Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 855 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bobo flux | 2010-03-09 16:53 | |
![]() | På tal om ryska posten...Vi hade en suspekt lek som hette "Svarta Madame". Man skulle släcka ner ljuset så det blev helt mörkt, sen skulle killarna gömma sig, och tjejerna skulle leta upp killarna i mörkret. Blev man hittad blev det puss. | |
| göllebölle | 2010-03-09 17:53 | |
![]() | Vilken härlig version av Svarta Madame! Vår Svarta Madame gick till så att man stängde in sej på en nedsläckt toalett och mumlade Svarta Madame tre gånger framför spegeln. Sen sprang man livrädd därifrån för man var 100%-igt säker på att man sett ett svartklätt lik i spegeln... Vad som var vitsen vet jag inte riktigt, kanske något slags modighetstest?? :) | |
| rosamolnet82 | 2010-03-09 18:02 | |
![]() | 1-2-3 röttljus och rödavita rosen :) | |
| Satyra | 2010-03-09 18:27 | |
![]() | Hos oss fanns det två Svarta Madam-lekar. Den ena likt bobos, fast pussar ... hm, mer var det så att man släckte ned och alla sprang runt och hånglade med alla. hehe. Sen hade vi även den variant göllebölle skriver om. Och den fanns även som Blodiga Madam, vilken var strået vassare än Svarta. ;-) | |
| bj-olle | 2010-03-09 18:36 | |
![]() | undrar om det funkar bara med sin presentationsbild? canyman.... candyman.... äsch jag törs inte! | |
| bj-olle | 2010-03-09 18:41 | |
![]() | var ni också helt enkelt tvungna att testa efter ni sett filmen? | |
| bobo flux | 2010-03-09 19:18 | |
![]() | Vi var bara nog inte ens 10 bast och hade inte lärt oss vad som fanns bakom pusshorisonten när vi lekte. I den åldern var det ju porrigt att pussas. | |
| göllebölle | 2010-03-09 19:37 | |
![]() | Hahahahaha! Jaa. | |
| Satyra | 2010-03-09 19:38 | |
![]() | bobo, vi var inte så mycket äldre vi, men vi är försigkomna här ute i skärgården. :-O ;-) | |
| connyboy87 | 2010-03-10 11:42 | |
![]() | Fast det roliga med Svarta Madame, där man tittade i spegeln i en nedsläckt toalett, var ju att det alltid "funkade": Eftersom att när man stirrade in i spegeln och (oftast) såg en vag siluett så fyllde sinnet och fantasin ut resten så att man verkligen såg en läskig tant/lik spegeln... Hua, hade madrömmar om henne när jag var liten... Men minns också att det sades att man skulle spräcka spegeln efteråt, för annars skulle hon ta sig ut därifrån, men DET tror jag ingen vågade däremot... hehe. Sen var det en annan lek vi kom på själva ett sommarlov, (antagligen ett hopkop av olika lekar menmen) som vi döpte till "Spejarjage". Och det är i särklass den roligaste leken jag lekte i min barndom. Vi var väl i åldrana 10-12 år, som delade upp oss i två grupper om 7-8 personer i varje. Killarna mot tjejerna alltid. Leken lektes över ett stort bostadsområde med kringliggande villaområden o dylikt. Det gick ut på att ett lag skulle speja efter & jaga det andra laget, som i grupp försiktigt smög omkring innanför gränserna för leken. När de Spanarna väl fått korn på de jagade, så gällde det för dom att ta sig så nära utan att bli upptäckt innan de rusade för att få tag på någon i det andra laget. Om någon blev tagen så vart det att hela laget misslyckats, och grupperna bytte roller. Detta lekte vi hela sommaren, varje dag och det var underbart tills en i vårt gäng dog i en bilolycka medan vi jagade varandra över vägen. Så efter det lekte vi aldrig "Spejarjage" igen. Men vi kommer nog alla i gänget komma ihåg den leken med både lycka och sorg, iaf. | |
| Hullabalo0 | 2010-03-10 12:58 | |
![]() | bobo flux .. dendär leken ni gjorde med fotboll hade vi en rolig variant på.. vi satt på gungor istället och gungade med valfri fart, den som var hade bollen på marken och fick kasta eller skjuta från där bollen hamn. på gungorna fick man skydda sej med fötter lr händer men blev man träffad på kroppen så bytte man med den som var.. riktigt kul | |
| ijer48 | 2010-03-10 13:11 | |
![]() | Bro, bro breja ....... Två stycken står med armarna lyfta och håller varandra i händerna. De väljer var sin sak av ngt slag, t ex en färg, en stad, ett land, ett namn osv Övriga går runt i cirkel och under bron medan man sjunger bro, bro breja, stockar och stenar När sången är slut fälls bron ner och man "haffar" en av deltagarna. Denne får välja ett av alternativen och sen ställa sig bakom den som har det alternativet. När alla har blivit haffade och blivit placerade bakom sitt alternativ vidtar dragkamp ...... jättespännande att se om blå vann över röd, eller Paris över London .... haha. Sen började vi om med nya bropelare. | |
| onyxea | 2010-03-10 13:19 | |
![]() | Någon annan som lekte pomperipossa? Gick (om jag inte minns fel) ut på att en av oss var häxa och låg ihoprullad i en liten boll på golvet, alla andra sprang runt som tokar tills "häxan" reste sig upp, då skulle alla stå blixtstill i den position man just befann sig i, såg häxan dig röra sig blev du förstenad och fick stå stilla. Man kund bli räddad ur försteningen av en kamrat som ålade mellan ens ben, men om häxan såg räddaren medan kröp mellan den förstenades ben så blev räddaren häxa. Dunkgömme var ju också poppis hemmavid, även varianter på catch the flag var vanliga. | |
| Satyra | 2010-03-10 13:42 | |
![]() | connyboy - Sorgligt att lekan skulle ta slut på det hemska viset. :-( När jag ser Bro, bro breja så kommer jag att tänka på en annan lek vi lekte under samma period som den - (lågstadiet typ). Den hade också med en häxa att göra men inte så som onyxea beskriver det utan en var häxa och stod mitt emot alla andra som stod på en rad och så sjöng man någon ramsa fram och tillbaka, något om vad personen heter som häxan ville ha, och som då skulle stå på dennes sida. Mysko beskrivning, hehe, men jag minns den inte mer ingående än så, tyvärr. | |
| Snoosy | 2010-03-10 21:56 | |
![]() | hullaballoo, ja gungkull. Fasen det hade jag glömt. Bland de roligaste lekarna helt klart :) | |
| Snoosy | 2010-03-10 21:56 | |
![]() | ..ibland fick man en boll som sköt rakt upp i luften och hamnade på någon annans kropp. Inte så poulärt haha | |
| Hullabalo0 | 2010-03-10 22:06 | |
![]() | oj flera som lekt den? roligt. ar för mej att vi kom på den själva i vårat kvarter, :D kul när man kom med rätt fart å fick iväg en ett riktigt långskott när kullaren kasta | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2010-03-10 22:42 | |
![]() | Ingen har visat mig vad den här spännande Cykel-Ubban är för något. Tydligen har jag missat någonting under min uppväxt som var roligt. En kortfattad förklaring vore skoj! :) | |
| ijer48 | 2010-03-11 12:37 | |
![]() | *instämmer med Linn* Jag vet inte heller vad cykel-ubbe är för något, ingen annan ubbe heller för den delen ....... | |
| Hullabalo0 | 2010-03-11 21:49 | |
![]() | ||