Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 484 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Leopardhonan | 2010-01-18 21:38 | |
![]() | Men Apan, vi snackar om BARN här.......... barn från kanske 7års ålder och uppåt. Självklart skall barn och familj tas om hand på bästa sätt med empati, omtänksamhet, kärlek, och ALLT underbart fint och vackert... Det är en självklarhet men tyvärr har inte alla så fin uppväxt som du verkar tro, eller vilja. jag håller med dig gällande allt sånt, men den här tråden handlade ju om hur man ska agera gällande pengar med sina barn och hur mkt pengar ett barn skall få egentligen att spendera och lära sig handskas med!? Missade du poängen själv där vad tråden handlar om? Empati och sympati, respekt och kärlek önskar väl vi alla- till alla här i världen- om man inte är en psykopat utan känslor vill säga- och allra helst önskar vi såklart oss det till våra närmaste, om det så är pojkvän som sina barn och släkt, vänner. Men vem säger att bara för att man har ett poängsystem, eller "pengar för små sysselsättningar som disk, etc" att man inte har en känslofylld harmonisk familj? Alla har sina egna lösningar. Själv fick jag 150kr i månaden för 20 år sen.. att hushålla med till tidningar och småsaker.. Tycker inte du ska döma andra här som har hittat bra lösningar till sina barn, huvudsaken barnen inte lever i en dysfunktionell familj. En väldigt viktig del i ett barns uppväxt och tonår är ju TYVÄRR att lära dem hanskas m pengar... Pengar är ett väldigt tråkigt ämne såvida man inte är mångmiljonär, men allt kräver pengar i dagens samhälle, och personligen tycker jag alla här i tråden gör det skitbra med sina system och att det funkar för dom! Jag fick själv lära mig att diska, tvätta, laga mat, hämta ved, göra eld osv är saker man hjälper till med UTAN belöning i form av pengar, en självklarhet för att man skall hjälpas åt, MEN, när jag fyllde år och till sommarlov och jul och liknande så kunde det komma en extra slant för att jag varit så duktig och hjälpt till hemma, vilket bara för mig har varit positivt. Jag har aldrig haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv då jag tidigt fick lära mig pengars värde, och det är ju nödvändigt för att sen klara sitt eget liv när du en dag ska stå på egna ben.. Själv flyttade jag hemifrån när jag fyllde 16, och jag har aldrig nånsin bett om en enda krona efter det, men fått hjälp m lite mat osv när jag var yngre och ibland även när jag är äldre, men jag har lärt mig hur man hanterar pengar, och att man måste jobba hårt för att få dom... | |
| lycopersicon | 2010-01-18 21:43 | |
![]() | Tess 08: Ungefär så har min dotter också det. 1.050,- är inte så mycket om man vill fika någon gång i veckan, gå på bio, köpa godis, köpa smink, köpa födelsedagspresenter till kompisar och släktingar. Är man 17 som min dotter vill man kanske gå ut och dansa och bara inträde och garderob är 120 kronor. Dessutom får de bara studiebidrag 10 månader så vi har delat upp den totala summan på 12 månader så hon har drygt 800 att leva för i månaden. | |
| ViktorWig | 2010-01-18 21:44 | |
![]() | Apbus! De e som att sitta hemma i tv-soffan och titta på fotboll eller whatever och säga "va fan de e ju bara peta in den i mål" "de där e väl ingen konst" Jag antar alltså att du inte har barn! | |
| Sangria | 2010-01-18 21:44 | |
![]() | Tess-Dom får inte alla kläder utan mer sånt som kallingar,strumpor,vinter skor och vid nåt speciellt tillfälle kan dom få nya jeans. Dom nöjer sig ofta med kläder från outletbutiker men vill dom köpa dyrare tröjor och jeans då får dom betala själv. Ett par jeans går ju lätt på 1000 spänn och en tjocktröja 7-800 , ett spel 600 spånn en kebab 60 bio nån hundring så pengarna räcker inte långt även om det kan verka mycket med 100 kr i mångaden. | |
