Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 702

Forumkategorier

Användare Inlägg  
anneli72 - Ej medlem längre2009-04-12 22:31
Antal inlägg: 11612

Ja ha!!!
hoppas det ledde nån vart då.

VaKul2009-04-12 22:33
Antal inlägg: 641

(Dana Point) Är det?? Trodde det kanske skulle underlätta för honom att få behålla kortet då, eftersom han aldrig varit inblandad i nåt med polisen innan? Men som sagt...jag vet inte ! Därför jag frågar...Det kanske inte finns nåt svar, utan han får helt enkelt vänta på lilla kuvertet/samtalet från..ja, vilka det nu är. Polisen eller Länsstyrelsen...
Känns som om tråden härmed är avslutad ! Tack för alla era bidragande tankar och ideér!

mackz_2009-04-12 22:38
Antal inlägg: 900

har för mig att det finns en liten ruta på lappen, man får hemskickad, där man kan skriva i om man behöver bilen i arbetet o där ska nog arbetsgivare också skriva i... har jag för mig iaf..

Birgerkung - Spelvärd2009-04-12 22:41
Antal inlägg: 2392

När det gäller fortkörningar händer det att dom ger rabatt på tiden man är av med kortet, om man behöver det i jobbet. Fortkörningar dödar visserligen fler människor än rattfyllor, men det är inte ett lika fult brott i allmänhetens ögon.

y not2009-04-12 22:45
Antal inlägg: 9014

just bk, klar poäng

Men han har aldrig varit i kontakt med polisen tidigare, men är det synonymt med att han aldrig kört full förut. Tillåt mig tvivla?

Sen det där med seriösa svar. Visst är svaren seriösa även om de inte nödvändigtvis stryker TS medhårs. I en diskussion får man väkl förvänta sig att möta olika åsikter.

Ähh Visst vi är i Snack. Där kanske man skall svara som TS vill och inte ifrågasätta. Men då är det å andra sidan inte seriöst.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-12 22:45

Jag kör inte ens bil och jag tror mänsligheten mår bättre av det.

Pacino - Ej medlem längre2009-04-12 22:45
Antal inlägg: 83

Men har det inte med saken att göra att det finns långt färre som kör påverkade än det finns folk som kör för fort?

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-12 22:48

Fartdårarna är värst,helt klart.

y not2009-04-12 22:50
Antal inlägg: 9014

Men det intressanta är väl att köra fort är häftigt och tufft och något det skryts med, och att köra full har pedofilklass och stigmastämpel.

Delight20022009-04-12 22:59
Antal inlägg: 122

Hoppas verkligen att han inte får tillbaka körkortet tidigare. Man gör ett val när man sätter sig bakom ratten, klarar man inte av att välja rätt ska man inte ha körkortet, thats it.

En bekant åkte dit på 0.3 promille (dagen efter en fest) han blev av med körkortet tre månader. Böter 4000:- + nytt körkortstillstånd 1600:- De är hårda och jag tycker det är rätt.

mackz_2009-04-12 23:01
Antal inlägg: 900

det jag tycker är fel är att man som fortkörare blir av med kortet på plats men som rattfyllerist kan åka omkring med det hur länge som helst...

Barbran2009-04-12 23:01
Antal inlägg: 1

Man kör inte bil när man druckit alkohol. Det finns väl taxi där han bor.

dragabol2009-04-12 23:07
Antal inlägg: 382

som svar på frågan är det väl så att alko/rattlås går att ansöka om, han får själv bekosta kalaset och då får han ha låset i två år tror jag. Tvivlar dock på att han får igenom det om det är grov rattfylla. Dyra böter lär landa i brevlådan bland de andra räkningarna o som sagt - en taxi hade varit billigare...
Men något svar lär han inte få förrän posten anländer.
En bekant åkte fast med 0,6 promille fick 10000:- i böter och var av med körkortet i ca ett år. svårt o krångligt med läkarintyg o annat när han skulle få tillbaka det. Länsstyrelsen var stenhårda.

