Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 243

Forumkategorier

Användare Inlägg  
NameIsNobody - Ej medlem längre2009-02-27 20:20
Antal inlägg: 1702

kvacksalva med smisk.

Birgerkung - Spelvärd2009-02-27 20:21
Antal inlägg: 2392

Jag tror inte på att den som har bränt ner affärerna har någon politisk agenda. Jag tror att det handlar om något helt annat. Det kan vara utpressning eller bara vanlig pyromani eller något annat. Men knappast USA-hat. Varför skulle en USA-hatare bränna ner Willys i Södertälje, det går liksom inte ihop. Om det vore USA-imperialism-kapitalis men han var emot, hade det funnits många lämpligare mål för attentat.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-27 20:26
Antal inlägg: 6214

birgerkung, anarkister är väl inte direkt välkända för att ha särskilt hög precision vad gäller deras måltavlor?

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-02-27 20:35

Pratar vi Ökenanarkism eller scriptkiddyanarkism? Hur många former av anarkism finns det?

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-27 20:39
Antal inlägg: 6214

som vanlig svensson så vet jag mest att vi pratar om några extrema vänsterungdomar, om de sedan går under paraplyflagget AFA eller om de är ökenråttor eller annat vet jag inte och ger blanka fan i. Det är väl upp till dem att kommunicera vad det är de stå för, inte för mig att förstå vilken falang som föredrar att bränna willys före coop.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-02-27 20:52

Tänk om dom censureras då? Sverige har ju även ett Direkt Demokrati parti som aldrig synts vad jag vet. Kör DD och rösta med Bankdosan vettja.

Birgerkung - Spelvärd2009-02-27 20:59
Antal inlägg: 2392

Det är helt orimligt att AFA eller någon liknande organisation skulle bränna ner livsmedelsaffärer för att de säljer amerikanska varor. Det finns många som säljer amerikanska varor i och omkring Södertälje, men jag tror inte att man hittar någon större mängd sådant just på Willys eller ICA. De kunde lätt ha gått till en försäljare av amerikanska bilar och tänt eld på ett antal bilar i så fall. Men AFA hade aldrig bränt ner Willys. De är inte idioter. Nej det här är inte vänsteraktivism.

vulcan2009-03-02 16:01
Antal inlägg: 7666

Jag är inte lika säker. "Vänsteraktivism" behöver inte innefatta någon djupare, genomtänkt politisk ideologi. Precis som sin motsvarighet på högerkanten har den och kommer alltid att dra till sig ett antal människor som främst är unga, arga och "anti" samhället i största allmänhet och behöver någon eller något att rikta sin aggression (och trots allt väl i någon mån idealism också). Jag har hört och läst fler än en intervju genom åren med folk vars begrepp om verkligheten och sina egna idéer är så dimmiga att man blir mörkrädd. Varför skulle inte stora mataffärer (=en "target" som garanterat får stor uppmärksamhet) kunna locka dem att slå till? Vi har redan fått en liten inblick i hur en ganska typisk, förvirrad representant för dessa tankebanor resonerar i form av f.d. medlemmen "anarkisten". I det snömos till tankesörja som kännetecknar det så är det tydligen fullt rimligt att göra en mataffär till medskyldig till "folkmord" för att de köper några ton apelsiner av en grossist. Dessutom misstänker jag att utpräglade amerikanska targets är betydligt svårare att komma åt. Misstänker t ex att McDonalds blivit mycket försiktiga efter att några unga svin för några år sen riskerade oskyldiga barnfamiljers liv genom att aptera en bomb i en av deras restauranger (som enligt polisen inte löste ut enbart pga klantighet från gärningsmännens sida).

Andra hypoteser kan förstås inte uteslutas på det här stadiet. Men jag skulle nog ändå satsa mina pengar på någon slags ganska löst sammansatt grupp på yttersta vänsterkanten där ingen av medlemmarna kommit igenom ens 5% av Das Kapital.

irrvarr2009-03-02 17:02
Antal inlägg: 75

Kom igen vulcan, att elda upp en McDonalds är inte så jävla svårt.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?