| lycopersicon | 2010-01-18 21:45 | |
![]() | Leopardhonan: Mycket bra inlägg! Håller med om precis alltihop. Bara för att man lär sina barn att hushålla med pengar är man ingen dålig människa som har egoistiska barn utan empati. | |
| Sangria | 2010-01-18 21:46 | |
![]() | 1050 kr skulle det ju vara förstås | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 21:46 | |
![]() | Håller verkligen med apbur. One W kanske har ett system som funkar men hennes kommentar att barnen undrade vad de andra som inte fickpengar lärde sig, antydde att systemet skulle vara uppfostrande på nåt vis. Jag anser att ett sånt system är en ganska dålig lärdom. Man kunde ju låta ungarna sälja jultidningar och ge pengarna till mamma och pappa. Så fick de lära sig att deras bidrag till ekonomin behövdes. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 21:47 | |
![]() | fick pengar, inte fickpengar. | |
| Pseudonymf | 2010-01-18 21:48 | |
![]() | Är det inte en del av uppfostran att lära sig att hjälpa till hemma? Oavsett om man får nåt för det eller ej?! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-01-18 21:49 | |
![]() | Victorwig, du har mina pengar på ditt antagande. Det finns inga bättre förläldrar än dom som inte har en aning om vad det handlar om. | |
| Tess 08 | 2010-01-18 21:49 | |
![]() | lycopersicon - iofs har jag en son som varken sminkar sig eller fikar... Går sällan på Bio eller dansar. Han gillar inte att handla kläder (han tvingades prova ett par jeans och ett par skor samma dag och det var nästan värre än dödsstraff, typ). Det är nog individuellt, men jag tror inte att jag skulle ge mer än studiebidraget till mina barn... på sommaren får de ju dessutom jobba och tjäna pengar (de kan spara till senare om de behöver) | |
| Egenskap - Ej medlem längre | 2010-01-18 21:50 | |
![]() | "Man kunde ju låta ungarna sälja jultidningar och ge pengarna till mamma och pappa." HAHAHA! Om min mamma skulle sagt så skulle jag sagt "snåla gris" och gett henne fingret. Och det vet jag att jag absolut inte är ensam om. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 21:50 | |
![]() | Alla föräldrar behöver ju inte hjälp. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-01-18 21:50 | |
![]() | Det var sarkasm om det inte framgick. Apan, respektera det faktum att flerbarns föräldrar har ganska bra koll på rimligheter. Vad är det för tokfantisier att föräldrar blir arbetsgivare till sina barn? | |
| monew1 | 2010-01-18 21:51 | |
![]() | men gud, larvbrud. allt beror kanske på hur mkt eller lite pengar man har. Jag inser att jag haft det MYCKET bra och kanske tagit pengar för givet. Även om min familj inte var rik. Inser nu hur mycket jag fått: hästar och grejer. Fastän vi var "fattiga" det märktes då aldrig. Jag hade uppskattat att någon sa: får du en 5a i detta så får du 1000 kronor. Städa och sånt gjorde man väl ändå. Tycker nog att det städades för lite. | |
| ViktorWig | 2010-01-18 21:51 | |
![]() | En blandning av det kanske?? | |
| tattarfinkel | 2010-01-18 21:52 | |
![]() | Jag fick mitt studiebidrag först när jag började gymnasiet. Innan dess fick jag pengar när jag behövde det helt enkelt. Funkade bra tycker jag, iof var jag avundsjuk att de flesta av mina kompisar fick sitt barnbidrag. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-01-18 21:54 | |
![]() | monew: Om man måste muta barnen för att sträva efter femmor har de kanske andra problem. | |
| monew1 | 2010-01-18 21:55 | |
![]() | Nä, det hade fungerat här tror jag. | |
| Leopardhonan | 2010-01-18 21:56 | |
![]() | tack detsamma lycopersicon, förstår dig helt och fullt och håller med. | |