Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 24 |
Mobilspel
| Pågående | 19 747 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-03-18 23:50 | |
![]() | anneli, din lillasyster var nog hjärndöd=död. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-18 23:57 | |
![]() | Det var nog mer lungorna som sviktade pga Retts syndrom. julia roberts körde en insamling till offren ett år. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-19 00:00 | |
![]() | Jag är för dödshjälp men har inga svar på hur det ska gå till i tveksamma fall där anhöriga ska bestämma när någon är hjärndöd t.ex. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-19 00:05 | |
![]() | Man känner det inombords..men jag är emot dödshjälp måste jag påpeka. | |
| apbur | 2010-03-19 00:15 | |
![]() | Broken, anhöriga bestämmer aldrig när någon är hjärndöd. Du kanske menar när anhöriga anser att det är ett ovärdigt liv eller när de inte anser att den anhörige kan kommunicera och tappar på så vis sin identitet och liv? | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-19 00:22 | |
![]() | Jag vet inte vad jag menar:-) Men jag tänkte på hur det är i andra länder och om det skulle godkännas i sverige. Vad jag vet i vissa länder så tillfrågas släktingar om man ska stänga av livupphållande maskiner. | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-19 09:10 | |
![]() | www.aftonbladet.se/n...68 04459.ab hon lider..hoppas att hon får hennes dröm uppfyllelse.. | |
| Enkeli82 - Ej medlem längre | 2010-03-19 09:10 | |
![]() | www.aftonbladet.se/d...67 98377.ab kvinnans brev.. | |
| Mammaoxå | 2010-03-19 17:56 | |
![]() | Jag är mer rädd för att vara fullt medveten om att jag inte själv kan röra mina armar och ben, än för att dö. | |
| Zmurfy | 2010-03-21 21:56 | |
![]() | Jag är för ett självbestämmande över sin egen kropp. Det innebär att man ska ha rätten att ta sitt eget liv om man nu kan det. Aktiv dödshjälp är en annan sak. Att få hjälp att dö i fall där personen inte är förmögen att ta sitt eget liv (förlamad) borde även det inte vara så komplicerat. Det handlar förstås om patienter som är så pass klara i huvudet att de kan ta det beslutet. Passiv Dödshjälp är ju lagligt, problemet uppstår då patientens lidande inte tas i beaktning utan snarare liv till varje pris. I falletb med den 31 åriga kvinnan FÅR läkarna idag stänga av respiratorn. Något som kommer att döda henne, men långsamt och antagligen i ångest och plågor. Aktiv dödshjälp handlar ofta om att söva ned någon så att patienten slipper känna döden dvs kvävas till döds odyl. Att ge lindring i dödens ögonblick vore således det mest humana. Jag förstår faktiskt inte ens hur det skulle kunna missbrukas? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-21 23:03 | |
![]() | Det humana är att Kim får sin vilja igenom. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-21 23:12 | |
![]() | Jag är egentligen inte för..men om nån inte orkar. | |
| L887 | 2010-03-21 23:13 | |
![]() | Smurfy, om det är som du säger, att läkarna i fallet med den 31-åriga kvinnan får stänga av hennes respirator, så kommer dom ju inte bara låta henne ligga där i ångest och plågor till hon dör. Dom kommer ju ge henne smärtstillande så att hon lider så lite som möjligt. Morfrin. Dom får däremot inte ge henne gift eller söva ner henne så hon dör... | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-21 23:18 | |
![]() | Tuff fråga oavsett. | |
| DodgeJourney | 2010-04-01 11:13 | |
![]() | det är en svår fråga och dilemmor är oundvikliga. Men kan man säkerställa personens önskan under en längre tid, så ser jag inget problem. Problemen uppstår när personen inte kan föra sin egen talan. Sedan går det ju inte att fastställa vad som är ett värdigt liv och ett ovärdigt liv. Vad är kritierierna? Det kan ju bara personen i fråga svara på. I Kims fall anser hon sig inte ha ett värdigt liv men vill dö på ett värdigt sätt. Ska staten verkligen förneka henne denna önskan? Att leva plågsamt är inte humant, det borde vara grundkriteriet! | |
| DodgeJourney | 2010-04-06 03:39 | |
![]() | dödsstraff finns i många länder, varför är det mer allmänt vedertaget än dödshjälp globalt sett`? | |
| Mamik | 2010-04-06 08:18 | |
![]() | Dilemmat med den förlamade kvinnan är att så länge hon har respiratorn igång har hon inget fysiskt lidande. Stängs den av kommer hon att lida och eftersom det är en medveten handling som ger lidandet kan hon inte välja att bli nedsövd. Hade hon haft cancer, med de lidanden som hör till, hade hon kunnat välja att bli nedsövd sista tiden. Det borde vara en självklarhet att hon kunde välja att bli nedsövd, innan respiratorn kopplas bort. | |
| clullanc | 2010-04-06 08:28 | |
![]() | Tycker alla borde ha den makten över sitt egna liv. Att dö är knappast något förhastat och ogenomtänkt val. Man bör respektera den viljan. | |
| mrsH | 2010-04-06 09:15 | |
![]() | JA! Jag vill absolut själv ha möjligheten att själv få bestämma när mitt liv ska avslutas. Jag skulle inte vilja ligga och vara obotligt sjuk, sakta tyna bort. Smärtsamt för mig och min omgivning. Däremot NEJ! Till att ge hjälp till att avsluta sitt liv utan att vara sjuk, alltså NEJ till medhjälp till självmord. Tycker att alla borde få precis som vid donation, få möjlighet att själv fylla i sin åsikt kring detta medan man är frisk. Ett svårt beslut för de anhöriga att ta. | |
| veroniqua | 2010-04-07 00:22 | |
![]() | Jag kan inte riktigt avgör hur jag ser på dödshjälp. Någonstans är jag för då man på något sätt vet att individen ligger utan några livstecken på hjärnan. Varför inte låta människan ta ett sista andetag och somna in.. utan maskiner och sladdar. Någonstans tänker jag på de som ligger i koma. Chansen att vakna upp precis som man somnade in är lika stor som att vakna upp som en grönsak. Har man då rätten att avgöra om det är ett liv värdigt att leva liksom? | |