Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 093

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-04-07 11:27
Antal inlägg: 20042

Ja, haha, det tycks alltid vara vissa personer som hävdar sin rätt att säga neger och negerboll hur mycket de vill.

Tommy 19792010-04-07 11:35
Antal inlägg: 1182

Neger/nigger är ord som är oerhört negativt laddade p g a deras historia; slaveriet och Ku Klux Klan för att ta några exempel. Känner man till det (vilket vem som helst med minsta allmänbildning banne mig borde göra) är det inte konstigt varför det är tabu att använda de beteckningarna. I mina ögon är det lika nedsättande som att kalla kineser, japaner och andra östasiatiska folkslag för "gulingar" eller liknande.

Att jämföra med uttryck som "svennar" etc blir bara onyanserat och barnsligt, därför att vi inte har samma historia av förtryck bakom oss. Det innebär inte att jag tycker det är mer rätt att säga svenne än att säga neger - givetvis ska respekt fungera åt båda hållen. Men man måste hålla i minnet att det föreligger en väsentlig skillnad bakom ordens ursprung.

jejeje - Ej medlem längre2010-04-07 11:52
Antal inlägg: 119

De har ju varit förföljda i oändlighet, jag tror de får den.
Igår sa jag dvärg på jobbet. Det får man tydligen inte heller säga.
Nähäpp.

Lilla Busan2010-04-07 11:56
Antal inlägg: 896

mEN OM MAN NU INTE SKALL FÅ SÄGA NEGERBOLL.. HUR KOMMER DET SIG DÅ ATTD ET ÄR OKEJ ATT DET FORTFARANDE ÄR OKEJ ATT SÄLJA O SÄGA FINSKA PINNAR????

FÖR EGENTLIGEN ÄR JU DET DÅ LIKA ELAKT.. LER

HAR EN KILLE JAG BRUKAR TITTA IN PÅ PÅ QX IBLAND. HAN ÄR SÅ KLOCKREN O VILL MAN SKRATTA KOLLAR MAN BARA IN I HANS FOTOALBUM DÄR. HAN ÄR NEGER O HAR PÅ VISSA BILDER RULLAT NEGERBOLLAR I OLIKA ANTAL O SKRIVIT PÅ DEN ENA ATT DETTA ÄR MIN BROR, DETTA ÄR MINA FEM KUSINER OSV..

MAN MÅSTE KUNNA BJUDA PÅ SIG SJÄLV O SKRATTA ÅT SKITEN. LER BRETT...

Miss_jk2010-04-07 11:57
Antal inlägg: 8941

Men om det är så tabu så borde de väl inte säga det ordet alls? De säger ju nigger till varandra så så himla laddat kan det inte vara. Jag säger nu inte att alla absolut ska säga neger, men jag fattar inte varför det blir tokladdat när en vit säger det men helt naturligt när en svart säger det.

Mr Bombastiq2010-04-07 12:04
Antal inlägg: 52

Jag är själv mörkhyad och avskyr ordet n*ger. Undanber mig därför användandet av det.
Om romer inte vill bli kallade för z*genare, om personer med funktionsnedsättning upplever det som kränkande att bli kallad handikappad, om en homosexuell person inte vill bli kallad b*g eller om ens flickvän inte vill bli kallad kärring, så är det väl inte så svårt att undvika det.
Att hävda sin rätt att ge folk epitet som för några vissa känns kränkande upplever jag som ett ganska smått tänkande.

Minta2010-04-07 12:05

Därför att det var de vita som stod för slaveriet (i stor omfattning) av de svarta (det fanns visserligen svarta slavägare liksom det funnits vita som haft vita som slavar) och för Ku Kux Klan. De kan säga det till och om varandra med denna tvist och bakomliggande "gemenskap" det är en annan sak än när vita säger det om och till svarta.

98oktan2010-04-07 12:08
Antal inlägg: 29

haha har en "kompis"som försökte registrera sitt nick neger här på beta ,vad tror ni hände ??? utkastad som en trasa ,,,,fast man kan visst kalla sej för gamla ´gudanamn utan problem ,ska tipsa polaren att kalla sig muhammed iställer,,,,,,,,,,

Mr Bombastiq2010-04-07 12:10

Lilla Busan:
Vem avgör vad den andre ska skratta åt?
Om din chef tycker att du borde kunna "bjuda lite på dig själv och skratta åt skiten" när han nyper dig lite charmigt i rumpan och kallar dig för lilla gumman och du kanske inte tycker det är så latjolajbans är du då en en tråkig jävel?
HAN tycker ju som sagt var bara att DU ska skratta åt hans lilla skämt. -Gumman, det är väl inte så farligt...?
Är du med? Han är man, du är kvinna och du kanske måste lära honom att du (som kvinna) inte tycker att det känns helt ok.
Jag är som sagt var mörkhyad och kan visst "bjuda på mig själv", (Vilket jag gör relativt ofta!)men det kan ju aldrig vara upp till någon annan att avgöra om och när jag ska göra det.

