Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 430

Forumkategorier

Användare Inlägg  
foxy_12009-04-13 18:44
Antal inlägg: 140

Du måste kunna vända dej till en diabetssköterka eller läkare för att få svar på dina frågor.
Men sötningsmedel ger inte höjt blodsocker på varken typ 1 eller 2. Sen är ju inte sötningsmedel inte det nyttigaste ur annan synvinkel.

Gullgris2009-04-13 18:45
Antal inlägg: 41

Men Kirkelina, om man då redan HAR diabetes typ 2, och inte tar nåt insulin,hur menar du då att light-produkterna påverkar blodsockret?
Förklara för mig, jag är inte riktigt med i matchen och det vill jag va...

Gullgris2009-04-13 18:48

Det "roligaste" är Toxy _1, att jag har fått så otroligt varieerande svar från läkare och diabetessjuksköterskor, så jag har blivit så konfunderad över vad som verkligen gäller. Med anledning av denna frustration skapade jag denna tråd för att endera förbli lika förvirrad eller om möjligt kunna få lite hjälp av alla er för att skapa lite reda i kaoset.

Kirkelina2009-04-13 18:50
Antal inlägg: 972

Om du inte behöver ta insulin så måste du ju ha en viss insulinproduktion kvar. Därför ska du äta förståndigt för att hålla blodsockernivån på rätt nivå och inte slösa ditt insulin på falska utryckningar genom lightläsk.

frvib2009-04-13 18:55
Antal inlägg: 431

Jag är helt säker på att det jag skriver står i överensstämmelse med den forskning som finns tillgänglig. Och att mäta insulinfrisättning är en ganska enkel process.

Gullgris2009-04-13 20:05

Nej, det är inte light-läsk i sig som jag tänker på i första rummet, det är livsmedel över huvud taget som är sötade med ersättningsmedel. Och jag slösar inte bort det insulin jag har på dessa produkter, jag undviker dem i möjligaste mån redan, men min tanke har varit från början att om de gör samma skada som riktigt socker, då finns det väl ingen vits med att ta dem istället, och en befogad fråga då i sammanhanget torde väl vara då varför de över huvud taget finns på marknaden alls?

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-04-13 20:09
Antal inlägg: 1161

Socker är smakförstärkare därför sötas matvaror. Vem kunde tro att det är socker i korv, skinka mm. Kolla innehållsföretckningen så ser ni. Men oftast heter det med nåt annat mystiskt namn t.ex dextros.

Tess 082009-04-13 20:13
Antal inlägg: 18003

Socker finns i närmare 100% av alla varor. Just för att det förstärker smaken samt att det är rätt billigt (jämförelsevis)...
som kolbxbo skriver så är det bara att läsa och förundras över de mängder socker man trycker i sig utan att veta det.
Socker motsvarande ca 20 sockerbitar bör en vuxen få i sig varje dag - för barn gäller ca 15 sockerbitar.... överskrids troligtvis ofta.

Gullgris2009-04-13 20:19

Japp, denna erfarenhet har jag också gjort, och visst är socker, precis som smör, en smakförstärkare, håller helt med dig, men de produkter då, som inte har denna förstärkning via det naturliga sockret, varför finns de då, om inte syftet skulle vara att även de, som inte "kan ta" vanligt socker, skulle kunna få sitt "söt-behov" tillfredsställt? Och hur galet vore det väl då, om dessa produkter med sockerersättning var verkningslösa.....att ersättningssockret påverkade blodsockret i samma utstråckning som vanligt socker? I så fall, vad gör de på markanden?

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-04-13 20:22

Kirkelina skrev:
"Men det är alltså inte nyttigt med en sortens blodsockersänkning eftersom insulinet utsöndras i onödan och gör att bukspottkörteln får arbeta för mycket vilket i sin tur kan ge diabetes typ 2."

Blev inte riktigt klok på det inlägget. Gäller det icke-diabetiker?
Man får inte diabetes av att äta just socker. Det är mer komplex än så.
Övervikt, fetma, för lite motion, felaktig kosthållning i kombination av ärftliga faktorer. För många typ 2 diabetiker kan det räcka med motion och bättre kosthållning för att bli av med typ2. Men jag tror inte man blir botad. Sjukdom kommer tillbaka när man slutar att sköta sin kropp.

Kolbxbo - Ej medlem längre2009-04-13 20:25

Det är business. Det handlar om pengar helt enkelt.
Det är billigare att söta med artificiella sötningsmedel.

Fun Light har jag druckit. Det är ju bara sötningsmedel , färgämne och arom med nåt E-nr. Jag fick myrkrypningar i huden samt blev irriterad i halsen av denna saft.

Tess 082009-04-13 20:27

Man kan inte "äta sig till" diabetes (tidigare trodde man att personen överkonsumerat socker) och inte heller bli frisk från den.

Även typ 1 har en smekmånadstid där man kan tro att diabetesen är borta, men det är den inte

MatsJoel2009-04-13 20:31
Antal inlägg: 686

Sötningsmedel/light-produ kter finns väl inte främst vare sig för diabetikers skull eller för att det skulle vara billigare än socker utan pga de hälso-trender som råder i samhäller som förordar att socker i möjligaste mån ska undvikas.

Gullgris2009-04-13 20:32

Ja, den är så "stark" så man känner det onaturliga i kråksången så oerhört markant. Men du menar att allt detta ersättningssötandet skulle vara i rent kommersialistiskt syfte, enbart? Inte den minsta tanke till dem som inte fixar sockret?

Gullgris2009-04-13 20:34

Men MatsJoel, de tillsatser som man tar i stället för socker, de är klart mycket mer ohälsosamma än vanligt socker, så det kan inte vara det primära syftet....

MatsJoel2009-04-13 20:41

"de tillsatser som man tar i stället för socker, de är klart mycket mer ohälsosamma än vanligt socker"

Källa på det, tack.

MatsJoel2009-04-13 20:42

Om det var huvudsakligen för diabetikernas skull man körde med sötningsmedel så skulle de finnas i den där lilla bortglömda hörnan i affären där man hittar glutenfria produkter mm, och inte vara ett självklart inslag i nästan vad som helst.

Tess 082009-04-13 20:42

Kroppen behöver socker! Kroppen behöver dock inte de olika tillsatserna som ska lyfta, ta fram och förstärka smaken i produkten.

Man kan inte överleva uta socker

frvib2009-04-13 20:45
Antal inlägg: 431

Däremot kan man överleva utan att äta socker.

Gullgris2009-04-13 20:47

MatsJoel, om du läser mitt första inlägg i den här tråden, ser du att jag refererar till en annan tråd, som löpte här rätt nyligen, och den handlade kanske främst om sötningsmedlet Aspartam. Läs den, så ska du se att jag inte är helt galet ute när jag påstår att de ersättningsämnen istället för det naturliga sockret inte alltid är så rena och hälsosamma som du kanske tror...läs så får du se.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?