Spelrum
Giraffen7
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wplmr - Ej medlem längre2010-03-08 17:13
Antal inlägg: 1077

hoppas hon får bra omdöme på tradera iaf! trots 2kr överavgift

emmylicious2010-03-08 17:45
Antal inlägg: 4501

Vi får se, jag har ett paket till som ska skickas iväg de närmsta dagarna där frakten också ska ligga på 34 kr. Blir det också 32:- så ska jag fråga.

emmylicious2010-03-08 17:45

Minns tyvärr inte måtten på de jag skickade idag, men han på Posten vägde bara paketet.

LisaLong2010-03-09 01:22
Antal inlägg: 2725

Jag tar efter postens porto givetvis. Kunden ska inte behöva betala mer än det kostar

Pensé2010-03-09 02:08
Antal inlägg: 23

Handlar mycket på tradera, men vill alltid i förväg vet vad
fraktkostnaden blir, det går ju inte att neka en vunnen auktion. Man vill ju faktiskt göra ett kap när man vinner ett bud och inte betala som i affären. Tyvärr finns det ju en del säljare som lägger på en rejäl summa i frakt. Kan tänka mig betala ett par kronor för emballage, men absolut inte mer.

wplmr - Ej medlem längre2010-03-09 08:57

men lisalong: hon gjorde ju det, men posten gjorde annorlunda

mrs_mandarin2010-03-09 10:06
Antal inlägg: 4

Jag brukar sälja barnkläder på Tradera, vilket är väldigt lönsamt för det tar ju plats att spara allting :) Säljer förstås kläder som är hela och rena. Jag brukar gå till posten och ta reda på frakten innan jag lägger ut min auktion så köparen vet vad dom ska betala. Och det är väldigt bra att kolla frakt innan så slipper man springa till posten så fort någon vunnit en auktion. Jag brukar inte lägga på extra för emballage eller något sådant, vilket många gör. Köper jag på Tradera så räknar alltid jag frimärkerna när jag mottagit min vinst, på så vis så kan jag kolla om jag har betalat rätt frakt..

emmylicious2010-03-09 10:24

Känns jobbigt och onödigt att springa till Posten två gånger när det finns portotabeller att gå efter på hemsidan.

Jag lägger inte heller till något för emballage, tar överblivet "material" hemifrån.

Det är dock inte frågan på förstasidan i den här tråden som är problemet längre. Problemet är att Posten tagit annorlunda betalt mot vad portotabellerna säger.

wplmr - Ej medlem längre2010-03-09 13:47

men ibland undrar jag, hur mycket tjänar ni på tradera eg? annonserna kostar väl oxå? och folk säljer saker för 20 kr? verkar meckigt.

emmylicious2010-03-09 14:24

Annonserna är gratis numer (verkar det som?). Iallafall dom 9 annonserna som jag la upp för 1½ vecka sen.

Det var sju plagg, ett par örhängen och en bok. Två-tre av plaggen fick jag långt över inköpspriset för, ett plagg blev inte sålt.
Alla auktionerna hade utropspriset 1 kr.

Tjänade 586 kr :)

emmylicious2010-03-09 14:26

Böcker funkar inge bra alls på Tradera dock, vilket är synd.. Har extremt mycket böcker som jag vill bli av med men det lönar sig inte. Folk är inte intresserade för att frakten är så hög på böcker i och med tyngden.

nettan232010-03-09 14:37
Antal inlägg: 4086

Att göra en annons kostar, det står ju på sidan, om de inte ändrat väldigt nyligen, men det e ju bara ett par kr per annons. Kommer en faktura efter några veckor har jag för mig.

För övrigt vägrar jag buda på saker med typ 150 kr i frakt som man vet kostar mkt mindre. Då får man ju lägga ut ett högre utropspris annars, känns som lurendrejare annars isch isch :)

nettan232010-03-09 14:38
Antal inlägg: 4086

Sälj böckerna i paket så kan du ju frakta med dhl de brukar ju ta rätt mkt för ett fast pris

emmylicious2010-03-09 14:55

nettan, när jag la upp mina annonser nu senast så kostade det "Gratis" stod det. Även huvudbild + 4 extra bilder var helt kostnadsfritt. I megabildsformat.

Det enda som kostade var specialeffekter på annonsen (highlight osv), reservationspris, om man vill bestämma tid själv och såna saker. Men provisionen var borttagen, och bilderna gratis.

Nu har jag iaf konstaterat att det handlar om att personalen på ICA är helt inkompetent gällande fraktpriser. Idag skulle jag betala 22 kr för ett brev som jag räknat ut skulle kosta 45 kr att skicka. Hon som stod vid posten var tvungen att ta dit TVÅ till från personalen för att lösa problemet när jag sa att frakten borde bli 45 kr för det brevet.

speedwagon - Ej medlem längre2010-03-09 15:41
Antal inlägg: 318

Jag har lagt ut annonser idag och bilderna var gratis, allihopa, men det själva annonsen skulle kosta si och så mycket vid sålt resp. osålt.

Håller med om böckerna Emmy, jag har också massor, säkert 400 st som jag gärna skulle vilja bli av med men det går inte, inte på tradera i alla fall.. Funderar på att ha loppis i maj någon gång, du kan ju ta med dina böcker och ha ett eget bord då :)

wplmr - Ej medlem längre2010-03-09 15:45

gå till anikvariat eller bookshop, de köper hela rasket för en 500ing

speedwagon - Ej medlem längre2010-03-09 15:50
Antal inlägg: 318

jo, det klart.. men jag har så många nya fina böcker nu så jag kan ju sortera ut dem då och ta resten till någon sån affär.. =)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-09 15:54
Antal inlägg: 4050

De som jobbar i vanliga affärer är inte alltid så insatta :)

Böcker som har något slags värde måste gå bra att sälja på Tradera. Så dyr är inte frakten för böcker jämfört med mycket annat som säljs där som keramik och porslin. Schenker och DHL är ju överlägsna Posten när det gäller tyngre föremål.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-09 16:06
Antal inlägg: 4050

Man kan söka på boktitlar, både aktiva och avslutade annonser, för att se om de böcker man har finns med där och om de sålt bra.

Sen kan man gå in på de olika kategorierna inom Böcker & Tidningar och sortera efter "lägsta pris". Går man till sista sidan får man upp de auktioner med högst pris.
Då kan man få en bild av vilken typ av böcker som går för några hundralappar.
Äldre böcker om stickning och virkning verkar gå bra inom kategorin Handarbete till exempel.

emmylicious2010-03-09 19:17

Jag ska sätta mig och rensa bland alla böcker här hemma nån dag, så får vi se om det blir nätförsäljning eller om jag bokar bord på loppis i sommar eller lämnar in dom nånstans.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?