Minta2010-04-07 12:11

Det ligger väl också lite av att "ta över ordet" bakom deras egen användning av ordet.

Guldplate2010-04-07 12:11
Antal inlägg: 1212

Minta 2010-04-07 11:24:

Att man tillhör Romerna behöver inte betyda att man tillhör Zigenarna. Därför är det fullt förståeligt att en del reagerar negativt på att bli kallat något som dom inte är...

Romer kallades också för resande och många av dom tillhörde ett annat folkslag än Zigenarna. De delade dock samma språk...

Mercedes2010-04-07 12:13
Antal inlägg: 728

Förstår inte varför ordet neger skulle vara fult. Är kines fult också? eller grek? finne, lapp, eskimo osv. ? Vem bestämmer om ordet är fint eller fult? Det talar ju bara lite geografiskt om en människa tycker jag. F.ö. brukar finnar kalla oss finlandssvenskar till "hurri". Om det är menat som komplimang eller skällsord vete katten, men jag skrattar åt det iaf.

Minta2010-04-07 12:13

Aha, det visste jag inte. Jag trodde att romer kallades zigenare förr.

Minta2010-04-07 12:14

Mercedes om du går tillbaka i tråden lite så står det varför det anses fult och vilka som avgör det.

Cybertron2010-04-07 12:14
Antal inlägg: 254

Jag skulle aldrig säga "neger", då det är extremt förknippat med förryck av andra människor....jag förstår heller inte syftet med att använda ett sådant ord. Vad vill man liksom uppnå? och miss jk...ord har liksom olika grad av nedvärdering beroende på vem som säger det. Om ett ord som exempelvis flata används av en homofobiskt person är det klart nedvärderande, om det å andra sidan används av en grupp kvinnor som gillar kvinnor är det inte nedvärderande. Det finns en hel del språkvetenskapliga teorier om det där (ex teorier om diskursiv diskriminering...denna forskning är faktiskt ganska intressant läsning)

Minta2010-04-07 12:15

Men Wikipedia säger så här om zigenare och romer:

Romer, roma (rom är en benämning på en romsk vuxen man på romani; för en romsk vuxen kvinna används romni) är en folkgrupp. Folkgruppen kallas även zigenare, vilket man oftare hör i vardagsspråk.[1] Ordet zigenare kommer ursprungligen från den grekiska benämningen på romer, "atziganoi".[2] Av de cirka 20 miljoner romer som bor över hela världen bor ungefär 15 miljoner i Europa, främst i Östeuropa.[3] Det bör dock tilläggas att siffrorna är något osäkra, på grund av att många romer undviker att registrera sin etnicitet av fruktan för förföljelse.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-07 12:15
Antal inlägg: 1682

Hur kan folk göra jämförelse med kines, finne, ryss osv??
Det visar vilket land man kommer ifrån. Visar ordet neger vilket land man kommer ifrån?
Ordet neger har med hudfärg att göra. En väsentlig skillnad!!!!

Mr Bombastiq2010-04-07 12:19

Mercedes:
Vem som bestämmer om ordet är fint eller fult?
Ja, det borde väl med all rimlighet vara just de personer som känner sig kränkta av ordet. Eller?
Geografi? Nja, användandet av ordet n*ger ger väl ett ganska vagt geografiskt begrepp....
Som sagt var, att hävda sin rätt att använda ett ord bara av ren princip när någon annan upplever det som kränkande är för mig helt befängt!

Minta2010-04-07 12:23

Och barnsligt.

98oktan2010-04-07 12:33
Antal inlägg: 29

Broken String,,,mjaa du tycker själv det kan vara svårt att bedöma asiater förutom japaner då möjligtvis annars tycker jag de är rätt lika kineser laotier vietnameser burmeser ja snudd på alla från den världsdelen så inte blir de ledsna om vi kallar dem asiater trots sin annorlunda (ifrån oss)hudfärg.kalla saker vid sitt naturliga namn ,konstra inte till det i onödan,,

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?