Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
morsans syrr2010-01-07 23:44
Antal inlägg: 2311

Fy va äckligt Megaherz....
Jag hade nog inte överlevt en sån attack....
Yjack!!!!!!
När jag var liten avlivade vi fiskar som inte mådde bra genom att kasta de hårt mot porslinet i toastolen o sen spola.
Numera rekommenderar man kokning.
Klarar inte jag av så jag kör gamla metoden..plums ner i holken!!!!

Kan man inte göra med ormar som med sniglar, täcka dem med
salt så de smälter/ skrumpnar??

salt???????

monew2010-01-07 23:46
Antal inlägg: 823

Oj, här var det fräs i tråden, ska läsa ikapp!

monew2010-01-07 23:47

obs: ormar dör nog inte av salt

sniglar är blötdjur
ormar är reptiler
R E P T I L E R

monew2010-01-07 23:49

BAUBI: hur stryper man en orm? Tror faktiskt oxå på dvala-teorin.

monew2010-01-07 23:50

*BAUDI

lillit: bra sagt om katterna! Min gjorde samma sak, rymde när det var dags.

Tvålis - Ej medlem längre2010-01-07 23:51
Antal inlägg: 4429

Men varför döda husdjur? Handen på hjärtat. Är det bara jag som tycker det är fel?nKan man inte fullt ut ansvara för ett djur så ska man inte skaffa ett. Min man "lurade" mig på vår andra dejt IRL och förklarade att han skulle skaffa hund och att det var nödvänigt att jag gick med på det.

Jag var tydlig då och förklarade att jag inte har husdjurs material. Jag är för lat. Om han ville ha hund så gick det bra, men det var hans hund. Sen älskar jag ju den ludne rackaren (hunden) så jag tar ju lika stort ansvar ändå.

Men kan man inte ta hand om djur. så skaffa dom inte. Djur är ju ingen hobby diekt som man kan tröttna på.

Och här vill jag slå ett slag för alla djur. Hur tusan är vår uppfattning när folk trampar på sniglar "som en kul grej". Jisses.... Kärlek till allt levande folk!

monew2010-01-07 23:53

Tvålis: tråden startades för att jag hade samma frågor som du.

Scarpetta: tack!

och Steve: jag kan nog fråga honom, men han verkade lite brydd angående kokningen, så varför ta upp det igen.

monew2010-01-07 23:55

leker: fin katt!

monew2010-01-08 00:02

Satyra: han hade tydligen frågat många om någon ville ha akvarium. Jag antar att facebook var inblandat.

morsans syrr2010-01-08 00:02

Monew, det vore bra om ormar som är reptiler utan skal kunde dö av salt, tänk va smidigt =)
Vad tror du om kaustiksoda då????

monew2010-01-08 00:03

morsan: jo men då skulle de dö så fort vi saltade lite på vägarna. ;)

monew2010-01-08 00:05

skulle nog inte rekommendera frätande vätskor, jag tror frysen är helt okej. Kokning lät bara så illa, tror kokning är bättre på guldfiskar än som någon sa: halshuggning -EW hur får man ens grepp om en liten rund fisk?

morsans syrr2010-01-08 00:06

Gu så himmelskt!!!!!
Fixa supersalt!
=)

Satyra2010-01-08 09:01
Antal inlägg: 4561

Tvålis - som sagt ... "OM man skaffar husdjur, i vilken storlek de än må vara, så får man väl för fan se till att sköta om dem under deras normala livslängd." - så nix, inte bara du som tycker att det är fel.

monew - ok, ja det är ju tyvärr kanske inte så lätt att omplacera husdjur och ett helt akvarium kan jag tänka mig är ännu värre.

Angående avlivning av akvariefiskar så vidhåller jag att det minst smärtsamma ändå måste vara att nacka dem och det är inte svårt om man först har dem i håven. Är dock för blödig för att själv förmå mig att göra det, så det låter jag min mansfigur göra - han är gammal fiskare dessutom så han vet exakt hur man ska göra det blixtsnabbt.

