden och om ingen vill fortsätta diskutera kattkissproblem kan ju någon värd stänga tråden. | |