Pialina2009-04-12 23:14
Antal inlägg: 665

Y not skriver: "jag är egentligen förvånad över att rattfylla har så starkt stigma idag när det samtidigt är relativt vanligt att man kör på mindre vägar.
Visst är det vansinne att köra full men det är faktiskt inte värre än att vara kraftigt trött eller än att köra på vissa mediciner. "

Ja, att vara kraftigt trött eller att köra när man tagit vissa mediciner går att jämföra med rattfylla. Det betyder ändå inte att det skulle göra rattfylla mindre allvarligt eller att man ska tycka det är mindre illa. Istället borde man se mer allvarligt på att köra trött och efter medicinintag. Jag har stött på attityden "Självklart kan du köra, var inte löjlig, det är bara som du bestämmer dig att du orkar köra." i situationer då jag själv ansett det vara otänkbart att köra pga trötthet. Samma personer skulle inte sätta sig bakom ratten om de druckit mer än en öl eller ett glas vin några timmar tidigare, utan skulle istället förfasa sig över om jag körde berusad. Nedsatt körförmåga pga trötthet eller medicinintag går inte att mäta på samma sätt som alkoholpåverkan, men det gör inte det mindre farligt eller olagligt att köra.

Jag har en gång kört så trött att det fortfarande flera år senare känns skrämmande. Där lärde jag mig en läxa och lyckligtvis utan att någon kom till skada. Nuförtiden lämnar jag bilen om jag känner att jag inte är i körskick, även om det är dyrt och/eller besvärligt att hämta den senare.

mollee - Ej medlem längre2009-04-13 00:06
Antal inlägg: 6087

Kan han inte åka buss eller få skjuts till jobbet?

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-13 00:10

Molle,jag tror att han inte ens kan cykla till joppet.
Ungefär på den nivån är det nog.

mollee - Ej medlem längre2009-04-13 00:11

*fniss* Såg just att han försörjde sig genom att köra lastbil, så samåkning och buss kanske inte var en sån bra idé :D

Får han verkligen behålla jobbet dom caufför nu när han kört rattfull?

mollee - Ej medlem längre2009-04-13 00:13

Annelie: :D

Men alltså, rätt lustigt att köra rattfull när man vet att man är behov av sitt körkort för att överleva...

Hoppas det löser sig för han iaf, och att han har lärt sig av sitt misstag. Ibland får man lära sig den hårda vägen ... karman säger sitt

Tess 082009-04-13 00:33
Antal inlägg: 18003

Tror inte (vet dock ej) att det går att göra något om han åkte dit för grov rattfylla. Vet de som åkt dit för fortkörning som haft svårt med detta oavsett vilket jobb de har...
En kompis åkte nyss dit och hon fick hjälp att skriva ett "snyft-brev" som ska hjälpa henne att få tillbaka körkortet lite tidigare... dock vet jag inte om det handlar om månad/er eller år hon får vänta...

Tycker också det är lite ironiskt att du tackar bove som skrivit tre inlägg utan att komma med något vettigt i debatten... (vilket kanske inte jag heller gör :))

Tycker dock att det var jävligt korkat gjort av honom och att han faktiskt får skylla sig själv...
Klarar han inte av att fatta att han inte ska köra full och helt inte om han är så beroende av körkortet så är det synd om honom. Det är dock inte heller en förmildrande omständighet.

Det värsta du kan träffa på när du kör påverkad är INTE en polis!!! Det är faktiskt om du stöter ihop med en människa, då har du också ett liv på ditt samvete! (allmänt och inte till någon speciell)

ALFASUD2009-04-13 00:53
Antal inlägg: 217

Betapets moral i full gång som vanligt. Det är väl inte så bra att köra bil full, men det finns betydligt värre lagbrott enligt min moral. Nåja.

Hur som helst så vet jag en gammal kollega som fick ta ut strafftiden för sin körkortsindragning i o f s efter en fortkörning för 10 år sen under sin semester p g a att han behövde sin bil i tjänsten. Vet inte om samma sak går att göra längre, och för rattfylla men det kan kanske vara värt att kolla upp?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?