Satyra2010-01-08 09:03

Obs! - måste ju tillägga till ovan att avlivning av fiskar i mitt hem sker endast då fisken ifråga är sjuk!!

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-08 11:29
Antal inlägg: 1821

Satyra - det där med att man inte kan veta hur djuren upplever det är ju problematiskt eftersom man inte kan prova en avlivningsmetod på sig själv för att göra en human bedömning... Jag har varken sänkt ner mig själv i kokande vatten, fryst ner mig, huggigt halsen av mig. Inte ens försökt spola ner mig själv i toaletten.

Omplacering av en guldfisk låter vackert, men jag kan tänka mig att det inte alltid fungerar - folk kan vara kräsna vad gäller att ta emot "defekta" guldfiskar kanske. Eftersom jag själv tycker guldfiskar är tråkiga, skulle jag t.ex. inte ställa upp som fosterförälder åt en sådan.

Jag vidhåller, alla reptilexperter till trots, att man inte kan generalisera om att det är bra att frysa ner ormar. I manitoba i kanada kan det bli neråt minus 40 grader, en vanlig hushållsfrys grejar bara -24. Tänk vad gramse ens orm skulle vara om han ofrivilligt lagts i dvala tillsammans med en massa frysta bär, svampar och andra (döda) djur, för att sedan tinas upp långt därefter. Då kan man nog få sig ett hugg, och är det en Thamnophis sirtalis så kan det ju göra ont, om än ej dödligt.

Satyra2010-01-08 11:41

Hehe Steve - nä just det - så man får utgå från vad man TROR är minst smärtsamt och den snabbaste metoden - vilket JAG tror är att nacka, i alla fall då det handlar om smådjur.

Och om du med defekta menar sjuka så är det inte dem jag pratar om i min omplaceringstanke, utan friska djur som folk av någon anledning bara inte kan/vill ha kvar. ;-)

monew2010-01-08 11:43

men jag undrar fortfarande om en orm kan ligga i frysen, och hur länge för att sedan tinas upp. Är imponerad att det fungerar med grodor.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-08 11:49
Antal inlägg: 1821

Monew, jag har gett dig svaret. Det beror på ormtypen och hur pass "deffad" ormen är. Ormar i kalla klimat käkar som fan innan de går i dvala. Pallar man manitoba om vintern, så klarar man nog en electroluxfrys. Angående upptiningstiden så beror det på teknik, man bör INTE lägga sin djupfrysta orm direkt i kokande vatten, för då kan den spricka! (obs referens saknas)

Satyra - defekta djur skall alltså avlivas med halshuggning. Jag tycker det låter så hemskt att lägga upp sin guldfisk på skärbrädan, se han (eller hon) kippa efter luft, splattra med sina små fenor, titta en i ögonen medans man höjer sin Kyocera Ceramic Knife (bästa valet antar jag, rekommenderas. Inköpspris från $29.95 och uppåt) för att hugga huvudet av den lille. Men du verkar ha rutin, och vara hårdnackad i all din medmänsklighet.

Satyra2010-01-08 11:56

hahaha, Nej Steve - till en akvariefisk behövs inte en sådan burdus halshuggningsmetod. Man håvar helt enkelt in den och vrider nacken av den direkt - i håven, så att säga. Den behöver då inte ens kippa efter syre innan.

Angående din sista mening så upprepar jag följande jag skrev: ;-)

"Är dock för blödig för att själv förmå mig att göra det, så det låter jag min mansfigur göra - han är gammal fiskare dessutom så han vet exakt hur man ska göra det blixtsnabbt."

monew - Jag är inte ett dugg imponerad av att man testar att frysa in grodor, som ett experiment - och konstaterar glatt att två av tre överlevde. Hm ... den tredje som inte överlevde då?!? :-/

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?